Taapero koukussa ipadiin/ Iphoneen

  • Viestiketjun aloittaja ipädi
  • Ensimmäinen viesti
ipädi
Onko muilla? Nyt on ipad kaapissa, ainakin viikon. Puhelimia on vähän vaikea pitää pois mutta ajattelin poistaa kaikki sovellukset jos ei meno rauhoitu. Viettäisi varmaan koko päivän sen ääressä jos saisi.
 
"mona"
No niin meilläkin, siis IPAD2 on "latauksessa". On tykänny laiitteesta jo vuoden serkuillaan, niinpä mummo osti sen pojalle joululahjaksi, kun serkuillakin on. :D Ikää siis 2,5v. Pelaa eniten Angry Bidsiä, piirrustus ja maalauspelejä sekä sellasta palapeliä. Mutta ehkä toi into vähän laskee, nyt vaan laite on niin uus vielä.

Tykkää kyllä puhelimistakin (kosketusnäytölliset) ja pelaa niilläkin angry birdsiä ja katselee valokuvia ja videoita. Hyvää ajanvietettä esim.autossa tai shoppailureissuilla tai jos ruokaa joutuu ooottamaan kauan ravintolasa yms. Osaa myös soittaa isälleen ja mummolleen, kun ne on suosikeissa. Isänsä ei anna pojalle puhelintaan, mutta mun puhelinta on aina saanu käyttää.Ei mua haittaa jos vahingossa jollekin soittaa.
 
"aapee"
Joo, meiläkin ikää 2,5v. Meillä myös angry birds suosikkina ja lasten areenasta tuijottaa lasten ohjelmia. Eilen sai sellaisen raivokohtauksen kun otin pois että huhhuh. Samantien lensi kaappiin. Meillä tuo laite ollu viime kesästä ja ei tunnu innostus laskevan, päinvastoin..
 
"maria"
Tuntuu jotenkin huonolta provolta tai vaan todella surulliselta todellisuudelta, että noin pienelle annetaan ipadeja tai vastaavia ja _annetaan_ pelata pelejä yms. :(
Itselläni 2v 4kk eikä tulisi mieleenkään, on muitakin virikkeitä olemassa. Vaikka olen yksinhuoltajakin, keksin kyllä lapselleni muutakin tekemistä kuin kännykän räplääminen.
 
[QUOTE="maria";25396797]Tuntuu jotenkin huonolta provolta tai vaan todella surulliselta todellisuudelta, että noin pienelle annetaan ipadeja tai vastaavia ja _annetaan_ pelata pelejä yms. :(
Itselläni 2v 4kk eikä tulisi mieleenkään, on muitakin virikkeitä olemassa. Vaikka olen yksinhuoltajakin, keksin kyllä lapselleni muutakin tekemistä kuin kännykän räplääminen.[/QUOTE]

No mä ajattelen kyllä vähän samoin. Mulla ei käy mielessäkään että antaisin alle kouluikäiselle kännykkää, tietokonetta tai ipadia. Meidän esikoinen sai oman kännykän kun meni syksyllä kouluun mutta sekään ei saa pelata sillä kuin tietyn ajan päivässä.
 
"vieras"
meidän lapset on 8 ja 6 ja tosi on, ettei niitä saa irti angry birdsistä kuin sorkkaraudalla.

Kyllä siinä sitten pitää huutaa puolin ja toisin, mutta kyllä se olen minä kun määrää pelaamisen määrän.
 
"hää"
[QUOTE="maria";25396797]Tuntuu jotenkin huonolta provolta tai vaan todella surulliselta todellisuudelta, että noin pienelle annetaan ipadeja tai vastaavia ja _annetaan_ pelata pelejä yms. :(
Itselläni 2v 4kk eikä tulisi mieleenkään, on muitakin virikkeitä olemassa. Vaikka olen yksinhuoltajakin, keksin kyllä lapselleni muutakin tekemistä kuin kännykän räplääminen.[/QUOTE]

Miten se nyt niin surullista on? Meillä lapsi tykkää piirustussovelluksesta ja katselee tuo piirrettyjäkin youtubesta jos ollaan esim terveyskeskuksessa tai jossain odotustilassa missä ei nyt ihan saa antaa lapsen vaellella mielen määrin ja kuitenkin ollaan pitkään siellä. Kätevää.

