tää on jotain pöhköä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja varmasti ei kukaan tajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

varmasti ei kukaan tajua

Vieras
mutta sanon silti.

Asuimme ennen kerrostalossa, useammassakin, opiskelijana, sitten rivitalossa, useammassakin rivitaloasunnossa esikoisen kanssa, ja taas kerrostalokolmiossa kahden lapsen kanssa.

No, nyt omakotitalossa.

Ja tämä on jotain niin outoa, en ole koskaan niin vähn pitänyt ihmisistä.

Koskaan ennen en ole tavannut niin paljon sellaisia tekopyhiä tapauksia, jotka on kivoja vaan niille harvoille, joiden ajattelee mahdollisesti alkavan kaveriperheeksi tai joiden lapset mahdollisesti kavereita omille lapsille. Muille saatetaan olla tosi paskoja, sydämeltä ollaan ihan mätämunia.

Aiemmin asuin esim. rivitalossa jossa työttömiä joiden vanhemmat esim. asuivat naapurissa. Ja nämä ihmiset olivat jotenkin aitoja. Siis ei ollut sellainen muovinaamari päällä.

Täällä omakotitalossa. Paskaa siellä nahan alla, täysin mätää. Jo pienet koululaiset teeskentelevät täysillä, jopa päiväkotilapset. Ulkoisesti kaunis käytös, mutta pinnan alla sulaa paskaa.

Opiskelijat kerrostaloissa ja kunnan kerrostalo- ja rivitaloasuntojen ihmisistä olen ptiänyt paljon paljon enemmän.

täällä ihmiset eivät ole aitoja. muovinaamari, ruma sisus.

Olette osuneet ilmeisen ikävälle alueelle asumaan. Harmi juttu. Meilläpäin asuu paljon eri-ikäisiä ja monenlaisia ihmisiä. Mukavia vanhuksia, joilta voi kysellä seudun historiasta ja vaihdella perennantaimia. Kivoja aikuisia lapsineen, joista ollaan saatu tosiystäviä.
Ainahan joukkoon joku mätä löytyy, juorukello tms, meillä onneksi aika vähän tuollaisia.

No minä olen asunut useassa kerrostalossa ja nykyään omakotitalossa ja ikinä ikinä enää en sinne pulsujen sun muiden syrjäytyneiden keskelle halua... Ja kun Suomessa vielä on se, että vaikka olisi omistuskerrostalo niin vieressä on sitten hyvällä tuurilla joku kaupungin vuokratalo.... Ei kiitos!

Ehkäpä sä et ole vaan vielä tutustunut niihin ihmisiin... Ja tosiaan, ehkä olet sattunut kurjalle alueelle. Toisaalta ei omakotialueellakaan jaksa kaikille ystävällinen ja iloinen olla. Samanlainen yhteenkuluuvuuden tunne ei ole voimassa kuin samassa taloyhtiössä asuvilla. Monenlaista porukkaahan asuu omakotitaloissakin! Tavallaan en itse ymmärrä, miksi pitäisi väkisin olla naapureiden kanssa kauheesti kaveria... Tuota lasten luonnekuvausta en kyllä itsekään hyväksyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja varmasti ei kukaan tajua:
Täällä omakotitalossa. Paskaa siellä nahan alla, täysin mätää. Jo pienet koululaiset teeskentelevät täysillä, jopa päiväkotilapset. Ulkoisesti kaunis käytös, mutta pinnan alla sulaa paskaa.

täällä ihmiset eivät ole aitoja. muovinaamari, ruma sisus.

Ai niin, mistä ihmeestä sä tiedät sen ihmisten sisuksen? Mistä olet tehnyt näin tylyn päätelmän?

Nyt möläytän, kun en jaksa laittaa nätisti, mutta ap:n kuvailema tilanne on ihan tuttu monilla Helsingin asuinalueilla. Harva okt-alueella asuva vain myöntää sitä ulkokultaisuutta, mikä siellä on. Sitä pakkoa pitää hienot kulissit pystyssä, piirit pieninä ja "väärät" ihmiset kaukana.

