Taaperon kanssa uimahalliin ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marcon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marcon äiti

Vieras
Hei !Olemme tulossa sinne Suomeen pâin 'lomailemaan' 3 viikoksi ja meillä on kiva uimahalli ihan kadun toisella puolella. Ajattelinkin että meillâ olisi aikaa tutustua tuohon polskutteluun siinä ...
Mitä tulee ottaa huomioon taaperon kaa uimaillessa , Oletteko käyttäneet ns. uimavaippaa uikkareitten alla ? Pitääkö olla kellukkeet? Poika on silloin 1v 4kk, tykkâä kovasti polskutella kylvyssä mutta uinti kokemuksia ei ole meillä ollenkaan. Kertokaa kokemuksistanne rakkaat sisaret ! :flower: :flower: :flower: =)

Mulla on sanikäinen poika, joka käy vieläkin vauvauinnissa (sinne pääsee kun on 3 kk vanha) ja tykkää kovasti uida. Kesällä käytiin pari kertaa tavallisessa uimahallissa ja tykkäs olla sielläkin. Mun pienellä oli se samainen uikkari, jota pitää vauvauinnissakin, eli lahkeellinen malli. Mitään vaippaa ei ollu. Uimahalliin kannattaa ottaa omia kylpyleluja mukaan. Ovat lapselle tuttuja ja turvallisia. Me oltiin n. 1/2 h kerrallaan, ettei tullu väsy ja kylmä, tosin laps oli silloin tietenkin paljon pienempi kun nyt. Niin ja se kloorivesihän tietenkin kuivattaa ihoa, eli rasva mukaan.
Mukavia uintihetkiä teille =) .

Napakat uikkarit, joko housumalliset tai mielummin "painijapuku"-mallinen uimapuku. Uintivaippaa ei suositella, koska se ei pidä tarpeeksi ison vahingon sattuessa ja on vaara, ettei vahinkoa heti huomata. Jos lapsi alkaa kakata, yleensä huomaat sen ja ehdit pois altaasta.

Minulla oli taaperon kanssa pesuvati mukana ja siihen laitoin hänet siksi aikaa kun peseydyin itse. Jos lapsi seisoo kiltisti vieressä, pesuvati on tarpeeton.

Pillimehu tai tuttipullo voisi olla kova sana siinä vaiheessa kun lapsi on puettu ja puet itseäsi ja kampaat hiuksia.

Jarrusukat jalkaan niin ei tarvitse koko alan pelätä pienen liukastuvan. Vie vaan rohkeasti pieni stväänkin veteen (itsellesi hartioihin) niin tulee aivan erilainen uinti kokemus kuin matalassa vedessä loiskuttelu.
Me ei olla koskaan käytetty mitään kellukkeita, kahluuallas syvyydessä poika osaa itse nousta ylös jos kaatuu (ollaan vauvauitu) ja syvemmällähän aina pidetään kiinni.

Meidän uimahalliin ei saa ottaa omia uimaleluja, kellukkeet tietenkin saa olla. Lastenaltaassa on valmiina hallin omia uimaleluja. Suosittelisin ottamaan toisen aikuisen mukaan. Eli jos mies mukana niin hän ottaisi sillä kertaa pienen mukaansa kun peset hiukset ja toisinpäin. Itse en kehtaisi mitään ammeita sinne raahata. En ole ikinä hallilla sellaiseen törmännyt, vaikka käynkin viikoittain. Lapsia kun on joskus paljonkin, varsinkin viikonloppuisin ja jos kaikilla olisi ammeetkin mukana niin ahdasta tulisi pesutiloissa. Joskus olen nähnyt turvakaukaloita ihan pienille, joihin laittavat kun itse pukevat päälleen. Meidän hallilla mahtuu pukukaappien päälle mainiosti niitä. Itse en ole käynyt kuin jo kuivaksioppineen lapsen kanssa, mutta jotenkin ajattelen, että suojaisiko se uimavaippa myös siltä, ettei vesi pääse pöksyyn? Eli jos lapsi pissaa veteen niin helposti saa siitä pissatulehduksen kun pissatessa virtsaputken suu auki ja pöpöt pääsee sisälle. Ja kun ajattelee kuinka paljon haittaa siitä veteen pissailusta kuitenkin on. Hallien vedestä otetaan vesinäytteet tietyin väliajoin ja vähän väliä tulee labrasta ilmoitus, että liikaa ureaa vedessä. Pidetään uimavedet uimakelpoisina myös muillekin! Ja kauanhan kerralla ei kuitenkaan altaassa olla, että huomaahan sen kakankin nopeasti. Meillä 5v.n kanssa ollaan vartti kerrallaan ja saunomaan. Paljonhan se riippuu hallistakin, eli voithan sä etukäteen kysästä voiko ottaa ammeen tai turvakaukalon,uimaleluja =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 23:31 effemia kirjoitti:
ja sitten ihan joku tommeonen sängyn 2Pissaalust2 tai mikä se nyt on niin mukaan, ja kun suihkuttelet laitat sen päälle istumaan..

MIKSI tuo alusta??
Siksikö, että jos pissavahinko sattuu?

Voi, ne pissut noin pienellä on niin pieniä, ja valtaosa kyllä ymmärtää jos vahinko sattuu.
Meidän 2,5 v on käynyt aika usein uimahallilla ja vaikka on jo potalla, vahinkoja sattuu. On pissannut pukuhuoneen lattialle, saunaan.. ei ilmoittanut hätäänsä, teki vain, ei siinä muu auta kuin huuhdella ja luututa ja muistuittaa lasta sanomaan milloin on pissahätä, koska siis osaa tämän..

Liukastusesteeksi kannattaa hankkia uima/rantasandaalit, semmoset lasten mallit joissa on nilkkaremmiä yms. H&M myy niitä ja saa niitä vaikka mistä muuahltakin.
Miten te suihkutette lapsia kotonanne, liukuesteen kanssa vai? meillä ainakin on laattalattia joka on ihan yhtä liukas kuin uimahallinkin laatta ja pysyyhän tuo tenava pystyssä.
No, lapsi käykin uimahallissa isän kanssa miesten puolella poika kun on, ja miehet tahtoo hössötellä vähemmän tämmösten asioiden kanssa.

Aika paljon tullut vinkkejä. Itse ottaisin lapselle juomista (ehdoton!), uimapuvun, lämpimän kylpypyyhkeen+kyplpytakin sekä rasvat ja pisiisttäisin ennen altaaseen menoa. Se onnistuu pikkuvauvoille puhaltamalla vatsan alapuolelle. Ainakin niin meille neuvottiin vauva-uinnissa (käytiin vain pari kertaa). Sitten toinen aikuinen mukaan, että itsekkin pääsee suihkuun ja vaihtaan vaatteita. Se amme/kaukalo/kylpyvati kuullosti hyvälle, mut kyllä jarrusukilla pärjää varmasti hyvin, jos lapsi osaa jo kävellä.

Mukavia uintoreissuja ja Suomen lomaa!! :flower:

meillä oli kylpytakki ja jarrusukat jalassa uimahallissa.

Luulin että poika olisi tykännyt uimahallista, koska tykkäsi kesällä uida järvessä ja loiskii hirveästi ammeessa. Toisin kuitenkin kävi, reissu meni ihan paniikkihuudoksi. mentiin sunnuntaina kun porukkaa oli aikalailla. Oli aika meteli ja isossa hallissa kaikui. Lisäksi isommat lapset roiski vähänväliä vettä päälle. Poika pelkäsi. Seuraavan kerran kokeillaan varmaan viikolla kun on vähemmän porukkaa.

Yhteistyössä