Taaperoimetyksen lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja neuvoja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
neuvoja kaipaava
Miten te olette lopettaneet? Mikä olis taapero ystävällisin tapa?

Meinasin ensin et poika saa rauhassa lopettaa sitten kun itse haluaa, mut pakottavista syistä (mun lääke) joudun lopettamaan kerrasta :(

Lopetin 14 kk:n ikäisen imetyksen siten, että lähti isänsä kanssa reissuun viideksi päiväksi. Söi sitten tullessaan vielä rinnat tyhjiksi, kun en saanut puristettua maitoa ulos. Ei tyttö sen jälkeen enää kysellyt, ja asia puhuttiin selväksi, että maito on nyt loppu.

Tumpula
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Niin kamalalta, kuin kuulostaakin: sinappia tissiin :whistle:
Samalla systeemillä vieroitettiin täällä vähän alle 1v 5kk ikäinen. :D Ilmoitin että tissi on nyt rikki, sieltä tulee vain sinappia. Tehosteeksi nokare sinappia rinnanpäähän. Hyvin toimi.

Moi! Meillä iltatissittely loppui kun neiti oli puolitoista vuotta. Hänellä sattui olemaan kova kuume ja siihen oli hyvä lopettaa. Ei ole kaipaillut kertaakaan.

Tipu Topakka
Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Niin kamalalta, kuin kuulostaakin: sinappia tissiin :whistle:
Samalla systeemillä vieroitettiin täällä vähän alle 1v 5kk ikäinen. :D Ilmoitin että tissi on nyt rikki, sieltä tulee vain sinappia. Tehosteeksi nokare sinappia rinnanpäähän. Hyvin toimi.
Justiinsa noin meilläkin :D tyttö haisteli ja maistoi pari kertaa ja sitten hyväksyi mukinoitta, että tissi on "pipi" ja maito on mennyt pahaksi.

ap
Mietin kun poika imee vain toista tissiä (en tiedä miksi) Et pitäiskö tästä eteenpäin tarjota vain tuota mitä ei ime?
En tiedä toimisko tuo sinappi kun sitä kumminkin joskus syö :/

vieras
Minä lopetin keskimmäisen imetyksen, kun tyttö oli 2v4kk ja minä olin rv17 raskaana. Tarkoitus oli ollut, että lopetan vähitellen ja oikeastaan kuvittelin että tyttö itse hylkää rinnan, kun moni väitti näin tapahtuvan raskausaikana. Sitä siis odottelin. Mutta kun ei mitään muutosta tapahtunut niin päätin lopettaa kerrasta, kun rinnoista alkoi tulla taas sellaista keltaista ensimaitoa mitä vauvan synnyttyä tulee.

Sanoin tytölle, että nyt saat viimeisen kerran tissiä ja sitten ei enää syövä vaan säästetään maitoa vauvallekin.

3 viikkoa kesti, että tyttö unohti tissin kokonaan. Ei ollut mitään kauheaa siis se aika, mutta aina välillä tietyissä tilanteissa (väsyneenä ennen päikkäreitä yleensä) tuli mieleen, että tissiäkin ois kiva saada. Sitten pyysi sitä ja saattoi repiä paitaa, mutta luovutti sitten.

Hyvin meni. Niin ja meilläkin tyttö raskauden alettua siirtyi kokonaan vain toiselle tissille. Toinen rinta oli ollut jo vähemmällä käytöllämuutenkin, mutta kun tulin raskaaksi niin tyttö hylkäsi sen toisen rinnan kokonaan.

Missäs iässä olette muut lopetelleet ja kuinka usein on ennen lopettamista syöneet teidän taaperot? Mulla on puolitoistavuotias poika, joka syö viikonloppuisin jopa 4 kertaa, viikolla, kun olen töissä, syö yleensä kun tulen töistä ja ennen nukkumaanmenoa.

Ikävä ku joudut lopettaa. :( :hug: Mä imetän 1½v ja on tarkoitus imettää, niin kauan ku poika ite haluu, mut voihan mäki tietyst joutuu jostain syyst lopettaa...

