Taaperon yöheräämiset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raindrop
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Raindrop

Uusi jäsen
01.09.2010
8
0
1
Minulla on puolitoistavuotias tyttö, jolla on nyt kuukausi sitten alkanut ihan mahdottomat yöheräilyt. Taustaa, Tyttö on nukkunut 4 kuukautta omassa huoneessa, ekat kolme kuukautta loistavasti! Itse palasin töihin tuossa kuukausi sitten jonka jälkeen heräilyt on mielestäni pahentunut. Tyttö ei ole päiväkodissa vaan mummo hoitaa niinä päivinä kun molemmat vanhemmat ovat töissä.

Tyttö menee nukkumaan 20.30-21, nukkuu siitä 01-03 heräämättä ja sen jälkeen itku ja äidin huhuilu alkaa. Käymme huoneessa ja laitamme tytön makuuasentoon rätti kainaloon ja lähdemme pois. Tätä toistetaan muutaman kerran, joskus tyttö tyytyy siihen tai sitten itkee niin kauan kunnes jomman kumman on jäätävä huoneeseen niin kauaksi aikaa, että hän nukahtaa. Mitään silittelyä tai muuta paijausta ei tarvita muuta kun se läsnäolo. Usein tässä hommassa menee sitten koko loppuyö ja molemmat alkaa oleen tähän väsyneitä kun pitäisi vielä mennä töihin. Itsellä vielä vuorotyö, yöllä pääsee nukkumaan klo 1 ja aamuvuorossa vastaavasti noustava klo 5!

Onko tämä mahdollisesti eroahdistusta ja jonkunlainen kausi johon ei auta kuin aika? Kuulisin mielelläni vinkkejä niiltä jolla on/ollut samanlaista rumbaa, kuinka selvisitte ja minkälaisen ratkaisun avulla?

15-24 kuukauden väliseen personaallisuuden kehitykseen kuuluu ns. uudelleen lähestymisen kausi, jota kutsutaan myös toiseksi eroahdistuskaudeksi. Se on vain ensimmäistä eroahdistuskautta ristiriitaisempi kehitysajanjakso, koska siinä lapsella vuorottelevat itsenäisyyteen pyrkiminen ja huomio riipuvuudesta äitiin. Jos vielä olet aloittanut työt tänä aikana, kuulostaa varsin todennäköiseltä, että heräämiset johtuvat myös siitä. Minä uskon, että heräilyt menevät itsestään ohi. Itse tosin otin lapsen kokeilun jälkeen takaisin oman sängyn viereen nukkumaan (meilläkin nukkui ihan alussa hyvin omassa huoneessaan ja sitten alkoi heräillä aina vain enemmän) ja yöt paranivat jälleen, kun lapselle riittää suullinen rauhoitus, eikä tarvitse itse nousta ja mennä sängyn luokse rauhoittelemaan. Ja muutenkin, kun tajusi, että ei tarvitse nukkua yksin vaan olen siinä ihan lähellä, alkoi nukkua taas enemmän niitä 9-10 tunnin unia putkeen. Ja tosiaan vaikka heräileekin, niin on helposti rauhoitettavissa. Tsemppiä!

Olen kyllä miettinyt sitäkin, että siirretään pinnis takaisin vanhempien sängyn viereen, mutta sitten täytyisi viim. alkukeväästä siirtää se taas takaisin omaan huoneeseen koska meille syntyy uusi vauva silloin. Että onkohan siinä mitään järkeä lähteä siirtelemään sänkyä noin pienin aikavälein edestakas? Oma makkarimme on sen verran pieni, että sinne ei oikein kahta lasten sänkyä mahdu omamme lisäksi! Se on sitten viimeinen vaihtoehto, ellei muuta parempaa ratkaisua löydy. Tai sitten täytyy vaan jaksaa rampata lapsen huoneessa ja tarvittaessa jäädä nukkumaan sinne hetkeksi itse. Mutta tottuuko tyttö sit helposti siihen, että jompikumpi on siellä hänen kanssaan nukkumassa ja alkaa sitä vaatia jatkuvasti myöhemmin?

Se on kyllä harmillista, jos ei mahdu kunnolla makkariin. Itsellä on vain yksi lapsi, niin että ei ole jouduttu miettimään tuota kahden pinniksen yhteen sovittamista. Mutta uskoisin, että menee kyllä jossain vaiheessa ohi, tietty siihenkin kannattaa varautua, että sisarusmustasukkaisuus purkautuu myös huonona nukkumisena, kaveri joutui just siirtämään jo omassa huoneessa hyvin nukkuneen takaisin makkariin, kun mustasukkaisuus alkoi oireilla äidin kaipuulla öisin. Siihen lapsi kyllä saattaa tottua, että vanhempi jää sinne huoneeseen nukkumaan, mutta jos teillä on aikaa, niin voisitte siitäkin yrittää sitten sellaista vaiheittaista totuttelua sitten sinnekin. Toisaalta mitään radikaaleja muutoksia ei suositella sinne pikkusisaruksen syntymän ympärille, esim. muutto omaan makkariin, kun on jo kerran "päässyt" takaisin vanhempien luo ei varmasti ole paras ratkaisu sen mustasukkaisuuden kannalta, kun silloin se oikein selvsti tuntuu lapsesta, että hänet lähetetään pois vauvan tilalta. Eli siinä mielessä suosittelisin joko pitämään vaan omassa huoneessa ja jaksamaan tätä heräilyä minkä nyt kestää tai sitten pitämään kummatkin makkarissa. Te ette varmaan halua perhepetiä kokeilla vauvan kanssa, sehän voisi olla yksi ratkaisu, niin saisi sen pinniksenkin sinne makkariin isommalle, jos ette jaksa noita yöheräilyjä. Joka tapauksessa tsemppiä, toivottavasti saat levätä mahd. paljon, kun uusi vauvakin sitten vaatii niitä voimia!

Sovittiin miehen kanssa, että yritetään nyt jatkaa vaan tuota huoneessa käymistä ja nukkumista siellä tarvittaessa. Hoidetaan vuoron perään yövukeja, jotta toinen saa aina nukkua yhden yön hyvin! Jos menee ihan hulluksi, niin sitten tyttö takas meidän makkariin. Onneksi on vielä aikaa ennenkuin vauva syntyy, jos se vaikka ehtisi menemään ohi siihen mennessä.

menee itsestään ohi kun lapsi tottuu työssäkäymiseesi =) pitäähän sitä vähän protestoida ja vaatia huomiota lisää ;) jos jotain tapahtuu elämässä niin se vaikuttaa ekana yöuniin. mut ei oo vaarallista. meillä noi kaikenlaiset kaudet on kestänyt noin 2-3vkoa. ei ole tarvinnut ihmeemmin mitään kikkoja. koittakaa jaksaa samaan malliin vain! =)

Uusimmat

Yhteistyössä