taaperon talvikengät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä05

Vieras
Olisin vain tiedustellut minkälaisia kenkiä muut ovat ostaneet lapsillleen. Olen lukenut muutamia keskusteluja ja tuntuu, että kaikki ovat ostaneet vain kalliita viking, richter tai ecco goreja. Itse ostin 2v tytölle Pax-merkkiset (waterproof) kengät, olikokan virhe? Olisiko jollain kokemuksia kyseisestä merkistä? Entäs mitäs mieltä olette Kuomista? Olisko hyvät toisiksi kengiksi. Olen vähän "ulkona kuvioista" koska viime talvena pärjättiin pakkassaappailla ja pionin nahkakengillä.

Kuomat varmaan ovat ihan hyvät, ovat sentään kotimaiset. Meillä ei niistä tosin kokemusta ole kuin ihan 1. talvikenkinä 1-vuotiaana. Viime talvena meillä oli Elefantenin goretexit ja Pionin nahkakengät, täksi talveksi ostin Superfitin goret kenkäkaupasta. Itse olen sitä mieltä, että ostan yhdet kunnolliset kengät niin niillä pärjää sitten koko talven eikä tarvitse märilläkään keleillä muita kenkiä. Nyt 3-vuotiaana mahtuu vielä viime talvenkin nahkakengät eli nyt on sitten täksi talveksi ainakin kahdet hyvät kengät. Kumpiakaan goretexejä en ole ostanut normaalihinnalla vaan tarjouksesta aikaisempien vuosien malleja.

Kuopuksella on goret eikä muita tarvitakaan. Onhan niillä hintaa (itse ostin alesta 55€) mutta hintansa arvoiset ainakin meillä =D Saappaita tm ei tarvita. Kun laittaa villasekoitesukan paljaaseen jalkaan niin tarkenee kyllä kovemmillakin pakkasilla! Jos on puuvillasukka alla niin jalat palelee takuuvarmasti.

Keskimmäiselle pitää vielä ostaa jotkut. Jos alesta löytyy hyvät goretexit niin ostan, muussa tapauksessa katson jotkut vähän halvemmat mutta hyvät kuitenkin. Kuomat on joskus ollut mutten niistä oikein tykkää. Eikä tule käytettyä märällä ilmalla, mieluummin vedenpitävät niin ei tarvita saappaita ollenkaan. Paxin kenkiäkin on ollut kun jostain halvalla ostin mutten niistäkään pahemmin tykännyt. Ensinnäkin talvikengissä tarrat oli tosi pitkät ja lenkkareissa taas narut. Narut nyt saa vaihdettua tietty mutta mieluummin ostan kunnolliset kengät naruineen päivineen =D.

Jos erikseen ostaisin "pakkaskengät" niin varmaan Tepsut veisi voiton. Täällä etelässä kuitenkin vedenpitävyys on tärkeämpi, jos esim viime talvea ajattelee..

6v pojalla on Lassien vedenpitävät kengät. Nekin ostin viime vuonna varmaan jostain alesta, en nyt muista kylläkään.. Ne on kuitenkin lähes puolet halvemmat kuin esim Vikingin goret ja todella hyviksi havaittu. On tukevat, lämpimät, hyvät heijastimet, kiva väri jne. Tytöille ei vaan hyviä löytänyt enkä noita samoja ole enää tänä vuonna nähnytkään missään.

Esikoisella oli ensikenkinä aikoinaan Naperon nahkaiset tai keinonahkaiset talvikengät. Ne oli tosi hyvät ja lämpimät. Lisäksi halvat.

Meillä on 2v:lla kuomat, samat menee ainakin vielä alkutalven jotka oli viimetalvenakin. Lisäksi ostin Lidlistä talvikengät joiden ainakin väitettiin olevan vedenpitävät, tiedä häntä sitten. Mutta meillä ei ole varaa ostaa kalliita goreja tms...

Itse olen myöskin pähkäillyt noita kenkä-asioita. Sen kummempia "tutkimuksia" tekemättä menin ja ostin 1v 4kk tytölle Kuoman saappaat Anttilasta (n.35 eur.). Muuten vaikuttavat kyllä hyviltä kengiltä ( on tosi helppo pukea, pysyvät hyvin jalassa, ovat tukevat ja varmasti lämpimät jne.), mutta kävely on meidän tytöllä Kuomat jalassa TODELLA kömpelöä ja vaivalloisen näköistä. Olen miettinyt, johtuuko tämä hankaluus kengistä vai siitä, että tytön kävelytaito ei ole vielä riittävä kengät jalassa kävelemiseen (???). Kenkien ostohetkellä tyttö ei osannut vielä kävellä, joten sitä ei testattu silloin. Tyttö oppi kävelemään kuukausi sitten, ja onhan se kävely vielä sisätiloissakin hieman töksähtelevää... Olen miettinyt, että pitäisi varmaan käydä kenkäkaupassa nyt testaamassa jotain sikakalliita kenkiä, jotta näkisi miten se tyttö niillä kävelee... Onko muilla kokemuksia juuri kävelemään oppineen talvikengistä? Anteeksi tyhmyyteni, mutta miksi/ mihin tarkoitukseen ostatte lapsillenne useammat talvikengät (esim. nahkakengät)? Ihmettelen vain, kun olen minäkin vähän pihalla siitä, mitä kaikkea taaperolle tulisi hankkia....

