Syyskuun sydäntenmurskaajat *helmikuussa2009*

Täällä päässä vaan saikku jatkuu, huomenna uusiks lääkäriin tsekkaan poskiontelot!! Huomenna on aamulla myös np-ultra, hui hui... en siis oo käyny missää varhaisultris, et tää on eka ultra, jännittää ihan pirusti!
Onnittelut ihanista ultra kuulumista teille, jotka ootte juuri käyny! =)

mama ja kääpiäinen 11+0
 
Pakko oli tulla kurkkimaan tuttuun pinoon... eli täällä viime vuoden syysmassukka (la 10.9.08), joka ei voi uskoa, että aika on jo näin pitkällä. Vuosi sitten tähän aikaan jänäiltiin, pysyykö matkustaja mukana loppuun saakka. ja nyt se matkustaja tuhisee tuolla sängyssään, huomenna 5kk :heart:

Paljon tarrasukkia kaikille ja paljon paljon mukavia hetkiä odotukseen!
 
Moikka!
Neuvolasta:
täti oli uusi työssään mut tunsin edellisestä työpaikastaan ja sen perusteella olisi pirteä ja iloinen ihminen.tosin ei ollut sitä nyt mut ehkä huono päivä.....kuka tietää. Mä olin jännittynyt koko ajan neuvolassa et sekin nyt tietty vaikuttaa. Mies sanoi kotona että eihän se kysynyt häneltä ku tupakasta. Joo, nlatäti olis kyl voinu huomioida hänet paremmin, miehelle tulee varmaan muutenkin ufo-olo tuommoisessa paikassa. Sitä paitsi olin väittänyt miehelle että hänenkin lähisuvun sairaudet kysellään, mut niin ei sit ollutkaan. Muistin sit kai väärin? Ajattelin et puolet geeneistä tulee isältä, et tottakai sit niitä kysyttäis....
puntarihomman tiesin, et siinä käydään vaatteet päällä. Joten kengät ja neule pois, enkä uskaltanut syödä mitään ennen nlakäyntiä. Onnekseni se näytti vähemmän kuin kotivaaka, myös miehelle, kun siihen uteliaana hyppäs :)
rinnoista:
itku pääsee jos ajattelen millaiset ne oli ennen esikkoa.... Pystyt, söpöt ja ei pysyny lyijykynäkään rinnan alla.
Nyt....kätken rinnan alle vaikka koko kynäpenaalin.... xD eli roikkuu, mut on isommat ku ennen lapsensaantia. Mutta en ole valmis tinkimään imetyksesta kauneussyiden takia. Jos joskus pääsen leikkauspelosta ja satun voittamaan lotossa, voin sitten kun en enää suunnittele lapsentekoa, kohottaa vähäsen profiilia. xD tuskin vaan pääsen leikkauspelosta ikinä eroon, joten push uppia vaan peliin...
Mitäs vielä täällä oli puheenaiheena... Joo...
Seuloista:
esikosta kieltäydyin menemästä np ultraan, koska sanoin nlatädille et kehitysvamma ei ole este. Hän sitten taivutteli mut menemään siihen et koska siellä näkee onko elimet ok jne. Siksi sitten nyt olin valmis np ultraan ja koska näkisi vauvan.... Nlatäti sanoi et samalla otetaan se verikoe.... Mä aion ottaa selvää, jos päästään niin pitkälle tässä, et nyt ensinnäkin jos on se vauva tuolla masussa, että voinko välttää sen verikokeen.koska tulos on epävarma, ja koska se kehitysvammaisuus ei ole este. Täytyy ensin ottaa selville paremmin mitä ne seuloo, jos verikokeella voi varmistua rakenteellisia pahoja vikoja, jotka johtaa vauvan kuolemaan kohdussa tai heti synnyttyä, niin sit ehkä olis helpompi tietää siitä etukäteen.

