Syyskuun Sydäntenmurskaajat *maaliskuu*

dada Mä tilasin huuto.netistä uutena, 45 eur ja äänet sain kuulumaan, kun oli 11+0. Sitä ennen en mielestäni niitä kuullu. Muakin vähän jännitti, että mitäs sitten, jos en kuulekkaan, enkä heti kuullu, koska sain sen kun oli 10+1. Tiesin kuitenkin ettei sitä välttämättä kuule niin en sitten stressanut siitä (mikä on sikäli ihmeellistä, kun kaikesta muusta stressaan kyllä :) )
 
Miula on laina-doppleri, mut se on maksanut uutena n.40e ja merkiltään angelsound. Mie en 100-varmasti vielkään oo kuullu sydänääniä, mutta ne molskahdukset :heart: Ja löi se sydän np-ultrassa ja jos vauva liikkuu, niin uskoisin sen olevan elossa :D

Miula on viikkoja 13+4.. tunnin päästä voikin jo sanoa 13+5.

Ai että, ne molskahdukset.. mie oon ihan haltioissani :heart:

Öitä :wave:
 
Mii26 ihana oli lukea tota siu vimosta viestiä. Sai väkisin hymyileen ku puhut noista molskahduksista. =) Tänä aamuna ihte puhuin miehelle ja hää sanoi että tilaa se doppleri jos siltä tuntuu, mut ny sit ku lupa myönnetty, en tiiä mitä tehhä, tilatako vai ei....ku mä oon aikasten tuntenu liikkeet ja sit niit on kyl aina ollu paljon mut meil on sit mies joutunu kuuntelee (veskipaprurullalla) masun läpi sydänääniä ja samoin on siskot joutuneet siihen tehtävään. =D Hyvin ne on sit josai vaihees siitkin kuulunu mutta ku ois se ihana aina tarkistaa et siel kaikki hyvin ja ainakin se et nostas mielialaa silloi ku on karmee pahoinvointi. =)

rv 13+3
 
Tätäkö tää saikuttaminen sit tulee oleen? Mies lähti töihin 7 aikaan, enkä sen jälkeen oo saanu unta... Nyt sit läppäri sängyssä - ja kanelipullaa aamiaiseks :D
Kamala väsymys kokoajan edelleen, mutta miksei tule uni?? Ärrrsyttävää!

Voi että kun lukee noita juttuja noista molskahduksista ym.. ihanan kuulosta! Ite kuitenkin mielummin jätänn ostamatta ko. vvehkeen, koska aivan pian varmasti alan tuntemaan rontin liikkeet, ja kyllähän sen muutenkin jo tavallaan tuntee tuolla kohdussa esim kun kaveri on hereillä :)

Ensimmäistä odottavat! Oletteko miettineet kesäksi mitään reissuja vielä? Tai miten meinaatte viettää viimeiset kahdenkeskiset hetket miehen kanssa ennen lapsen tuloa maailmaan? Mulla just eilen ystäväni sanoi, että nauttikaa nyt toisistanne niin paljon kuin mahdollista! Mutta mitäköhän kivaa sitä keksis kesäksi?? Mitä sitä ylipäätään jaksaa tehdä?
Meillä kun tuo toinen puolikas on Rovaniemeltä kotoisin, pitäis varmaan sinnepäin lähteä kesällä... Ja vähän oli suunnitelmissakin lähteä autolla ja siinä reissun aikana muutenkin kiertää Suomea. Mutta miten mahtaa olla autossa istuminen sen mahan kanssa?? Se vähän arvelluttaa... Onko muilla aiemmin lasta kantaneilla kokemusta??
Tässä vaan pohdiskelin, kun eilen tuli taas yöllä puheeksi sängyssä maatessa.... Pitäs alkaa jo suunnittelemaan kesää :) KOHTA ON JO KEVÄT! Ihanaa...!!! :heart: B) :D :flower:

Tänään poks 14+0!! :wave:
 
Roona varmaan riippuu millaisessa "jamassa" olet kesällä :D Siis esim. jos lapsi meinaa tulla pihalle ennen aikojaan, niin pitkät automatkat joutuu heti kieltolistalle. Mut jos ei mitään ongelmaa oo, niin en usko autossa istumisen haittaavan. Pissahätä tietysti minuutin välein voi kiristellä, mutta muuten. Ei siis omakohtaisia kokemuksia, mutta vierestä seurattuja kylläkin.