Alkuperäinen kirjoittaja omakotiasuja:
Ehkäpä sä et ole vaan vielä tutustunut niihin ihmisiin... Ja tosiaan, ehkä olet sattunut kurjalle alueelle. Toisaalta ei omakotialueellakaan jaksa kaikille ystävällinen ja iloinen olla. Samanlainen yhteenkuluuvuuden tunne ei ole voimassa kuin samassa taloyhtiössä asuvilla. Monenlaista porukkaahan asuu omakotitaloissakin! Tavallaan en itse ymmärrä, miksi pitäisi väkisin olla naapureiden kanssa kauheesti kaveria... Tuota lasten luonnekuvausta en kyllä itsekään hyväksyisi.

ei kun minusta on ihan vallan mainiota että ei olla kavereita. viihdymme perheen kesken ja tykkään yksinkin joskus olla joten seuraa ei ollla vailla.

Mutta se että jätettäisiin muut ihmiset rauhaan, annettaisiin olla rauhassa, ei juoruttaisi ja puhuttaisi paskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Nyt möläytän, kun en jaksa laittaa nätisti, mutta ap:n kuvailema tilanne on ihan tuttu monilla Helsingin asuinalueilla. Harva okt-alueella asuva vain myöntää sitä ulkokultaisuutta, mikä siellä on. Sitä pakkoa pitää hienot kulissit pystyssä, piirit pieninä ja "väärät" ihmiset kaukana.

Nii-in. En oikein ymmärrä ongelman ydintä. Ihminen saa valita tuttavansa ja asuinpaikkansa. Mitä värää tai halveksittavaa siinä on? Ja jos on kiva omakotitalo, pihalla pari autoa ja grilli, niin siinä talossa saattaa asua ihan oikeasti onnellinen perhe, ei semitään kulissia tarvitse olla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta se että jätettäisiin muut ihmiset rauhaan, annettaisiin olla rauhassa, ei juoruttaisi ja puhuttaisi paskaa.

No joo, juorut nyt on yleismaailmallinen "ongelma". Ton asian saatan allekirjoittaa, että juoruiltua tulee naapureitten asioista, mutta ei se ole pahalla tarkoitettu...

Onko näin. Mikä juuri helsinkiläisistä tekee tällaisia? Vai onko tämä klishee? Eikö Helsingissä enää ole aitoja, lämpimiä ihmisiä?

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Nii-in. En oikein ymmärrä ongelman ydintä. Ihminen saa valita tuttavansa ja asuinpaikkansa. Mitä värää tai halveksittavaa siinä on? Ja jos on kiva omakotitalo, pihalla pari autoa ja grilli, niin siinä talossa saattaa asua ihan oikeasti onnellinen perhe, ei semitään kulissia tarvitse olla.

Ei tietenkään. Mä puhun siitä, kun nimenomaan on kulissia ja syrjintää. Auta armias jos siellä sanoo "väärän" sanan, haluaa puhua "vääristä" asioista... No joo, jos sitä ei koe niin ei kai voi ymmärtää. On siellä onnellisiakin seassa, tietty :)

Alkuperäinen kirjoittaja h:

Onko näin. Mikä juuri helsinkiläisistä tekee tällaisia? Vai onko tämä klishee? Eikö Helsingissä enää ole aitoja, lämpimiä ihmisiä?

Äh, kaipa vain muutama alue täällä on sellainen. En tietenkään tunne koko Hkiä tai kaikkia täällä :saint: Ja uskon, että muuallakin Suomessa on ihan vastaavia ilmiöitä. Uskon sen osin liittyvän rahaan ja suorittamiseen.

No joo, juorut nyt on yleismaailmallinen "ongelma". Ton asian saatan allekirjoittaa, että juoruiltua tulee naapureitten asioista, mutta ei se ole pahalla tarkoitettu...

niin, entäs tunnistatko sellaista piirrettä, että ihmisiä arvotetaan sen mukaan miten suosittuja he ovat ehkä muiden silmissä, miten paljon kuvittelet heillä olevan rahaa, miten hyvästä suvusta jne?

Me naiset olemme tarkkoja, se kuudes aisti, ja minusta vain on valtava ero niiden ihmisten välillä missä aiemmmin olen asunut ja missä nyt. Näistä en pidä ollenkaan.

Asun nyt kaupungissa mutta en Helsingissä tai Suurhelsingissä.

