P
"Pelottaa"
Vieras
Onko täällä ketään koira-asiantuntijaa paikalla? Mummolla ja papalla on hyvin aggressiivinen koira. Koira on mm. karannut metsään ja käynyt marjastajaa nilkkaan kiinni. Marjastaja oli tilanteessa selvinnyt omin avuin eikä jalkaankaan jäänyt oikein jälkiä, sen verran oli vaatetus ja korkeavartiset kengät suojanneet. Koira on näykkässyt minuakin kerran kädestä, kun istuin sohvalla koiran vieressä ja kohotin kättä puhuessani. En siis aikonut edes koskea koiraan. Ohi kulkeviin ihmisiin se käy myös kiinni,jos vaan pääsee pihasta karkuun. Kaikkiin tuntemattomiin ja joihinkin tuttuihin se käy kiinni, jos he aikovat silittää koiraa tai vaan lähestyvät sitä. Ketään se ei ole vielä tappanut, mutta pienelle lapselle tuon koiran käsittely voi ollakin kohtalokas. Pappa ei suostu luopumaan koirasta enkä minä halua enää taaperoni kanssa kyläillä siellä, kun koko ajan saa pelätä koiraa,että milloin se pääsee yllättämään. Pappa sanoo, että lapsen ja koiran pitää tutustua kunnolla, että koira hyväksyisi lapsen eikä haluaisi sitten enää purra lasta. Minä olen keskittynyt opettamaan lapselle, että se koira on vaarallinen eikä siihen saa koskea eikä yksin mennä sen luo. Pappa tuo koiraa aina lapsen luo haistelemaan lasta. Tommonen taapero on kuitenkin vielä niin arvaamaton, että voi nostaa kättään ihan milloin vain ja koira käy siihen kiinni. Miten tämmösessä tilanteessa pitäisi oikein toimia??