Taas huolta lapsen päänkasvun hitaudesta :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minkku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minkku"

Vieras
Pää kasvoi ensimmäiset kuukaudet
0 käyrällä josta tippui pikkuhiljaa -1 käyrälle. Käytiin päänkasvun seurannassa neuvolassa muutama ylimääräinen kerta ja sitten terkkari totesi, että ei tarvitse enää seurata koska pää lähti kasvamaan -1 käyrää tasaisesti ja pituus on kokoajan ollut -1 käyrällä, kuulemma kasvavat usein samalla käyrällä.

Tuosta jäi minulle pelko takaraivoon, että onko kaikki hyvin. Nyt lapsi on 1 v ja 3 kk ja kun mittasin päänympäryksen nyt ja laitoin tiedot kasvukäyrään oli pallo (joka osoittaa millä käyrällä pää kasvaa) osittain -1 käytän alapuolella mutta kuitenkin vähän viivan päällä. Aikaisemmin on ollut vähän enemmän ylä kuin alapuolella.

Nyt sitten tuskailen pitäisikö soittaa neuvolaan ja pyytää ylimääräinen mittauskäynti vai odottaa vielä 2 kk jolloin olisi normaalisti aika. Mietin myös olisiko oman mielenrauhantakia järkevää varata aika yksityiselle lastenlääkärille. Viimeksi oli neuvolalääkäri muistaakseni 8 kk iässä ja hän ei ollut huolissaan päänkasvusta kun siitä kysyin. Tuolloin oltiin siis käyty jo ne päänkssvun seurantakäynnit. Toisaalta taas mietin sitäkin, että onko vain perinnöllistä koska minulla on kai aika kapea/ pieni pää. Silmälaseja on vaikea löytää eikä ole mitään ongelmaa ostaa lasten kypärämyssyä kun sellaista harrastukseeni talvisin tarvitsen. Taitaa olla joku muukin pipo lastenosastolta.

Ihan ekaksi: minkä kokoinen/muotoinen pää sulla tai lapsen isällä on? Olisiko mahdollisesti teidän vanhat neuvolakortit saatavilla, joista näkisi teidän pään kasvun vauva-aikana? Useimmiten käyriltä poikkeava pään kasvu selittyy perintötekijöillä.

Onko aukile vielä auki?

Kiitos vastauksista!! Ne rauhoittivat mieltä :)

Olen koittanut etsiä omaa neuvolakorttiani mutta en ole onnistunut löytämään sitä mistään. Tiedän, että se on minulla ollut mutta olisiko hävinnyt johonkin kun en kertakaikkiaan löydä mistään. Ollaan muutettu aika monta kertaa niin en ihmettelisi vaikka olisi muutossa pudonnut ja hukkunut johonkin. Miehellä ei ole neuvolakorttia tallessa ja en ainakaan vielä koe tarvetta lähteä terkkarin arkistosta niitä pyytämään.

Aukile on vielä vähän auki. On kyllä jo muutama viikko aikaa kun sitä katsoin edellisen kerran mutta tuskin näin nopeasti olisi ehtinyt luutua kiinni.

Nyt oli tullut 1 v neuvolan jälkeen 9 mm kasvu päänympärykseen eli kyllä kasvaa. Hitaasti mutta suurinpiirtein käyrää pitkin kuitenkin.

Päänympäryksen mittaa on yllättävän paljon kiinni mittaajastakin. Epäilen että en olisi huolissani vielä vaan odottaisin sen 2 kk (ehkä mittaisin itse uudelleen kk kuluttua).

Pään kasvu pitää aina suhteuttaa pituuskasvuun. Pään kasvu saa poiketa 2sd pituuskasvun käyrästä eli jos lapsesi kasvaa +2sd käyrällä pituutta niin tuo -1sd päänympärys on poikkeava. Mutta jos pituus on +1sd tai sen alle niin normaali pään kasvu.
Kuulostaa kyllä siltä että panikoit turhasta.. Paljo sun oma päänympärys sitte on?

Meillä on ollut kaikkien lasten päänkasvu seurannassa, eikä kellään mitään häikkää (nyt jo koululaisia). Kun pää kuitenkin kasvaa, kaikki lienee kondiksessa - ja tosiaan, mittaajasta ja mittauskohdasta riippuu kans paljon ne lukemat.

Yhteistyössä