***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Heissan kaikki. Saako liittyä seuraan? Olen aiemmin vain taustaillut tällä foorumilla, mutta ajattelin rekisteröityä minäkin.

Meille syntyi Kättärillä tyttövauvanen 16.9, esikoinen onpi hän. :heart: Syntymämitat olivat 48 cm ja 3090 g, ja tänään kun käytiin neuvolassa niin syntymäpaino on vihdoin saavutettu - osin lisämaidon avulla. On ollut tosi kiva lukea juttujanne ja huomata, että muilla on samoja kokemuksia kuin itsellä. Mulla on ollut vähän probleemaa imetyksen ja vauvan painon kanssa, ja nyt uutena juttuna parin päivän ajan on ollut tytön miltei jatkuva ähinä ja puhina. Lieneekö ilmavaivoja. Relat ja Cuplatonit on tänään aloitettu, samoin D-vitamiinit.

Onnea kaikille tuoreille äidille vaaveileista! :flower:

Libra ja Smurffiina tasan 2 vkoa =)
 
hei kiitokset kaikille vastauksista särkylääkekyselyyn!

jouskari kyseli mitä tykkäsin jorvista, ja kyllä mä tykkäsin! kaikki meni omasta mielestä hyvin, ihana kätilö oli ja muukin hoitohenkilökunta, positiivinen kokemus kaikin puolin siis, mitkä sulla jäi fiilikset?

onko kellään sellaista ongelmaa imetyksen kanssa, että vauva söisi mieluummin vain toista rintaa? musta mä joudun koko ajan pumppaamaan toisen tyhjäksi kun kaveri syö vaan toisesta :kieh:

ihania kuvia teidän vauveleista!!

Nyt pitää mennä pumppaamaan ja kohta pääsee hetkeksi nukkumaan, huomenna tuleekin neukku-täti kylään... Toivotaan että vauvan paino on noussut tarpeeksi!

:wave:
 
Libra tervetuloo porukkaan vaan :D

Meripihka Meillä on sillä tavalla tuollaista samaa ongelmaa, että yleensä se rinta mitä tarjoon, ei kelpaa ja sit taas hetki maistuu toisesta, kunnes ei sitten sekään taas kelpaa ja sitten voikin taas maistua siitä ensiksi tarjotusta :kieh: Että voin joutuu vaihtaa syötön aikana välillä useestikin rinnalta toiselle. Pumppaamaan en oo kuitenkaan joutunut, kun näin vaihdellen sen verran tyhjäks kuitenkin tulee...

Nyt nukkumaan :wave:
 
Heips vaan kaikille!

Nyt oli pakko tulla kirjoittaa jotain kun ois ehken hetki aikaa... Oon kyllä käyny lukee päivittäin mut tää on nyt tätä vauva arkee jota joku aika sitten ootimme niin kärsimättömästi. :D

Ensiksi Onnitteluja kaikille nyyttinsä saaneille!! :flower: :flower:
ja Tervetuloa kaikille uusille!

Silloin aiemmin kerroinkin jo tuonne toiselle puolelle synnytystarinan, joten en ala sitä enää muistelee.

Meillä on kyllä vielä mennyt yöt hyvin. Muutamalla syötöllä pääsee ja välit nukutaan tosi sikeesti joko mun vieressä tai jos en ole itse nukahtanut syötöllä niin siirrän omaan sänkyynsä. :D Vatsaa ei ole kipristellyt muutenkun ennen kakkaa tai on tulossa röyhtäsy.
Päivät ovat aika vauhdikkaita. Pitää sinkoilla joka paikkaan, onneksi laitan kalenteriin kaikki ylös muuten en muistais puoliakaan...ei se dementtia viel ole helpottanut! :headwall: :LOL:

Maitoa on riittänyt ja olen siitä tosi iloinen että ruoka kulkee mukana ja ei tarvii ettiä missä lämmittää kun ollaan liikkeessä, eikun auto parkkiin ja tissi suuhun :LOL:
Olen pumpannut kun tissit ovat tosi pinkeet. Nyt tuntuu että maidon tuotanto alkaa tasottua, kumpa ei loppuisi sitten kokonaan...

Mutta pitää nyt lähtee vaihtaa vaippaa...jospa siin tuli nyt jotain kirjailtua ja pitää taas jatkaa paremmalla ajalla.

Tuolla on kuvia meittin prisessasta ja muistakin mussukoista
http://irc-galleria.net/view.php?nick=marge82&image_id=89719070
 
katjuska täälläkin tuo menee 12 maissa päikkäreille, mutta saa kyllä herätellä, ite nukkuis pari tuntia...mutta eipä näköjään sekään toiminut kun taas noustiin ennen viittä.Taitaa olla että terkka on oikeessa ja johtuu osittain heräily myös pikkuveljen tulosta.

täälläkin painitaan masuvaivojen kanssa, illalla huutaa klo 20-22.30 ja yökin menee ähinään ja puhinaan.Paukuttelee kyllä varsinkin öisin mutta ilmeisesti siellä silti jotain vaivaa on..piti eilen antaa rela-tippoja mut ne olikin vanhentunu joten täytyy hakee uusia.Kokeiltiin jyväpussia mut en nyt tiiä auttoko se mitään...

väpä hienoa jotenkin että teillä nimi tulee "jostakin" eikä vaan keksitty, voitte sit isompana lukea ja kertoa että tästä sait nimesi :)

ail kaunis nimi teilläkin annettu!

suhveli tuleeko sulla viellä sit sitä "limaa"?mulla ei oo enää tullut oikeestaa mitään...välillä aatteli kans että onkohan sinne sittenkin jotai jääny mutta ei kai ku ei enää tuu...
hienosti kasvanut teidänkin vauva!

