***SYYSMASSUKAT 2008***

Heipparallaa!Sitä olis nyt eka neuvolakäynti takana...nyt vähän todellisempi oli tästä vauvasta :heart: !Laskettu aika siirty niiden koneen mukaan 1.9,no päivä sinne tai tänne.Kaikki ok,paino oli vaan jo pompsahtanu pari kiloa...apua!Ei auta kun täytyy syödä ni täytyy syödä ja mitä pystyy!Kaiza80 valittelit huonoa oloa 24h...täällä vähän sama juttu.Tuntuu et olis pahoinvoinnin takia ihan invalidi,ei pysty edes kauppaan illalla meneen kun tulee joku haju ni johan on...samoin ku tupakanlemu ni jo meinaa lentää...muutenkin illat menee syömisten kanssa temppuilessa et olo olis ees hetken hyvä.Työpäivät on karmeita,voi kun sais olla kotona niinku kakkosen odotuksen!Töissä vaan rimpuilee päivä kerrallaan ja yrittää selvitä...terkkari suositteli B-vitamiinia ja sano et vois auttaa,heti kipasinkin sitä apteekista ja peukut pystyyn et auttais!Olen onneks sairaslomalla kun on flunssa mikä sekin vie voimia...lapset päiväkodissa ni saa huilata!Voimia kaikille jotka rimpuilee tän huonon olon kanssa,laittakaa palstalle heti jos ihmeaine löytyy mikä helpottaa =) !Nyt nukkumaan ja lepäileen....
Piizu ja masukki 8+1
 
Hei vaan kaikki ihanat! Mä en tajua miten raskaana olevat naiset on vuosisatoja sitten pärjänneet ilman näitä vertaistukipalstoja!? :) Aivan ihanaa ja hykerryttävää lukea kaikkien teidän kuulumisia, omakin onnellisuus kasvaa!

Yksi (ehkä tyhmäkin) kysymys tässä väkisinkin nousi mieleen teidän juttujanne lukiessani, nimittäin ultra. Tahtoisin mennä vaikka heti, mutta varaanko sen erikseen lääkäriltä? Neuvolasta eivät maininneet siitä mitään, ja ensimmäinen neuvola-aikakin vasta kymppiviikolla! Eli ikuisuuksien päästä, tuntuu siltä ;) Jotenkin automaattisesti ajattelin, että sieltä neuvolasta ohjaisivat sitten siihen ultraankin.

Kiitos ja anteeks - tämä kaikki on niin kovin uutta :D

Lydia ja Nuppu (jotka eivät enää oikein tiedä millä viikoilla mennään!)
 
Lydia, täällä on aika moni käynyt ihan yksityisellä ultrassa, sinne vaan soittelemaan aikaa, jos siltä tuntuu. Yleensä neuvolassa annetaan ekalla kerralla sitten se eka ultra-aikakin, joka ajoittuu useimmissa kunnissa kait siihen 12viikkoon, eli niskaturvotusultraan, joka siis on vapaaehtoinen. Yleisen terveydenhuollon (terveyskeskuksen tai neuvolan) kautta ei välttämättä pääse ylimääräiseen ultraan, jollei ole jotain erityistä syytä siihen.
Korjatkaa joku, jos olen väärässä.
 
Kaiza80, kiitos infosta! Mäpäs tuossa soitinkin itselleni ultra-ajan heti tältä istumalta, ja sainkin sen jo ensi maanantaiksi! :) Jipii, ei tarvitse kärvistellä niin kauaa kuin luulin... Ja ehkä sen ekan ultran jälkeen uskaltaisi tästä jollekin jo mainitakin. Näin opiskelijan näkövinkkelistä tuollainen ultra on kyllä hävyttömän kallis, mutta jos puntaroin oman mielenrauhani tai köyhtyneen kukkaron välillä, niin valitsen ehdottomasti köyhtyneen kukkaron!
 
Heippa neitoset!