Dopplerista kyllä ne molskahdukset oli jotain niin ihanaa! :heart: Mutta kyllä tuossa dopplerissa varmasti huonotkin puolensa on. Helposti varmaan tulee doppleririippuvuus ja tarvii olla koko ajan kuuntelemassa. Mie oon testaillu vimpainta n.2 viikon välein. Tuleeko muille joskus sellainen tunne että ei oliskaan raskaana? Tarkoitan et ei erityisempia tuntemuksia/oireita ja seuraavaan neuvolaan/tutkimukseen vielä aikaa... silloin kun tulee toi vieläkö oon raskaana -feelis, niin doppleri on ihana olla olemassa.. voi varmistaa :D

Kesästä miekin haaveilen.. nyt tosin tulee lunta, perrrrrkele.. Katselin eilen viime keväänä ja kesällä otettuja valokuvia ja... oi, kun olis jo kevät-kesä!!! B)

13+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Ensimmäistä odottavat! Oletteko miettineet kesäksi mitään reissuja vielä? Tai miten meinaatte viettää viimeiset kahdenkeskiset hetket miehen kanssa ennen lapsen tuloa maailmaan? Mulla just eilen ystäväni sanoi, että nauttikaa nyt toisistanne niin paljon kuin mahdollista! Mutta mitäköhän kivaa sitä keksis kesäksi?? Mitä sitä ylipäätään jaksaa tehdä?
Meillä kun tuo toinen puolikas on Rovaniemeltä kotoisin, pitäis varmaan sinnepäin lähteä kesällä... Ja vähän oli suunnitelmissakin lähteä autolla ja siinä reissun aikana muutenkin kiertää Suomea. Mutta miten mahtaa olla autossa istuminen sen mahan kanssa?? Se vähän arvelluttaa... Onko muilla aiemmin lasta kantaneilla kokemusta??
No mulla tää on jo kolmas raskaus, mutta jotain voin kertoa...

Loppuajasta autossa istuminen (ainakin mulle) oli tuskaa. Ei vaan löydä enää hyvää asentoa, selkään sattuu se istuminen. Toki voi pitää paljon taukoja ajon aikana, kukin tavallaan ja kuntonsa mukaan.

Rv 35 jälkeen ei suositella enää mitään matkustelua. Mutta kovin kauas mä en tohtis lähtee enää rv 30 jälkeen. Tietty tääkin on henk.kohtasta. Mä en vaan tohi lähteä mun taustoilla (suuri ennenaikaisen synnyttämisen riski).
Sit loppu ajasta voi jutella vaikka neuvolatädin/lääkärin kanssa siitä, miten tohtii lähteä. Mutta kuten niin monta muutakin asiaa, tätäkään asiaa ei voi tietää etukäteen miten kukakin jaksaa. Sen näkee sitten. =)


Ja vaikka en nyt ensimmäistä odota ja kysymystä ei ollu mulle suunnattu, niin me oltiin miehen kanssa aika skeptisiä tuon suhteen kun sanotaan että nauttikaan nyt toisistanne että sitten kun vauva syntyy teillä ei oo enää aikaa toisillenne plaa plaa.. No joo, tietty tavallaanhan se vauva vie sen oman aikansa, mutta alussa vauva nukkuu todella paljon ja mulla oli ainakin aikaa vaikka muille jakaa! Oli ihan tylsääkin! :D (Tietty riippuu vauvastakin, onko koliikkivauva vai perin rauhallinen tapaus niin kuin meillä.)

