Syytetyn todistajaksi oikeuteen, apua olen liemessä........!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vittu mitä wt-touhua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vittu mitä wt-touhua

Vieras
Joudun yllättäen oikeuteen todistajaksi, koska erästä henkilöä syytetään rikoksesta ja hän oli nimennyt minut todistajakseen. Luulen, että hän käytti minua rikoksen aikana ja nyt ns. "suojakilpenään".

Tapahtuma-aikana minä olin kyllä koko ajan syytetyn seurassa, enkä nähnyt mitään rikosta tapahtuvan, mutta hänen kaverinsa saattoi käydä tekemässä hänen puolestaan ko. rikoksen. Syytetty tod.näk. kuljetti siis rikoskumppaninsa tapahtumapaikalle ja haki myöhemmin sieltä pois. Itse olin mukana kyydissä, eikä minulle kerrottu mitään, missä tämä kaveri oli käynyt.

Kävin jo kuulusteluissa, mutta ajankohdasta on jo sen verran kauan aikaa, etten muistanut paljoakaan kyseisestä ajankohdasta. En kertonut kuulusteluissa tästä kaveriyksityiskohdasta, koska en tietenkään sitä muistanut, kun en ollut edes varma missä olin sinä päivänä liikkeellä. Kuulusteluiden jälkeen muistin vanhan kalenterini, josta kävi ilmi että olen ollut tuolloin syytetyn kanssa liikkeellä ja soitin siitä laitokselle. Tapahtuma-ajankohtana oli nimittäin syytetyn merkkipäivä ja hänen kaverinsa todellakin oli seurassamme. Kannattaako minun mainita vielä tästä kaverin kyyditsemisestä poliisille vai jätänkö oikeuteen kerrottavaksi? Saankohan mä nyt jonkun syytteen salailusta tms?! :( Mun pää hajoaa..

Ei siinä ole mitään pelättävää. Vastaat vain siihen, mitä sinulta kysytään ja teet sen mahdollisimman selkeästi ilman turhaa aiheissa rönsyilyä. Pysy totuudessa. Ilmoita etukäteen kaikki tiedot, mitä tiedät kertoa, ettei tarvitse sitten sekoittaa oikeudenistuntoa uusilla asioilla.

Tossa kohtaa ei ole sinun tehtäväsi arvailla mitä se toinen ihminen mahdollisesti on tehnyt tai jättänyt tekemättä, kerrot vaan että olit koko ajan syytetyn seurassa, et nähnyt rikosta ja ettet ihan tarkkaan muista enää kaikkia tapahtumia. Vastaat vain niihin kysymyksiin mitä sinulle esitetään etkä lähde spekuloimaan millään tavalla

Ilmoita poliisille että haluat täydentää kuulustelukertomusta koska olet muistanut nyt mitä et aikaisemmin kertonu kuulustelussa.
Todistajan täytyy oma-alotteisesti tuoda esille kaikki asiaan liittyvät seikat ilman että niitä täytyy kysyä.

kerro totuus ja kerro kaikki.

Itse asiassa sua ristikuulustellaan niin, että jäät kiinni jos koitat jättää jotian kertomatta.

Nukut sitten itse paremmin kun olet kertonut aivan kaiken.

Ja jos se kaverin kaveri on syyllinen, niin sittenpähän jää kiinni. voisit vähän ajatella sitä rikoksen uhriakin...