Täällä eka neuvola takana :heart:
Olin kovin ennakkoluuloinen ja pelkäsin että täti olisi joku kauhea hirmutantta joka vaan marisee ja läksyttää kaikesta mutta sainkin yllättyä hyvin positiivisesti sillä hän oli todella mukava.
Mies oli mukana ja hyvä niin. Odotamme kuitenkin esikkoa joten meille kaikki on vielä hyvin uutta.
Vuoden alusta astuneen käytännön mukaan niskaturvotusultra pitää hoitaa jo ennen rv 13 ja meillä lähtikin nyt paperit vetämään joten aikaa kovasti odotellaan. Sydänääniä ei vielä kuunneltu kun turhaahan tuo olisi ollut kun vasta kasi viikkoa elellään.
Meille nyt synnäriksi tulee sitten vaihtoehtoisesti Haikaranpesä(Kätilöopisto)/LUS sillä emme pysty LUSiin lähtemään kaikkia ultria yms testejä tekemään niin otetaan nyt sitten aluksi tuo haikaranpesä ja sitten jos vain ehditään paikalle niin lähdetään tammisaareen.

LA pysyi samana eli 3.9 mutta voi muuttua vielä kun ultraan päästään. Ensimmäinen lääkärikäynti on varattu tiistaille 19.2 ja sielläkin sitten ultrataan.. Tuntuu kovin kaukaiselta mutta pianhan tuo jo tulla puksuttaa!

Neuvolatäti kovasti rohkaisi uskomaan ett kaikki olisi hyvin tällä kertaa sillä pahoinvointi ja oireet niin voimakkaita että jos sikiö olisi jo kuollut tai tuulimuna niin oireet olisivat todennäköisesti heikemmät.

Sain synninpäästön myös syömisistäni sillä minähän en ole pystynyt ollenkaan lämmintä ruokaa syömään yli viikkoon.. Sanoi vaan että syöt niin ravitsevasti kuin pystyt mutta ei kannata stressiä ottaa vaan mielihalujen mukaan voi hyvin elää alkuviikoilla.

Tulipas kovin omanapaista mutta ensi kerralla enemmän teillekin!!

Vauvaliimaa meidän kaikkien syysmassuille ja äideille jaksuja piinaviikoille!!

Tini+Nuppu 7+6 (äitiyskortti takataskussa) :heart:
 
Heippa kaikille!!!

Täällä ei ole nyt kamalaa pahaa oloa,mutta väsymystä senkin edestä. Ruoka ei oikeastaan maistu,jotain pystyy syömään. Pissalla saa juosta...

Ensi viikolla ke neuvola ja to lääkäri,sitten selviää lisää.

Mukavaa että teille kuuluu hyvää ja neuvolasta on mukavia kuulumisia =)

äippä ja pieni 8+1
 
Täällä on moni jo käynyt neuvolassa, mä en oo vielä ees varannu aikaa.. Ajattelin ultran jälkeen, ja nyt kun oon siellä käyny ja kaikki oli hyvin, niin pitäis kai sitten soitella sinne. :)

Noista syömisistä oli moni laitellu, mä saan alas appelsiinia/appelsiinimehua/omenaa/jogurttia/marjoja/jäätelöä kun on ällö-olo-päivä. Siis kaikkea raikasta ja kylmää mielellään.
Mutta niinku Tiniin neuvolatäti oli sanonut, "syöt niin ravitsevasti kuin pystyt mutta ei kannata stressiä ottaa vaan mielihalujen mukaan voi hyvin elää alkuviikoilla."
Välillä parempia päiviä tuon pahoinvoinnin kans, sitten taas niin huonoja että on pakko olla sängyn pohjalla. Lisäksi mulla liittyy tohon pahoinvointiin huimaus, mikä ei oo mitenkään ihanaa.
Kahvista, en oo mitenkään erityinen kahvin ystävä, joten en oo juonu nyt ollenkaan.

