***SYYSMASSUKAT 2008***

Rauhoittavia ajatuksia Lizardille ja heippa myös muille! Kyllä teidän perheellä olisi jo aika saada onnea, joten uskotaan parhain päin :) .

Mä oon täällä mässäillyt tasaiseen tahtiin, edellisistä oksulaihtumisraskauksista viisastuneena ?! Toisaalta odottaa kuvotusta, niin että tietäisi kaiken edistyvän, mutta tiedänpä vaan, että olon iskiessä vannon taas tämän olevan viimeinen raskaus ikinä (ja ehkäpä se onkin, kolme lasta tuntuisi olevan riittävästi). Mutta äkkiä sitä näköjään kuitenkin kaikki vaivat unohtaa. Molemmat alkuraskaudet on olleet aika raskaita, kuten myös toka synnytys, mutta tässä sitä taas porskutetaan :whistle: . Mulla on joku aktiivisuuspöpö iskenyt, johtuen ehkä tästä väsymyspahoinvointi pelosta, siis että koitan puuhata kaikkea varastoon, että jaksan sitten maata muutaman kuukuukauden :LOL:

Nyt on sellanen olo, että taidan aika pian vuotaa tiedon lähipiirille. Pakahdun kertomisen halusta! Edelliskerroilla on kerrottu vasta ultran jälkeen... mietin vaan taikauskoisesti, että onko se ongelmien manausta...
 
ahdistaa, pelottaa! onko tämä normaalia,kun on toispuoleista kylkikipua ja selkäkipua (siis sitäkin vain vasemmalla puolella)..??!! olen täysi hermoraunio, elämä on ollut niin karua etten luota enää mihinkään ennenkuin näen että tämä on normi raskaus :'( ½!"#¤%&/&/()=
kun makaan mahallani, niin tuonne vasemmalle puolelle koskee, ja se alkaa vihlomaan selkään. muta kun painelen kädellä vatsaa vasemmalta puolella, mitään kipua ei ainakaan vielä ole tuntunut..
 
Tervehdys kohtalotoverit. Olen pitkänaikaa seurannut palstaa sivusta ja nyt rohkaisin itseni mukaan.
Esittelen siis itseni:
1. Olen 26 ja mieheni 31
2. Oulu
3. Insinööri
4. -
5. Uskomatonta, mutta heti tärppäsi. Näin käy vain elokuvissa...
6. Plussa pissitty 14.1. toki näkyi hailakkana, mutta raskautumisestani olen varma. Jotain mahassa kasvaa ehdottomasti, koska olo on aivan uusi ja rinnat 2x normaalikokoiset. Se mitä ensimmäisessä ultrassa mahasta löytyy on toinen juttu. Kova pelko, että pientä sykettä ei löydy. Yritän kuitenkin ottaa asenteen, että iloitaan nyt kun on aihetta ja jos murheita tulee matkaan, niin niitä murehditaan vasta sitten.

Onnellista alkavaa odotusta kaikille!

Snubble ja Pikku-G 5+2
(G-kirjain tulee isänsä sukunimen etukirjaimesta)
 
Kaikille uusille tervetuloa!
Lizard, onnea plussasta ja toivotaan että kaikki menee hyvin!

Täällä tosi moni stressaa ihan hirveesti kivuista ym. Rakkaat kanssaodottajat, oisiko välillä kyse siitä että tarkkailemme liikaa olotilaamme? Onhan meillä jokaisella varmasti ollu kipuja sun muita silloinkin, kun emme olleet raskaana. Nyt sitä yhdistää joka nippaisun raskauteen. Ja sitten toi netti, oon ite yrittänyt olla niin etten lue liikaa noita odotusjuttuja sieltä. Saa lietsottua itsensä vaan entistä enemmän paniikkiin. Toki sieltä löytyy paljon oikeaakin tietoa. Tämän kaiken sanon myös itselleni. Melkein meillä kaikilla on takana suruun päättyneitä odotuksia, ja sitähän sitä pelkää että taas käy niin.
Mutta jospa silti, välillä osattais myös nauttia? :)