Jos pitää ihan kerrast lopettaa, niin laastarit tisseihin on monil toimiva ja suht. lapsiystävällinen vierotuskeino. :)

# Hätävieroitus, "cold turkey": jos vain mahdollista, mieluummin vähän hitaampi, koska se on sekä lapselle että äidille parempi niin fyysisesti kuin henkisestikin!
# Anna erityisen paljon hellää huomiota vieroitettavalle lapselle: painiskelua, sylittelyä mutta ei ehkä siinä imetysasennossa vaan pystymmässä, kasvojesi lähettyvillä, välipalaa, ulkoilua.
# Isän tai muun läheisen ihmisen apu voi olla tarpeen esim. yöimetysten karsimisessa.
# Älä istuskele tutussa imetystuolissa yläosattomissa...
# Reilusti alle vuoden ikäinen saattaa tarvita tuttia tai tuttipulloa imutarpeensa tyydyttämiseen; toisaalta ei kannata välttämättä opettaa pullolle, jos osaa jo juoda mukista tai nokkamukista.

hemuli
Kaverin imetti taaperoa ja halus lopettaa, laitto laastarit tissien päälle ja sano et ei tuu maitoo kun ne on rikki :) hyvin suju paitsi että saunassa eikä muissa tilanteissa ollu helppoo kun meinas iskee kiinni :D

Itse lopetin 2.5v:n kun odotin seuraavaa ja tuli tosi pahaolo imettäessä. Sanoin vaan lapselle että ei voi kun äidille tulee huono olo. Mut meillä oli nuo samat et saunoessa piti vähän ottaa enemmän iskän kanssa löylyyn jne. :D helpommin suju kuin olin ajatellu.

meillä samanlailla
Vieroitin 2- vuotiaan melko nopeasti, kun alkoi öisin vaatia puolenkin tunnin välein tisua, ja siihen väsyy... Kerroin, että nyt on loppu, ja osasihan tuo juoda lasistakin jo hyvin. Eka yö itki aika paljon, toisena yritti nukkumaan mennessä saada maitoa. Paljon leikittiin ja hassuteltiin muuten, että sai tilalle muuta huomiota. Kerran- pari jouduin antamaan päivällä vielä toisena päisvänä, kun rinta kipeytyi ja täyttyi. Mutta helpotti, ja kun vaan kestää sen 2 -3 päivää, niin on voiton puolella. Mulla flunssalääke Duact ei sopinu imetykseen, eli se oli syynä myös lopetukseen.

Mä jouduin lopettamaan lääkityksen takia, kun likka oli tasan 2v.
Laitoin laastarit molempiin tisseihin, ja sanoin että tissiin on tullu pipi ja maito on loppunut.
Neiti itki vajaan tunnin kun heräsi, eikä saanu tissiä (tai oikeastaan oli semmoinen kitisevä ja levoton)
Yöllä hän kerran äänteli levottomasti, johon mä sanoin, että etkö muista, tissiin on tullu pipi, se on menny ihan rikki ja se on loppunu ja likka jatkoi samantien unia.

ap
Eli lääke on Dalacin, 8 pvä;n kuuri eli periaattessa sen jälkeen vois jatkaa mut onko järkeä?!

Mä oon tänään itkeny koko päivän :'(
Uskon (tai ainakin toivon) että tämä on mulle pahempi paikka kuin taaperolle (2v2kk). Mä koen epäonnistuneeni äitinä, mitään en osaa tehdä oikein ja mokaan tämänkin. Musta tuntuu et petän mun lapseni. Mä en ymmärrä miksi tämä on mulle näin kova paikka? Taitaa muutama palikka olla paikoiltaan... :)
Meillä kuuluu aamutissi aamun rutiineihin, mitä keksin sen tilalle?

Ja korostan et nämä ajatukset koskee vain mua itseäni!! Kenekään muun imetyksiä en ajattele.

monesti olen soittanut
Kysy teratologisesta mitä ovat mieltä.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Taaperoiden kanssa on vähän väljemmät lääkesäännöt kuin vauvojen kanssa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja monesti olen soittanut:
Kysy teratologisesta mitä ovat mieltä.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Taaperoiden kanssa on vähän väljemmät lääkesäännöt kuin vauvojen kanssa.
Kiitoksia! Taidan soittaa huomenna, tai siis tänään aamulla

ap
Tämä päivä meni yllättävään hyvin! :)
Siis sekä äidillä et pojalla. Tosin sohvalla en pojan hereillä olo aikana istunut ollenkaan, se kun oli se imetyspaikka. Mut kai mä joskus vielä pääsen sohvalle :)

Yhteistyössä