Syyskuun Sydäntenmurskaajat *maaliskuu*

Täällä ollaan muuttopuuhissa. Enpä olisi uskonut, että muutamassa viikossa tulisi asuntotarjous - tätä ja edellistä asuntoa odotettiin yli puoli vuotta. Ilmeisesti lähettämäni raskaustodistus vei jonon kärkeen :) Opiskelija-asunnossa asutaan ja samasta saatiin myös nyt uusi. Nyt vaan pelottaa, että rakenneultrassa löytyy jotain tai sitten muuten vain jotain kamalaa tapahtuu :ashamed: Täytyy yrittää ajatella positiivisesti. Tavaroiden pakkaaminen ei ole niin helppoa kuin viime muutossa. Mahaa alkaa nipistää, jos nostaa edes hetken jotain raskasta ja selkää särkee myös tosi helposti. Mutta onneksi on viikko aikaa muuttaa niin voi vähitellen pakata ja viedä tavaroita. Siinäpä meidän kuulumiset!

uneksija85 ja papu 14+0 :heart:
 
Hello!

Mie onnistuin sitten jotenkin saamaan jonkun troijalais-hyökkäyksen koneelleni... Jo toisena päivänä putkeen ilmottaa että on joku virus blokattu jne. Ja mä oon siis yleensä tosi-extra varovainen KAIKEN kanssa kun käytän tietokonetta... :| Onneks on toi oma atk-tukihenkilöni täällä kotona, joten annan mun läppärin ukon huollettavaks ja poistun vähin äänin taka-alalle. Eli jos en heti vastaile tai päivitä jtn niin syy on siinä etten pääse nettiin :D (Miehen koneeseen ei oo koskemista, hui.. )

Mulla oli koko vklp, varsinkin eilen, ja tänä aamuna tosi kamala olo.. Siis henkisesti. Eka näin lauantaina sellasta unta, että mies löys jonku toisen... Ja sunnuntaina aamupäivällä näin sellasta unta että lääkärissä sanottiin että mun vauva on kuollut kohtuun. Sen unen jälkeen varsinkin oon nyt kokoajan tunnustellut masua ja miettinyt omia olotiloja ja kokoajan melkein tekis mieli tönii masuasukkia hereille tms. Ihan uskomattoman hermoja raastavaa! Onneks viikon päästä on neuvola, pääsee kuunteleen pienen sydäntä. Jos vähän helpottais. Oli kyllä kamala olla töissäkin kun jotenkin kokoajan takaraivossa kummitteli että mitä jos pieni oliskin kuollut! Kamalaa tuollanen...

Joku sanoi laittaneensa kerhon puolelle valokuvan? Ei näkynyt yhtään uutta kuvaa mitä olis voinu hyväksyä, kävin etsiskeleen... Mut katotaa huomenna tai ylihuomenna uudestaan jos näkyy taas vähän viiveellä!

uneksija85: Onnea uudesta kämpästä! :) JA VARO sitä muuttohässäkkää sitte!!!!! Meillä oli kk aikaa tän muuton kanssa, ja ihan hissukseen ajateltiin että pakataan ym. ja niinhän sitä tehtiinkin... Mutta silti - SILTI se oli liikaa ainakin mun kropalle! Mulla meinaan tuli kipee supistus siinä pakkailun oheistuotteena yks aamu... Ja paikat tosi kipeenä muutenkin. Lekurista viikko saikkuu --> käski levätä, enkä saanut tehdä MITÄÄN!! Se oli tosi v-maista kattoo vieressä kun mies, mun täti ja hänen miehensä (50+v!) kantoivat kaikki meidän kamat... Otti kyllä niin päähän. Mutta pidin vaan mielessä, että se saikku ei ole mun, se on pienen, ja sitä pitää noudattaa! STRESSI teettää vaan lisää rasitetta kropalle, vaikkei uskoisi, väsymys ja jännitys uuden kämpän takia.. Kaikki ne yhdessä fyysisen rasituksen kanssa minkä muutto aiheuttaa - ole oikeutetusti saamaton!! :D

Nyt mä kirjaan itteni kaikesta ulos, ja luovutan koneeni pois :( :'(

Roona 16+0 :wave:
 