syysmama 6+4
 
Joku mainitsi ketjun alkupäässä, että kahvin juontia pitäis välttää. Itse oon vähentänyt kuppien määrää vain kahteen vuorokaudessa. Voiko kahvinjuonnista olla jotain muutakin haittaa, kun korkea verenpaine? Niinkuin yleensäkin kahvin liikajuonnista tulee edes ilman raskautta. En oo vielä käynyt neuvolassa. Siellä kai siitä puhutaan enemmän.
 
Snubble jokainen tekee oma ratkaisunsa kahvin suhteen ja TIEDÄN että meillä suomessa sallitaan 1-2 kupillista pvässä neuvolan mukaan.Mulla "luonto" on hoitanut sen niin että mun ei todellakaan tee mieli kahvia odotusaikana ei tässä alussa eikä kyllä myöhemminkään.Uskon vahvasti että kehoni "kertoo" että sitä ei nyt elimistöön pidä saada vaikka muutoin kahvia kohtuudella juonkin.Kofeiinihan on "myrkky" eikä esim.kofeiinia sisältäviä energiajuomiakaan pidä nauttia.On tietääkseni tutkittukin että runsaalla kahvinjuonnilla ja raskautumisella ja keskenmenoilla olisi jokin yhteys.Vaikuttaahan imetys aikanakin joillain kahvinjuonti siihen että vauvalle tulee ilmavaivoja tai on levoton ym.ym. Mutta se on jokaisen kohdallaan itse harkittava niin kuin kaiken muunkin suhteen enkä todellakaan syyllistä tällä ketään-kerroin vain oman näkemykseni! =) mulla ei tullut nyt edes päänsärkyäkään tms."vierotusoiretta" kun jätin kahvin juonnin vaikka normaalitilassa viimeistään iltapvällä olisi jo niin hirvee olo jos ois kahvi jäänyt juomatta! ;)
 
Syysmama on aivan oikeassa!
Tuntuu, että tosiaan "kuuntelee" itseään liikaakin ja noteeraa heti kaikki muutokset...
Raskaana ollessa kun on herkillä ja ainakin minä olen herkillä myös tämän masennuksen takia.
Masennusoireet alkaa nimittäin palaamaan takaisin, sillä lääkitystähän en ole ottanut positiivisen testin jälkeen.
Saas nähdä, miten tässä sen suhteen pärjätään...
Nuo mustat ajatukset ja paniikikohtaukset ei ole mitään kivoja kavereita :(

Netin lukemisen olen päättänyt jättää vähemmälle, sillä sieltä tosiaan etsin vaan niitä surullisia tarinoita ja kauhukuvia, eikä sitten mitenkään osaa olla onnellinen tilastaan.
Tieto kun tunnetusti lisää tuskaa...
Mutta täälllä käyn säännöllisesti, oon jääny aika koukkuun tähän porukkaan jo!
 
Tervetuloa uudet ja onnittelut :heart: :flower: Laittakaa mulle vielä lasketut ajat, jotta saan teidät listaan oikeaan kohtaan...oon koettanu pari kertaa ite laskea noista viikoista laskettua aikaa ja metsään on mennyt :whistle: niin parempi kuin itse kerrotte ne, niin menee ainakin sitten oikein =) ja muutellaan sitten myöhemmin, jos aika muuttuu esim.ultrassa.

Tsemppi :hug: niille, joita ahdistaa

Mamitus...oletko puhunut lääkärin kanssa noista masennuslääkkeistä? Eikös nykyään jotkut masennuslääkkeet sovi käytettäväksi raskausaikanakin. Lähettelen sulle täältä paljon positiivisia ajatuksia :hug: Itse kans masennuksen kanssa taistelleena tiedän ainakin osaksi mitä läpi käyt.