Dior mulla alkoi viimeks menkat 8kk synnytyksestä, täysimetin 6kk asti joten luulen sen vaikuttaneen...ekat menkat kesti 2kk ja jösses että se oli kamalaa!!!!
eipä siellä jälkitarkastuksessa paljon muuta tehä...taidetaan kattoo myös hemppa ja RR, ja saat uuden ajan jos valitset vaikka kierukan ehkäsyks.ja puhutaan jotain synnytyksestä jos on jääny jotain painamaan.

muuten mitäs te muut ootte aatellut ehkäisyvälineeks tästä eteenpäin?
mä haluisin jonkun pitempiaikasen ehkäsyn mutta en kierukkaa.minipillereitä en voi syödä ja e-pillereitä tietty ei voi syödä kun imettää...onko kellään kokemusta siitä
ehkäsykapselista?

Libra tervetuloa mukaan!

meripihka mullakin tuo oikee tissi tuottaa ilmeisesti parempaa maitoa koska poika on alkanut hyljeksiin toista rintaa...sitkeesti tungen suuhun silti vaikka ei meinaa huoliakaan..jotenki tuo nänni erilainen niin taitaa johtua siitä.

maska82 ihania kuvia!

plää, se olis sit taas koulupäivä...ei kiinnostais ei.

d. ja pipana 3vko 2pv
 
Huomenta!

Lapset laitettu taas kouluun ja täällä taas.

Onnea Ail hienosta nimestä pojalle!

Dior, mulla on kuukautiset aina alkaneet silloin kun imetys on loppunut, että voi olla pois vaikka vuoden jos niin kauan imettää. Toki se on yksilöllistä.

Libralle, onnea ja teretulemasta mukaan.

Meillä on vauvelilla tänään neuvola kymmeneltä, saas nähdä kuina on kasvettu.

Vatsavaivat tuntuu vain lisääntyvän, tosi kurjaa! Onko kellään kokemusta allergioista. Kun meidän vitonen oli allerginen kaikille, muilla ei koskaan ole ollut mitään. Mutta sen kohdalla huomattiin vasta noin puolivuotiaana.
Jos tämä vauva olisi myös esim. maidolle allerginen, niin voisiko jo nyt reagoida mun käyttämiin maitotuotteisiin noilla mahavaivoilla?

No niin kutsu käy.....

 
Ajattelin kysyä että mitä mieltä olette olleet synnytyssairaaloistanne ja millä mielellä olette viettäneet siellä vauvan alkupäivät? Me oltiin Kättärillä, ja henkilökunnasta mulla on vain lähinnä positiivista sanottavaa. Kaikki kätilöt olivat avuliaita ja sitä apua sai kun vain pyysi, joiltain toki enemmän ja oma-aloitteisemmin kuin toisilta. Oli myös kivaa että saatiin olla vauvan kanssa rauhassa ja tutustua toisiimme. Meillä oli siis perhehuone, ja käsitin että perhehuoneessa olijoitten annetaan olla enemmän "rauhassa".

Mutta yksi juttu jota mun on pakko kritisoida, on se imetyksen tärkeyden korostaminen. Ok, kyllä se on mustakin tärkeää, mutta silti jotenkin häiritsi välillä kun tuntui ettei siellä muusta osattu puhuakaan. Ja oletin että alkajaisiksi olisivat edes kysyneet että aionko imettää, mutta ei, sitä pidettiin ihan itsestään selvänä. Olin kyllä aikonutkin imettää jos se vain onnistuu, mutta toki on sellaisiakin äitejä jotka eivät syystä tai toisesta imetä. En tiedä miten sellaiseen olisi siellä suhtauduttu. En itse jaksa uskoa että niistä lapsista joita ei imetetä, tulisi millään tavalla "epänormaaleja"... Saa nähdä koska tulee joku järki kuvioihin tuon kanssa. Olen nyt imettänyt nämä kaksi viikkoa ja sen kanssa on ollut omat haasteensa, enkä tiedä kauanko aion sitä jatkaa. Mutta hyvä siitä vauvasta tulisi varmasti ilmankin. :)

Oltiin osastolla kolme päivää ja aika kävi tosi pitkäksi, mutta onneksi meillä oli se perhehuone. Silti oli aivan ihanaa päästä kotiin!! :) Olen nauttinut yllättävän paljon äitiyslomalla olemisesta, kun taas aiemmin olen ollut tosi työkeskeinen ihminen.
 