Roona: Mulla kans viikonlopun aikana todella karseita ja ahdistavia unia. Karmein oli ku unessa mun poika (kesäkuus 4v) koitti puukottaa mua mahaan... mä paniikissa koitin saada puukon pois, mut en onnistunu.... kyljet oli ihan verillä ja kädet, ku koitin suojella mahaa!!! Oli tuska hiki ku heräsin... enkä kyl sit uskaltanu enää nukkukaan. Sit yhtenä yönä hämähäkit valtas meijän huusollin, ja ne oli jättikokosii... semmosii pään kokosiin mitä ei saanu hengiltä millää!!! Niitä tuli joka kolosta ja raosta (miten mahtoivat mahtuu ees...)!! Hyi hyi hyi.....!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja odottava ja onnellinen:
te joilla 16+ onko ollut vihlasuita tai repäsyjä?
Jotain pientä on ollut mutta ei mitään erityisen häiritsevää. Lähinnä nyt kun vaihdan asentoa vuoteessa ollessani noita repäisykipuja saattaa tulla. Ne kun muistaa niin kyllä tulee varottua.

Olkkis ja ötzki 16+1
 
Pitkästä aikaa ehsin rauhassa kirjoitella.
V.loppu vierähti mökillä ja töiden jälkeen on usein niin väsy olo että ei jaksa keskittyä kirjoittamiseen. Päivittäin tulee kyllä luettua muiden kuulumiset.

Olo on ollut aika hyvä. Ei enää ollenkaan pahoinvointia yms. Kovasti jo odottelen masun kasvua :heart:

Meillä esikosen la oli 6.9 (syntyi 20.09), nyt la 28.09, joten syyslapsia ovat molemmat:)

Me ollaan menossa 4D-ultraan, kävin esikoisesta ja haluan myös nyt. Rakenneultra on vasta 12.5 joten sen jälkeen vasta 4D:hen..

Eipä tässä tällä erää muuta kuin vointeja kaikille :heart:

Inka 13+0 :heart: :heart: :heart: *POKS*
 
Supistuksista: Ottakaahan tytöt rauhassa ettei niitä tule. Mä nimittäin luulen, että mulla on alkanu jo tulemaan ennakoivia supistuksia... No onhan tää jo kolmas raskaus ja edellisestä raskaudesta vaan 2 kk aikaa, mutta silti pelottaa. Vkon päästä neuvola ja aion puhua asiasta (varma en siis ole mutta luulen että on ennakoivia supistuksia) ja pelkään että mut laitetaan jo nyt vuodelepoon. Mun kohdunsuun tilannetta aletaan muutenkin tarkkailla rv 20 jälkeen tiuhempaan kun mulla on se ennenaikaisen synnttämisen riski mutta ei tää kivaa oo, että jo nyt. Välillä tulee vaikka ei tee mitään, välillä sitten jonkun tekemisen jälkeen. Ei oo kipeitä, mutta alamasuun = kohdun tienoille tulee sellanen inhottava olo/paineen tunne ja pakko mennä makaamaan. Esim. ku lauantaina taas kärsin migreenistä ja oksensin lähes koko pvän ni sit alko jossain vaiheessa iltapvästä/illasta tuntua taas.. :(
Onneks ei ihan joka pvä ja onneks oon vaan kotosalla (ja tätä menoa sit varmaan ehkä kohta jo saikulla). Mutta jospa tää tästä.


nöttis & kirppu rv 12+6 :heart:
 
Nöttiäinen: Mulla noita repäisykipuja enää hirmuharvoin. Toki ne riippuu siitä miten ja mitä teen. Oon jo oppinut ottamaan asiat ja touhut rauhallisesti.

Mä meinasin muuten ensin ruveta sanomaan meidän ötzkiä öttiäiseksi, en tiedä miksi mutta onneksi jätin sen. Olis ollut melkein kaima nöttiäiselle. :D Onkos muuten teillä muilla kakkosen/kolmosen odottajilla ollut aikaisempien raskauksien aikana lempinimeä tulokkaalle? Mun esikoinen oli "muru". :D

