Taaperot ja lintuinfluenssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
Taaperot ja lintuinfluenssa.

Paljon on ollut lehdissä kyselyitä "huolestuttaako lintuinfluenssa?". Niissä yleensä on haastateltu ihmisiä joilla ei ole pieniä lapsia. Ei minuakaan huolestuta se että itse sairastuisin, sillä osaan vältellä linnun ulosteita ja olla koskematta jos löydän kuolleen linnun. Mutta minua huolestuttaa lapset.

Kesä on tulossa. Kuinka uskallan viedä lapseni uimarannalle jossa on paljon lintuja saati sille mökkilaiturille jota linnut käyttävät maalitauluna ampuessaan ylhäältä.

Tiedän ettei lintuinfluenssa tartu helposti ellei käsittele sairastunutta lintua, mutta kyllä minua silti vähän huolettaa.

Ottakaa kantaa! :attn:

toinen huolestunut täällä :o

minuakaan ei pelota jos itse sairastuisin,mutta lastani koitan varjella. vähän kyllä pelottaa kun poika nyt 1v1kk oli kova leikkimään hiekkalaatikolla jo syksyllä,joten voin vaan kuvitella kuin kova nyt. täytyy vaan itsellä pitää silmät suuresti avoinna ja katsoa tarkkaan ettei muksu löydä linnun raatoja tai muuta vastaavaa :/

eikös tähän tule olemaan joku rokotus,milloin sitä ruvetaan jakamaan? kuulin vasta että vasta sitten ku tauti tarttuu ihmisestä ihmiseen,minusta se pitäisi antaa ennenmin heti ennen ku vahinkoa pääsee käymään..

Onko vaara ihan oikeasti noin suuri? Kenen lapsi muka söisi linnunraatoja niin ettei vanhemmat huomaa??? Ei kannata turhaan olla hysteerinen kun ei Suomessa vielä edes ole yhtään tautitapausta. Muualla sairastuneet lapset olivat leikkineet kuolleilla linnuilla ja sitten raatoja oli heitetty jokeen, josta muut ottivat juomavetensä. Ei se siis ihan noin vaan ihmiseen tartu.

Onko vaara ihan oikeasti noin suuri? Kenen lapsi muka söisi linnunraatoja niin ettei vanhemmat huomaa??? Ei kannata turhaan olla hysteerinen kun ei Suomessa vielä edes ole yhtään tautitapausta. Muualla sairastuneet lapset olivat leikkineet kuolleilla linnuilla ja sitten raatoja oli heitetty jokeen, josta muut ottivat juomavetensä. Ei se siis ihan noin vaan ihmiseen tartu.

huomasin juuri etten ole edes ajatellut asiaa tuolta kantilta... Neitillä ikää kohta 2v ja kesä tosiaankin tulossa.. Nyt huolestuttaa, aiemmin ei... kiitos että avasitte silmäni (siis ihan oikeasti)

Huolestuttaa. Kyllä se leviää muutenkin kuin vain leikkimällä raadoilla. Ulosteessa pitäisi olla virusta tartuntakykyisenä ja kai myös virtsassa, ja eiköhän linnut kumpaakin tee minne vaan.

Ehkä on sitten parempi lukkiutua neljän seinän sisälle ettei pöpöt iske? Luultavasti tälläisiä viruksia on ollut ennenkin, niistä ei vain ole tiedetty. Voi hyvin olla, että Suomessakin on ollut. Eikä sitä virusta joka ikisessä linnunpaskassa ole, johon ulkoillessa törmää. Vähän nyt järkeä käteen, ei pidä olla hysteerinen turhaan. Varmasti Suomessa rokotetaan, jos tilanne sitä vaatii. Sitähän on korostettu kaikissa tiedotusvälineissä, että hysteriaan ei ole aihetta ja että voi elää ihan normaalisti niin kuin tähänkin asti. Kuinka monen lapsi muka syö linnunpaskaa tai raatoja ulkona?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 20:45 vieras kirjoitti:
Ehkä on sitten parempi lukkiutua neljän seinän sisälle ettei pöpöt iske? Luultavasti tälläisiä viruksia on ollut ennenkin, niistä ei vain ole tiedetty. Voi hyvin olla, että Suomessakin on ollut. Eikä sitä virusta joka ikisessä linnunpaskassa ole, johon ulkoillessa törmää. Vähän nyt järkeä käteen, ei pidä olla hysteerinen turhaan. Varmasti Suomessa rokotetaan, jos tilanne sitä vaatii. Sitähän on korostettu kaikissa tiedotusvälineissä, että hysteriaan ei ole aihetta ja että voi elää ihan normaalisti niin kuin tähänkin asti. Kuinka monen lapsi muka syö linnunpaskaa tai raatoja ulkona?