Tämä sitten ihan asian vierestä kaukaa kiertäen :D...
Sit sen suhteen kestäminen sen vauvaperhearjen keskellä... Se riippuu ihan vanhemmista ja vähän siitäkin millasella pohjalla suhde on jo ennen vauvan syntymää. Meillä se oli luonnollinen jatkumo (oltiin oltu jo kauan yhessä, tänä vuonna tulee 8v yhteiseloa) ja lapsen syntymä lähensi meitä, meistä tuli oikea perhe. Joissakin tapauksissa pariskunta taas päätyy "hankkimaan" lapsen että josko se pelastaisi suhteen, mutta lapsi ei toimi suhteen laastarina. (Lähipiirissä tämmöinen tapaus ja ero tuli kun lapsi oli vuoden vanha.) :( Mutta kukin toimii tässäkin parhaaksi katsomallaan tavalla.

Meistä oli typerää, ku äippäpakkauksessa oli mukana vihkonen että jos et tee näin ja näin niin suhde kariutuu jne. Mies käski heittää koko opuksen roskiin ja sinne se menikin. (En tiedä onko kyseinen opus edelleen pakkauksessa mukana, mutta vuoden 06 pakkauksessa se oli.) Vain te kaksi vanhempaa olette vastuussa siitä, että teidän suhde jatkuu. =)

Nyt kun meidän esikoinen on jo isompi jne. ni tottakai sitä varsinaista kahden keskistä aikaa on vähemmän ja täytyy ihan oikeesti laatia aikataulua, jos haluaa ihan kaksistaan olla. Mutta siltikin sanon, että henk.kohtasesti elämä lapsen syntymän jälkeen on ollut miljoona kertaa rikkaanpaa kuin ennen lapsia. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:
Mutta siltikin sanon, että henk.kohtasesti elämä lapsen syntymän jälkeen on ollut miljoona kertaa rikkaanpaa kuin ennen lapsia. =)
Mukava kuulla :heart: Miula ja miehellä kans ihan kohtuullisen mittanen parisuhde, 7v tulee kohta täyteen. Luonnollinen jatkumo täälläkin tämä perheen perustaminen on ollut. Puitteet ja aika olivat nyt sopivat. Miusta elämä on päivä päivältä ollut rikkaampaa, joten uskon vakaasti saman fiiliksen jatkuvan myös uuden perheenjäsenen myötä :heart:

 
Tääl on ollu puhetta noista supistuksista. Ihtel kahta aijempaakin oottaessa supparit ovat alkaneet vk 10 nii et ne on tuntenu kyl joo, välii ollu kipeitä välillä taas vain se kivistävä ja paineen tunne, täs raskaudes ilmeisesti ihan samoin. Rv 10 aloin taas tuntea supistukset mut koitan luottaa et taas ovat kuten aijemmis raskauksis, ettei kovin ole aikasten paikkoja aikonu, mitä ny 37 raskausviikolla ollut n.3 cm auki mutta silloi se ei enää nii haittaa. =)

Noista matkusteluista. Me ollaan suunniteltu et touko-kesäkuus lähtäs käymää viel perheen kans reissus, mut sil varauksel kyl et miten mä jaksan ja voin. =) Mut kesänkuun jälkeen ei enää kyl pidemmil matkoil lähdetä, kuten nöttiäinen sanoi, nii tääl kans se istuminen autos on tuntunu yhdeltä tuskalta ku ei oo tienny miten päi istua ku sattunu selkään ja alkanu armottomat supistukset. Noit supistuksia enemmänkin pelkään sit siin reissus, mut saas nähä miten menee tämä raskaus.
 
Miulla on lantio löystyny iha kauheesti,ette arvaa mikä pauke kuuluu kun kääntää asentoo.ja jos makoilee pidempää vaik sohvalla ja nousee ylös ni kyllä tekee kipeetä.Tätäkä vaivaa ei aikasemmi oo ollu ollenkaan :/ antaa kivan säväytyksen seksihommiin ku kuulostaa niiku luuranko liikkus ;)

Tepa75 13+5
 
Jee, no luntahan se täällä TRE:llakin alkoi jakelemaan..!!! GRRH! :kieh:

nöttiäinen - kiits. Sitähän mä vähän pelkäänkin, että ei vaan hanuri ja selkä kestä sitä autossa istumista... Ja nimenomaan tuo pissalla käyminen! Pitäs hommaa joku potta mukaan :LOL:
Että ehkä se autoreissu jää kesälle 2010 kun on käärökin mukana mummolaan viemisiksi :D
Täytyy kahtella josko sitten vaikka yöjunalla tms... Vaikka.. Mies haluis sinne vasta heinäkuun lopulla kun on kalansyönti parempaa silloin kun entä alkukesästä (niinpä tietty) Mutta eipä taida kyllä sillon enää olla tämä täti matkustuskunnossa?!