Heippis :)

Meillä kahden kauheen yön jälkeen yksi hyvä yö takana! Tänään äippä pääsee hierontaankin kun saatiin nukuttua ruhtinaalliset 5h :heart:

miia kyseli masuvaivoista ja meillähän niitä on ollut tosi rajuna ihan alusta asti. pienen masu voi todellakin reagoida kaikkeen mitä äiti syö. meillä jätetty mun ruokavaliosta pois maitotuotteet, ruisleipä, hiilihapolliset juomat, mausteiset ruoat, sipuli, kofeiini ja karkit. kannattaa siis kokeilla löytyiskö apua jättämällä esim maidot pois ja huom luin jostain että maidotonta diettiä pitäis kokeilla ainakin joku 15pv kun kestää kuulemma jonkun 10pv poistua elimistöstä...

Meillä masuvaivoihin ja koliikkiin löytynyt apua OSTEOPAATILTA ja sitä en voi kylliksi kehua! Suosittelen sitä ehdottomasti kaikille vaivaisille pikkusille, siitä löyty huomattava apu kahden kerran jälkeen kun taas kolme kertaa vyöhyketerapiaa meni kuin kankkulan kaivoon.

Ainiin ja eilen koitettiin sitä apteekin korviketta jossa ne maitoproteiinit on pilkottu eli sopii myös maito-allergikoille ja ei ainakaan tullut oksennusta siitä niinkuin kaupan normaaleista!
Kakka jää pienellä kyllä aina viipymään kun on korviketta saanut, kun normaalisti on varsinainen sinappikone...
Korvike on aika kallista mutta aivan sama jos siitä jotain apua löytyy! Nyt annetaan tota kerran päivässä imetyksen rinnalla jos vaan ei tuu mitään ongelmia...

Eilen olin jälkitarkastuksessa ja eipä sieltä mitään ihmeellistä. Lääkäri kyseli jaksamisesta itkuisen pienen kanssa ja teki sisätutkimuksen, myös ultrasi kohdun. Terkka otti painon ja RR:n ja hemppa otettiinkin maanantaina kun kävin labrassa ottamassa ne sappihapot ja maksa-arvot sen raskaushepatoosin takia. Kaikki siis hyvin!

Täällä on taineet sitten ne ihanat kuukautiset alkaa kun jälkivuoto oli jo poissa pari viikkoa ja sitten perjantaina alkoi pieni vuoto. Vuoto jatkunut verisenä mutta hyvin hyvin niukkana, mutta kuulemma on normaalia näin heti synnytyksen jälkeen.
Hieman harmittaa että ne nyt jo tuli, sillä pikkustahan olen koko aika imettänyt.

Ehkäisystä olitte myös puhelleet ja mun piti kysellä kokemuksia kuparikierrukasta...?
Mulle ei hormonaaliset ehkäisyt käy niin toi vois olla hyvä vaihtoehto. Ainoa mikä mietityttää niin on sen epävarmuus kun itsekin olen kierrukkalapsi :D


Ihania lapsosia kaikilla :heart:
Nyt lähen tonne oman murusen kaikkuun vielä hetkeks lepäämään.

Jaksuja massuille ja masuvaivaset voi hyvin pistellä vaikka yksäriä jos on jotain kyseltävää kun me ollaan sitä tietoa tässä ehditty joka paikasta kahmimaan niin ois ihanaa olla avuksi kun itse tietää mitä se on!


Tini+ Pingu 6vkoa + 5pv
 
Odotus-puolelle vielä uutta pinoa laittelin, että tulkaas kaikki tsemppaamaan vielä viimeisetkin masuvauvat tänne maailmaan =)

Synnytyssairaalasta Sasissa oon kaikki kolme käynyt synnyttämässä ja tyytyväinen oon ollut. Kätilöt ovat mukavia ja suht rauhassa saa yleensä vauvaan tutustua. Kahden hengen huoneessa olin tällä kertaa, mutta ihan omassa rauhassani sain siellä olla, eli tilaa riitti :D
Tuolla kans tuo imetys on kovasti esillä, mutta lisämaitoa ei sentään pantata, jos lapsi sitä tarvitsee. Sitä en sitten tiedä miten suhtautuisivat, jos ei edes yritä imettää... luulen, että alkaisivat puhumaan ympäri :whistle: ;)

Ehkäisystä Mä ukolle oon sanonut, että miten ois varmat päivät :whistle: :LOL: Voi olla, että terkkakin ois eri mieltä jos tuota ehdottaisin ;) Eli ilmeisesti alkuun minuletit...kyl tuo terkka sitä hormonikierukkaakin tarjoi, mutta entäs sit joskuume iskeekin :ashamed: Saahan sen pois juu, mutta en mä sitte tiedä. Mutta alkuun siis minuleteilla =)
Kapseli Mulle ei sopinut ne pilleritkään, missä on samat hormonit kuin tossa kapselissa, joten se ei mulle passaa. Niiden pillerien kanssa mulla oli koko ajan vuotoja ja yläkerrassakin alkoi mun mielestä heittää :xmas: Ainakin suht hermoheikko tunnuin olevan :kieh:

Kuukautiset Oiskohan parisen kuukautta menny siitä kun imetyksen oon lopettanut.