Lapsena asuin myös omakotitaloalueella pienessä kunnassa. Toisella alueella oli eripuraa ja silmänpalvontaa toisella viihdyin ja ihmiset viihtyivät jokainen itsekseen ja ei juoruttu eikä tapeltu ja oltiin asiallisia.

Alkuperäinen kirjoittaja h:

Äh, kaipa vain muutama alue täällä on sellainen. En tietenkään tunne koko Hkiä tai kaikkia täällä :saint: Ja uskon, että muuallakin Suomessa on ihan vastaavia ilmiöitä. Uskon sen osin liittyvän rahaan ja suorittamiseen.

Karua. Pelottavaakin. Ehkä on parempi olla "keskiluokkaa" ja asua keskiluokkaisesti 80-luvun lopun standarditiilitalossa. Ruohokin saa kasvaa ylipitkäksi joskus, ja tontin rajalla saa kasvaa lehtikasa, jossa asuu siiliperhe ;)

niin, entäs tunnistatko sellaista piirrettä, että ihmisiä arvotetaan sen mukaan miten suosittuja he ovat ehkä muiden silmissä, miten paljon kuvittelet heillä olevan rahaa, miten hyvästä suvusta jne?

Me naiset olemme tarkkoja, se kuudes aisti, ja minusta vain on valtava ero niiden ihmisten välillä missä aiemmmin olen asunut ja missä nyt. Näistä en pidä ollenkaan.

Joo, onhan tuota olemassa. Itse olin jotenkin unohtanutkin sen jo. Tuollaista oli pienellä maalaispaikkakunnalla, mistä olen kotoisin. Pihaan ostettiin mersu, vaikka lainarahalla, jotta olisi hienompi auto kuin naapurilla. Toisaalta kaikki tiesivät, että auto oli kokonaan lainaksi ostettu, koska pankkivirkailija sen juorusi. Mutta tuollainen on säälittävää, ei siihen kannata lähteä mukaan eikä mieltään pahoittaa...

Joo, onhan tuota olemassa. Itse olin jotenkin unohtanutkin sen jo. Tuollaista oli pienellä maalaispaikkakunnalla, mistä olen kotoisin. Pihaan ostettiin mersu, vaikka lainarahalla, jotta olisi hienompi auto kuin naapurilla. Toisaalta kaikki tiesivät, että auto oli kokonaan lainaksi ostettu, koska pankkivirkailija sen juorusi. Mutta tuollainen on säälittävää, ei siihen kannata lähteä mukaan eikä mieltään pahoittaa...

siis en toki pahoitakaan, ja olen avoimesti niin köyhä kuin olemme, eikä kiinnosta esittää mitään. tulen köyhästä perheestä ja niin pois päin.

Mutta järkyttynyt olen siitä pinnallisuudesta.

Olen aikanaan 15 vuotta sitten kokenut samanlaiset fiilarit asuessani kauniaisissa, Muutin Espoon suvelasta kauniaisiin. Eipä kukaan usko mitä ulkokultaisuutta siellä eletään. Jos ei ole mitään yhteisölle annettavaa, valtaa tai mammonaa, niin olet armottomasti outsideri. Myös kunnan virkamiesten mielestä. Lapsilla tarhassa on kilpailu tosi kova. Kellä on kalliimmat merkkivaatteet tai parhaimmat vaatteet ja lelut.

Muutettiin pienelle paikkakunnalle, jossa muut arvot tärkeät.
Ei elämää kilpailemalla kannata pilata.

Poikkeuksia kylläkin löytyi Kauniaisissa. Muttei ollut omakotitalon asukkaita :)

Miksi kukaan ei varoittanut?

Halusin aina rivitaloon asumaan (ei pihatyötä) mutta kun ne maksaa täällä yhtä paljon kuin omakotitalot, ja eikö siinä voi joutua maksamaan muidenkin laskuja? siis jos joku vaikka suihkuttaa tunnin päivässä ja aiheuttaa vesivahingon niin kaikki maksavat yhtiövastikkeessa?

tai entä jos joku ei maksa lainojaan niin maksavatko muut asukkaat pahimmassa tapauksessa ne?

En tule pitämään näistä ihmisistä ikinä, mikä tietenkin on samantekevää, pitääkö naapureista vai ei.

Mutta entä lapset? saavatko he olla rauhassa, jos vanhemmat eivät sopeudu "menoon"?