Mutta... parisuhteesta. Meilläpä tuleekin kesäkuussa jopa vuosi täyteen! :D Neuvolassakin sitä vähän silmiään pyöritteli se hoitsu... Mutta miks ihmeessä? Me ollaan oikeesti kummatkin koluttu niin monta huonoa parisuhdetta, että kyllä sen nyt vaan jo tietää, kun kunnollinen osuu kohdalle! Ja siihen, että pitäis tehdä jotain kahdenkeskistä mitä haluaa josta jää paitsi kun lapsi tulee... tms. Niin enpä nyt tähän hätään edes ole keksinyt mitään--- siis mikä rajoittuisi sitten kun paapero tulee?! Tottakai se vähän karsii menemisiä ja vaatii aikatauluttamista, mutta meillä kyllä on sellaiset kiinnostuksen kohteet ja tekemiset, että ei se laps menoo haittaa - mukaan vaan! Meillä se lapsen tulo vaan täydentään tän parisuhteen, koska yhteinen elämä ja perhe, on se mitä me kummatkin halutaan :) Että ihan samoilla linjoilla, nöttiäinen ja Mii26.

Ja on se jo aikakin, lähempänä 30v kummatkin ollaan pikkuhiljaa.. (Apua, mä täytän pian 27v... hui.) Että eipä tässä enää tarvii joka paikassa juosta ja rillutella. Eikä kiinnostakaan.

 
Mahtuisko syyskuun odottajiin vielä yksi tyttönen lisää?:) Meillä on la 11.9, ja tosiaan ensimmäistä odotellaan kovalla innolla;) Nyt vihdoinkin uskaltauduin rekisteröityä, piiitkän aikaa olen palstaa seuraillut:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Mutta... parisuhteesta. Meilläpä tuleekin kesäkuussa jopa vuosi täyteen! :D Neuvolassakin sitä vähän silmiään pyöritteli se hoitsu... Mutta miks ihmeessä? Me ollaan oikeesti kummatkin koluttu niin monta huonoa parisuhdetta, että kyllä sen nyt vaan jo tietää, kun kunnollinen osuu kohdalle! Ja siihen, että pitäis tehdä jotain kahdenkeskistä mitä haluaa josta jää paitsi kun lapsi tulee... tms. Niin enpä nyt tähän hätään edes ole keksinyt mitään--- siis mikä rajoittuisi sitten kun paapero tulee?! Tottakai se vähän karsii menemisiä ja vaatii aikatauluttamista, mutta meillä kyllä on sellaiset kiinnostuksen kohteet ja tekemiset, että ei se laps menoo haittaa - mukaan vaan! Meillä se lapsen tulo vaan täydentään tän parisuhteen, koska yhteinen elämä ja perhe, on se mitä me kummatkin halutaan :) Että ihan samoilla linjoilla, nöttiäinen ja Mii26.
Juuri näin. =)
Ja mun mielestä sillä onko ollu yhessä sitten vuoden vai 5 vuotta ennen ekaa lasta on se ja sama. Musta tärkeintä on mille pohjalle sitä perhettä perustaa, kuinka vahva se suhde on ja kuinka tosissaan ollaan. Toiset tietää heti että nyt mennään, toiset ei niin pian.

Mä olin 16v ja mies 17 ku alettiin seukkaa että meillä tuo "vauva vuoden päästä" ois ollu aika yllätys. :D Mutta kypsemmällä iällä en nää asiassa mitään ongelmaa, siksi vähän ihmetyttää jos neuvolatätisi on kattonu vähän ihmeissään, onko se vanhakin = vanhanaikainen?

