Syyskuun Sydäntenmurskaajat *maaliskuu*

Eilen oli toinen neuvolakäynti ja sydänäänet kuului oikein hienosti!!! Voi kuinka tuli helpottunut olo :heart:

Meillä esikoisen tekonimi oli peukaloinen, koska oli niin pienikokoinen. Tällä tulevalla ei mitään nimeä olekkaan paitsi se perinteinen samppi... :D
 
Heippistä!
Nyt taas kone pelittää - ainakin toistaiseksi.. ei oo viiruksia tai troijalaisia näkynyt. (vaikka ei se sitä merkkaa etteikö vielä jotain olisi... tiiä noista piruista...) Joten voi tässä surffata rauhallisin mielin :)

Ja varmaan tulee jatkossa surffailtua enemmänkin. Meinaan tänään tuli mitta täyteen töissä tuon selän takia. Kipu vaan pahenee päivä-päivältä. Eilen se seuras jo kotiinkin asti. Varmaan tunnin makasin sohvalla kivusta jäykkänä kiroillen ja vedin panadolia naamaan. Ei vaan tuo työöasento nyt passaa. Kun joutuu olemaan kumartuneena eteenpäin, vailla minkäänlaista tukea selkään... Ja samalla tekemään käsillä/yläkropalla jonniverta kuitenkin fyysistä työtä. Tänään se kipu on vihlonut jo pakaroihin, ja sieltä säteillyt reisiinkin. Häntäluu on tietty kans kokoajan kipee. Ei voi mitään. Vaikka kuinka ottais päähän ja haluis jatkaa tota hommaa, ei tää ittensä kiduttaminen kannata. Ei varmaan vauvakaan tykkää hyvää jos mulla vihloo ja koskee 8h päivässä jatkuvasti, ja kotonakin vielä kolottaa...?!! Niin että siis työterveyteen aika varattuna illaks, ja kattoo siellä sit et miten jatko.

Ahistaa jo jotenki valmiiks ku joutuu oleen yksin kotona kaiket päivät. Kun ei mulla täälläpäin ole edes ketään kavereita - kaikki asuu pk-seudulla! Anyway, vaikkei tää saikkutilanne oliskaan pitkä (tosin epäilen, että on) olis mulla silti työt loppu toukokuun lopulla. Tulee pitkä kuuma kesä. Yksin. Ison mahan kanssa.

Mitä tekemistä sitä on päivisin, kun ei ole lapsia ennestään ja periaatteessa vieras kaupunki vielä, ja mies töissä ja kaverit yli 200km päässä???

Ajella TRE kaupungin linja-autoreitit kaikki läpi??? Hihii, jei!!! :LOL:

Noh, kahtoo nyt aluks mitä tänään lääkäri sanoo :/

16+2 - Ja Tahvo jumppaa jo kovasti masussa :)
 
On tämä raskaana muuttaminen kyllä rankkaa. Vaikka kuinka hitaasti ja rauhalisesti pyyhkii pintoja ni vatsaa nipistelee. Pidin taukoja, söin ja join vähän väliä eikä siltikään jaksa kunnolla :/ Sitten meni hermot isännöitsijään, jonka mielestä toi uusi asunto oli siisti - tein valituksen saman tien kun näin kämpän. Vessa oli aivan törkynen, lattia oli sen näkönen ettei sitä oltu ikinä hangattu. Hella oli niin likanen, että jouduin kolmesti hankaamaan saippuavillla ja sienellä + huuhtelut. Isännöitsijä tuumas hellasta, että kyllähän ne kuluu käytössä - vaikka meillä käytetään hellaa oikein ahkerasti ei se tuolta koskaan näytä!!! Itkin sitten kotona kuinka en varmasti siivoo tätä vanhaa kämppää ja miks mun pitää tehdä kaikki - taisi siinä raskaushormonit hiukan päästä valloilleen :D Hitto että menee hermot... No jopas helpotti purkautua tänne :D Nyt aion maata sohvalla koko illan ja käskyttää miestä, voi vitsi että oon ihana :LOL:

Toivottavasti teillä muilla oli parempi päivä! :)

uneksija85 ja papu 14+2
 
Tänään olitiin äidin kanssa kirpparikierroksella ja puolessa välissä kierrosta alkoi alapäätä vihloa kivasti. Ilmeisesti siis niitä mukavia liitoskipuja. Esikoista odottaessa alkoivat kyllä muistaakseni paljon myöhemmillä viikoilla. Selkäkin on jumissa. Tällasta se sitten on, kun vanhaksi tulee. :x :/

Esikoisen "työnimi" oli Paavo. Uudella tulokkaalla ei ole, ainakaan vielä, tekonimeä. =)
Liikkeitä olen tuntenut kunnolla eilisestä lähtien. Juuri nytkin tuntuu pikkuinen muksivan. =)

Muffa 16+0
 
Iltaa!