Mut mä en ole viel edes hakenut niitä vitamiineja mitä nlatäti määräs, kun juon aika vähän maitoa, etten saa D:tä riittävästi, koska ensin haluan varmistua onko siellä ketään.... Kohtua jomottaa parhaillaan ja elän toivossa et jos kuitenkin... Viime yönä näin unta tuhruvuodosta. Toivottavasti ei ole enne, mä näen joskus ennen menkkojen alkua samoja unia. Mies on suorastaan raivostuttavan optimistinen, et kaikki on hyvin. Tuntuu pitävän mua lähinnä hysteerisenä. yritin selittää et esikosta samoilla viikoilla näkyi jo ultrassa. Oon laskeskellu ja mä voin myöhentää hedelmöittymistä 3-4pv eli se menkkamainen kipu jota ajattelin kiinnittymiskivuksi, olisikin ollut vasta oviskipua...
Kaikkee sitä miettii kun yrittää keksiä hyviä syitä miks ei viel näkyny ultrassa. Huomenna iltapäivällä sit tiedetään, mikä on tilanne.

onnellista odotusta kaikille ja paljon auringonsäteitä!!!
Tv Sinimarja ja pieni?? 10+0
 
Sinimarja: Meillä kyseltiin myös miehen suvun sairauksista neuvolan ekalla käynnillä. Niin tehtiin myös esikon kanssa edellisvuonna. Kyllä kai ne kuuluis kysellä...? Mä vetelen jo d-vitskuja ja monivitamiinejakin :) Optimistisena kun yritän edes jossain mielessä olla... Mä sain sitä veriseulaa koskien infolapun ja siinä kerrottiin vain ja ainoastaan downin syndrooman seulomisesta. Ei siis mitään sanaa, et seulalla sais jotain muutakin selville esim. rakenteellista. Pidän peukkuja sulle huomenna siihen ultraan!! Toivotaan, että teille huiskii siellä pikkuinen napero :hug:
 
tänään 7+4, ja oireita riittämiin. kauheinta on, et tää kuvvotus on päivällä asteikolla 4-10, siinä 6 luokkaa, mut kun tulee ilta niin se nousee 8, ja yöllä se sit onkin jo täys 10. siis, et ei saa unta , koska pahoinvointi pitää hereillä, tai sit jos on nukahtanu, niin herää siihen pahaan oloon. oksennus ei kuitenkaan tule. päivät tosin muuten ok, mut jotkut hajut ja ruuat saattavat yhtääkkiä ruveta etomaan aivan älyttömästi.
fiksu ja nuutti 7+4
 
Hmm... Joo, no harmi et mies oli kuin ilmaa meidän nlatädille. En mäkään edes tiedä sen lähisuvun sairauksista kun ei ole ollu puhetta. Kas kun mies on vaihtunut välillä. (Esikon isä kun ei enää elä)
Tuohon lappuun mikä pitää ottaa np ultraan mukaan niin siinä ne kyllä kysytään.
mä en kyl ole kiinnostunut tietämään onko lapsella down vai ei. Mut menen nyt ainaki tohon np ultraan ens viikolla, niin siellä tarkalla laitteella selviää samalla alkion ikä jos viikkoja on vähempi ku luullaan, tai jos elämää ei löydy, et mikä siellä kohdussa on oikein tilanne. Kun ei se maksa ku sen poliklinikkamaksun verran, n.25e

nyt siellä pihalla näköjään vasta aurinko paistaakin :) pitäisköhän harkita pihalle menoa :)
 
Ok luin sen oman esitteen uudestaan seulonnoista kun luin sen niin hätäisesti viime ultran jälkeen. Eli sen mukaan np ultrassa varmistetaan et sikiö on elossa,raskauden kesto ja sikiöiden lkm. Tarkoitus ei ole etsiä poikkeavuuksia mut suuret ja vaikeat rakennepoikkeavuudet voivat jo näkyä. Lisäksi otettava verikoeseula yhdessä np turvotusmittaustuloksen kanssa tunnistaa suurentuneet kromosomipoikkeavuusriskit.
 
Sinimarja: Joo, eikös siinä rakenneultrassa katsota sitten vasta tarkemmin nuo muut rakenteelliset asiat? Meillä ainakin esikon kanssa syynättiin eri elimet ja raajat ja muistaakseni jotain virtauksiakin. Pääsitkö pihalle asti? :)
 
hei tänään on käyty varhaisultrassa ja viikot oli niinkuin pitikin ja siellä se pieni sydän sykki. Oli helpottavaa nähä että kaikki näyttää olevan hyvin. Toivottavasti pieni jaksaa olla mukana loppuun asti :heart:

tiitu ja pieni rv.7+0
 
heippa :wave:

Tänään käyty NT-ultrassa. ja kaiki hyvin turvotusta 0.9mm eli loistava. Tyypin sydän löi 166xminuutissa. Ja siellä se uiskenteli. Näytti jopa ultraaja vähän aikaa 4d ultraakin. Nyt on onnellinen olo. Pahoinvointikin on alkanut viime viikolla helpottamaan, on sellanen olo kuin olisin elämänsä kunnossa. Ja voi pikkuhiljaa alkaa iloita raskaudesta ja kertomaan siitä tai ei tarvitse kauhiasti salailla.