Olkkis ja ötzki 16+2
 
eillä oli esikoisen tekonimi Önniäinen ja siitä sit se taittu Önniks jossain vaiheessa, sillon ku tyttö oli alle 2kk ennen ristiäisiä sitä viellä kututtiin osittain Önniksi tai jo oikeella nimellä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Nöttiäinen: Mulla noita repäisykipuja enää hirmuharvoin. Toki ne riippuu siitä miten ja mitä teen. Oon jo oppinut ottamaan asiat ja touhut rauhallisesti.
Mutta kun mulla ei kyse ole repäisykivuista, vaan luulen näiden olevan ennakoivia supistuksia. :( Repäisykipuja tuntuu esim. noustessa kipuna jommalla kummalla alavatsan sivulla/nivusen tienoilla ja johtuu siitä kun kohtu kasvaa. Mulla taas tää kipu on keskellä alavatsaa eli just kohdun kohalla ja voi tulla vaikka vaan makaisin sohvalla... Sitä on vaikea selittää miltä se tuntuu, mutta ei satu mutta tuntuu sillain inhottavalta.

No joo, täytyy ens vkolla jutella neuvolassa tästä.

Miten aikasin te muut aloitte tunteen liikkeitä? Kun mä menin eilen illalla nukkumaan niin kohdun kohalla tuntu että ilma kiertäis siellä, sit välillä ei mitään, sit taas uudestaan. Mutta ei kuiteskaan ollu sellanen olo että ilma ois halunnu ulos sieltä. :D Tiedä sitten... Ois vaan niin ihanaa jo tuntea kunnon liikkeitä. :heart:

nöttis & kirppu rv 13+0 POKS! :heart:
 
Repäisykivuista: Helpottavaa kuulla että muillakin on tälläisiä tuntemuksia! Osaatteko sanoa, voiko istuminen lentokoneessa pahentaa tilannetta?? Lensin viikko sitten ja vähän ennen laskautumista alkoi sellaiset "puukotustunteet" suunnilleen munasarjojen kohdalla, että päädyin sairaalaan tarkkailuun seuraavaksi yöksi. kivut kesti muutaman minuutin ja sitten vai jomotti 10-30 min, sitten taas uusi aalto. Tämä meni ohi pari tuntia lennon jälkeen. Mitään ei löytynyt ja vauva myllersi aktiivisesti ultrakuvassa! Muutama päivä myöhemmin ultrattiin vielä uudestaan ja kaikki on ok. Kipuja ei ole tullut, mutta istuminen ryhdikkäästi on alkanut olla epämiellyttävää. Väsymys ja pahoinvointikin tuntuvat väistyneen! =)
Ammi 13+4
 
nöttiäinenmulla ollu kanssa noita kovotteluja ja paineen tunnetta kohdussa ja kävin jo niiden vuoksi otattamassa bakteerinäytteen ja hiivatestin sekä tietysti pissanäytteen annoin. Kaikki oli puhtaita, mut lääkäri tuumas että kohtu kasvaa jossai vaiheessa niin vauhdilla että sekin voi aiheuttaa tuntemuksia.

Nyt olen huomannut että jos rakko on kovin täynnä tai maha ei ole toiminut pariin päivään, sama paineen tunne tulee kohtuun.
Tänään oli neuvola ja pelostani huolimatta Manu oli ihka elävä ja sydän sykki :heart: . Kuului myös liikkuvan siellä että turhaan pelkäsin. Jospa ne liikkeet alkaisi todenteolla tuntumaan tässä parin viikon sisään.
Painoa tullu tähän mennessä 4kg.... ihan ok...kai.. verenpaineita seurataan edelleen ja th aikoi kysyä lääkäriltä että tarviiko käydä äippäpolilla tarkistuttamassa sikiön kasvua noiden verenpainearvojen vuoksi vielä.

repäisykivuista niitä on ollut pitkinmatkaa , mutta eniten ehkä oli tuossa viikko pari takaperin kun liikkui. Nyt tulee yskiessä tai aivastaessa ja yritänki aina hillitä kun tunnen että alkaa vaikka aivastuttaa.

Huomasin tuossa toissailtana että nyt on sittten alkanu rinnoista erittyä kolostrumia tai mitä se nyt sitte onkaan tässä vaiheessa. Jännä miten se tuo elimistö nopeasti reagoi =) . Pissaongelma löytyy kanssa.... :ashamed: ei meinaa pystyä pidättää jos ehtii oikeen kova hätä tulla. Onko kanssasisaria?????