Onko kukaan aloittanu jonkinlaista liikuntaa/kuntoilua nyt kun on raskaana? Ajattelin että pitäis varmaan jotain liikuntaa alkaa harrastaan, koirien lenkitysten lisäksi. Enhän mä tällä kunnolla jaksa synnyttää! :LOL: Uinti vois olla kivaa?

syysmama 6+6 :heart:
 
Syysmama - Mulle on myös tuttua tuo huimaus, eikä oo kyllä mitenkään kivaa :( Mulla on aina ollut alhainen hemoglobiini, joten oon koittanut kovasti lisätä nyt rautapitoisia ruokia ruokavaliooni :) Se lisäksi syön MultiTabsin raskausvitamiineja, joiden koen kyllä muutamien päivien käytön jälkeen jo auttaneen tuohon huimaukseen!

Olen tähän asti kuntoillut epäsäännöllisen säännöllisesti lenkkeilemällä ja punttiksella, kotona olen kuntopyöräillyt. Nyt pitää taas aktivoida noita harrastuksia! Ajattelin kehdata sauvakävelylenkeille, tarkoitus olisi päästä 2-3 kertaa viikossa edes puolen tunnin tai kolmen vartin reippaalle lenkille. Punttikselle pitää mennä, mulla on herkästi kipuileva ja heikko selkä jota pitää vahvistaa että jaksan loppumetrit :)
Suosittelenkin jonkunnäköisen kuntoilulaitteen (esim. kuntopyörä) hankkimista kotiin: jos on motivaatiovaikeuksia lähteä jumppaan tms, kotona kuntoilemisen kynnys voi olla pienempi!
Onnea odotukseen :heart:
 
snodgrass
Moi kaikille!
Oon ollut parin päivän kokousreissulla, ja kylläpäs olikin luettavaa kun kotiin pääsin! Mutta kuvaavaa on, että tännehän piti heti päästä katsomaan mitä kaikille kuuluu :D
Vaikea kuvitellakaan millaista teillä on, jotka kärsitte siitä kunnon pahoinvoinnista. Tsemppiä teille!!
Onnea myös hyvistä ultrakuulumisista!
Täällä ehdittiin jo siitä kahvista keskustella, mutta minä luin siitä vastan tänään Aamulehdestä, ja kyllä iski kauhu. Vaikka en minäkään ole juonut kuin yhden kupin päivässä, tosin teetä kyllä lisäksi, mutta siinä ei kai ole yhtä paljon yhdessä kupillisessa kuitenkaan, eihän?? No, joka tapauksessa, aion kyllä vähentä entisestään tuon luettuani. Mutta silti pelottaa.. :/ Kun minulla ei raskaus ole koskaan vaikuttanut siihen ettenkö voisi juoda kahvia. Ehkä siksi koska en sitä muutenkaan ole paljoa kitannut, en tiedä.

Joo, oli tosiaan siellä kokousreissulla. Siellä istuttiin ja puitiin työyhteisön asioita, ja sen lisäksi syötiin aika tiuhaan tahtiin. Voitte vaan kuvitella päivän istumisen ja syömisen jälkeen sitä ilman ja turvotuksen määrää mahassa!! En yhtään ihmettelisi jos joku työkavereista olis jo vetänyt jotain johtopäätöksiä, olinhan naisten kanssa saunassakin... :) Sitä paitsi mulla ihan selkeästi tuossa viikonloppuna se maha on iltaisin pompsahtanut ihan uudella tavalla esiin. Vähän hirvittää, että kuinka isoksi se oikein kasvaa, kun se jo nyt aloittaa... Mietin sitäkin, että vaikuttaakohan hiljattain koettu km siihen, että kohtu olisi jotenkin valmiimpi heti venymään tai vielä edellisen jäljiltä jotenkin altis pompsahtamaan aikaisemmin kasvuun. Mitä mieltä olette?