Mulla kuunneltiin viime viikolla neuvolalääkärissä sydänääniä, silloin vkoja 12 ja pienen etsimisen jälkeen löytyi :heart:

Mulla on ollut masu kipeä koko illan. Tuntuu että ois kauheasti ilmaa :x
Ihan kuin oisin tänään päivällä tuntenut pientä "kuplintaa" masussa, esikoisesta tunnistin ekat vkolla 16. Joten saas nähdä ;)

Inka 13+2 :heart: :heart:
 
Huomenta.

Juu-u. Eipä oo häävillä pohjalla taas tuo työterveyslääkärin motivaatio. Viikon saikku: - lepää ja syö panadolia - ja 5 minuutin puhe kohdun kasvusta... Ja lääkärin "diagnoosi": Liitoskipuja.
Just... Ja sehän sitten helpottaa kun syön panadolia ja makaan sohvalla. Ja ei mun tässä sohvalla edes tarvi syödä panadolia. Hyvin nukutun yön jälkeen selkää ei enää kolota niin pahasti.
Nuo kivut ym mitä töissä olen kokenut, eivät todellakaan ole liitoskipuja - vaan jotain hermostoperäistä... 8h töissä istuminen lamauttaa koko mun kropan, enkä iltaisin jaksa töiden jälkeen tehdä yhtään mitään. Tai jos teen, selkää vihloo jatkuvasti. Ja pakaroita, ja takareisiä.

Ärsyttää suunnattomasti kun mä en todellakaan ole ihminen joka hakee joka vaivaan saikkua, vaan melkein aina joku saa sanoa että mees nyt kotiin lepäämään... Mä vihaan ravata lääkärissä. Niin nyt sitten kun oikeesti on sellainen tilanne, että itse tunnustan: mä en kestä tätä kipua, ja tämä ei tästä mihinkään "parane", muuta kuin olemalla tekemättä tuota työtä. Jos tuolla vuokrafirmalla jonka kautta olen tossa työssä., on tarjota jotain kevyempää, fine. Mutta.. ei näin. Taas varmaan ens viikolla, tai sitä seuraavalla joudun mennä lääkäriin itkemään selkää. Sehän onkin järin fiksua toimia näin.
Ottaisin loparit, jos ei ottais niin paljon omantunnon päälle.

No juu, tästä aas eteenpäin jotenkin päin. onneksi mulla on Tahvo masussa muistuttamassa että tää on vaan tilapäistä :)

Tervetuola palstalle angi1

Aurinkoista päivää kaikille, ainakin TRE suunnalla paistaa ihanasti!

16+3
 
Tänään käytiin neuvolassa.. kuunneltiin taas vauvan sydänääniä ja erittäin hyvin kuului ja neuvola täti sanoi että kaikki on erinomaisesti... eli minkäänlaista hätää ei ole...oli kyllä niin ihanaa kuulla vaavin äänet taas. jälleen tuli rauhallinen olo.. :)
 
J84
Heipsan masunkasvattajat :)

Tänään on ollu aikas hieno päivä. Käytiin isoveljen kanssa Tampereella ostelemassa Suomi-kamaa Mexikon tuliaisiks, kun hän taas lähtee lauantaina pois ja ajatus siitä, että seuraavaan tapaamiseen voi mennä hyvinkin vuosi niin ahdistaa suuresti. Vähän väliä saan nieleskellä itkua ja sisuskaluissa on sellainen puristava tunne :( Hän muutti pois rakkautensa perässä viime vuoden lokakuussa ja viime viikolla tuli meitä moikkaamaan...ois voinu mun puolesta olla vähän kauemminkin, mutta pakko palata, kun avokki odottaa siellä mahansa kanssa :) Heille pitäisi syntyä heinä-elokuun vaihteessa vauva ja musta tulee sen myötä ekaa kertaa täti..tiedä sitten milloinka hänetkin näkee livenä :/

