Taas alkaa riitely aiheesta ikkunat auki vai ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ei mulla muuta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tolle yhdelle joka sulkee ilmanvaihdon yöksi - ettekö sitten hengitä öisin laisinkaan?! Eli kun ilma ei öisin vaihdu makkareissa laisinkaan niin hengitätte koko yön samaa tunkkaista ilmaa, luulisi että päätäkin särkisi aamuisin?! Kyllä teidän kannattaisi perehtyä ilmanvaihtonne periaatteisiin. Ja ihan oikeasti kosteutta voi kertyä jos ilmanvaihto on olematon ja väärissä paikoissa kosteus voi altistaa homekasvulle.

[QUOTE="Vieras";28314638]Jos ulko- ja sisäilmassa on saman verran happea niin miksi sitten esim. oppilaita koulussa käsketään menemään ulos "haukkaamaan happea"?[/QUOTE]

Varmasti tieteelliseen happimittaustutkimukseen.

Koneellista ilmanvaihtoa EI saa laittaa pois päältä jos on kotona. Meillä kone on päivisin kolmosella, nelosella jos on vieraita tai uuni paljon päällä tms, yöks laitetaan se kakkoselle. Ykkösellä on jos ollaan pidempään pois kotoa. Hullua se pisin kotonaoloaika (yöllä) hengitellä sitä samaa ilmaa jatkuvasti. Hengitysilma on kosteaa, kyllä se sinne jää jos ette anna ilman vaihtua. Järkyttävää. Mä en ymmärrä miks pitää asua omakotitalossa jos ei oo sitä varaa lämmittää ja käyttää niitä asennettuja laitteita.

[QUOTE="Vieras";28314642]No mikä se oikea on? Kun noin nokkelasti vinkkasit sivistyssanakirjaan vaikka itse et tiedä hölkäsenpöläystä asiasta.[/QUOTE]

No voi vittu, keskuslämmitys :D Mutta sellaista ei kuulemma enää ole, niin enhän mä sit oikeestaan tiedäkään :(

[QUOTE="Vieras";28314638]Jos ulko- ja sisäilmassa on saman verran happea niin miksi sitten esim. oppilaita koulussa käsketään menemään ulos "haukkaamaan happea"?[/QUOTE]

En tiedä, kun en ole koskaan toiminut opettajana. Itse luulen edelleenkin, että sekä ulko- että sisäilma sisältävät saman verran happea. Luuloni perustuu siihen, että kaikkien talojen sisäilma 'otetaan ulkoa'; voisiko ilma muka muuttua vähähappisemmaksi ja jos voi, niin mielenkiinnosta kysyn, että mikähän aine mahdollisesti syrjäyttää hapen ilman siirtyessä ulkoa sisätiloihin?

En tiedä, kun en ole koskaan toiminut opettajana. Itse luulen edelleenkin, että sekä ulko- että sisäilma sisältävät saman verran happea. Luuloni perustuu siihen, että kaikkien talojen sisäilma 'otetaan ulkoa'; voisiko ilma muka muuttua vähähappisemmaksi ja jos voi, niin mielenkiinnosta kysyn, että mikähän aine mahdollisesti syrjäyttää hapen ilman siirtyessä ulkoa sisätiloihin?

Ulospäin hengitetään hiilidioksidia. Jos paljon ihmisiä tilassa ja huono ilmanvaihto niin aika heikko alkaa happipitoisuus olemaan sisäilmassa.

Vemaan jos on pieni tila ja paljon porukkaa, niin hengitellessä kuluu happi ja sitten on ilmassa enemmän hiilidioksidia?

Ei varmaan siinä siirtymävaiheessa mikään, mutta ihmisten uloshengitysilmassa on aika tavalla hiilidioksidia...

[QUOTE="sandra";28314251]Mä en oo mikään tekniikan asiantuntija, mutta jos on koneellinen ilmanvaihto, niin en ihan taloudellisista syistä pidä lämmityskaudella ikkunoita auki ikinä. Jos tarvetta "tuulettaa" esim. vieraita enemmän tms. niin ilmastointi neloselle. Ja jos ei ilmastointia talossa olisi, niin silloinkin nopea läpivetotuuletus. Meillä on yhdellä naapurilla aina tuuletusikkunat auki tuntikausia vaikka on sama ilmastointi kuin meillä. Lämmöt siinä vaan menee harakoille.[/QUOTE]

Tiesitkö että ilmastointi tarkoittaa huoneilman jäähdytystä koneellisesti, kuten esim autossa. Tähän käytetään kylmänestettä tai ilmalämpöpumppua. Ilmanvaihto on eri asia. Hyvin harvalla on ilmastointi, mutta suuressa osassa uusia taloja koneellinen ilmanvaihto.

[QUOTE="vieras";28314846]Tiesitkö että ilmastointi tarkoittaa huoneilman jäähdytystä koneellisesti, kuten esim autossa. Tähän käytetään kylmänestettä tai ilmalämpöpumppua. Ilmanvaihto on eri asia. Hyvin harvalla on ilmastointi, mutta suuressa osassa uusia taloja koneellinen ilmanvaihto.[/QUOTE]

Jep, kyllä mä tiedän eron, mutta aina niitä olen kutsunut sekaisin arkielämässä ja kirjoitettaessakin sekaisin menivät. Sorry =)

Heh heh hee. Talo homehtuu kun me nukutaan, joo.