T: Hemuli ja Tyyppi 11+1
 
Helou...

Meillä kyseli neuvolatäti lähinnä mun puolelta periytyvistä sairauksista ym. Mies ei ollut mukana kun ei töiden takia päässyt... Mutta siis - eipä se neuvolatäti hirveenä muuta... no joo - alkoi kyselemään miehen alkoholinkäytöstä kun oltiin täytetty ne laput mitä etukäteen saatiin... Ja mä naureskelin jo silloin kun niitä täyteltiin, että ukko heittää vähän yläkanttiin niitä annoksia ja kuinka usein... Ok, tokihan kesällä tuli juopoteltua enemmänkin.. mutta nyt me ollaan kumpikin oltu melkein kuin absolutisteja... Mies saattaa juoda yhden pullon olutta tai lasin viskiä silloin tällöin vklp! ja sen sanoin myös neuvolassa - silti se tivasi että käyttääkö mieheni mielestäni kohtuudella, ja häiritseekö se minua ym. Nauroin vaan, kun exäni oli meinaan alkoholisti - että tää nykyinen on kyllä kaukana siitä!!!

Kamala miettiä mitä jatkossa seuraa...
Meinaan eilen oli siivouspäivä... Minä kun en tiskaamisesta niin välitä, aloin sitten muuten kämppää siivoon ja mies tiskas. Hän vaan hekotteli keittiössä ja aloin huuteleen että mitä sä naurat: "mitä ihmettä sie ähkit siellä?" Tajusin itsekin, että joka kerta kun kumartelin ym, otti vatsasta ja ähkäisin! Ottaa se kohtu siellä jo vastaan :D Kauaa ei enää niin vaan kumarrellakaan!!! Hii...

Kaunis ilma tänään!! Ja nyt läks kattoon yhtä rivarikämppää - pitäs päästä muuttaan ku on putkiremppa tulos vanhaan kämppään.... DAA :headwall:
 
Rimpulakissa joo no mä osasin vähän epäilläkkin että mullea ei ihan noin paljon viikkoja olis kasassa mut että kolme viikkoa??
Tosin... mä sain plussan testiin vasta pari kolme viikkoa menkkojen pois jäännistä että... mut neuvolassa sano että ei välttämättä merkkaa mitään.

No mut... kaikki on siis hyvin, pikkuruinen sydän siellä sykki ja sain kuvankii pienestä :heart:

Niin ja siis kerran olen aikasemmin joutunut halailemaan pönttöä ja tänään olikin sitten toinen kerta. Mutta se kuvo olo on ihan koko aikaista ollut tähä asti.
Mut nyt on oksun jälkeen ollu ihan hyvä olo.
Muuten on normaalisti ollu iltaa kohti huonompi olo mut ei tänään.

Riivis ja nuppu 6+2
 
Täälläki on neuvolassa käyty ja ihmisentaimi nähty elossa ja kaikessa ruumiin voimissa. :)

Neuvolaterkkaan oon enemmän ko tyytyväinen. Kohalle osunu kyllä tosi mukava yksilö, nii on ilo käyä. Miehen sairauet kyseli kans (tosin mies ei ollu mukana ko esikoiselta oli ja samat tiot tarvi ja muistin ne).

Noista rinnoista en osaa oikein sanoa mitään. Enemmän ehkä vaan tuntuu koomiselta ko ihmiset valittaa, miten ne paisuu "järjettömiksi" koosta b kokoon c.. Syynä varmaan se, että oon koko ikäni kärsiny suurista rinnoista (80H).