Kohta tulee kaveri kyläileen. Ukko tuolla vielä nukkuu. Joka aamu herännyt isomman pojan kanssa joten välillä pitää saada nukkuu pitkään. :)
 
Huomenia!
Lokakuu alkoi sitten ihanan kirpeesti...aamulla vielä kaheksan aikaan -5.5 astetta pakkasta...hrr...

Libra:Onnittelut perheenlisästä ja tervetuloa mukaan!
Ja synnytyssairaalasta:Tykkäsin olla Oysissä, siel kuitenki osataan asiat eikä arvailla...Hoitoon olin myös tyytyväinen ja apua sain kaikkeen ku eka lapsi meillä..tuntui myös että olimme myös heille kätilöille tärkeitä, vaikka siellä oli silloin kova ruuhka ja kaikilla vähän kiire. Lisämaitoa annettiin parisen kertaa ennen kuin alkoi itelle nousemaan, mut sen jälkeen sit pelkällä rintamaidolla mentiin. Kätilöt jaksoivat kuunnella ja lohduttaa jos vähän itkettikin ja toiset oli sit herkempiä ja itki mukana, varsinkin kun vauva meni sinivalohoitoon, tuntui et maailma kaatuu siihen paikkaan...tuntui niin kauheelta kun pojalta peitettiin silmät...vaikka pojan parhaaksihan sen kaiken kyl ymmärsin, mut kun on niin herkkis välillä.

Daydreams:Aiemmin puhuit et pojan kiveksissä olisi nestettä...mitenhän sitä sinne olisi mennyt? Sori, kun tyhmiä kyselen...kun yksinkertainen ihminen olen, niin vaikea ymmärtää :)

Miia:Jekovit-tipat meillekin terkkari toi kun se on vesipohjainen, aiemmin ovat antaneet joitain, joissa olisi soijaa(?)...muistan kuitenkin et mun pikkuvelille vauvana(7vuotta nuorempi) annettiin jo silloin Jekovittejä. EN usko et meiän poijan masuvaivat johtuu niistä tipoista.

Tinii:Onnea naimisiinmenopäivän varaamisesta! Teillähän on sit mukavaa puuhaa talven ajaksi! Kiitos kun sulta saa neuvoja masuvaivoihin! En ole antanu enää mitään Rela-tippoja sun muitakaan ja tuntuu et ei se pahaa vääntämistä ole, pierettää ja pierukakkaa tulee joka vaippaan...mut ei haittaa!

Meripihka:Meiän pikkumiehelle kelpaisi kans vaan yhestä tissistä eväs...toinen kun ruutaa semmosen suihkun imetyksen alussa, et siksi kait tykkää tuosta toisesta...oon kuitenki saanu syömään loppuviimeeksi molemmista.

Jouskari80:Voi olla, et olin unenpöpperössä yöllä, mut voisin jopa väittää että poika väläytti mulle "oikean" hymyn pyllynpesun jälkeen kun kaappasin kunnolla syliin :heart: , voin kuitenki olla väärässä =)

Pitäs täs lähtee asioille...syötänpä pojan ja annan isukille hoitovuoron B)

Ja ihania vauvakuvia kaikilla, sydän sulaa :heart: ja hienoja nimejä!

syysterkuin
hille&kaveri 3vko+3pv
 
Huomenta!

Meidän neidille tuli sitten nuha!
En tajua mistä lienee ees tullut...

Alkoi röhisemään muutama päivä sitten ja viime aamuyöstä sitten valui nenästä jotain ja oli tukkosen oloinen.

Ja kiva kun noin pieni on nuhassa kun ei osaa hengittää ku nenän kautta.

No nyt on sitten eukalyptusta tuoksulampussa-toivotaan että menee pian ohi!

Meripihka tykkäsin kyllä Jorvista-jälleen kerran.

Siellä on jotenki niin rauhallista ja empaattista henkilökuntaa.

Ja kukaan ei "kiihkoillut" mihinkään suuntaan ei imetysten,tutin tai muunkaan asian takia.

Palvelu pelasi ja koko ajan synnytyksenki aikana kerrottiin mitä tapahtuu ja mitä "pitää tehdä".

Mutta mä luulen että monet synnytyssairaalat on samanlaisia,kätilön ammattikin jo itsessään on semmoinen että ovat yleensä ihania ja asiantuntevia ihmisiä! :flower:

Kuukautiset alkoi viimeksi n.2kk kuluttua imetyksen(6kk)loputtua...

Ehkäisyksi luultavasti hormonikierukka.

Pillereitä en enää halua hormonien takia ja tuosta hormonikierukasta olen kuullut suhteessa niin paljon hyvää lievien haittavaikutustensa vastapainoksi joten kallistun siihen...

Toki mietityttää sen laitto ja se jos ja kun ne menkat sit jää pikku hiljaa pois kokonaan että miten osaa elää sen asian kanssa kun ei enää vuoda ollenkaan.