Meidän lapsi kyllä syö linnunpaskaa ulkona, jos eteen sattuu. On sen verran pieni, ettei ymmärrä olla syömättä. Ja kyllä, noista linnunpaskoista on varoitettu yhtä paljon kuin raadoistakin. Tarkkana saa olla. Kyllä mietityttää kevään tulo, jonka pitäis yleensä olla ihanaa aikaa. Nyt pitää kytätä lastaan haukan lailla (liekö huono vertaus tähän aiheeseen..), ettei mitään arveluttavaa eksy suuhun.

tohtiikohan sitä uimarannalle mennä ollenkaan...ajattelin vain jos vedessä lilluu kuolleita lintuja ja ainahan uidessa sitä vettä vähän suuhun menee,etenkin lapsilla.

Kyllä minuakin huolestuttaa. Tietenkään hysteriaan ei ole syytä, mutta ei varovaisuus pahasta ole. Minäkin olen miettinyt kannattaako poikaa kesällä viedä uimarannalle.

Luulen, että tauti joka tapuksessa leviää Suomeen. Toivottavasti nuo Kotkan lintukuolemat eivät jo ole influenssaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 21:19 titus kirjoitti:
tohtiikohan sitä uimarannalle mennä ollenkaan...ajattelin vain jos vedessä lilluu kuolleita lintuja ja ainahan uidessa sitä vettä vähän suuhun menee,etenkin lapsilla.

Jos rantavedessä, näköpiirissä lilluu kuolleita lintuja, en menis... ;)

Mutta taisit kyllä tarkoittaa että esim. jos järvessä noin ylipäätään on kuollut lintu. Riski on minusta ihan olematon silloin. Eihän se yksi kuollut lintu koko järveä saastuta. Ihminen tarvitsee suuren määrän virusta sairastuakseen, eli sanoisin, että suoran kosketuksen raatoon/ulosteisiin. Ja tosiaan sitä virusta ei edes ole kaikissa linnuissa, vain pienessä osassa joutsenista ym!! Kyllä varmaan uida voi normaalisti, ellei viranomaiset anna uusia ohjeita.

tää koko juttu on vaan median luomaa hysteriää ja mihinkään huoleen ei ole aihetta. ensinnäkin se tarttuu tosi huonosti ihmiseen ja jos se mutaatioituu helpommin tarttuvaksi niin se menettää tehoaan ja näin ollen ei enää ole edes vaarallinen. jos muistelette niin ei ole SARS:sta eikä hullunlehmän taudista puhuttu aikoihin vaikka miljoonien piti kuolla niihin. hyvät ihmiset eläkää normaalia elämää tai tulette hulluiksi kun joka paikkaa pitää varoa. mulla on 1,2v tyttö ja ei minua pelota yhtään. ottakaa vaan rennosti ja kukaan ei edes muista koko pöpöä enään vuoden päästä

Kiitos että olette kertoneet omia mielipiteitänne asiaan. Lisääkin saa toki tulla!
Rauhoittavaa huomata etten ole ainoa jota asia huolestuttaa. Hysteeriseksi en kyllä itsenäi vielä nimittäisi sillä en aio linnoittautua neljän seinän sisälle vaikka tauti piakoin täällä onkin. Tyttöni on sen ikäinen ettei ymmärrä varoa linnunkakkaa eikä vielä kesällä varmasti ymmärrä että ne valkomustat täplät on edes kakkaa. Hän laittaa yhtenään käsiä suuhun ja kaiken muunkin vielä minkä käsiinsä saa.
Itse ainakin toivoisin että perhelehdissä ja neuvoloissakin käsiteltäisiin asiaa vaikka sitten siltä rauhoittavalta kannalta ettei sitä hysteriaa syntyisi.

