Syyskuiset 2023

Ei tarvi tehä mitään ruokavalio muutoksia vielä, niin kauaa ku ei oo radiabä todettu. Ei siitä ressiä kannattais ottaa kenenkään, mut mua se ressaa.

Haaveileeko useampi polikliinisestä synnytyksestä tai varhaisesta kotiutumisesta ? Minä haaveilen.
Mä haaveilin ekan ja tokan kanssa, mut nyt oon vaan tyytyväinen parin kolmen päivän lomasta kotoa🤣 ei kyllä nyt olis mahdollistakaan sen todennäköisen radin takia olis mahdollistamaan....
 
vierailija
Olipas taas kiva lukea teidän juttuja, niin samoja ajatuksia monella.
Eilen oli eka kerta olo et nyt voisin kohta peruuttaa tän homman. En haluakaan olla raskaana. Kokoajan kestokrapula, nännit kosketus arat ja mielialat heittelee. En muistanutkaan miten paljon hormonit vaikuttaakaan minuun.

Alan jo vältellä kaikkea ruokakauppaan ja ruoanlaittoon, ravintoloihin ja leipomoiden tuoksuihin liittyvää.
 
vierailija
Olipas taas kiva lukea teidän juttuja, niin samoja ajatuksia monella.
Eilen oli eka kerta olo et nyt voisin kohta peruuttaa tän homman. En haluakaan olla raskaana. Kokoajan kestokrapula, nännit kosketus arat ja mielialat heittelee. En muistanutkaan miten paljon hormonit vaikuttaakaan minuun.

Alan jo vältellä kaikkea ruokakauppaan ja ruoanlaittoon, ravintoloihin ja leipomoiden tuoksuihin liittyvää.

Sitten jos ei ole hetkeen oireita, niin alkaa huolettaa taas..
 
Juuri kun pääsin eilen manaamasta tätä pahaa oloani, niin nyt tänään ollut siedettävämpi päivä. Tietty sitten heti ajattelen että nyt ei ole kaikki kunnossa 😅😂 ei sitä vaan voi olla tyytyväinen ilmeisesti mihinkään olotilaan!
noh, ma vu. Sen jälkeen, jos kaikki kunnossa, voisin uskaltautua faceenkin.
 
  • Rakkaus
Reactions: jempppis ja Effis
Olipas taas kiva lukea teidän juttuja, niin samoja ajatuksia monella.
Eilen oli eka kerta olo et nyt voisin kohta peruuttaa tän homman. En haluakaan olla raskaana. Kokoajan kestokrapula, nännit kosketus arat ja mielialat heittelee. En muistanutkaan miten paljon hormonit vaikuttaakaan minuun.

Alan jo vältellä kaikkea ruokakauppaan ja ruoanlaittoon, ravintoloihin ja leipomoiden tuoksuihin liittyvää.

Sitten jos ei ole hetkeen oireita, niin alkaa huolettaa taas..
Mulla oli mieli tosi synkkä viikot 6-7 kun oli todella paha olo. Kuuluu kai asiaan, harva jaksaa kukoistaa jos oikeasti voi pahoin 😅 mutta nyt jo parempi fiilis raskaudesta kun on helpompi olo 🙂
 
Nyt on uutta! 8+4 ja teki ekaa kertaa mieli pihviä, tai lihaa ylipäätään. 😃 tietysti heti huolissani siitä, että keskenkö menee kun yhtäkkiä pihvi maistuu eikä ole paha olo. Toisaalta oon muutenkin huomannut, että suolainen ruoka vie pahan olon pois, mutta esim hedelmät ei.
 
vierailija
Jännä kun aamut on ihan hyvä olo, mutta nää illat on aikamoista kitumista..
Tänään ehkä 8+4, edellisen pienen koko vastasi 8+3, jotenkin tämä rajapyykki tuntui super isolle vaikka eihän siitä oo edes takuita että nytkään olisi kaikki hyvin.. 😅

-R
 
vierailija
Täällä tuli vähän veristä vuotoa pissalla käynnin yhteydessä. En tiedä kuinka paljon kun meillä ei joka pissakäynnin jälkeen vedetä vessaa koska sähkölasku ja en katsele käyttämiäni papereita jos en tunne mitään vuotoa pyyhkiessä. Nyt kun kävin edelliskäynnin jälkeen niin huomasin, että edellinen paperi oli verinen ja samoin pöntössä näky veriroiskeita. Mitään vuotoa en kyllä ole tuntenut.
Onneksi on varhaisultra viikon kuluttua niin näkee, missä mennään.

Mutta eikös nuo vuodotkin voi olla normaaleja?

