Taaperolle kelpaa vain isä, mitä voin tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja Lilli-Marja
  • Ensimmäinen viesti
Lilli-Marja
Olen 1,5 vuotias, joka ei huoli minua mihinkään. Hän kulkee isänsä perässä joka paikkaan ja itkee jos joutuu jäämään minun kanssani. Kaikki lelut ja kirjat viedään isälle. Hän ei tule luokseni eikä ota edes katsekontaktia. Tätä on jatkunut nyt noin 4 kuukautta.

voiko asiaan vaikuttaa jotenkin? Korona-aikana ok vaikeaa ottaa etäisyyttä, olemme kaikki aina kotona.

onko joku jolla on jäänyt pysyväksitilanteeksi, eli ei olisi vaihe lainkaan?
 
Olen 1,5 vuotias, joka ei huoli minua mihinkään. Hän kulkee isänsä perässä joka paikkaan ja itkee jos joutuu jäämään minun kanssani. Kaikki lelut ja kirjat viedään isälle. Hän ei tule luokseni eikä ota edes katsekontaktia. Tätä on jatkunut nyt noin 4 kuukautta.

voiko asiaan vaikuttaa jotenkin? Korona-aikana ok vaikeaa ottaa etäisyyttä, olemme kaikki aina kotona.

onko joku jolla on jäänyt pysyväksitilanteeksi, eli ei olisi vaihe lainkaan?
Tuttua juttua, vaikka onkin alkanut hiukan normaalia aikaisemmin. Lapsi ottaa etäisyyttä, mutta älä anna sen häiritä. Ole aikuinen ja aina valmiina olemaan läsnä, aidosti.
Kyllä tämä ohi menee, mutta ei ihan nopeasti. Vaikka lapsi kiukutteleekin sinulle, olet hänelle juuri nyt kovin tärkeä. Lähtemällä mukaan lapsen ehdoilla pahennat vain tilannetta.
 
vierailija
johtuuko läsnäolemisista, toinen on töissä ja toinen ei, tai jos lapsi vaistoaa klassisen erotilanteen? pitää vahvistaa lapsen luottamusta perheen pysyvyyteen instituutiona, lohduttaa, osoittaa välittämisen tunteita lapselle. onko isä välinpitämätön, ei osoita tunteita, heikot isänvaistot?
 

Yhteistyössä