Nykyaikaisen ilmanvaihdon yksi tarkoitus on pitää talossa alipaine, jolloin talon seiniin rakennusaikana tulleisiin/jääneissä pienissä vuotokohteissa ilmavirtaus on kuivemmasta ulkoilmasta kosteamman sisäilman suuntaan. Näin ei kostea sisäilma pääse seinän sisään muodostamaan kastepistettä kohtaan, jossa kylmä ulkoilma ja lämmin ja kostea sisäilma kohtaavat eristeen sisällä. Sen vuoksi ei koneellista ilmanvaihtoa saa sammuttaa tai laittaa liian pienelle.

etkö tunne sitä kun happi loppuu sisätiloissa? tapahtui mulle lapsena usein. luokassa 30 penskaa ja vähän ajan päästä mun on pakko haukotella ja haukotella kun multa loppuu ekana happi (todettu ja tutkittu että mun keuhkot jonkin verran heikommat kuin keskimäärin ikäiselläni).

tai jos kaverilla oltiin pelaamassa ja makkarin ovi kiinni niin kun siellä useampi lapsi pitkään samassa pienessä tilassa niin kohta sieltä loppuu happi. tulee kuuma ja alkaa naurattaa ja naamat punaisena ja pakko avata ikkuna jotta voi hengittää...

Alkuperäinen kirjoittaja tästä syystä;28314402:
Uudet talot eivät "hengitä" rakenteiden läpi kuten vanhat harakanpesät. Näin ollen ihmisistä ja muusta elämisestä syntyvä kosteus tiivistyy rakenteisiin, jos ilmanvaihto on pois päältä.

Eikö miehesikään todellakaan tätä tiennyt? :O

Mitä tarkoitat hengittämisellä?

Ei varmaan siinä siirtymävaiheessa mikään, mutta ihmisten uloshengitysilmassa on aika tavalla hiilidioksidia...

Tokihan näin on, mutta kun ilma vaihtuu ja sitä vaihdetaan sisätiloissa koko ajan. Talot ovat eri asia kuin muovipussi, jossa uloshengitysilma ei voida korvata. Aikaisemmin taloista ei ole saatu tehtyä tiiviitä -> ilma vaihtuu. Nykyään tiiviit talot -> pakolllinen koneellinen ilmanvaihto.

[QUOTE="heh";28314907]etkö tunne sitä kun happi loppuu sisätiloissa? tapahtui mulle lapsena usein. luokassa 30 penskaa ja vähän ajan päästä mun on pakko haukotella ja haukotella kun multa loppuu ekana happi (todettu ja tutkittu että mun keuhkot jonkin verran heikommat kuin keskimäärin ikäiselläni).

tai jos kaverilla oltiin pelaamassa ja makkarin ovi kiinni niin kun siellä useampi lapsi pitkään samassa pienessä tilassa niin kohta sieltä loppuu happi. tulee kuuma ja alkaa naurattaa ja naamat punaisena ja pakko avata ikkuna jotta voi hengittää...[/QUOTE]

Harvalla on 30 penskaa pullotettuna kotiin. -> ei tarvita 'lisähappea' ulkoa. :D

Minä tuuletan makuuhuoneet aamuisin. Suljen patterit ja avaan ikkunat muutamaksi minuutiksi ja ovi kiinni. Ainakin yön kosteus häviää makkareista ja leviää sitä raitista ilmaa myös muuallekin.

Ihanaa hysterisointia :D Koko 100neliön kämpässä pitää pitää ilmanvaihto kovalla joka huoneessa, koska yhdessä makkarissa nukutaan. Tai koko talo homehtuu. Hhehe heh hee. Laittaisin sen kyllä päälle, jos huomaisin että se olisi riittämätön. Päinvastoin, sen huomaa että se on aivan liiallinen yöaikaan.

Ihanaa hysterisointia :D Koko 100neliön kämpässä pitää pitää ilmanvaihto kovalla joka huoneessa, koska yhdessä makkarissa nukutaan. Tai koko talo homehtuu. Hhehe heh hee. Laittaisin sen kyllä päälle, jos huomaisin että se olisi riittämätön. Päinvastoin, sen huomaa että se on aivan liiallinen yöaikaan.

Oletko lukenut koneen käyttöohjeita?

Sanoit että laitatte koneen pois päältä, sitten sanoitkin että laitoit sen pienimmälle asennolle. Eli kumpi? Ovat kaksi täysin eri asiaa.

[QUOTE="jaaha";28316977]Oletko lukenut koneen käyttöohjeita?

Sanoit että laitatte koneen pois päältä, sitten sanoitkin että laitoit sen pienimmälle asennolle. Eli kumpi? Ovat kaksi täysin eri asiaa.[/QUOTE]

Olen lukenut. Sanoin joo, meille se on "pois päältä", mutta ei sitä saa kytkettyä kokonaan pois päältä muuta kuin sieltä isosta mötikästä :D Noista säätönupeista keittiössä sen saa vain "poissaoloasentoon", jolloin se hurisee vähän. Siksi korjasin jo tuolla. Siinä on 3 säätöä.

Olen lukenut. Sanoin joo, meille se on "pois päältä", mutta ei sitä saa kytkettyä kokonaan pois päältä muuta kuin sieltä isosta mötikästä :D Noista säätönupeista keittiössä sen saa vain "poissaoloasentoon", jolloin se hurisee vähän. Siksi korjasin jo tuolla. Siinä on 3 säätöä.

Eli onko teillä jossain ullakolla se ilmanvaihtokone? Nykyajan koneet saa ihan virtanappulasta pois päältä, samasta paikasta kuin sitä muutenkin säädetään. Nämä jotka vastasivat sinulle vastasivat ihan oiken, mutta teidän tilanteeseen ei sovi. Jos olisit kertonut oikeat tiedot, et olisi saanut vastarintaa. Mutta tosiaan jos teillä on ns. ykkösasennolla kone, se on ok.

Yhteistyössä