TAAPERON kanssa lentokoneessa, vinkkejä kaivataan!!

• Viestiketjun aloittaja Äippä myös
  • Ensimmäinen viesti
Äippä myös
Elikäs jonkinlaista häämatkaa olisi tiedossa, ja haluaisimme ottaa lapsen myös mukaan ( 1v 3kk). Todella vilkas tapaus, ei viihdy sylissä jne...
lentomatka olisi noin 5 tuntia, mahdottomuus? Kokemuksia kaivataan!! :) :hug:

Greippi
Otan osaa ; )
Mitään vinkkejä ei ole antaa muita kuin pitkää pinnaa ja extreme-asennetta. Perillepääsy on se arvoista!
Itse matkustin juuri 10,5 tuntia 1,5-vuotiaani kanssa ja se oli kyllä ihan kamalaa vilkkaan ikiliikkujan kanssa.

pähkinä harmaana
Itse olen käyttänyt pitkillä matkoilla siirtokuvakirjoja tms, sopivasti eväitä, lelulehtiä jne. Mielestäni on hyvä idea myös paketoida lahjapaperiin uusi kirja (tai lelu), jota sitten yhteistuumin ihmetellään ja rauhassa availlaan, jolloin tutkittavaa on pidemmäksi aikaa. :wave:

Paljon riippuu lennon kelloajasta, yöllä vai päivällä? ja matkasta lentokentälle, koska liikkeele lähdetään? mutta mun kokemuksen mukaan lapset nukkuu lentokoneessa aina.

Matka kentälle on lapselle jo jännittävä ja erilainen. Lapsi vaistoaa että jotain jännää on tapahtumassa, vaikka ei viellä osaisi puhua ja toisaalta lapsi ymmärtää jo ennen todella paljon puhetta, eli kannattaa kertoa matkasta, vaikka tuntuisi ettei lapsi ymmärrä.
Kentällä on vilinää ja jännää ja nousun aikana ja alkumatkasta on jännää katsella ikkunasta, jos on valoisaa. Sitten lentoemäntä jakaa jotain pientä kivaa tutkittavaa (joka ainakin meillä on riittäny ihan täysin matkaviihteksi) ja tulee ruoka, molemmat jänniä juttuja, ruuan mukana tulee kiva pussi, mihin ruokailuvälineet on pakattu, äiti ottaa siitä haarukan ja pikkuinen tutkii loput sillä aikaa kun äiti syö.
Ja kun on saatu syötyä ja kahvit/teet juota alkaa lennon tylsä osuus, ei tapahdukkaan enää mitään. Tässä vaiheessa ainakin meidän lapsilla on ikään ja lennon kelloaikaan katsomatta ollu tapana nukahtaa =)

Mä olen paljon enemmän huolissani omasta selviämisestäni lennoilla, kun lasten, itse kun en saa koneessa yölläkään nukuttua, niin yölennot on piiitkiä ja seuraavat päivät hyvin nukkuneitten lasten kanssa viellä pitmpiä, ei kylläkään yhtä puuduttavan tylsiä ;) :p

Greippi
Lisa Marie, lapsesi kuulostavat unelmamatkustajilta? Mistä tuollaisia saa ;)

Minäkin luotin siihen, että lapsi nukkuu yölennolla, vaan eipäs nukkunutkaan kuin 1,5 tuntia 10,5 tunnin lennosta. Lopun aikaa kitisi ja kiemurteli. Mitkään lennolle varaamani uudet lelut, kuvakortit, naposteltavat, kirjat tms. eivät kelvanneet kuin hetkeksi. SItten ne paiskattiin lattialle.

Mutta onneksi lapsia on erilaisia (toivotaan että ap:n lapsi on rauhallinen matkustaja!) ja kuten jo sanoin, kyllä sen kestää, vaikkei niin hyvin sujuisikaan. Varsinkin kun tuo lento on vain 5 tuntia. Ja perillä on niin ihanaa, että se unohtuu kyllä!

Meillä taas meni lennot loistavasti Thaimaaseen joulukuussa 1v4kk ikäisen tytön kanssa,lento oli yölento,nukkui söi leikki kuvakirjoilla,piirsi piirustauluun ja oli piilosta takana istuneen 1v 3kk tytön kanssa.

Takaisin tullessa itki 30min,kun oli niin väsynyt nousussa,ettei ois halunnut millään olla pystyasennossa turvavyössä nousun aikaa.

Hyvää lomaa teille. :wave:

Yap
Meijän taapero on lentänyt 10 tunnin lentoja 1,5v ja 2v ja sitten lyhyitä lentoja enemmän kaikki on mennyt hyvin. tietty on lapsi kohtasta, mutta asiaa tietty helpottaa että ei ole nälkä äiti & isä on rauhallisia jos meinaa lapselle tulla kiukku. ja yrittää ajoittaa nukkumista lennolle mahdollisuuksien mukaan.

Nyt kun nesteet on pannassa meinaan ottaa mukaan nokkamukin ja sportti juomapullon (vaikka moisia ei kotona olla käytettykään) vaan tavallisesta lasista juodaan mutta eipä ainakaan läisky. Sitten banaania rusinoita jotain suolasta...ehkä suolakeksejä ja porkkana paloja. Ihan heikkoon hetkeen karkkia (vähän vaan ettei tuu sokeri vilkkautta)
Luettavaa ja muutama lelu isompi nalle tai oma tyyny helpottaa nukkumista koneessa. 1,5v saattaa mahtua vielä babybaskettiin (meillä yhdellä lennolla menessä lentoemot ei päästäny tullessa päästi) jalat tulee yli mutta hyvin nukkuu

hauskaa lomaa teille ja kyllä se lento joka tapauksessa ohi menee hyvin tai huonosti :)

Me olimme reissussa, kun poika oli 1 v 3kk ja hyvin meni, vaikka vilkas poika onkin. Ensimmäinen tunti lentokoneessa meni nopeasti kun oli niin jännää. Sen jälkeen tulikin ruoka eikä poika sitten ruoan jälkeen jaksanutkaan kuin hetken piirtää ja sitten halusikin jo nukkua. Lähipenkeissä ei ollut yhtään lapsia, mutta ihmeesti viihtyi silti. Me saimme ottaa lennolle mukaan oman maidon lapselle, kun sekoitimme sen tarkastajien nenän alla (poika allerginen ja vain 1 maitomerkki tai vesi kävi ja maidon juonnin jälkeen oli tottunut nukahtamaan).

Takaisintullessa (lento lähti klo 20.00 illalla) ikiliikkujamme nukahti terminaalissa isänsä olkapäälle ja heräsi vasta kun lentokone laskeutui Suomeen... reissussa väsyy...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2007 klo 15:23 augustmam kirjoitti:
Takaisin tullessa itki 30min,kun oli niin väsynyt nousussa,ettei ois halunnut millään olla pystyasennossa turvavyössä nousun aikaa.

Hyvää lomaa teille. :wave:
Kyllä mä olen pitäny sylissä nukkuma asennossa sen turvavyönkin kanssa (ja väsyneen pikkutyypin tulpannu laittamalla tissin suuhun), eikä lentoemot ole sanonu, että tarttis nostaa vauva pystyyn.

Yhteistyössä