Ja Syysmama kirjoitti ihan asiaa...itse ainakin huomaan olevan tarkempi kaiken suhteen mitä kehossa tapahtuu. Itse oon nyt yrittänyt olla stressaamatta ja nauttia tästä raskaudesta. :heart: Mutta ei se aina helppoa oo.

Nyt listan päivitykseen ja laittamaan sitte poika nukkumaan :wave:
 
Tervetuloa Lizard ja paljon vauvaliimaa mukaan! :heart:

Kiitos sympatiasta Nenna! :flower:

Suhveli: Oot niin oikeessa! Mullakin googlen hakupalkki täyttyy jos jonkinlaisista hakusanoista raskaus ja... mitä milloinkin. Ehkä pitäs rauhottua ja lopettaa kauhujuttujen lukeminen. Mullakin tää hartiapistos ollu todennäköisesti tietsikalla olosta ja huonosta tyynystä. Mies kärsinyt nimittäin ihan samasta jo pari päivää ennen mua ja ostettiinki uudet tyynyt :D Haluan ajatella positiivisesti! :heart:

Syysmama: Näin se kyllä taitaa olla. Jokaista tuntemusta kehossa analysoi ja yhdistää tietty raskauteen. "Apua, onko tää normaalia....?" Koitetaan ottaa iisisti ja tosiaan, nauttia tästä! :)
 
Iltaa vaan kaikille ja onnea plussanneille!

Olen kanssa yksi niistä, joilla ei ole mitään raskausoireita. Olisi niin paljon "turvallisempi" olo, kun olisi jotain oireita :) Viimeksi huomasin keskeytyneen keskenmenoni siitä, että oireet loppuivat täysin. Nyt kun niitä ei ole lainkaan, on koko ajan epävarma olo. Mutta jokainen raskaushan on erilainen....

Viuhkikselle piti sanomani, että minulla oli myös vasemmalla tuntuvaa kipua ihan aluksi. Soitin tietysti neuvolantätille ja pyysin päästä mahd. pian ultraan. (minullakin siis KU takana) Sain ultrankin aika nopeasti, mutta hän myös analysoi mistä kipu voisi johtua.
1) Keltarauhanen saattaa sijaita juuri vasemmalla, joka kasvaessaan aiheuttaa kipua
2) Jos kohtu on vasemmalle kallistunut, se saattaa kasvaessaan painaa paksusuolen päätä, joka taas aiheuttaa aika pistävääkin kipua. Pitäisi siis huolehtia, että paksusuoli olisi mahdollisimman tyhjä :)

Nyt nukkumaan ja kohti uutta työviikkoa :wave:

Neppis & Nööti 6+4
 
:flower: Tervetuloa uudet!
Voih, ette usko, että tyttö tuli kreivin aikaan sairaaksi!! :D Ei sais tietysti iloita toisen sairastamisesta, mutta mä oon kertakaikkisen poikki töiden kans ja tämä "huokasutauko" on paikallaan. Mä en jaksa aamulla nousta, ja en käsitä, että kun nyt alkaa vielä aikaiset aamut, että millä ihmeen ilveellä mä revin itseni ennen kuutta aamulla ylös? Vaikka menen illalla ajoissa nukkuu, niin aamu-unisuus tahtoo väkisin voittaa...
Niin, siis tyttö nyt kuumeessa, ja minä olen huomisen ja tiistain pois töistä. :D Tyttö (toivon mukaan! ) nukkuu mun kans aamulla pidempään, niin saan itsekin huokasta samalla.
Jos vielä loppuviikosta tarvitaan hoitja erikseen tytölle kotiin, niin mun vanhemmat lupasi tulla tiistai-iltana meille (isä eläkeläinen, äiti pitkällä saikulla ) tytön luo. Mutta polttava kysymys kuuluukin, että miten me saadaan tämä raskaus vielä pidettyä niiltä salassa? :eek:
Esikon raskausaikaan nimittäin mulla oli menossa rv 7+jotain ja mentiin käväsee mun porukoilla. Äiti kysy multa ihan pokkana kauniiden ja rohkeiden mainoskatkolla, että "Oletko sä, Sisu, raskaana??" :eek: Juu, oon... :whistle: Jostain se sen huomasi ja taatusti huomaa nytkin!
Mutta nyt vällyjen alle, harmi kun mies on vikakeikalla, ei pääse sitä ahdistelemaan! ;)
Sisu ja toukka 7+1
 