Pitäis jaksaa olla seuraavat kaks yötä töissä |O vääsyttäääää jo valmiiksi ja sitte vielä kun toi keskimäinen on kipeenä niin saakohan sitä nukuttua kun ovat kotona...
Mut siinäpä tän hetken kuulumiset.

Naksos&Manu 16+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Naksos:
nöttiäinenmulla ollu kanssa noita kovotteluja ja paineen tunnetta kohdussa ja kävin jo niiden vuoksi otattamassa bakteerinäytteen ja hiivatestin sekä tietysti pissanäytteen annoin. Kaikki oli puhtaita, mut lääkäri tuumas että kohtu kasvaa jossai vaiheessa niin vauhdilla että sekin voi aiheuttaa tuntemuksia.
No jospa johtus mullakin vaan tuosta kohdun kasvusta. Täytyy kuiteskin ens vkolla puhua neuvolassa kun menen.
 
Repäisy kivuista:

minulla koski viikonloppuna vasempaan munasarjaan(tai ainaskin kuvittelen että se oli munasarja) loppujen lopuksi sunnuntaina en voinut kunnolla kävellä ja mahaan alas sattui myös. Menimme mieheni kanssa sairaalan päivystykseen ja pääsimme jonon ohi. Lääkäri vain sanoi et normeja liitoskipuja ja käski vain ottaa banadolia!kysyin et oisi kuunnellut sydänäänet, jotta saisin mielen rauhan niin sano et ei ole siinä vehkeitä, eikä osaisi käyttääkkään....Käski soitella neuvolaan...

Eilen sitten neuvola tädin puhelintunnin aikana menin sinne vierailulle ja hän kuunteli sydänäänet ja kaikki hyvin! Mutta oli minusta NIIIIIIIIIIIIIIN turha reissu edes käydä koko hiton lääkärillä ja maksaa siitä kun kerta saman ois voinut kuulla puhelimessa!

Et näin Kuopiossa!

esmeralda- + öttiäinen 17+1
 
Heips. Meillä oli eilen neuvola. Harmittaa, kun muut kertoo olevansa aina niin kauan neuvolassa ja meillä se on semmonen sisään ulos marssi. Kesti eilen jonkun 15min. Nopeesti kävi läpi, ettei ole hiviä eikä muitakaan mitä viimeksi testasivat ja kertoi että synnytysvalmennus alkaa 4.6. Sitten kuunteli sydänäänet ja mittas verenpaineen ja ulos..... No ilmeisesti kun mussa ei mitään vikaa ole niin ei tartte sitten kummemmin jutellakkaan tms. Kuitenkin esikoinen tulossa, niin olis kiva kuulla että miten tässä pitäis elellä tai minkä kokonen vauva on tai jotain.

Me mennään 4D ultraan mikäli rakenneultrassa ei selviä sukupuoli, muuten jää väliin. Mutta oon niin innokas tietämään kumpi sieltä tulee, että haluan sen väkisin saada selville.

Paino oli noussu jopa 500g edellisestä käynnistä. Eli 88g viikko =) Ei ainakaan toistaseksi ole sitten ongelmaa painon kanssa.

VK + vaavi 13+6
 
esmeralda: Onpas kyllä todella erilaista kohtelua!!! :eek: :eek: Mä menin päivystykseen Saksassa, täällä vissiin on kaiken kaikkiaan suurempi suojeluvietti mammoja kohtaan kuin Suomessa - siltä ainakin omissa kokemuksissa tuntuu!! Ja sairaalathan ei oo samalla tavoin yhteiskunnan ylläpitämiä vaan sairaskassojen kautta hoituu kaikki maksut - ehkä sekin vaikuttaa tutkimus-/palvelualttiuteen....
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvakuume83:
Heips. Meillä oli eilen neuvola. Harmittaa, kun muut kertoo olevansa aina niin kauan neuvolassa ja meillä se on semmonen sisään ulos marssi. Kesti eilen jonkun 15min. Nopeesti kävi läpi, ettei ole hiviä eikä muitakaan mitä viimeksi testasivat ja kertoi että synnytysvalmennus alkaa 4.6. Sitten kuunteli sydänäänet ja mittas verenpaineen ja ulos..... No ilmeisesti kun mussa ei mitään vikaa ole niin ei tartte sitten kummemmin jutellakkaan tms. Kuitenkin esikoinen tulossa, niin olis kiva kuulla että miten tässä pitäis elellä tai minkä kokonen vauva on tai jotain.
Tuo taitaa olla raskauden alkuvaiheessa ihan normi käytäntöä neuvolassa kuin neuvolassa. Näillä vkolla ei jutella juurikaan vauvan kehityksestä eikä kasvusta vaan se tulee puheeks neuvolassa vasta rv 30 jälkeen (näin ainakin täällä oli esikoisen kohalla).