Ja et pysyykö se tosiaan siellä...

Kuparikierukkaa en voi ajatellakkaan sen takia kun se sitä vuodon määrää lisää entisestään.

Ja hormonikierukan saa kyllä heti pois jos tulee toisiin aatoksiin... :whistle: :saint:

Hinnaltaan se kuitenkin pillereihin verrattuna on sata kertaa edullisempi.

Mutta siis sen laitatan vasta kun imetys on loppu ja kierto normalisoitunut.

Kumilla siihen asti... :kieh:

Tänään onki neuvola tytsyllä! =)

Piti vielä kysyä että ulkoiletteko te kaikki vaikka vettä tulis kaatamalla...???

Kyllähän on noin sadevaatteet keksitty ja vaunuihin suoja mutta jotenki ei inspaa ollenkaan...

Mutta pakkohan se on varsinki ton esikon kanssa mennä ilmalla kuin ilmalla,muuten kaatuu seinät...

Toivottavasti ei sada nyt sit joka pvä viikko tolkulla...


Jousikas& Inkku 3vkoa 2pvää
 
Olen lukenut varsin ahkerasti jo odotusaikana juttujanne, mutta sain vasta nyt aikaiseksi kirjoittaa! Nyt äitiyslomalla olisikin mukava vaihtaa kanssanne ajatuksia. Meidän perheeseen syntyi 12.9 pieni esikoistytär viikolla 39+1. Synnytys meni aika luomuna; ilokaasua kokeilin, mutta se ei vaikuttanut minulla yhtään. Meni vain silmät enemmän ristiin :p
Kokemus oli kivulias, mutta ei niin, ettenkö haluaisi kokea sitä vielä uudestaan! Minulle parhaita kipua lievittäviä keinoja oli kuuma suihku jumppapallon päällä, kiikkutuolissa keinuminen ja lantion heiluttelu. Ponnistusvaiheessa istuin jakkaralla, minkä koin myös tosi hyväksi! Imetyksen kanssa oli aluksi vaikeuksia, mutta rintakumin käyttö helpotti opettelua meillä suuresti. Yöt meillä on ollut tähän mennessä aika rauhallisia; kaksi tai kolme syöttöä kahdentoista ja aamukahdeksan välillä on riittänyt.
 
Oho, olittepa ahkerasti kirjoittaneet sillävälin kun olin neuvolassa.
Paino neidillä noussut paremmin kuin hyvin. Nyt siis ikää pari päivää yli kolmen viikona ja painoa 4290g (syntymäpaino oli 3910g)! Ja pituuttakin oli tullut 3cm.
Saatiin vauvahierontaa siellä hiukan. Ja nyt vissiin kokeilen maidotonta ruokavaliota itselle........ei oikein nappaisi, mutta jos se pientä helpottaa, niin.....

Ehkäisystä......mun pitäisi mennä muutaman kuuakuden kuluttua sterilisaatioon.....kun kuusi lasta riittää. Sopivia pillereitä en ole löytänyt ja kumi on tylsä. Kuparikierukasta joku kyseli, niin mulla se lisäsi entisestään runsaita kuukautisia. Vuosin kuin seula ja olin ihan naama valkoisena viikon.
Ehkäisyrengas oli aikas hyvä, mutta aiheutti mulla päänsärkyä.

Vammalan aluesairaalassa olen nyt synnyttänyt neljä kertaa ja tykännyt kovasti. Jos siellä ei ole tilanpuutetta niin saa olla rauhassa omassa huoneessa, jos niin toivoo. Ja muutenkin tosi ystävällistä väkeä. Ja vaikka sain nytkin jo kuudennen lapsen, niin opsatetaan ja neuvotaan eikä pidetä itsestään selvänä että kyllä tuo suurperheen äiti nämä asiat jo tietää.
Ja siellä harvoin on ruuhkaa. Syntyy 0-2 lasta päivässä.

Hippilissu, tervetuloa mukaan ja onnea tyttösestä!

Mutta nyt taas tappelupukareita erottamaan.

Miia ja Tyyne 3 viikkoa 2 päivää
 
Mut voisi lisätä tuohon alkulistaan. Eli 16.9 tyttö, 48 cm 3090 g, klo 04.03 (rv 39+3)

Oon jo pari kertaa yrittänyt liittää viestiin kuvaa, mut ei onnistu. Mitäköhän mä teen väärin... Kuva ei vaan näy viestissä.
 
Dior, mä menin hiilihappo-kiellostani huolimatta kittaamaan kokista sunnuntaina ja eiköhän ollut aivan hirveä huuto sitten seuraavan yön ja päivän eli mä en ainakaan uskalla sitä enää juoda!
Ja addikti olen minäkin, pahemman puoleinen sellainen mutta mielummin kituutan mehulla kuin annan pikkusen masun vääntää!

nyt pieni taas kutsuu joten syötölle mars!

 
Libralle ja hippilissulle tervetuloa joukkoon ja onnittelut pienokaisista :flower: :flower: .