Mutta jätä tollaset omaan arvoonsa, te tiedätte mitä teette ja muillehan se ei varsinaisesti kuulu. :heart: =)
 
Heips! Mä oisin vielä "työntymässä" mukaan tähän pinoon. Mun tiedot onki jo tuolla eka sivulla ku laitoin yv:tä Roona82lle. Eli siis toista lasta odotan, la 6.9. Esikoinen syntyi 10/07. Oon käyny aina lueskelemassa teidän juttuja mut en koskaan oo saanu aikaseks kirjottaa. Tuo pikkupomo pitää huolen ettei saa äiskä turhia istuskella koneella :)
rv 14+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja odottava ja onnellinen:
Heips kaikille! :) onko kellään muulla ollu huimausta tai pyörryttävää oloa raskauden aikana? mulla on ollu nyt jo muutamana päivänä...
rv 14+0
Kyllä on. Mulla on ihan alusta saakka, nyt tuntuu välillä että ois enenevissä määrin. Johtuneeko sit siitä et verenpaine heittelee vai mistä. :/
 
Odottava ja onnellinen mulla on ainaki ollu huimausta aika paljoki mut sillon vähemmän ku muistaa syödä säännöllisin väliajoin.. luulin jo että raudanpuutetta ois mut ei se sit ollukkaan. Ekan aikana jouduin syömään lisärautaa jossain vaiheessa..muistaakseni joskus loppuajasta vasta..
 
Roona No johan oli neuvolan täti! Eihän ihmisten parisuhdehistoria varsinaisesti niille kuulu, vaan lähinnä raskaus, vauva ja joissain määrin ehkä se et miten vauva vaikuttaa parisuhteeseen! Peesaan nöttiäistä ihan täysillä! Ihmisen ikä, elämänkokemus ja se mille pohjalle ja ajatusmaailmalle asioita rakentaa on reippaasti tärkeämpää kuin parisuhteen historia! Kai näytit ees kieltä neuvolan tädille :p :LOL:
 
Tervetuloa uudet. :)

Meillä mies on saanu päähänsä, että ko kesäkuu koittaa nii me laitetaan esikko hoitoon ja lähetään kalalle pohjois-Norjaan.. Mitenhän tuo herraseni luulee minun lähtevän mahan kans lyllertään pitkin ja poikin pusikkoja..? :kieh:

Joskus iskee huimaava olo, mutta onneksi kohtuu harvoin. Rauan puutetta epäilen, vaikkei siitä esikon kohalla ollu mitään ongelmaa. Tosin hB oli tästä alusta alkaen matalampi (tai no, kerran mitattu, että se siitä alusta alkaen.. :LOL: ).

Hemppu 14+3
 
Tervehdys taas..

Mää tilaisin angelsound-dopplerin USA:n ebayn kautta suoraan Hong Kongista. Hintaa laitteelle tuli alle 30e ja jotain 2vk oli toimitusaika. Muutamaan kertaan olen sydänäänet onnistunut laitteella kuulemaan, mutta en mitään loiskintaa tai molskintaa.. Ylihuomenna olis sitten neuvolalääkärille aika. Pahoinvointi on helpottanu ja viikonloppuna veljen häissä tanssiessani huomasin mahaan tulleen tunnon =) ts. mahaan koskettaessa se tuntuu eriltä kuin "normaalisti". Muita tuntemuksia eis itten maha-asukista olekkaan.
Tänään kävin katsastamass H&M:n mammavaatevalikoiman mutta mitään kivaa en löytänyt :/ Yhdet vanhat farkut mahtuu vielä jalkaan ja toppahousut. Niillä mennään toistaiseksi. Vauvalle en ole vielä uskaltanut/osannut ostaa mitään. Netistä kyllä olen katsastanut saksan lastenvaunumarkkinoita ja jonkin verran noita kestovaippajuttuja. Osaisko joku antaa vinkkiä noista lastenvaunuista, turvaistuimista yms.? Onko jokin tietty merkki jonka nimeen vannotte? Hyviä ja huonojapuolia jne. Entäs onko suunnitelmissanne aloittaa kestovaippaillu vai menettekö kertakäyttöisillä? Mää taidan itse kallistua tuon kestovaippailun puoleen..

-Usvatähti 14+4-
 

Yhteistyössä