Taaperoimettäjät: Imetättekö vielä öisin?

05.09.2007
86
0
6
Eli otsikossa tulikin kysymys! Meillä hiukan yli 1 vee lapsukainen jota vielä imetän myös siis öisin! Imetystä ei olisi vielä omasta puolestani kiire lopettaa, mutta nuo yöimetykset ovat tietenkin vähän rasittavia....
Illalla/päiväunille ei nukahda tissille, joten jonkunmoista taitoa on nukahtaa ilmankin, mutta yöllä on ihan mahdotonta, huutaa ja on hereillä pitkään jos ei imetetä! Syö siis n. 1-2 krt/yö!
Miten muilla? Vaikka jatkoitte imetystä yli 1- vuotiaalla milloin jäivät yösyötöt pois?

no meillä lopetettiin vasta muutama viikko sitten ja poika on pian 1v5kk. Meillä yöt meni tosi hulinaks lopettaessa, mutta nyt jo nukkuu 5-6 asti ja sitten saa vielä rintaa ja sit nukutaan 8-8.30. Unille meno myöhästyi todella paljon syöttöjen pois jäätyä, mutta kai se on ihan ok, kun nukkuu yöt paremmin, niin ei kai sitä untakaan loputtomiin riitä.

Ennen lopetusta söi pahimmillaan 2-3x ja välillä oli monta tuntia rinnassa kiinni.

Ekan kerran aloitettiin vieroitus joskus heinäkuulla ja silloin meni todella hyvin ja nopsaan, vajaassa viikossa oli vieroitettu ja suht vähillä huudoilla. Mutta sitten tuli kovaan kuumeeseen elokuulla, eikä huolinut vettä mukista tai pullosta, niin oli pakko antaa rintaa ja siinähän oli sitten se vieoritus :(
Nii ja nyt tämä vieroitus oli työn ja tuskan takana, poika oli sitkeä huutaja, mutta nyt ottaa vesi huikat jossain vaiheessa yötä. Ihan itse pyyttää mettämaitoo (elää kai toivossa maito huikasta kuitenkin) tai viime yönä oli tuo, yleensä pyytää vain mettä.
Edelleen nukahtaa rinnalle, et vielä siitä olis jossakin vaiheessa vieroitus edessä, mutta hiljalleen edetään..

Meidän tyttö nyt 1v3kk ja imetän enää illalla ja usein myös nukahtaa rinnalle. 1-vuotiaaksi asti imetin pitkin päivää ja aamuyöstä myös. Päiväimetykset oli todella kivuton lopettaa, mutta yöimuilta jouduin oikein vierottamaan. En yhtää tykännyt siitä hommasta ,kun tyttö itki sylissäni yli tunninkin ,mutta ihme kyllä tätä kesti vain muutaman yön ajan. Heräili kyllä viikkoja ,mutta ei itkenyt enää. Mulle itselle tulee ihan kamalan huoni mieli ,kun itse jouduin itkun lapselle aiheuttaan, mutta meidän molempien paino tippui ,että oli pakkokin imetystä alkaa vähentämään. Aamuimetykset oli paljon helpompi lopettaa ,kun teki niin ,että kun herätiin niin noustiin heti ylös ja aloitettiin muut aamutoimet niin tisu unohtui. Oikeastaa yö- ja aamuimetysten tulokset ovat näkyneet vasta tällä viikolla ,kun tyttö on nukkunut 8 tuntiakin yhteen menoon ja yöt ovat jopa 11 h pitkiä. Kun imetin enemmän niin 6 h unta ,1-2 h levotonta untaja valvomista ,tisua ,jonka jälkeen n.2 h unta. Oma uniaika oli n. 5-6h. Välillä tuumas olla väsy =) .
Tsemppiä ja jaksamista vieroitukseen. Meillä ei se ollut helppoa ,mutta tämän hetken tulos on ihana, kun molemmat herää aamulla pirteinä ylös.

Meillä lopetettiin yösyönnit kuukausi sitten ja kolme yötä oli hankalaa,kannoin ja hyssyttelin kun ei huoli tuttiakaan.Sen jälkeen on nukkunut huomattavasti paremmin,meillä syötiin yöisin lukemattomia kertoja.Typy oli silloin 1v ja melkein 4kk. =)

Meillä poika on kohta 1 v ja 3 kk ja imetän edelleen pari kertaa päivässä ( iltapäivällä ja nukkumaan mennessä, nukahtaa tissille ). Yöimetykset lopetettiin pojan ollessa 10 kk, kun yöt meni aivan kamaliksi, huutoa parin tunnin välein eikä mikään muu auttanut kuin tissi. Itse olin siis väsynyt, kun yöt oli niin katkonaisia. Kolme yötä meni pojan itkiessä ja kaipaillessa tissiä, mutta siitä se sitten oikestaan viikon sisään jäi pois.