Tinii, saattaa olla että joudut pian konsultoimaan minua, sillä jannu kätisee, huutaa tai kitisee lähes koko ajan. Hurjinta on, kun kaveri saattaa huutaa aivan hysteerisenä uppounessa! Ei meinaa millään jäädä sänkyyn nukkumaan, mutta olkapäällä vetelee kyllä usein tyytyväisenä sikeitä. Tissilläkin monesti hirveä ähinä ja huuto, vain harvoin syö rauhallisesti. Päivällä kitinää ja kätinää vielä jaksaa, mutta yöllä meinaa huumori loppua... Alle kaksiviikkoisena kaveri nukkui ja heräsi syömään, jonka jälkeen jatkoi uniaan, mutta nykyisin ei meinaa edes syödä, vaan huutaa koko ajan. Pitää varmaan minunkin kohta kokeilla jotain ruokavaliojuttuja ja mainitsemaasi osteopatiaa, jos ei muuten tokene. Oletteko muut jostain lukeneet, että vauva yleensäkin on itkuisempi kaksiviikkoisesta n. puolitoistakuukautiseksi? Voi että toivon, ettei tämä jatku enää kuukausi kaupalla!

Synnytyssairaalasta on ihan hyvää sanottavaa, vaikka siellä (Päijät-Hämeen keskussairaala) olikin todella ruuhkaista ja minunkin huoneessani oli kolme äitiä! Onneksi muiden vauvat osasivat käyttäytyä ja minulla oli ainoa häirikkö. Libran kanssa olen kyllä samaa mieltä tuosta imetyshysteriasta. Imetyksen tärkeyttä korostetaan kyllästymiseen saakka ja itse tiedän äitejä, jotka eivät sitten olekaan pystyneet imettämään, ja ovat kärsineet siitä sellaista syyllisyyttä, että ovat itkeneet asiaa parikin viikkoa :( . Joskus aikoinaan vauvoja on ruokittu laimennetulla lehmänmaidolla ja ihmisiä niistäkin on kasvanut, joten asiasta ei kannattaisi tehdä liian isoa numeroa!

Kysyisin vielä sen verran, että kuinka ahkerasti olette ulkoilleet? Me aloitettiin oikeastaan heti vaunulenkit ja ulkona nukkuminen, kun ilmat ovat suosineet. Tekee itellekin hyvää päästä ulos.

No niin, taas kuuluu kätinää. Palataan astialle.

väpä ja vilho 3vko :heart:
 
tervetuloa uudet!

Imetyksestä kuten väpä ja Libra, olen samaa mieltä, iso numero siitä tehdään. Itellä varsinkin kolahtanut nyt pahasti, kun imetys ei onnistunutkaan... tänäkin aamuna yritin vielä tissiä tarjota, mutta hermostuu vaan... ja aina se tuntuu yhtä pahalta. kaiken lisäksi mun oma maito näyttää tyrehtymisen merkkejä tiheistä pumppailuista huolimatta..:( joten pääasiassa pieni kasvaa jo korvikkeella... neuvolasta meinasivat, että stressaan niin kovasti omasta paranemisestani, että tissitkin stressaa ja maitoa ei erity... tuntuu pahalta. Ja en sitten voinut omalle isoäidillenikään myöntää, että joudun antamaan korviketta, koska hän on saanut mut eniten tuntemaan syyllisyyttä.. hän kun ei voi ymmärtää, miksei jollain imetys onnistu, kun hän itse on onnistuneesti imettänyt 6 lasta... ja isoäitini onkin tulossa tunnin päästä käymään... minnehän sitä noi tyhjät korvikepurkit piilottaisi...

Masuvaivat iltasin ihan pientä kitinää on alkanut ilmenemään... mutta jos pysyy noin pienenä, niin en valita. Tänään hain devitolien tilalle jekovitit ja varoiksi relat...neuvolasta saatiin ne devitolit, mutta en uskaltanut edes kokeilla..

synnytyssairaalasta nooh, kyl mä toisaalta tykkäsin, toisaalta en. Oli nimittäin ruuhka-aika.. salit koko ajan täynnä ja se vaikutti vähän "palveluunkin"... ja jos mun kohdusta nyt vielä löytyy jotain häikkää, niin saatan olla vähän pettyneempi.. kyseessä siis vaasan keskussairaala. Ihan kirpasi tänään, kun tuli lasku sairaala-ajalta...

DD juu taas eilen alkoi sellanen limaveri-vuoto ja pieni kipu.. joten vaikka ei sieltä kohdusta mitään löytyiskään, niin saanpahan mielenrauhan asiasta.

