Taaperoimetyksen lopettaminen??

Meidän pikkuvauveli on jo 1 v 4 kk ja olen ajatellut imetystä lopetella - vielä ollaan tissillä "niin paljon" kun äidin kokopäivätyö sen sallii. Miten teillä on mennyt imetyksen lopettaminen - pikkuhiljaa itsekseen vai oletteko ottaneet tiukan linjan ja vain "kieltäytyneet imettämästä pyynöistä huolimatta".

Meillä ei tunnu kiinnostuksen laantumista tulevan - olen vähän sellaista odotellut, mutta ei tokikaan enää koko aikaa tississä kiinnikään roikuta. Tuntuvat vain vielä olevan nuo muutamat imetyskerrat poitsulle kovin tärkeitä.

Vinkkejä? Kokemuksia?

Kannattaa varmaan käydä kyselemässä tuolla imetystukilistan sivuilla. Vai oliko se nyt Imetyksen tuki ry:n sivuilla, joilla oli linkki Maitolaituri-keskustelupalstalle.. No jompikumpi...

Itse kun en yltänyt taaperoimettäjäksi asti, poika lopetti itse 9-kuisena.

Minä lopetin hiljalleen aikavälillä 1v- 1v5kk. Pari viimeistä kuukautta imetin vain illalla nukuttaessa. Aikaisemminkin olisi varmasti hyvin lopetus onnistunut ,jos olisin hennonut ja uskaltanut. Eräs ilta annoin tisun sijaan lämmintä maitoa nokkiksesta. Innoissaa taapero joi nopsaan tulevan maidon ja simahti saman tien. Meillä ei kertaakaan ole tisua haluttu ,eikä sen perään itketty. Yllättävän helposti muutos onnistui. Ehkä olimme molemmat siihen valmiita. Edelleen sylissä nukuttelen pikkuisen. Alussa oli poolopaita päällä :) .

Minä imetin 1v4kk tyttöäni ja vieroitus kävi pikkuhiljaa. ensin jätettiin yötissi pois. Se jäi ekan flunssan aikaan (1v2kk), kun tyttö oli niin tukossa, ettei imeminen ja hengittäminen onnistunut yhtäaikaa. Pidin vain tyttöä lähellä ja silittelin takaisin uneen, kun olisi ollut tissiä vailla. muutamassa yössä jäi se homma, vaikka luulin, että tulisi olemaan tosi hankalaa yövieroitus. En muista kuinka ja millä aikataululla meni muuten, mutta viimeisenä jätettiin aamutissi pois. Taisi iltatissi jäädä heti yötisun jälkeen seuraavana. Silloin taidettiin samalla siirtyä myös opettelemaan omaan sänkyyn nukahtamista. Ennen imetyksen kokonaan lopettamista saattoi olla muutaman kerran useampi päiväkin imetysten välillä. Sitten en enää tarjonnutkaan, eikä tyttö kysellyt perään. Koskaan hän ei itse sanallisesti tai suoraan muuten tissiä pyytänyt, vaan tisuttelu kävi "vaistonvaraisesti" yhteistuumin. Lopettamisen aikoihin tyttö alkoi muita asioita osoitella ja vaatia itselleen, joten ajattelin, että nyt lopetetaan tissihommat, ennen kuin älyää ruveta sitäkin kinuamaan. Mulle jäi tosi hyvä mieli imetyksestä ja sen lopetuksesta. Myöskään rinnat eivät protestoineet mitenkään, eikä tarvinnut lypsää lopettamisen jälkeen.

Yhteistyössä