Ei syytä huoleen. Kuoliko joku Suomessa hullun lehmän tautiin?

Lintuinfluenssa on joka tapauksesa paljon vähemmän vaarallinen kuin esimerkiksi tuo hullun lehmän tauti. Itse asiassa lintuinfluenssa on todellisuudessa lähinnä median lietsomaa joukkohysteriaa.

Tutun lääkärin kanssa asiasta keskusteltua en ole enää juurikaan huolissani vaikka asutaan Belgiassa (vaikkei täälläkään tautia vielä ilmennyt, se melko varmasti tulee paljon ennen Suomea) ja meillä kopsuttelee pihalla kanoja ja kaikkea.

Lintuinfluenssa on joka tapauksessa lintutauti, eikä se hevin tartu ihmiseen.

Eli jos et satu olemaan kanankasvattaja tms. ei huolta.

Mä oon huolissani 1,5 vuotiaani takia. Niinkun joku jo totes, nää pienet voi syödä ulkoolta melkein mitä vaan. Tai ainakin koskea ja sit menee kädet suuhun. Meillä on pihalla semmonen suihkulätäkkö ja aiotaan jättää se ens kesänä täyttämättä ja peittää jollain, ettei tuu turhia lintuja kylpemään (niitä kävi paljon, puluista lähtien). Ja siitä rokotteesta, sillä on vähintään puolen vuoden toimitusaika ja sitä muistaakseni tilataan vasta sitten jos tulee pandemia, eli mun mielestä liian myöhään. Suomi on kuulemma silti varautunut hyvin, oli kai seitsemäs rokotusainejonossa. Ja sehän on tappava tauti, toisin kun joku täällä väitti. Kyllä me silti ulkoillaan, mut ollaan varovaisia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2006 klo 12:41 Miili harmaana kirjoitti:
Mä oon huolissani 1,5 vuotiaani takia. Niinkun joku jo totes, nää pienet voi syödä ulkoolta melkein mitä vaan. Tai ainakin koskea ja sit menee kädet suuhun. Meillä on pihalla semmonen suihkulätäkkö ja aiotaan jättää se ens kesänä täyttämättä ja peittää jollain, ettei tuu turhia lintuja kylpemään (niitä kävi paljon, puluista lähtien). Ja siitä rokotteesta, sillä on vähintään puolen vuoden toimitusaika ja sitä muistaakseni tilataan vasta sitten jos tulee pandemia, eli mun mielestä liian myöhään. Suomi on kuulemma silti varautunut hyvin, oli kai seitsemäs rokotusainejonossa. Ja sehän on tappava tauti, toisin kun joku täällä väitti. Kyllä me silti ulkoillaan, mut ollaan varovaisia.

Ei sitä rokotetta voi valmistaakaan ennen kuin tiedetään, millainen virus on. Onhan nyt jonkinlainen rokote olemassa, mutta ei se välttämättä tehoa koko virukseen, joka muuttaa muotoaan jatkuvasti.

Ei pelota, mutta mietityttää.
Mökillä linnut kakkii laiturin täyteen eikä se pesemällä lähde kunnolla pois. Lapsi on vielä siinä iässä, että suuhun menee lähes kaikki mikä käteen sattuu. Hän myös konttaa edelleen, joten kädet altistuvat entistä enemmän kaikille pöpöille.
Mutta kyllä meillä silti rannoille mennään ja kesästä nautitaan kuten ennenkin :) Hiukan varovaisuutta vaan mukaan!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2006 klo 13:12 Meikä kirjoitti:
Mökillä linnut kakkii laiturin täyteen eikä se pesemällä lähde kunnolla pois.