tepsujen nahkakengät on hommattu kaupunki ja juhlakengiksi on rumaa kun lapset kävelee vaikka tarhan joulujuhlissa kuomat jaloissa.Meidän 2 vuotiaala poitsulla on nahkaisten lisäksi viking goret,vuorelliset kumpparit.
Ekana talvena kun oppi kävelemään niin toppasaappaat eivät olleet hyvät vaan todella kömpelöt siksi hommattiin kunnon tukevat nahkakengät

Viime talvena (poika oli silloin 1v3kk - 1v8kk) pojalla oli käytössä lahjaksi saadut Kuomat ja lauhemman kelin kenkinä sellaiset "talvilenkkarityyppiset" kosteudenpitävät kengät, Prismasta ostetut. (Siis ei mitkään merkkikengät.)
Kuomat oli tosi hyvät, helppo laittaa jalkaan ja olivat kyllä lämpimät. Ja niin korkealle se kuminen osa niissä tulee, että ei ne kyllä koskaan kastuneet. Ja nuo Prisman kengät oli myös hyvät, asiansa ajoivat.

Tulevalle talvelle ei olla vielä kenkiä ostettu. Pian pitäis kyllä päästä ostoksille! Poitsulla on nyt ollut käytössä karvavuorelliset kumpparit.
Olen ajatellut sellaisia kosteuden kestäviä kenkiä, mutta ei mitään merkkikenkiä kuitenkaan. Anttilan ja Citymarketin mainoksissa näin ainakin sellaisia kohtuuhintaisia, pitäis vaan käydä ihan paikan päällä stekkaamassa tuote, että onko niistä mihinkään. Kuomat on tietysti sitten vielä yksi vaihtoehto, mutta katsotaan nyt.

Minä tykkään, että vaikka kuinka olisi hyvät ja kalliit kengät, niin pitää olla toisetkin kengät. Eikös sitä suositella aikuisillekin, että kenkiä pitäisi vaihdella välillä, en tosin muista miksi... Onhan meillä aikuisillakin erilaisia kenkiä, miksei sitten lapsilla.

Minä olen investoinut kengissä laatuun, joten olen ostanut niitä kalliita Gore-Tex -kenkiä esikoiselle. Nuorempi on sitten aikanaan käyttänyt esikoisen kenkiä. Sen jälkeenkin on vielä kirppikseltä saanut niistä hyvän hinnan. Goretex-kenkinä olen siis ostanut sellaiset nilkasta tukevat kengät, jotka menee hyvin esim. loskasäällä, jota täällä Etelä-Suomessa on suurin osa talvesta. Huonona puolena on se, että jos varsi näissä nilkkurimallisissa kengissä on lyhyt, niin pulkkamäessä yms. paikoissa talvipuvun lahkeensuita saa nykiä vähän väliä, jollei sitten talvipuvussa ole tosi hyvät resorit ja kuminauhalenksut.

Lisäksi olen ostanut karvavuorelliset kumisaappaat tosi huonoille säille (esim. päiväkodin piha on tosi vetinen).

Kolmansina kenkinä on Kuoman talvisaappaat. Ne ovat lämpimät ja syvemmässä lumessa peuhatessa sekä pulkkamäessä ihan ehdottomat. Päiväkodissa näitä Kuoman saappaita on arviolta yli 90 % lapsista, joten suositut ovat.

Varsinaisia nahkakenkiä en ole raaskinut ostaa. Jos olemme menneet hienompiin juhliin, niin silloin lapsilla on päällä normaalit ulkoiluvaatteet + kengät, mutta sitten ulkovaatteiden alla on juhlavaatteet ja tarvittaessa laitan lapsille sandaalit sisäkengiksi tms. juhlavammat kengät.

Olen myös ostanut kakkoskengiksi kenkiä kirppiksiltä. Esim. 1-vuotiaitten kengät ei ole ehtineet kulua välttämättä yhtään.