Päiväimetyksiä jatkoin normaalisti, tosin kuukautta ennen kuin aloitin työt, lopetin aamuimetyksen. Mutta iltapäivän ja illan imetykset onnistuu hyvin, vaikka töissä jo käynkin. Nyt katsotaan, miten pitkään poika tissiä haluaa, mutta yöimetysten jättäminen oli hyvä päätös. Yöheräilyt eivät heti vähentyneet, mutta poika oppi rauhoittumaan ja nukahtamaan nopeammin, kun kävi laittamassa pitkälleen (nousi siis usein seisomaan unissaan) ja peiton päälle. Meillä on vasta nyt kolmen viikon ajan poika nukkunut yöt lähes heräämättä, uskomatonta, että tääkin päivä vielä koitti (ei pitäis ääneen hurrata!!!)....

Meillä poika on nyt hieman reilun vuoden ikäinen ja yöimetykset on ollut ongelma jo monta kuukautta. Poika syö yöllä pahimmillaan 4-5krt... Ei siis mitenkään ole nälkä eikä varmaan janokaan, mutta kun herää niin ei sitten mitenkään nukahda uudelleen jos ei anna tissiä!! Päivällä nukahtaa ulos ihan hyvin, mutta illallakin on melkoisen vaikeaa saada poika nukkumaan ilman tissiä (vaatii usean tunnin huudon). Mutta siis yöt on vaikeimpia.

Poika on lähdössä hoitoon tammikuussa ja itse jatkamaan opiskeluja, joten haluaisin vieroittaa hänet ainakin noista yösyötöistä. Meinaa pikkusen väsyttää aina välillä kun pisimmät kokonaiset unipätkät on 4h pinnassa, nykyään tosi harvoin sitäkään. Miten ihmeessä jaksan päivät opiskella ja illat tehdä koulutehtäviä ja hoitaa lasta jos valvon yötkin?!? Alan olla jo nyt kotosalla aivan kypsä...

Saisiko hyviä vinkkejä teiltä, jotka olette jo vieroituksen kunnialla saaneet päätökseen, että miten sen teitte? Meidän pojalla on jo melkoinen oma tahto, joten huutamista on tiedossa, sen tiedän, mutta kuinka kauan teidäni lapset huusivat? Valvoivatko ihan kokonasia öitä? Hyssyttelyä sylissä vai kuinka? Poika ei suostu olemaan pitkällään ja paikallaan sängyssä, vaan nousee reunaa vasten huutamaan, joten silittelyt ja tassuttelut ei meillä auta...

mammatar Silloin ,kun jouduin siitä yötisusta vierottaan niin pidin lasta sylissä ja siinä hyssyttelin. Välillä itki ihan hysteerisenä ja rimpuili. Mulla oli poolopaita yöpaidan päällä ,kun raapi mun rintaa niin kovasti. Miehen ,jonka piti aamulla töihin, häädin aina sohvalle nukkumaan. Meidän tyttö ei ole mikään kovin tempperamenttinen pakkaus ,mutta itki pahimpana yönä noin 1½h. Niinkuin aikasemmoin kirjoitinkin tämä kesti vain kolmisen yötä, kunnes käänne parempaa tuli eli heräilyä ilman itkua. Päätös pitää vaan tehdä ja pitää siitä kiinni. Meilläkään ei sängyssä rauhoittelut auttaneet. Sylissä heijausta, laulua ,hyristelyä ja kyllä siinä itsekin tuli itkettyä kaverina :) . Voimia :hug:

Voi voi, kun itsekin saisi tuon tehtyä... :/ Kertaalleen jo sain siirrettyä ensimmäisen yösyötön pikkuhiljaa aika pitkälle, melkein aamuun. Mutta sitten poika tuli kovaan kuumeeseen ja sorruin antamaan taas rintaa yöllä kun ei vesikään kelvannut. Jos en heti anna kun herää yöllä niin alkaa ensin kitinä ja kohta kun tajuaa ettei saa maitoa niin hysteerinen huuto. Yhtenä yönä kuuntelin sitä huutoa 2 tuntia kunnes poika nukahti uudelleen. Sitten en enää pystynyt vaan olen tissittänyt hänet hiljaiseksi 3-4 kertaa yössä... Pakko on kohta ottaa itseään niskasta kiinni. Imetystä haluan vielä jatkaa mutta yörumba on kamalaa! Toisaalta pojalla saattaa jossain vaiheessa olla nälkäkin, hän syö melko vähän, siis aika pieniä annoksia ruokaa ja joskus öisin olen kuullut hänen vatsansa kurnivan! Mutta yksi yösyöttö riittäisi varmasti...

Lisään vielä että mulla myös paino vain putoaa koko ajan. En ole painanut näin vähän varmaan ainakaan 10 vuoteen, alipainosta ei sentään ihan vielä kyse. Syön todella paljon mutta nähtävästi lapsi imee kaiken :) Hän on ihan hyvässä lihassa...

Yhteistyössä