Pikkuinen vetelee ulkona vaunuissa sikeitä jo kolmatta tuntia, joten ruuan laittoon mars! :)

suhveli ja jäpikkä 2vko6pv
 
hellou!

neukku-täti käynyt kyläilemässä ja vauvelilla oli tullut hyvin painoa lisää, n. 30g/päivä ja päästiin nyt yli 3:n kilon :heart: onneksi on alkanut maitoakin tulemaan jo paremmin!

viikon päästä pitäisi aloittaa d-vitsku ja mies lähtikin apteekkiin ostamaan jekovitia.

ehkäisystä olin mietiskellyt niitä minipillereitä, onko ne äärettömän tyyriitä sitten?

synnytys-sairaala oli siis jorvi, ja tykkäsin tosi paljon. niinkuin jouskarikin sanoi, siellä tosissaan ei pihtailla esim. lisämaidon kanssa jos on tarvetta tms. oltiin perhehuoneessa ja saatiin olla mukavasti rauhassa, välillä tuli oikein tylsääkin kun ei ollut telkkaria! :ashamed:

ulkoilusta ollaan käyty kerran vaunuttelemassa kotiutumisen jälkeen kun oli kaunis auringonpaiste, vesisateeseen ei kyllä huvita lähteä!

kohta syödään pitsaa kunhan mies tulee kotiin :p
 
väpä :hug:
Valitettavasti tutulta kuulostaa!!

Meillä alkoi masuvaivat n. 2viikkoisena ja reilun viikon päästä oli jo kunnon koliikki päällä.
Yöt on hirmu rankkoja kuten sanoitkin ja kun ei öisin pysty lepäämään niin tuntuu päivätkin aivan uskomattoman rankoilta.
Meillä ihan sama tilanne että neiti ei millään jäänyt sänkyyn ennen kuin viikko sitten perjantaina ensimmäistä kertaa nukkui parin tunnin unet omassa pinniksessä, osteopatian ansiosta.

Kyllä vieläkin on itkuinen ja viihtyisi mieluiten sylissä mutta pienikin apu on suuri apu tässä vaiheessa.

Kannattaa siis hakea apua ennenköin poltat itsesi aivan loppuun!!

Voimia :heart:
 
4730 oli paino, LKL:llä tänään. 5 vkoa ja 1,2 kg lisää alkutilanteeseen. Saatiin uus lasta, kun vanhasta on pikkuneiti kuoriutunut parin päivän ajan eikä vaippoja tahtonut saada mahtumaan alle. 3 viikko siis vielä jäljellä hoitoa ja hyvin oli kuulemma jo tehonnut. Pitää alkaa etsiä 60 cm vaatteita tai jo isompiakin, housut kun ei tahdo mahtua päälle, esikolle etsittiin laihan lapsen vaatteita ja nyt pitää venyttää että saadaan polvesta polveen mahtuvia potkareita jostain. Onneks on ne kahdet ÄP puolipotkarit, jotka sopii, muuten oltais pulassa.

Cuplaton on meillä nyt aloitettu ja ihan kuin se helpottais masuvaivoja. Suoraan tippana suuhun.

Miten sellaisen hormonikierukan saa? Viimeksi oli 3kk synnytyksestä kun alkoi menkat, vaikka siis pumppasin 4-6 krt / vrk, 5-7 dl/ pv. Mulla kun vuoto kestää noin 20 pv ja kierto on 26 pv. Ei kivaa yhtään.
 
ail
Tosta imetyshysteriasta.Itse kun en siis saa imettää nii tuli sitä asiaa itkettyä jonkun päivän.Sairaalassa kun eioma kätilö tuli kysymään että joko imetit kun pitäs verikokeet ottaa.Minä siinä sit kyyneleet silmissä että ,en mie saa imettää.Tuntu että niit imetyslappuja oli joka seinällä ja et mie oon kyllä ihan pohjasakkaa ku en imetä.Nyt jo parempi mieli vaikka ristiäisissä miehen mummo uteli että hyvinkö on maito riittänyt ja että kauanko meinaan imettää.Se oli vähä tukala tilanne mut onneks oon aika suorapuheinen ni selvittii siitäki

ail ja poju 5vko3pvä
 
Turha tuosta imetyksestä on kenenkään stressiä ottaa. Se joko onnistuu tai ei onnistu, eikä se tee kenestäkään sen huonompaa äitiä jos ei imetä.

Mulla meinasi sairaalassa tulla stressi kun tosiaan siitä paljon puhuttiin ja touhotettiin. Poika oli kuitenkin niin pieni että lisämaitoa olisi pitänyt antaa enemmänkin kun itseltä ei maitoa vielä silloin oikein irronnut. Ja juurikin tuon imetysvouhotuksen takia lisämaito tuntui olevan todella tiukassa. Vasta sitten kun pojan paino meni jo turhankin alas niin alkoivat antamaan lisää evästä. Tosin tuossa vaiheessa sitä maitoa alkoi tulla jo itseltänikin.

Mutta tuolla touhottamisella saivat kuitenkin aikaan sen että tunsin olevani huono äiti kun maitohanat ei auenneetkaan sormia napsauttamalla :( . Mutta nythän tuota tuntuu tulevan enemmän kuin on tarpeen, naurettiin isännän kanssa että kohta pitää hommata oma pakastin pojan eväille. Luovuttamistakin olen harkinnut mutta jostain syystä en ole saanut aikaiseksi kysellä miten se täällä päin tapahtuu :ashamed:

Tuosta synnytyssairaalasta En viihtynyt kovinkaan hyvin, koska olen aina inhonnut sairaaloita. Mutta hoidossa ei ollut mitään vikaa (paitsi tuo imetyshysteria), ruoka oli hyvää ja meillä onnellisilla oli oma huone missä tuijotin telkkaria päivät pitkät (kiitos olympialaisten :p). Ja Kaks:illa poika syntyi.
 