Meillä on nyt talveksi nuo viking goret. Vielä ei ole kyllä edes kokemusta että onko hyvät. Kesälenkkarit ostin Dinskosta, ja meinasin ensin talvikengätkin, koska ostohetkellä sain asiantuntevaa palvelua ja vielä halvalla hinnalla. Ensi kevääksi ja kesäksikin taidan ostaa kengät sieltä. Nuo palveli hyvin ja olivat kivan näköisetkin.

Eikö ole niin, ettei lapsille suositella ostettavan ollenkaan käytettyjä kenkiä? Tällainen käsitys on ainakin itselle jäänyt.

Meillä oli viime talvena 9–15 kk -tytöllä lämpimät HushPuppies-mokkakengät, joilla pärjättiin, kun ulkoilu oli vielä mitä oli. Tänä talvena taaperon kanssa on pakko liittyä GoreTex-jengiin, vaikka ne minusta susirumia ovatkin. Leikkipuiston ulkopuolella tallustellaan sitten nätimmillä popoilla, joiden ei tarvitse olla niin superkäytännölliset.

Pakko mainita että mun mielestä meidän vikingin goret on tosi nätit =D Kivan väriset jne. Huoletta laitetaan jalkaan jos esim mennään juhliin. Juhlissa ei luonnollisestikaan olla ulkokengät jalassa ;O).

Varsi myös on juuri sopivan mittainen, kertaakaan ei viime talvena lumi päässyt kenkään.

Eikö kenkä kuitenkin kulu yksilöllisesti esim. astumavirheiden mukaan. Onko jalalle hyväksi joutua toisen jalkaan muokkautuneisiin kenkiin? Itseä kyllä mietityttää... Muutenhan kenkäkierrätys olisikin mainio tapa säästää rahaa, kun uusia kenkiä tarvitaan kasvuiässä koko ajan. Onko muilla tästä tietoa?

Itse saatan ostaa käytettynä esim juhlakenkiä tms, joita käytetään vain silloin tällöin. Jokapäiväisessä kovassa käytössä olevat kengät pitää mielestäni olla uudet/uudenveroiset. Merkillähän ei niin väliä ole kunhan ovat tukevat. Halvallakin saattaa löytää todella hyviä kenkiä!

Kun ajattelee tarkemmin niin nimenomaan ensikengät ovat vain lyhyen aikaa vähäisessä käytössä, joten muovautuvat vähiten.

Meillä käytetään Tepsuja. Toki asiaan vaikuttaa että tehtaanmyymälä sijaitsee paikkakunnallamme. Noita on ainakin cittarissa myynnissä, kai prismassakin. Kaksi talvea on menty tepsuilla eikä varpaat ole palentuneet. Ja mielestäni noi ovat muutenkin hyviä kenkiä (tukevat, pitää hiukan vettä, kohtuu hintaiset...)

Tepsutin tehtaanmyymälä on Hollolassa.... se on hyvin pitkälti paikkakunnasta kiinni missä noita kenkiä myydään vaikka täällä meilläkin on cittari. Tässä keväällä soittelin tuonne tehtaalle ja sieltä mies kertoili kun kysyin miksei täällä meidän kunnassa ole heidän kenkiään missään liikkeessä koska kuulemma hän ei ole vaan saanut myytyä heidän kenkiään tänne kenellekään, kun halvempiakin valmistajia on. Ajelimme sinne Hollolaan teht. myym. ja olen ostanut kahdet kengät sieltä ( sandaalit ja kävelykengät ) ja maksoivat n. 30 eur. Kaupoissa maksavat varmaan ainakin puolet enemmän. Luulisin että lahden liikkeissä Tepsutin kenkiä löytyy hyvin. Niin ja ihan hyviä kenkiä ovat olleet....

Minä en käytä käytettyjä kenkiä lapsellani. Sain niitä kaveriltani, mutta laitoin se Uffin laatikkoon. Säästän sitten jostain muusta. Neuvolassa oli asiassa puhetta silloin kun kenkien oston aika oli ja terveydenhoitaja varoitteli kovasti ostamasta käytettyjä kenkiä. Jos edellisellä käyttäjällä on ollut joku astuntavirhe niin sittenhän seuraavakin käyttäjä joutuu astumaan samalla tavalla, koska kenkä on kulunut tiettyyn muotoon.

Joo, siis näköjään Tepsujen kohdalla paikkakunta kohtaista. Lahden kaupoissa olen nähnyt joskus. Ja tosiaan itse olen ostanut vain tuolta tehtaanmyymälästä. Kohta puolin pitäisi käydä uudet talvikengät ostamassa...tai siis mummo ostaa esikoiselle synttärilahjaksi, kuten perinteeksi muodostunut.

Yhteistyössä