Tänne ei muuta tällä kertaa..lähden tästä kohta uimaan :D

 
poks,poks,poks 14+nolla, ja hyvä olla! ......ainakin välillä! :D
todettiin tänään kohdun laskeuma, et se vähän varjostaa mieltä, mut ei tuon pitääs erikoisemmin haitata raskautta!
itelle vaan vähän ilkeä tunne :( !
pitääs kuulemma tuo paine helpottaa 16 viikon jälkeen, kun kohtu noussu tarpeeks ylös, ja kasvanu isommaks!
synnytyksen jälkeen tod.näköisesti leikkaus edessä!
joko kohdun kohotus, tai sit poisto?
no, eiköhän tää lapsisatsi oo tän vitosen jälkeen täs, et ei hätä, vaikka kohtu jouduttaisiinkin poistamaan!
 
Roona: sulla samoi oireit ilmeisesti, ku mullaki!!! Mulla ainaki toi iskias vaivaa tosi kivasti... töissä aina pahenee, ku joko kantelee, kyyristelee tai istuu!!!! Helveti helvetti, jos se on loppuun asti tätä!! Oon viel töis sinnitelly, mut pakko kans antaa varmaa periks jossai vaihees ja men kuunteleen et mitä mun työterveyslääkäri mahtaa tuumata!?!?!?!

Pari päivää meni etten mitään liikkeitä tuntenu ja jo ihan huolestuin, mut aaah... tänään on taas masussa ollu kunnon pippalot ilmeisesti!!! :heart:

mama ja kääpiäinen 17+2
 
Heipparallaa :wave:

Yövuorot onnellisesti takana....ihan hirvee oli väsymys koko ajan!!!! Pitää työnantajalle sanoa että jos vois jättää suosiolla pois koko yötyöt niin ei tarttis lääkärii lähtee hakemaan todistuksia vartavasten. Mahan toimintakin kärsii heti kun rytmi muuttuu ja sitte on tosi ilkeen kipeä. :(

Malttamattomana odotan kunnon potkuja ja nyrkinheilautuksia tuntuvaksi... jospa sitten ens viikolla viimeistään..nyt on tuntunut vaan jotain epäilyttävää nykimistä ja muljahduksia pari viikkoa niin ei oikein tiedä et onko ne liikkeitä vai mitä sitten.

Nyt ulos vaikka onki kova pakkanen, piristyypähän oikein kunnolla !
Ja viikot poksui eilen, joten taas yks jännittävä viikko vähemmän =)

Naksos 17+1
 
Oli sit aikaa ku kävin tääl viimeks....ja kaikennäköisiä juttusia tullut. Toisil toista vaivaa toisil toista....onko muilla huimaamista tai tosi matalat verenpaineet. Mä ihmetelly et miten oon pökräillyt lähiaikoina, sit otin lainaan verenpainemittarin ja selvis kai syykin. Tänä aamu kans ollu tosi kurja ton huimaamisen vuoksi, ja mittasin sit paineet niin olivat 90/57 Miten niit sais nousemaan?? Miettiny et ku liikkus voisi nousta mut miten liikkua tuntuu et ku vähän liikahtaa nii silmis pimenee...sit oksettava olo vain lisääntyy. Ei yhtään kiva.

Tääl liikkeet edelleen pieniä muljahduksia tai satunnaisia "lepatuksia" joten täälkin liikkeitä odotellaan kovasti...
 
ElämänIlo3 huimaamista on ollut mutta lääkärin mukaan minulla se johtuu niskan jäykkyydestä.. eli hierojalla pitäis käydä tai alkaa kunnolla venyttelemään.. verenpaineet on hyvät eli siitä ei johdu. kannattaa soittaa neuvolaan ja kysellä tuosta verenpaineesta.
 
moikka pitkästä aikaa!! =)

me ollaan flunssan kourissa, ihan säälittää meidän pikkulikka (7kk) kun nenä on ihan tukossa ja lämpöö on kokoajan ja ruoka ei maistu. yösyötötkin pitää tehdä istualteen. käytin eilen lääkärissä kun epäilin että korvatulehus kun korvia hinkkailee kokoajan, äitin kulta.

