Täällä Pohjantähden alla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuka katsonut?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuka katsonut?

Vieras
Kuka on käynyt katsomassa Timo Koivusalon Täällä Pohjantähden alla?

Mä kävin katsomassa viime perjantaina ja voin sanoa, että ohjaaja ylitti itsensä verrattuna aikaisempiin ohjauksiinsa. Vaikka suomen historia ei ylä-asteella kovin kiinnostanut, elokuva sai minut järkyttymään siitä, miten suomalaiset ovat vuonna 1918 toisiansa kohdelleet.

Elokuvassa teloitettiin kylmästi miehiä ja naisia. Riviin vaan ja aivot pellolle! Monien mielestä tämä suomen kansalaissota on todellinen häpeäpilkku Suomen historiassa eikä sitä paljon haluta muistella.

Pistää se vaan miettimään kuinka suomalaiset ovat tappaneet kylmästi toisiaan, raiskanneet naisia ja tappaneet lapsia. Silti vaan muistellaan enemmän Talvisotaa ja haukutaan Venäläisiäkin, vaikka omatkin kansalaiset ovat aikoinaan syyllistyneet kamaliin tekoihin.
Kyllä se kosketti, kun monet vanhukset itkivät katsoessaan elokuvaa, itketti kyllä minuakin. Toivottavasti sellaista julmuutta ei kenenkään tarvitsisi enää kokea kenenkään vaikka tässä yhteiskunnassa mikään ei ole varmaa.

itse olen aina ollut kiinnostunut historiasta ja tiedän tasan tarkkaan mitä silloin on touhuttu. Mummoni kertonut mitä suvussa on tapahtunut. Tosi raakoja juttuja. Isoisäni ehti elää jo tuolloin kun oli syntynyt 1898, muistaakseni taistelikin jo tuolloin parikymppisenä valkoisten puolella.

Aion mennä katsomaan elokuvan heti kun ehdin.

Itse elokuva ei ollut kummoinen, musta Laineen versio oli paljon parempi. Taitaa sulle ap olla käynyt niin, että olet erehtynyt pitämään elokuvaa erinomaisena sen perusteella, että tän elokuvan kautta ekaa kertaa huomasit kaikki ne tosiseikat Suomen historiasta, jotka monelle on tuttuja tai ainakin tiedossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse elokuva ei ollut kummoinen, musta Laineen versio oli paljon parempi. Taitaa sulle ap olla käynyt niin, että olet erehtynyt pitämään elokuvaa erinomaisena sen perusteella, että tän elokuvan kautta ekaa kertaa huomasit kaikki ne tosiseikat Suomen historiasta, jotka monelle on tuttuja tai ainakin tiedossa.

Laineen version olen nähnyt moneen kertaan. Kannattaako mennä katsomaankaan?

Niin, pakkohan niitä punikkeja oli jonkun vastustaa. Muutoin meille olisi käynyt kuten Neuvostoliitossa muillekin eli meitä olisi tapettu sankoin joukoin ja pakkosiirretty sinne tänne ja kuljetettu vankileireille. Raatoja olisi tullut ihan toisenlaisia määriä kuin mitä vapaussodassa.

Mulla on se Laineen versio DVD:llä ja onhan siinä ja tässä uudemmassa eroja. Mutta minusta tässä uudemmassa oli ihan hyvät näyttelijät, kuten Akselia esittänyt Ilkka Koivula.

Mielestäni kannattaa mennä katsomaan, jos haluaa nähdä uudemman version kyseisestä elokuvasta. Onhan tuo Hannu-Pekka Björkmanin esittämä Pastorikin paljon lempeämpi kuin siinä alkuperäisessä.
Ja siinä kohdassa, mistä ajoivat sen perheen pois torpasta itkin ihan kamalasti. Kyllä se oli surullista katsottavaa. :/ Mutta mielestäni elokuva oli hyvä ja jokaisella on omat mielipiteensä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Niin, pakkohan niitä punikkeja oli jonkun vastustaa. Muutoin meille olisi käynyt kuten Neuvostoliitossa muillekin eli meitä olisi tapettu sankoin joukoin ja pakkosiirretty sinne tänne ja kuljetettu vankileireille. Raatoja olisi tullut ihan toisenlaisia määriä kuin mitä vapaussodassa.

Ns. sisällisotahan alunalkaeenkin aktivoitui venäläissorron pois häätämiseksi. Tämä ainakin oli lähtötilnateena kansannousulle pohjanmaalla. Etelämpänä "kartanosuomessa" tilanne saattoi toki olla toisenlainen ja kokonaisuus / lopputuolos muodostui siksi sitten selllaiseksi kuten kävi.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Laineen version olen nähnyt moneen kertaan. Kannattaako mennä katsomaankaan?

Ainut kohtaus mikä oli Laineen versiota parempi, oli Laurilan perheen häätö torpastaan.

Katsomassa oltiin, ihan hyvä elokuva. Ei mikään mieletön kokemus mutta hyvä. Täällä Pohjantähden alla on kirjana niin vaikuttava ja yksi minun ehdottomista lempikirjoistani että elokuva jää välttämättä pintapuoliseksi.
Ja mitä tulee Suomen historiaan ja tuohon aikaan niin kuvauksia ajasta löytyy molemmilta puolilta ja paljon. Kipeä ja kiistelty aika Suomen alusta, suosittelen jokaista kertaamaan mikäli unohduksissa.
Mielenkiintoisia tarinoita löytyy runsaasti.

Yhteistyössä