suunnilleen samaa asiaa koitin eilisillan sekavalla sepustuksella viestittää kuin Syysmama sitten selvästi kirjoitti :) eli varmasti sitä vasenta pakaraa on kutittanut jo ennen raskauttakin :)

Olen myöskin päättänyt jättää netin selailun ja luottaa siihen, että kaikki on ok. Olen myös miettinyt varhaisultraa, mutta miehen kanssa päätettiin, että mennään kunnan tarjoamilla seteillä. Eli toivotaan, että kaikki on ok masussa ja tulee olemaan ihan syyskuulle saakka. Ja ennen kaikkea nautitaan. :)

Hyvää alkavaa viikkoa jokaiseen masuun! Ja uusille tervetuloa ja onnea! Koskakohan rikotaan sadan rajapyykki... :)
 
Liityn syyskuun mammoihin =) Meillä tuo due date on 14.9. Ja esikoista odotetaan!

Vastailenpa nuihin Tiniin esittämiin kysymyksiin, niistä selviää tärkeimmät:

Eli 1) Täytän ensi kuussa 24 vuotta, avopuolisoni täyttää niin ikään ensi kuussa 28 vuotta.

2) Asumme Turun suunnalla, omassa kaksikerroksisessa rivarikolmiossa jossa on oikein mainiosti tilaa vielä yhdelle :)
Synnytyssairaala tulee olemaan TYKS.

3) Mieheni on ammatiltaan hitsaaja/koneasentaja, minä valmistun ensi jouluna sosionomiksi ammattikorkeasta. Siis toivon mukaan valmistun... enää se ei tunnukaan niin tärkeältä ;)

4) Odotan esikoistamme, muita lapsia ei siis ennestään ole. Myöskään lemmikeitä ei ole, olemme mieheni kanssa molemmat aika allergisia harmi kyllä!

5) Voi, tästä voisin puhua vaikka miten kauan... Olemme yrittäneet toukokuusta -07 saakka. Monet joutuvat odottelemaan paljon paljon pidempään, mutta jo nämä kuukaudet tuntuivat kiduttavan pitkiltä... Lapsettomuustutkimuksiin oli tarkoitus ryhtyä tänä keväänä. Tämä on ensimmäinen kerta kun meillä tärppäsi, ja fiilis on aivan uskomaton!

6) Olen plussannut ekan kerran 16.1. eli viime keskiviikkona, kun menkat olivat myöhässä yli viikon. Sen jälkeen 17.1. Ja sitten 18.1. Ja vielä 19.1. Ja vielä on yksi testi korkkaamatta kaapissa :) Tiedän, olen toivoton, mutta tätä on niin kovin vaikea uskoa todeksi! Lapsosemme on viime vuoden tuotantoa, reilu viikko ennen joulua alkunsa saanut.

Toivottavasti tältä palstalta löytyisi paljon mukavia juttukavereita ja kovasti kaipaamaani vertaistukea... myös kokeneiden neuvot olisivat kultaa :)
Onnea teille kaikille muillekin tuleville syysäideille! :hug:
 
Täällä juili vaa kipuilua eilisillasta asti mahassa ja alaselässä..

Tiedän että kipuilu ei ole oikeastikaan kovinkaan voimakasta mutta eplko perseessä pieninkin juiliminen saa karvat nousemaan pystyyn.. :headwall:

pelotta pelottaa pelottaa.......