olo on ollut ihan hyvä, kaaduin kuitenkin selälleni jäätiköllä ja kävin ultrassa sitten varmistamassa että pienellä on kaikki hyvin ja hyvinhän siel asiat oli. :heart:

selkäkivuista täällä myös, ihan helv.. moinen raksahtelu kuuluu sieltä ja on kipeä, ja edellisestä raskaudesta kyllä muistan että ei tosiaan ainakaan helpota!! olin viimeks loppuraskaudessa ihan osastolla, ei tullu mitään sen selän kanssa..

pitääpäs tänään tulla ja istua ja lukea ihan ajatuksella teidän kirjotukset läpi, on tosiaan ollu hirveetä hässäkkää tässä. ensiviikolla selviää saadaanko isompi asunto..

t. hosso ja eemeli tasan 16 :heart:
 
Huimauksesta: Mullakin on sitä. En tosin pyörtyile, mutta kun nousee esim. sängystä nopeeta ylös alkaa huippaan. Kokeileppa ElämänIlo3 lakua tai salmiakkia, ne nostaa verenpainetta. Saa nähä mitä mulla näyttää verenpaineet, maanantaina neuvola.

(.) Nyt oon jo parille ihmiselle lisää tohtinu kertoa raskaudesta, vkonloppuna taas yhelle kun nään häntä. Mutta edelleen vain murto-osa läheisistä tietää. Oksentelu jatkuu edelleen, välillä on rankempaa, välillä vaan aamu-oksetusta. Eipä tuo muuten kuha tulevana hääpvänä saisin olla erossa siitä.
Ensvkonloppua ja esikoisen synttäreitä odotellessa. :heart:

nöttis & kirppu rv 13+3
 
"Huomenta" taas...
Mulla näköjään myös univajetta ollut, eilen nukuin yli puolillepäivin, ja tänään heräsin tosa 11 maissa. Ja eilenkin siis nukahdin joskus heti simpsonien aikana... Eli siis kai ennen ysiä? Pieni vie multa kaiken energian, itellä sillä oli kyllä vauhti päällä eilenkin.

Mies alkanu joka ilta kuunteleen ku sanon että nyt on Tahvo hereillä. Se on jännä juttu, heti kun mies painaa pään mun mahan päälle, tunnen Tahvon liikkeitä paljon enemmän... Oisko lie sit, että se tuo painetta kohdulle kun pää on siinä? Eilen muljahti suoraan siinä miehen korvan luona, en sanonu mitään, mutta hymystä huomas, että se kuuluikin jopa. Tavallaan harmittaa, kun ei ite voi kuunnella, mut toisaalta: miehillä ei oo mitään! Se on ehkä se ainoo juttu mikä on niiden "oma" juttu lapsen ollessa mahassa :)

mama-84: koska sulla alkoi tuo? Ihmetyttää kun niin aikaisessa vaiheessa alkaa selkä temppuileen. Kun mulla alko jo pari-kolme viikkoa sit toi... eli siis jotain rv 13-14 kai..? Ja sama homma, kun töissä kumartelee tai nostelee, ja suurimman osan päivästä istuu... ihan yhtä helv*ttiä! Mulla tosiaan se työterveyslääkäri totes kuivasti, että liitoskipuja. hah. Noh... saa nähä mitä neuvolassa sanotaan maanantaina. He toivon mukaan ottaa tosissaan noi mun kivut, eikä vaan lässytä... tiiä sit, neuvola vaihtu muuton takia, ja en tiedä yhtään millanen hoitaja siellä on. Jännää. Mut jos tuo pahenee, eikä kukaan oikeesti usko mua, pakko varmaan sit ottaa loparit ku ei tässä muukaan auta. Sit ollaan saakeli 3kk vailla mitään tuloja! Mut... Eihän tästä ny mitään tule!!! :(