Näin alussa lähinnä just nuo mitä mainitsit ja sitten äidin kunto/hyvinvointi ja jos ei mitään erikoista ole niin sithän se on vaan hyvä ettei siellä tarvii turhaan aikaa kuluttaa. =) Ihan peruselämää voi jatkaa ottaen huomioon oman jaksamisen ja sit ne tietyt kiellot (mm. alkoholi jne.) Jos ja kun olet kiinnostunut vauvasi kasvusta ja kehityksestä, menen vau.fi -sivuille, siellä kerrotaan vauvan kasvu ja kehitys vko vkolta.

Ja olen varma että kun raskaus etenee lähemmäks rv 30 ja synnytys alkaa lähenemään niin vietät neuvolassa pidemmän tovin kuin 15min ja keskustelette tulevasta synnytyksestä ja vauva-arjesta jne. kaikesta aiheeseen liittyvstä. =)
 
J84
Liikkeistä, välillä tuntuu muljahduksia ja ihan kuin joku tökkisi hennosti mahaan sekä sitten tuota, että olisi suolisto täynnä ilmaa, mutta ei ole :)

Kovettumisesta, kerran kun makakasin niin tuli sellainen aaltomainen tunne tuonne kohtuun, joka alkoi alhaalta ja loppuun kohdun pohjaan..sitten maha oli pingoittunut pallo vähän aikaa joka helpotti ihan itsellään. Ekana tuli mieleen supistus, mut voisko muka olla...nyt jo? Aamuisin maha on aika kova pampula, mut se menee ohi, kun käy pissalla.

Repäisykipuja löytyy multa vieläkin aikas paljon...

Jellona84 13+4
 
Nimistä: Meillä esikoista kutsuttiin köstiksi, tai köpöksi. Tuli nimestä Tero Kyösti Uolevi :D
Alettiin vaan mun vanhempien kanssa keksiä "hassuja" nimiä niin siitä kehkeytyi tuommonen.
Köpö se sitten oli ristiäisiin asti.
Tällä masuasukilla ei vielä ole kutsumanimeä, en keksi mitään kivaa :ashamed: :ashamed:

Repäisykipuja on myös mulla. Aina kun nousee liian nopeaan sohvalta yms. niin vihlasee mahasta. Ja jos vaihtaa liian nopeaan asentoa sängyssä..

Ei muuta kuin nukkumaan että jaksaa taas huomenna töihin:)

Inka 13+1 :heart: :heart:
 
repäisykivuista, mulla niitä myös. :) taitaa olla aika yleistä.
Joku kyseli liikkeistä..mietin tossa kun toissapäivänä tunsin kotvan semmosta..miten sen kuvailee..vähän ku hipasu, tai kuplan puhkeaminen, tos kohdulla..mut onko se se liike vai jotain muuta? sen koommin ei ole tuntunut.. :whistle:


*13+2*
 
Huomenta! tänään 16+0 tasan :) ekan neuvolakäynnin jälkeen olin hieman epäileväinen mun terkan ammattitaitoon, mutta toisella kerralla (viime to) kaikki menikin jo huomattavasti paremmin. En tiedä oliko hänellä sit huono päivä vai jännittökö 1. kerralla.. vaikka sillä onkin taipumus kaikki raskaanaolevat niputtaa samaan painonnousun/vatsankasvun yms. suhteen, niin jäi paljon parempi mieli käynnistä. Kuunneltiin myös sydänäänet ja hyvinhän siellä paukuteltiin menemään. Mulla molemmat neuvolakäynnit on kestäny n. 45min ja kaikessa rauhassa on käyty asioita läpi. Mukavaa loppuviikkoa!
 

Yhteistyössä