Tini+Nuppu 7+5 :heart:
 
vuh
Paljon onnea kaikille uusille plussanneille!!! :flower:

On just ihan totta, että varmasti monet tutkailee jokaista tuntemustaan nyt raskaana ihan turhan tarkkaan. Mutta on helpommin sanottu kuin tehty ottaa vähän rauhallisemmin... :)

Mulla on järkky hormonipommi päällä, kaikki itkettää ihan sikana. Soitin just neuvolaan ja sain sieltä ylimääräisen ultran nyt alkuraskauteen! =) =) (Kun täällä ei siis oo yksityisiä lähimaillakaan.) Mutta senkin puhelun jälkeen pääsi itku, onnesta siis!

Sisu Jos ja kun sulla on mukava äiti, kerro sille vaan raskaudesta! Sittenhän on joku, jonka kanssa pähkäillä ajatuksia! :) Ja nyt päivän töihin... :flower:
 
Viuhkis, laitoin sulle yv:tä
vuh, juu, mutsi ei kai mitään muuta niin paljon toivo kun pientä liutaa lisää lapsenlapsia. Ja tosi iloinenhan se tulee olemaan tästä, mutta ei vielä näillä viikoilla ihan haluttais kertoa... :/
Sisu ja toukka 7+2
 
Pitäsköhän munkin alkaa viettää enemmän aikaa täällä... Hirveesti on kyllä tullu tekstiä. Liberon laskurin mukaan viikkoja on nyt 5+5. Eka neuvola on jo varattu ja nyt vaan kovasti toivon et viikot menis mahdollisimman nopeesti eteenpäin. Kun ei millään malttas oottaa et pääsee neuvolaan ja ekaan ultraan. Aateltiin nimittäin julkistaa tää raskaus vasta ultran jälkeen esikolle ja muille. Kovasti vaan tekis mieli jo nyt kertoo, mut maltti on valttia tai jotain.

Sisu: Sulle on ilmeisesti selvinny et sikiö on oikeella paikalla! Onnee siitä ja toivotaan et loppuaika menee hyvin! Niin, ja tervehdys. Minäkin sit päädyin tänne niiden testailujen jälkeen. Nähtiin sittenkin täällä! :wave:
 
Luminella,
Luin tuota aamulla kauhuissani kokislasini ääressä ja päätin että nyt loppui kokiksen juominen tässä taloudessa.. en ole kuin sen ehkä lasin päivässä juonut mutta en kyllä juo sitäkään enää!

Nyt aloin kuumottelemaan kun päänsärkyyn olen syönyt lääkärin suosittelemana panadol compia jotka sisältää 65mg kofeiinia/kpl ja syön niitä 2kpl:tta kerralla.. en taida sitäkään enää uskaltaa ottaa :headwall:
 
Hyvää alkanutta viikkoa! :)

Mulla on kahvivieroitus meneillään... Olen juonu normaalisti kaksi isoa mukillista kahvia aamuisin, muuten en juurikaan. No, heti ku sain tietää olevani raskaana, jätin kahvin aamulla juomatta. Iski aivan armoton päänsärky töissä, Panadolkaan ei tehonnut. Olen nyt sitten juonut muutamana aamuna yhden kupin runsaalla maidolla ja tänään join enää puolikkaan kupillisen. Jos ei tule päänsärkyä, jatkan tällä päivän tai pari ja kokeilen olla kokonaan ilman. Miten muuten on teen suhteen? Kun yrttiteetäkään ei jossain oikeen suvaittu raskaana oleville... Saako tavallista kofeiinitonta juoda turvallisin mielin? Itsellä sellainen olo, että en halua riskeerata mitenkään tätä raskautta. Kaikkeen ei mitään mahda, mutta teen mitä voin. Alkaa nämä äidin huolet jo näin varhain :D

Mayah ja pikkuinen, jolta vielä työnimi puuttuu 5+1
 
Heippa kaikki :wave: Ilmottaudun joukkoon =)
Pitää lukasta paremmalla ajalla noita sivuja läpi, muutaman sivun jo kerkesin lukeakin. Vastailenpa noihin Tiniin kysymyksiin, jotka etusivulla ovat..