onnea ja hyvää mieltä meille
snodgrass ja neponen rv 7+5
 
snodgrass Voi ei, varmaan tukala olo turvonneen ja ilmaa täynnä olevan vatsan kanssa! :)
Mulla on kans NIIN turvonnu vatsa. Kotona jalassa aina mahdollisimman löysät housut kun ahdistaa niin jos joku vetskari tai nappi painaa vatsaa.
Näytän siltä et oisin jo hyvinkin tukevasti raskaana. :whistle:
 
syysmama Puhuit tosta liikunnasta,niin täällä esikoinen pitää huolen että paikallaan ei olla. Lenkillä käyn 3 kertaa viikossa ainakin ja salilla satunnaisesti. Ennen paljon,mutta pojan aikana se kiellettiin multa kun rupesi supistelemaan. Nyt sit mennään kun isännän matkaan keretään =)

Täällä myös tuo huimaus on osana elämää aina kun on kanssa alhainen tuo hemppari...mutta mulla ei rauta imeydy.

pieni 8+1
 
Moi! Mulla kans maha ihan turvonnu. tosin se ei oo mitenkään pinkee ku semmonen ihan joustava. Onko muiden turvonneet masut joustavia kuitenki? Mä panikoin et oon jotenki päässy jo lihomaan ku toi pötsi tosiaan niin järkyttävän kokonen :/
 
Voi ei. Silmät tekee tepposia. Luin snodgrass että stroganov. Aivan tajuton nälkä. Stroganov:ia vois syödä pottumuusin kera kilon verran just nyt! Vaikka 1h sitten vedin 3 uunivoileipää huiviin ja nekin melkein sisäänhengitysvauhdilla. Toivottavasti ei pääse pahasti repsahtamaan noiden ylimääräisten kilojen kanssa.

Sain ekan ultra-ajan ensi viikon maanantaille. Toivotaan että löydetään syke. Semmoset onnen ja pelon sekaiset tunteet.

Zemppiä kaikille pahoinvoiville. Ei kuulosta ollenkaan kivalta ololta. Onneksi mulla ei oo vielä ilmenny mitään tuohon viittaavaa. Olis ikävä alkaa yrjöämään töissä, varsinkin kun haluais pitää tämän homman salassa vielä hetken ainakin. Ainut ikävä oire on väsy. Vaikka menin eilen illalla kahdeksan jälkeen nukkumaan, niin silti oli tosi vaikea pitää silmät auki töissä 8h näyttöpäätettä tuijottaessa... tuo ruudun tuijottaminen taitaa olla vielä niitä puuduttavimpia hommia tähän tilaan...

Positiivisia ajatuksia kaikille ja yritetään olla hyperventiloimatta turhista pikku jutuista. Tein ainakin itseni kanssa sopimuksen, että pieniä asioita on turha murehtia liian pitkälle ja itsensä pelottelu ja stressaaminen ei auta ketään. Vauvakin voi paremmin kun äiti on hyvällä tuulella.

Snubble ja Pikku-G 5+4
 
iltaa kaikille!
ensimmäisenä kyselen että pitäisikö huolestua kun äskön tuolla pihalla kaaduin.. :'( sain kyllä kädella aika hyvin hyvin vastaan ja tärähdys ei ollu niiin voimakas?? kuinka kovaa pitää kaatua että vahinkoa voi pienelle tapahtua??

niin ja pahasta olosta on ollu juttelua.. mulla ei kummemmin ole sellaista ollu.. ainoastaan janottaa ja koko ajan tuntuu et on nestehukka ja siitä huono olo..


 
Onpas tullut paljon asiaa taas päivän aikana. Piizu mä nyt vaihdoin sut tuohon 1.9 kohtaan ja Tiiniille lisäsin sen haikaranpesän.

Millimenninkäinen...kyllä varmaan aika kovin pitää kaatua, että jotain pienelle kävisi, kun onhan hänellä hyvä suoja ympärillä. Toivotaan nyt että kaikki ois hyvin. :hug: ymmärrän kyllä hermostuksesi. :|

Täällä kans yks, joka näyttää siltä, että ois pidemmälläkin, mutta tällaista ei niin kiinteetä massaa tääkin tässä edessä on :kieh: No eiköhän se vauvamasu sitte jossain vaihees ilmaannu...minä kun oon valmiiks pyöree, niin ei maha kauheen aikasin näy.