Sairaala (K-HKS) oli tälläkin kertaa ihan miellyttävä.Synnytyksen hoitanut kätilö oli kannustava ja meidän sopi huumorintajut hyvin yhteen.Se on mulle tosi tärkeetä koska oon semmonen "huumorin taakse piiloon"-ihminen.
Esikoista synnyttäessä oltiin perhehuoneessa, sillon sai tosiaan olla ihan omassa rauhassaan eikä hoitsut siellä ees paljoo käynyt.Aika kans vaan kävi pitkäks niinku jollain muullakin...
nyt olin 2 hengen huoneessa jossa oli vielä telkkari! se vähän rasitti että vieruskaveri puhu KOKO ajan puhelimeen (siis ihan öisinkin) ja koska sillä oli keskonen niin hoitsut ravas huoneessa 2h välein.Mutta muuten kyllä tykkäsin, hoitsut kyseli vointia mutta ei liikaa häiriköinyt.
ainut mikä jäi kaiveleen oli kipulääkkeissä pihtailu, mulla oli tosi kaameet jälkisupparit ja olisin varmaa hajonnut jossei matkassa olis ollu omia särkylääkkeitä.

hille78 vauvoille kertyy kehoon nestettä masussa, vähän samalla tavalla kun raskaana oleville naisille kun on turvotusta.Kaikilla poikavauvoilla kertyy sinne kiveksiin nestettä, useimmilla se poistuu jo ennen synnytystä, joillan sit se poistuu ensimmäisten päivien aikana mutta pienellä osalla se neste sitten jää sinne kiveksiin eikä lähekään poistumaan.
Jos se ei sitten meinaa lähteä niin se kirurgisesti poistetaan.
oli kyllä ekat viikot aika hurjan näköset ne kivekset, ihan tajuttomat säkit ja kirkuvan punaset!nyt on onneks vähän jo laskenut että toivotaan että lähtis itekseen pois.
hiukan kyllä pelästyi siinä lääkärin kotiinlähtö tarkastuksessa kun meinas ensin että siellä on joku kasvain mutta onneks olikin vaan nestettä.

jouskari tiiätkö onko se totta ettei kierukan kanssa saa pitää tampooneja?mä en mitää siteitä ala käyttää jatkuvasti ja sen takia tuo kierukka tuntuu ajatuksena ihan mahottomalta..

ulkoilu ei ulkoilla jos on huono ilma.Ei muutenkaan kun n. 5 päivänä viikossa, vaikka se piristäis ja plääplää mutta oikeesti niinä päivinä kun saa 2h unta niin ei todella oo mikää ulkoilu mielessä!varsinkaan nyt kun lähteminenkin vaikeampaa kun tuplista räjähti rengas.
mutta ehkä tilanne taas korjaantuu jokapäiväseks kun äippä alkaa saamaan enemmän unta..

tervetuloa mukaan hippilissu!

nyt jää kommentointi kesken, vauva heräs huuteleen...
 
ail
Sairaalasta,nkl oli miulle ensin aika karmea ajatus.Jorvissa kun kaikki kolme edellistä synnyttänyt.Mutta oli tosi positiivinen kokemus.Synnytyskätilö aivan ihana.Ainoa miinus käynnistystä yrittävä kiireinen lekuri ( vähän töksähtelevä ) ja imetyshysterialaput.Miulla oma huone sekä pe-la että synnytyksen jälkeenkin.Sinne tuotiin telkkarikin kun oon vähän erakkoluonne ja ne imettävät äidit yleisissä tiloissa veti mielen maahan hormoonihuuruisena.Kiva kun vastaan kaikkiin teitin galluppeihin yks asia kerrallaan.Ihme palstatilarosvo mie oon :ashamed:

muoks.tervetuloa uudet mukaan
 
no nii, jos nyt sais jatkettua...

meripihka ne minipillerit maksaa melkein saman ku e-pillerit, mulla ne vaan pisti kuupan ihan sekasin niin en niitä ainakaan halua.

Dior mieskö teillä hoitaa ruokahuollon?kade....

Suhveli totta puhut, mielenrauhan saat ainakin!multa ei sitä limaa oo enää tullut, pientä vuotoo vaan.Toivotaan kuitenkin ettei siellä mitään olis.

väpä mäkin oon lukenut tosta "itkuisuuskaudesta" tiedä sitten kuin hyvin pitää paikkansa.

Libra laitoitko kuvan aijaa.comin kautta?sieltä sen saat ainakin helpoiten näkyviin.

miia onko se ehkäisyrengas tuolla sisällä kans koko ajan?ettei oo semmonen ku pessaari?


olikohan viä jotain...kauheesti oli tullut tekstiä :D
nyt vähän siivoileen, kaveri tulee 3kk ikäsen tyttönsä kans kattoo poikia, jos vaan tuo sade nyt joskus hellittäis..
 

Yhteistyössä