Huimauksesta. Mulla on ehkä pari kertaa koko aikana alkanu huippaan, yleensä ku oon tullu rappuset ylös kotiin; varsinkin lenkin jälkeen. Mutta enemmän häiritsee jatkuvat (lähes päivittäin) rytmihäiriöt! Tuntuu, että sydän kiipee rintaa ylös.. Ja pari päivää sitte, se tuntu yhtäkkiä olevan jossain pallean kohdassa... tai mahassa... muljahteli tosi ilkeesti. Eikä oloa yhtään paranna se, että samalla kamalia hengenahdistuksia kun tulee se rytmihäiriö. Ihan kun ei sais tarpeeks happee keuhkoihin vaikka kuinka yrittää hengittää syvään. Ihan pelottaa, koska pamahtaa noi siitepölyallergiat päälle. Ihan pian varmasti. Paju, koivu, PUJO.... ihan siis... oikein mukava kevät/kesä tulossa kun ei saa edes antihistamiineja. Astmalääkkeestä en viel tiedä saako sitä ottaa. Tuskin. "Ehanaaaaa"!

Jellona84, inhottava ikävä sulla varmaan, jos ootte olleet läheisiä niinkö kuulostaa! Mulla ainakin tässä raskauden aikana vielä enemmän korostunut perheen tärkeys... Harmittaa kun oma isä kuoli viime kesänä, ei ehtinyt nähdä omaa lapsenlastaan. Siskoja tai veljiä mulla ei ole, jotenka äiti lähin sukulainen, eikä hänenkään kanssa kovin läheiset välit. Onneks on muutama tosi läheinen ystävä, ja paras ystävä on melkein kuin sisko mulle. Hekin asuu vaan kaikki yli 200km päässä nykyään. Kovin on yksinäistä.

Onneksi on ihana mies, ja ihan oma perhe saa alkunsa syksyllä :) Ja toivon mukaan vielä ainakin toinen lapsi jossain vaiheessa. Tai kolmaskin ;)

Mukavaa vklp alkua kaikille, TRE taas aurinkoinen ja ihana päivä!!

16+4
 
J84
Roona82, kyllä vain..olemme todella läheiset ja taidan olla ainut jolle hän on voinut puhua kaikesta mikä on mieltä painanut..ilot ja surut on jaettu :heart: Mulla on muuten kans niin, et paras ystävä asuu 220km päässä ja me nähdään aina kun voidaan ja puhelin soi jatkuvasti...varsinkin nyt vielä enemmän, kun hänkin on raskaana, LA heinäkuun lopussa :)

Jellona84 14+0..jiihaa :D
 
Roona: No mulla on nyt sit jo neljättä viikkoa selän kanssa yhtä helvettiä... tänään taas töissä meinasin jäädä 90 asteen kulmaa!!!! Ja kaiken huipuks, ku väkisin siel nostelin ja ähisin, ni alko supistaa!!!!! :eek: Voin sanoa, et säikäytti aikast pahasti... loppus heti ku istuin aloilleni, enkä tehny enää mitään!!! Apua!
 
Alkuperäinen kirjoittaja odottava ja onnellinen:
ElämänIlo3 huimaamista on ollut mutta lääkärin mukaan minulla se johtuu niskan jäykkyydestä.. eli hierojalla pitäis käydä tai alkaa kunnolla venyttelemään.. verenpaineet on hyvät eli siitä ei johdu. kannattaa soittaa neuvolaan ja kysellä tuosta verenpaineesta.
jop, oli sit pakko soitella ku olo paheni niin nopeeta en pyörryin useemman kerran ja välii oksensin ja taas jne...ja sit en enää pysyny edes istuma-asennos. Ambulanssil hakivat sit ensiapuun tippaan. Eli joo, alhaset verenpaineet voi lisätä pahoinvointia, pahoinvoiti taas lisätä alhasta verenpainetta ja oksentelun myötä nestehukkaa ja nestehukka alentaa taas verenpainetta....et sellanen. Sanoivat sit et nestehukkaa kuulemma ja sit lisättynä alhaseen verenpaineeseen ei oo hyvä yhdistelmä. Olin n. 5 tuntia tipassa ja helpotti oloo. Ny vain sit koitettava saaha pysyyn jotain sisäl vähä enemmän...ku usein mul se oksennus nykyää tullu (tai tän viikon) heti syönnin jälkeen..ensin yökin ennen syöntiä sit ku syön, nii muutama min ja se kaikki tulee ulos. Jotenni siit oli tän vk aikana tullu vähä kierteen tyyppinen juttu, et se kai se sit tohon johti.

Jospas ny kuiten alkas taas helpompi kausi. =)
 

Yhteistyössä