Paljon riippuu lennon kelloajasta, yöllä vai päivällä? ja matkasta lentokentälle, koska liikkeele lähdetään? mutta mun kokemuksen mukaan lapset nukkuu lentokoneessa aina.
Matka kentälle on lapselle jo jännittävä ja erilainen. Lapsi vaistoaa että jotain jännää on tapahtumassa, vaikka ei viellä osaisi puhua ja toisaalta lapsi ymmärtää jo ennen todella paljon puhetta, eli kannattaa kertoa matkasta, vaikka tuntuisi ettei lapsi ymmärrä.
Kentällä on vilinää ja jännää ja nousun aikana ja alkumatkasta on jännää katsella ikkunasta, jos on valoisaa. Sitten lentoemäntä jakaa jotain pientä kivaa tutkittavaa (joka ainakin meillä on riittäny ihan täysin matkaviihteksi) ja tulee ruoka, molemmat jänniä juttuja, ruuan mukana tulee kiva pussi, mihin ruokailuvälineet on pakattu, äiti ottaa siitä haarukan ja pikkuinen tutkii loput sillä aikaa kun äiti syö.
Ja kun on saatu syötyä ja kahvit/teet juota alkaa lennon tylsä osuus, ei tapahdukkaan enää mitään. Tässä vaiheessa ainakin meidän lapsilla on ikään ja lennon kelloaikaan katsomatta ollu tapana nukahtaa =)
Mä olen paljon enemmän huolissani omasta selviämisestäni lennoilla, kun lasten, itse kun en saa koneessa yölläkään nukuttua, niin yölennot on piiitkiä ja seuraavat päivät hyvin nukkuneitten lasten kanssa viellä pitmpiä, ei kylläkään yhtä puuduttavan tylsiä