Kotonakin saa tuota puhelinta räplätä välillä.

Mä miellän sen ihan että hei, teknologia kehittyy. Kun tuli kaikenmaailman muovivempaimia ja elektroniikkaleluja niin oliko kaikki mammat sitä mieltä että kyllä se lapsi käpylehmillä ja puupalikoillakin selviää ja surullista kun muovileluja kaikenlaista piipittävää jotkut antaa? :\
 
"mona"
Siis miks tää ois provo? Ei meilläkään saa poika yksin koskea tietokoneeseen, koska se menee jumiin mut noi ipadit ei. Eihän se nyt tuntitolkulla sitä saa pelata, niin kuin apkin iloitti ettei heillä saa. Mutta jos mieluummin pelaa palapeliä ipadillä kun kattoo vaikka pikkukakkosen niin mä vaan en nää siinä ongelmaa.

Saaks teidän lapset pelata leikkipaikoissa niitä kosketusnäyttö juttuja? Sis se ipadin maalausjuttuhan on ihan sama.

Ei meiänkään kaikilla kavereilla saa lapset koskea puhelimin tai muihin vastaaviin, mut meillä saa. Ja erityisesti just edellämainituissa tilanteissa eli ravintolassa odottelu, autossa pitkät matkat yms.
 
"mona"
[QUOTE="vieras";25396963]Huh huh, naurettavia nää nykyajan vanhemmat joilla ei oo mitään auktoriteettia..[/QUOTE]

Saisko tarkennuksen? Mä oon kyllä aikas lepsu ja meillä kielletään vaan mun mielestä vahingolliset/vaaralliset jutut..
 
"Neith"
mä en anna pojan pelata tietokoneella, kännykällä ja tosi harvoin saa ps pelata, kun mun mielestä alle kouluikäisellä ei ole mitään tarvetta koskea noihin vimpaimiin.. kannatan ennemmin leikkimistä, rakentelua ja ihan oikeilla palapeleillä/lautapeleillä pelaamista sekä ulkoilua.
siis en vaan käsitä miksi lapset opetetaan tuollaisiin laitteisiin jotka ihan selvästi koukuttavat ( sen huomaa aikuisistakin kun niitä vempeleitä pitää jatkuvasti näplätä, pelata, asentaa tai vähintäänkin kuunnella musakkia)
 
"vieras"
[QUOTE="mona";25396990]Saisko tarkennuksen? Mä oon kyllä aikas lepsu ja meillä kielletään vaan mun mielestä vahingolliset/vaaralliset jutut..[/QUOTE]
Sun lapsi on 2,5v, se on tosi pieni vielä. Ei se tarvii mitään ipadeja oikeesti :(
 
Syöpäläinen
[QUOTE="maria";25396797]Tuntuu jotenkin huonolta provolta tai vaan todella surulliselta todellisuudelta, että noin pienelle annetaan ipadeja tai vastaavia ja _annetaan_ pelata pelejä yms. :(
Itselläni 2v 4kk eikä tulisi mieleenkään, on muitakin virikkeitä olemassa. Vaikka olen yksinhuoltajakin, keksin kyllä lapselleni muutakin tekemistä kuin kännykän räplääminen.[/QUOTE]

Pitkät päivät sairaalassa, joskus ollaan huoneessa missä ei ole edes telkkaria. Huoneesta ei päästä pois jos ollaan tartuntaeristyksessä. Joten mun tyttäreni joka täyttää 4 osaa käyttää ipadia ja sillä pelaa, piirtää ja katsoo piirrettyjä.
En näe mitään väärää siinä, kotona hän ei pahemmin koske, mutta on tuo ihan mun mielestä hyväksyttävää. Jos et hyväksy, se on sun murheesi
 