Hemppu ja joku 10+4

 
Tein kamaluuden! Löysin Travallen toppapussin hintaan 12e ja ostin sen! Vaikka niin epävarmuudessa ollaan vielä. Mutta mieskin sanoi, että osta vain. Ja eihän se tätä vauvaa vahingoita, se on jokin muu, jos niin on tapahtuakseen. Huoh.
Tuolla se on kaapissa. Ihana. Pieni. :heart: Tarvitsisi nyt vain sen täytteen syksyllä saapuvaksi.

Vajaa viikko np-ultraan. Aika matelee!
 
Kokeilin huvikseni tuota doppleria ja arvatkaa mitä!!

Sieltä kuului vahva syke ja nopea! n 170. Aivan ihana fiilis ja samalla sitten lapsetkin sai tietää. Ei ollut tarkoitus, mutta ne tuli kyselemään ja kyselivät tuosta puvustakin. No, tietävät nyt jo turhankin aikaisin. :)
 
No täällä ei ole kyllä ollut rinnoissa mitään tuntemuksia! Ei arista, ei kasva, ei mitään. Esikosta oli samantein kipeät ja kasvoivatkin heti. Tosin vaan A:sta B:hen eli ei täällä hurjasti hurrailla... Ja nyt nekin on taas siellä A:ssa. Mut hei, ei ainaka roiku! :LOL:

Meillä on sillain hassu tilanne, kun esikon odotuksesta on niin lyhyt aika, että neuvolan täti oli vaan kaivanut mun aiemman lomakkeen esille, kun menin ekalle käynnille :D Lueskeli siitä ja kyseli et vieläkö pitää paikkansa ja täytti uuteen lomakkeeseen. Näppärää, kun on tuttu terkkari. Miestä ei edes pyytänyt ekalle käynnille, kun tuntuu, et vastahan me siellä oltiin. Mies jäi esikkoa vahtimaan, et ei olis kyllä päässytkään.

Mä en ole vielä uskaltanut ostaa mitään vauvaa ajatellen... Tosin ei kyllä ole tarviskaan, kun edelliset on vielä kaapissa :D En oo saanu ees varastoon vietyä, kun vasta niitä viikkailin laatikoihin. Koitetaan siis mennä samoilla vetimillä kuin esikonkin kanssa. Ellei sit tulis tyttö ja saisin ostaa pari hametta ;)

Hiljaisuus: Ihana, että kuului syke!! :heart:
 
Ihania ultrakuulumisia saa täältä lueskella, onnea vaan kaikille. :flower:

Itse vasta odottelen että tulisi se aika sinne, ei jaksais millään odotella enää.
Tässä nyt oon pähkäillyt kun miulla on ens tiistaina lääkäri, ja tuo terkkari viimeks sanoi ettei silloin tarttis jättää pissinäytettä kun pitäis labraan jättää näytteet verikokeiden yhteydessä. Mutta kun miulla onkin vasta ens viikon torstaina aika sinne labraan, niin mietin että pitäisköhän sitä siellä neuvolassa sitten kuiteskin pissiä siihen "ihanaan" purkkiin.
Edellisissä raskauksissa oon kyllä ihan joka ikinen kerta sen näytteen sinne jättänyt.
 
Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaisuus:
Kokeilin huvikseni tuota doppleria ja arvatkaa mitä!!

Sieltä kuului vahva syke ja nopea! n 170. Aivan ihana fiilis ja samalla sitten lapsetkin sai tietää. Ei ollut tarkoitus, mutta ne tuli kyselemään ja kyselivät tuosta puvustakin. No, tietävät nyt jo turhankin aikaisin. :)
Tääkin tahtoo tollasen dopplerin :wave: Ihanaa, kun sait sykkeen kuuluviin
:heart:

Mä kävin tänään antamassa verinäytteet np-ultraa varten, joka on viikon päästä. Jännittää ihan sairaasti. Viime ultrasta kun on jo niiiin paljon aikaa...

Tänään taas viikot poksuu, joten saan mennä "avaamaan" seuraavan viikon vau.fi:n Raskaus viikko viikolta-sivulta :D

Vivid ja Hippu 11+0
 
Vivid, kiitos ja kyllä minullakin tuo maha on pinkeä.
Turpoilee ihan sikana aamulla ja enemmän vielä illalla ja on tosiaan pinkeä. Ei mikään lössy maha. Kai siitä oikeasti tulee vauvamasu jossain vaiheessa :D Kovasti se kyllä sitä tahtoo jo muistuttaa.
 

Yhteistyössä