Kannattaa jättää laiturille vaikka kirkkaan värinen ämpäri täynnä vettä, niin ei linnut tule sotkemaan, kun pelkäävät ämpäriä ja luulevat ihmiseksi.

Kannattaa varmaan laittaa taaperoille tutti suuhun ulkona, niin on helpompaa vanvoa ettei suuhun mene ylimääräistä moskaa. Meillä ajateltiin jo luopua tutista, mutta taidetaan lykätä sitä syksyyn. Onhan se tietty vähän kurjaa pitää pojalla tuttia suussa koko ajan ulkona ja puhe kärsii, mutta parempi se kuin että syö linnunkakkaa ja sairastuu.

Toivottavasti tauti pysyy asioissa ja ollaan eläviä vielä vuoden päästä.

[/quote]
Kannattaa jättää laiturille vaikka kirkkaan värinen ämpäri täynnä vettä, niin ei linnut tule sotkemaan, kun pelkäävät ämpäriä ja luulevat ihmiseksi.
[/quote]

Kiitos pelätinvinkistä :)
Tää menee hiukan aiheen vierestä, mutta tein viime kesänä linnunpelättimen perunasta. Raaka peruna ja siihen tökkii kiinni runsaasti erivärisiä höyheniä. Laitoin narua ympärille ja harjan varteen laiturin päätän roikkumaan. Linnut pelkäsivät, ainakin jotkut :)

Olen vähän samaa mieltä että media tekee meistä ihan pöpejä, uskotaan kaikkeen ja ollaan ihan hysteerisiä. Tottakai tartunnan vaara on jos nyt lapsi syö linnun kakkaa tai räpeltää kuollutta lintua, mutta eiköhän ne ole ne maatilojen lapset jotka ovat menhtyneet tähän kyseiseen tautiin? Kammottavaahan sekin on mutta minkäs teet.

Olihan meillä hullunlehmän tautikin ja siitäkin ihmiset oli ihan tohkeissaan, nyt lintuinfluenssa ja sitten varmaan tulee kalayskä???!!! Itte asun slovakiassa mieheni työn takia ja voin kertoo että pelko on persuksen alla koko ajan...ulos on kuitenkin mentävä ja joka aamu on herättävä. Ajattelen positiivisesti ja seuraan poikaani ulkona kun hai laivaa sekä desinfioin hänen kädet ulkoa tullessa sisälle apteekista ostamalla geelillä. Kädet pestään ennen ruokailua ja sen sellasta. Kanaa ei syödä enään sekä omeletit ja tiramisut kuuluu menneisyyteen.

Päivä kerrallaan :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 18:35 vieras kirjoitti:
Huolestuttaa. Kyllä se leviää muutenkin kuin vain leikkimällä raadoilla. Ulosteessa pitäisi olla virusta tartuntakykyisenä ja kai myös virtsassa, ja eiköhän linnut kumpaakin tee minne vaan.

No onneksi linnun uloste sisältää sekä virtsan että sen tuhdimman osion samassa niin ei tarvitse erikseen etsiä virtsaa. Meilläkin on kyllä isompaa varoiteltu koskemasta kevään tuullen linnun sulkiin ja ulosteisiin ja pysymään kaukana raadoista ja pienemmän kanssa toimitaan valvovana silmänä ihan jo muunlaistenkin pöpöjen osalta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2006 klo 11:19 käärmeenkantaja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 22:57 tytön äiti kirjoitti:
Sanon oman mielipiteen: en murehdi ennakkoon vaan katson miten epidemia etenee. Vielä ei ole tartunta ihmisestä ihmiseen, joten ei kauheen vakavaa. :flower:

peesaan tätä B)

Sama täällä! Voihan sitä jäädä vaikka autonkin alle! Eli jos alkaa pelkään kaikkea niin eihän täällä vois enää elää!

Yhteistyössä