1. Itse olen 25v ja mies 27v.

2. Asustellaan Keskisessä Suomessa omakotitalossa

3. Ammattia ei ole, vakityöpaikka löytyy, mutta kotona oon ollut kolmisen vuotta.

4. Lapsia ennestään kaksi, poika -05, tyttö -07. Karvaset lapsia 3, kaks koiraa (2v ja 4v) ja 1,5v kissa.

5.Yritystä ollut huhtikuusta -07, viime kuussa sain haaleista haaleimman haamun. Sain joko keskenmenon, tai sitten tulkitsin raskaustestiä väärin.

6. Plussan tein 17.1



Listaan voipi laitella sen verran tietoja, et kolmas siis tulossa, laskettu aika 22.9 ja synnytyssairaala on K-SKS.

rv 5+0
 
Heip kaikille!

Hirmuisesti on tullut lisää masukoita, onnea kaikille uusille plussanneille.

Varasin juuri ekan neuvolan, sain ajan 14.2. Täti sanoi vaan, että -Jaa, sitä ollaan vasta ihan alkuvaiheessa. Miten minusta itsestä tuntuu, että tässä on odotettu jo pitempäänkin (rv 6+4) :) Varhaisultra on torstaina, kyllä jännittää ihan hirvittävän paljon. Pahoinvointi alkoi viikonloppuna minullakin. Vielä en ole keksinyt, että millä olon saisi pidettyä hyvänä, pahaolo, kun jatkuu 24 h vuorokaudessa.

Mulla myös kokemusta googlettamisesta..raskaustesti + haalea viiva jne.. :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
 
Heti herättyäni kuulin radiosta ton kofeiinitutkimuksen. Kyllähän se vähän pisti miettimään mut aion kuitenkin kahvia juoda ainakin sen aamukupillisen verran. Eli vähennän kans vähän mut enpä oo ikinä juonut kuin 2-3 kupillista päivässä eikä mitään vierotusoireita tule. Viime raskaudessa vaihdoin kahvin teehen ja sit loppuraskaudessa mulla oli kauhee kokiksen himo ja sitä tulikin juotua jonkin verran, vaikka yleensä en kolajuomia juuri juo.

Nyt sitten oon varannut kauheesti ohjelmaa joka päivälle, et menis päivät nopeesti perjantaihin. Edelleen epäuskoisena tän raskauden suhteen, hain vielä Apteekin oman testin ja tulihan testiviivasta punaisempi kuin kontrolliviivasta joten uskottava on. Muuten oon testannu S-marketin testeillä niin jotenkin aattelin, et pitää vielä ihan Apteekin testillä tehdä niin on sit ihan varma. Taidan kyllä olla päästäni ihan sekaisin.

Nyt vielä huilailen ennekuin tyttö herää päikkäreiltä joten se on moi!

Nenna ja siskoveli 5+6
 
Sainpas minäkin varattua itselleni neuvola-ajan. Ensiviikon perjantaille. Sillon on viikkoja 8+6. Niskapoimu-ultrassa ajattelin myös käydä. Ennen en ole käynyt kun on toisella paikkakunnalla, mutta nyt ajattelin että kannattaahan siellä käydä kaiken varalta.
Kahvia en aio vähentää, oon niin jästipää, etten pahemmin jaksa uskoa niihin vouhotuksiin. Vaikka eipä tuota muutenkaan tule juotua kuin 2 kupillista päivässä. terkka vaihtoi lasketun ajankin 6.9, mutta ei varmaan kannata päivittää sitä kun kuitenkin ensiviikon ultrassa muuttuu lisää.
 

Yhteistyössä