Taapero päivät hoidossa ja harrastukset päälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minun poika on syksyllä noin 2 ja puoli vuotta vanha. Asuu minun luona, isänsä toisella paikkakunnalla. Isän mielestä poika pitäisi viedä ensi syksynä muskariin. Minä en ole hirveän innostunut ajatuksesta, itsekin olen väsynyt kun opiskelen päivät, ja lapsi muutenkin hoidossa (useimmiten klo 8-16). Tuntuu että nytkin jää niin vähän sitä rauhallista aikaa kahdestaan kotona, ja mietin että nauttiiko lapsikaan siitä mitenkään, että hoitopäivän jälkeen lähdettäisiin suoraan muskariin, luulisi että on aika väsyttävä päivä lapsellekin.

Mitä mieltä olette, pitääkö tuon ikäisellä arkisin hoidossa olevalla olla jo harrastuksia?

No ei tarvitse harrastuksia todellakaan vielä. Sitä paitsi päivähoito on raskasta lapsellekin joten ei tartte muskareita. Lauleskeltaan/soittakaa soittimia kotona jos sellaisesta poika tykkää.

Minulla on 2 lasta, 6-v ja 2,5v. Lapseni ovat tarhassa noin 8,5h/pvä. Meillä on ainostaan talvisin yhtenä iltana hiihtoa, ja voin sanoa että vallan riittävä!
Ei meidän lapset jaksaisi yhtään enempää, tarhapäivät ovat jo todella väsyttäviä. Ja haluan itsekin nauttia lapsistani edes hetken päivässä, mikä ei onnistuisi jos kuskaisin illat pitkin harrastuksia!!
Ja siis hiihtopäivä on yleensä myös vapaapäivä tarhasta, ja siltikin ovat melko väsyneitä :(
Kaupassa tai missään muuallakaan käydään todella harvoin arki-iltaisin!

Mä olen käynyt lapseni kanssa muskarissa siitä asti kun hän oli 8 kk. Silloin olin tietysti kotona ja se oli lähinnä minulle kivaa vaihtelua arkeen. Nyt kun lapsi on reilut 3 vuotta ja on päiväkodissa, jatkamme edelleen muskarissa kerran viikossa. Vaikka päiväkodissa on toisinaan saman suuntaista toimintaa, on ihan eri asia leikkiä ja laulaa kaksistaan lapsen kanssa. Lapselleni muskarista on tullut tärkeä osa ja hän näyttäisi nauttivan nimen omaan siitä, että äiti on mukana touhussa.

Jos sinä et jaksa käydä muskarissa lapsesi kanssa, niin ei maailma siihen kaadu. Pienet lapset eivät oikeasti tarvitse harrastuksia. Toisaalta, voitte saada siitä kivan yhteisen harrastuksen.

Millainen hoitopaikka? Jos on päiväkoti tai pph, jossa lauletaan ja leikitään jo päivällä, niin ei kait ole tarvetta viedä muskariin.

Me kyllä jatkettiin muskarin perheryhgmässä, kun lapsi meni pph:lle 2 v 2kk:n ikäisenä. Hän tykkäsi siitä. Mutta sitten kun piti mennä leikkiryhmään eli muskariin ilman äitiä/isää, lapsi laittoi liinat kiinni. Enkä minäkään halunnut viedä lasta toisen tädin hoidostaa toiseen. Jäimme perheryhmään, vaikka lapsi on jo 4 v. En tiedä jatketaanko enää syksyllä.

Niin ja jatkan vielä, että muskari on ihan kotimme lähistölla ja kestää vain puoli tuntia. Ennen muskaria ehdimme hyvin kotiin syömään ja aikaa jää leikkimisellekin.

Millainen hoitopaikka? Jos on päiväkoti tai pph, jossa lauletaan ja leikitään jo päivällä, niin ei kait ole tarvetta viedä muskariin.

Me kyllä jatkettiin muskarin perheryhgmässä, kun lapsi meni pph:lle 2 v 2kk:n ikäisenä. Hän tykkäsi siitä. Mutta sitten kun piti mennä leikkiryhmään eli muskariin ilman äitiä/isää, lapsi laittoi liinat kiinni. Enkä minäkään halunnut viedä lasta toisen tädin hoidostaa toiseen. Jäimme perheryhmään, vaikka lapsi on jo 4 v. En tiedä jatketaanko enää syksyllä.

Lapsi on pph:lla. Viihtyy hyvin, mutta itsestä tuntuu hurjalta ajatusta vielä pidentää lapsen päivää esim. muskarilla, koska nytkin aika pitkät hoitopäivät. Aamulla vien klo 7.30-9, haen yleensä klo 16. Mutta on ollut muutama päivä että hakemaan olen päässyt vasta klo 18-19, eli pitkät päivät jo ilman muskareitakin.

Itse en veisi. Meiltä loppuu muskarissa käynti ensi syksynä, kun lapsi aloittaa hoidon. Pieni tarvitsee sitä omaa vanhempaa vielä paljon. Noin pienelle ne kaveritkaan ei vielä ole niin tärkeitä. Ja siellä hoitopaikassa kuitenkin on (useimmiten) sitä musiikkia ja laulua. Jos laulaa haluaa, niin mikä estää tekemästä sitä kotona???

Itse en veisi. Meiltä loppuu muskarissa käynti ensi syksynä, kun lapsi aloittaa hoidon. Pieni tarvitsee sitä omaa vanhempaa vielä paljon. Noin pienelle ne kaveritkaan ei vielä ole niin tärkeitä. Ja siellä hoitopaikassa kuitenkin on (useimmiten) sitä musiikkia ja laulua. Jos laulaa haluaa, niin mikä estää tekemästä sitä kotona???

Lapsen isä sanoo, että siellä saisi uusia kavereita, näkisi muita ihmisiä jne. Mutta onhan ne tutut kaverit pph:n luonakin, ja pph vie lapset kerran viikossa seurakunnan kerhoon, jossa vielä enemmän porukkaa.

Jos ajatus muskarista ei tunnu hyvältä, jätä väliin. Sen on kuitenkin tarkoitus olla mukavaa ja leppoisaa sekä äidille että lapselle. Näin ulkopuolisena kuullostellen, isän on aika kohtuutonta "vaatia" muskarissa käyntiä, kun ei kerran pysty itse osallistumaan lapsen arkeen. Kyllä sä äitinä ja lähivanhempana tiedät, mikä on järkevää teidän arjessanne.

Yhteistyössä