nyt jatkamaan salkkareiden katsomista :wave:

katjuska ja vilpertti 8+1 :heart:
 
Hei kaikille! =)

Harmillista millimenninkäinen sun huoli kaatumisesta. Kai ne aikamoisen harvinaisia on, että jotain sattuis kaatuessa tuossa vaiheessa? Muistan ku siskon kanssa lennettiin laskettelemassa oikeen kunnolla kumoon ja siskon vatsan alle jäi joku suksi tms., sillä kävi tosi kipeetä. Se sai tietää muistaakseni seuraavana päivänä, että on raskaana ja terve tyttö sieltä syntyi :)

Oma napa: Mulla iski kauhea alaselkäkipu vasemmalle puolelle ja se levis pakaraan ja reiteen asti. Oli hankala olla töissä. Soitin neuvolaan ajan ja samalla kysyin tästä. Sieltä sanottiin, että todennäköisesti olis iskias. Kiva, tässä vaiheessa raskautta ja näin nuorena. Jes. No, parempi sekin, ku mitä terveydenhoitaja sanoi. Se meinas, että jos tulee taas hartiapistos (oli viime viikolla) ja selkäkipu pahenee, pitää mennä naistenklinikalle ja tarkastaa, ettei ole kohdunulkoinen raskaus. Mun pahin pelko. Minä tietenki täällä märisin yksin kotona, ku mieskään ei nyt kotona. Onneksi sisko pelasti ja soitti mun puolesta naistenklinikalle ja sai vastauksen, että ei tässä vaiheessa pitäs kohdunulkoinen edes tuntua vielä. Ja neuvo ottaan 2 panadolia, jos menee sillä ohi, ei oo vakava juttu. Ja menihän se ohi :D Mutta voi kamala ku säikähdin ja nyt saa taas tutkiskella omia tuntemuksiaan mikroskooppisen tarkasti. *huoh*

Ja tänään möläytin vahingossa yhdelle kollegalle olevani raskaana. Hän sanoi, että "ei kyllä kannata vielä hehkuttaa, ku oot niin alussa. Ootapa siinä reilut 6 viikkoa ja sitte voit ehkä sanoa.". Kyllä mua tympi! Siis ei kai sen tarvi mulle sanoa, että tässä on riskejä! Mulla ei ollu ees tarkotus sille sanoa, se tuli toisen asian kautta vahingossa ilmi. Ja me ei olla ees kerrottu ku vanhemmillemme ja mä kahelle siskolle. Muut on vielä pimennossa, ku ootellaan ajan kulua. Huomaa kyllä, että hormonit taitaa olla aikamoisessa myllerryksessä, ku kaikki surettaa ja itkettää niin ihmeen helposti. Toivottavasti kaikki kuitenki menee hyvin meillä kaikilla! :D

Vauvaliimaa! :heart:

Mayah ja pikkunen, jolle otetaan työnimiehdotuksia vastaan ;) 5+2
 
millimenninkäinen En usko että tuosta kaatumisesta tarvitsee huolestua, niinkuin Katjuska-78 jo sanoikin. Pieni on vatsassa niin hyvin turvassa. Mutta kyllähän sitä säikähtää. :hug:
Mayah Voi harmi noita kipuja! Mutta jos yhtään lohduttaa, mulla on ollu TOSI KOVIA selkäkipuja raskauden alusta asti koko alaselän alueella & välillä yksistään vasemmalla. Kipu säteilee jalkoihin ja nivusiin. Oon ottanu kivun iskiessä panadolia ja se on auttanut. Nyt ei tosin oo kipuja ollut. Ja se tärkein: Noista kivuista huolimatta kaikki oli ultrassa eilen tosi hyvin!
Usko pois, siellä se pikkuinen kasvaa.. :heart:

..Niin ja tässä mä vaan koneella roikun, mies ei oo kotona ja mulla sairaan huono olo. Pitäis varmaan mennä sängyn pohjalle.
 