Syöpäläinen
[QUOTE="Neith";25396996]mä en anna pojan pelata tietokoneella, kännykällä ja tosi harvoin saa ps pelata, kun mun mielestä alle kouluikäisellä ei ole mitään tarvetta koskea noihin vimpaimiin.. kannatan ennemmin leikkimistä, rakentelua ja ihan oikeilla palapeleillä/lautapeleillä pelaamista sekä ulkoilua.
siis en vaan käsitä miksi lapset opetetaan tuollaisiin laitteisiin jotka ihan selvästi koukuttavat ( sen huomaa aikuisistakin kun niitä vempeleitä pitää jatkuvasti näplätä, pelata, asentaa tai vähintäänkin kuunnella musakkia)[/QUOTE]


se hei oikeasti riippuu hyvin paljon kaikesta, kyllä minäkin kannatan noita perinteisiä leikkejä mutta oikeasti jos siihen ei ole mahdollisuutta?
 
"Vieras"
Meillä 2,5 saa kyllä käyttää Ipadiä mutta vaan hetken. Saattahan se hiukan vastustella mutta se on voi voi, samalla lailla se kiljuu joka päivä kun lähdetään puistosta kotiin jne.
Eihän tuon ikäisen toki tarvitse käyttää konetta, mutta toisaalta ajat muuttuu. Mun mielestä ainoastaan ne, jotka eivät anna lastensa leikkiä millään " nykyajan" vempeleellä, mukaan lukien kaikki paristokäyttöiset hässäkät,tv jne. voivat tästä asiasta " arvostella" koska nuo koneet nyt vaan ovat kasvavassa määrin arkipäivää ja mitä haittaa siitä on jos lapsen antaa sen tv.n katsomisen sijaan pelata palapeliä tai jotain muuta lasten juttua?
 
"mellan"
Luulis, että meillä tyttö roikkuis koko ajan netissä, kun ite olen paljon koneella. Mutta erittäin harvoin haluaa pelata jotain pikku kakkosen pelejä. Ipodinkin sai joululahjaks, mutta ei sillä kyllä hirveesti pelaa, enemmän kuuntelee musiikkia. Ja millään tavalla en oo kieltäny pelaamasta, ei oo vaan koskaan innostunu siitä touhusta
 
"annika"
meillä isäni antaa noiden (2.5 ja 1v) pelata ipadilla ja iphonella ihan liikaa. kai se on jotain isoisän hyväksytyksi tulemisen tarvetta kun meillä oli kotona aika tiukat säännöt peleistä.. ja äkkiä ne kyllä koukuttuu siihen jos liikaa antaa pelata. tämä 2v jossain vaiheessa aina salavihkaa otti puhelimeni pöydältä ja alko pelaamaan.. nyt kun pelaaminen on ollut tosi rajoitettua niin homma on unohtunut. mutta esim pitkillä automatkoilla tai hiuksia leikatessa yms annan pelata.

ja se 'peli' on siis sound touch, jossa painetaan eläimen/auton/soittimen tms kuvaa ja puhelimesta kuuluu kuvaa vastaava ääni, esim koiran haukuntaa tms.
 
mama the strange
Musta on ihan karseeta katella kun pienet lapset pelaa tuntitolkulla jotain konsoleita (tietokoneita, ipadeja yms).
Tiedän itsekin miten peleihin koukuttuu ja kamala ajatella miten joku pikkulapsi joutuu moiseen tilaan. Jatkuva ruudun tuijotus tekee ainakin mut apaattiseksi ja hermostuneeksi.

En ole itse täysin synnitön ja oma lapseni (melkein 6 vee) pelaa jonkun verran nettipelejä. Mutta meillä on sääntönä, että jokaisella ulkona vietetyllä tunnilla tienaa kaksi peliä (lyhyitä minipelejä). Tämä toimii, eikä lapsi enempää pelejä vaadi. Tietokoneelta tulee aina pois kun pyydetään.
 
"vieras"
Kyllä mäkin pelaisin Angry Birdsiä vaikka kuinka kauan putkeen, jos ei olis muuta tekemistä.

Kehitys kehittyy, mutta niin kehittyy myös lapsi - joten pitäkää huolta, että koukuttuminen peleihin ei tapahdu jo vaippaiässä.

Pistäkää aikaraja: lauantaisin saat pelata 30 min. Täähän on vähän sama kun karkkien kanssa.
 

Yhteistyössä