Taaperoiden lelut?

• Viestiketjun aloittaja "jojo"
  • Ensimmäinen viesti
"jojo"
Onko taaperoikäisillänne paljon "valmiiksi leikittyjä" leluja? Sellaisia, jotka toimivat paristolla, vilkkuvat ja välkkyvät, ajelevat itsekseen pitkin lattioita?

Kiinnitin huomiota asiaan ekan kerran kummipojan synttäreillä, kun olin ainoa, joka ei vienyt lahjaksi mitään paristokäyttöistä. Muut lahjat olivat leikkiautoja yms. joissa oli äänet, valot ja ne toimivat nappia painamalla. Lisäksi paristokäyttöinen kävelevä pehmohevonen. Lapsi täytti silloin vuoden. Jouluna yms. sama juttu.

Vanhemmat tuntuvat katsovan vähän pitkään lahjojani, palikoita, nuppipalapeliä, kuvakirjaa ja pehmoeläintä, jossa on elektroniikan sijaan sisällä pelkkää vanua. Lasta lahjat onneksi kiinnostavat. Se tuntuu olevan vanhemmista kummallista ja he yrittävät tarjota lapselle vaihdossa muita leluja.

Olenko mä pudonnut vallan rattailta, annetaanko lapsille nykyään ollenkaan sellaisia leluja, joilla pitää leikkiä ihan itse?

samaa mieltä
Valitettavasti momet vanhemmat menevät niin sanotusti lankaan, kun monissa leluissa lukee "kehittää sitä ja tätä osa-aluetta" ja siksi ostavat niitä. Esim. Carl Honoré on kirjoittanut siitä, kuinka tutkimuksissakin on osoitettu, että lapset leikkivät mielummin niillä ihan tavallisilla perinteisillä leluilla, jotka itse asiassa kehittävät mielikuvitusta paljon enemmän kuin nuo lelut, joilla voi tavallaan leikkiä vain yhdellä tavalla.
Vie siis jatkossakin vain samanlaisia kuin ennenkin. JOs lapsi jotain säästää omille lapsilleen, niin luultavasti niitä sinun viemiäsi lahjoja. Muut hajoaa ja päätyy kaatopaikalle vuodessa.

"jojo"
On meilläkin yksi vauvojen "viihdekeskus", jonka mummo toi lahjaksi. Se soi yms. ja vaatii paristot. Lisäksi on leikkiradio. Joulupukin tuoma zhuzhu-hamsteri ei kiinnostanut kuin 10 minuuttia. Voi olla ihan mun omaa mielikuvitusta, mutta vähän tuntuu siltä, että mun katsotaan yrittävän päästä helpolla ja halvalla noissa lahjoissa.

Yhteistyössä