Minäkin voisin liittyä mukaan syysodottajiin! :heart: Minä itse 27, mies 26 ja esikoisesta haaveilemme. Su 21.1 plussasin, joten on vielä hyvin alullaan. Taustasta sen verran, että syksyllä tärppäsi heti pillereiden lopetuksen jälkeen, mutta meni kesken marraskuun lopussa. Nyt uusi plussa tuli toisesta kierrosta km:n jälkeen. Jännittynyt olo, mutta toivo omasta pikkuisesta taas alkanut kasvaa. Toivottavasti vaan tällä kertaa kaikki menee hyvin.

Millimenninkäinen Onnittelinkin sua jo tuolla toisessa ketjussa! Mutta meillä taitaa olla myös sama la eli 27.9.

Mayah Kirjoittelin sullekin aikaisemmin toisessa ketjussa meidän kokemuksia. Odotuspalstoilta olen yrittänyt pysyä poissa, mutta kun kirjoittelit ihan alkuraskaudesta, niin jäin lueskelemaan. Oli aika yllätys, kun itselläkin tärppäsi näin pian.
 
Jaahas,täytyy täälläkin päässä sitten liittyä tähän 5+2 pinoon :), hauska kun täällä mennään niin samoilla viikoilla kaikki. Mulla vasta "nälkävaihe", ihmeen vähän väsyttääkään vielä (ja siitä seuraa tietty ajatus, että onkohan kaikki kunnossa?!?). Joo, tää on niin tyhmää tää oireiden/tai niiden puuttumisen tarkkailu :) , minkäs sitä itselleen mahtaa.) Itkettää ja panettaa kuitenkin, joten eiköhän tää oo sitä

Kaatumisesta ei seuraa tässä alkuvaiheessa mitään. Loppuvaiheessa sitten toki vakavampi juttu. Sehän on vielä erittäin minikökkönen koko vauva, ja syvällä kohdun limakalvolla. Ei sitä vielä pikku töytäisyt kosketa mitenkään.

Kahvitutkimus oli kiinnostava, voikohan siihen luottaa? Oon juonut sekä raskaana että ei raskaana 2mukia/pvä, täytyisiköhän sitä nyt sitten vähennellä? Toisaalta aattelen, että jos on kesken mennäkseen, niin menee sitten siitä huolimatta juonko kahvia vai en. Jotenkin vastustan kuitenkin sellaista "kun mä nyt oon raskaana, niin en mä voi" - ajattelua. :D ;)
 
Iltaa kaikille!
Minä vain nukkuisin ja nukkuisin, uni maistuu. Törkeä kiire ollut päällä, niin ettei kokoajan kerkeä miettimään kaikkea kamaluuksia mitä voisi omalle kohdalle sattua. Huomenna olisi sitten varhaisultra. PELOTAA kovasti. Ilmoittelen sitten kuinka kävi.
 
Tervehdys!

Paljon on tullut tänne porukkaa lisää. Itse harvemmin kirjottelen, mutta joka päivä käyn kyllä lukemassa.

Mulla ei ole vielä pahemmin oireita ilmennyt. Finnit tosin ilmestyi heti selkään kuten ensimmäisessä raskaudessakin (mies sen ensimmäisenä huomasi ja sanoi että raskaana taidat olla) ja parina päivänä viime viikolla yökötti, mutta sitte otin yhden vanhan vinkin käyttöön. Työkaveri neuvoi viime raskaudessa ottamaan voileipäkeksin heti aamulla herättyä siis ennen sängystä nousemista ja se on mulla auttanut.

Aika väsyksissä tässä on ollut kun meidän tyttö(kohta 10kk) nukkuu edelleen vähän levottomasti yöt ja on aika vilkas tapaus muutenkin. =) No, ensi viikolla on mummilla lomaa ja lupasi ottaa tyttöä vähän hoitoon niin saa äippäkin huilia.

Toissa yönä näin unta että katselin vatsaa kun vauva liikkui siellä, viime öistä unta en muista mutta olin kuulemma tintannut miestä nyrkillä silmään. :whistle:

Ei muuta kun onnellista odotusta kaikille! :)
 

Yhteistyössä