9?
 
vierailija
Täällä tuli vähän veristä vuotoa pissalla käynnin yhteydessä. En tiedä kuinka paljon kun meillä ei joka pissakäynnin jälkeen vedetä vessaa koska sähkölasku ja en katsele käyttämiäni papereita jos en tunne mitään vuotoa pyyhkiessä. Nyt kun kävin edelliskäynnin jälkeen niin huomasin, että edellinen paperi oli verinen ja samoin pöntössä näky veriroiskeita. Mitään vuotoa en kyllä ole tuntenut.
Onneksi on varhaisultra viikon kuluttua niin näkee, missä mennään.

Mutta eikös nuo vuodotkin voi olla normaaleja?

9?
Ilmeisesti voi hyvinkin normaaleja, naisten akuutista oltiin syksyllä sitä mieltä että töihin vaan vaikka vuotaisi (kysymättä edes sen enempää työnkuvaa).
Omalla kohdalla vuodot ei oo olleet niitä harmittomia, mutta pidetään peukkuja että tässä tapauksessa on niistä kyse. 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
-R
 
Jännä kun aamut on ihan hyvä olo, mutta nää illat on aikamoista kitumista..
Tänään ehkä 8+4, edellisen pienen koko vastasi 8+3, jotenkin tämä rajapyykki tuntui super isolle vaikka eihän siitä oo edes takuita että nytkään olisi kaikki hyvin..

-R
Meillä samat viikot, mulla kans toka kkm oli lopettanut kasvun 8+ jotain, mutta eka 9+. Kummastakaan en tiennyt ennen np ultraa, eli tässä vaan odotellaan 😃 nyt on pahaenteisesti olot kadonnu joten vähän sitä väkisinkin valmistautuu huonoihin uutisiin.
 
vierailija
Meillä samat viikot, mulla kans toka kkm oli lopettanut kasvun 8+ jotain, mutta eka 9+. Kummastakaan en tiennyt ennen np ultraa, eli tässä vaan odotellaan nyt on pahaenteisesti olot kadonnu joten vähän sitä väkisinkin valmistautuu huonoihin uutisiin.
Ymmärrän tämän niin hyvin!! Tämä alkuraskaus on paskinta paskaa ja kestää keskimäärin sata vuotta.
Meillä ois seuraava ultra 9+2 (siis ehkä, kun ne viikot on vähä niin ja näin🤣), mietin tätä jos siellä on kaikki ok, uskaltaakohan sitten alkaa luottaa. 😔

-R
 
vierailija
Ymmärrän tämän niin hyvin!! Tämä alkuraskaus on paskinta paskaa ja kestää keskimäärin sata vuotta.
Meillä ois seuraava ultra 9+2 (siis ehkä, kun ne viikot on vähä niin ja näin), mietin tätä jos siellä on kaikki ok, uskaltaakohan sitten alkaa luottaa.

-R
Siis tämä on niin totta, kun tietäisi varmaksi, että miten sen elämän suunnittelisi! Inhoan epätietoisuutta ja riskejä ylikaiken 🤣

Meillä nyt hyvä kun ensi viikolla varhaisultra ajankohtaan jolloin viikot arviolta 10 (saatiin lähete kun ei tietoa viikoista), siitähän ei sitten pitkä aika olekkaan seuraavaan.

Missäköhän vaiheessa sitä uskaltaa julkisesti kertoa?

Mietin, että mitään hankintojakaan en kyllä uskalla tehdä kuin muutama viikko ennen la, ettei vain mene rahat hukkaan 🤣

Pessimisti ei pety 🤣
 
Ymmärrän tämän niin hyvin!! Tämä alkuraskaus on paskinta paskaa ja kestää keskimäärin sata vuotta.
Meillä ois seuraava ultra 9+2 (siis ehkä, kun ne viikot on vähä niin ja näin), mietin tätä jos siellä on kaikki ok, uskaltaakohan sitten alkaa luottaa.

-R
Ei tätä turhaan kutsuta odotusajaksi. 😂 Jos np ultrassa on kaikki kunnossa niin saatan kertoa läheisimmille ystäville ja perheelle, mutta laajemmin vasta jos rakenneultrassa on kaikki kunnossa. 😊 Mulla toki kokemusta vain keskenmenoista joten olen varmasti keskimääräistä varovaisempi.
 
vierailija
Pessimisti ei tosiaan pety, hoitovuoroja ilmoittaessa tuossa mietin, että tämän viikon oon sit varmaan sairaslomalla jos syke on hiipunut ym. Äh kun osaisi pitää toivoa yllä, kunnon negistelyä tai toisaalta realismia. 😔
Minä oon kertonut parille kaverille, koska koen että tarviin varmasti niiden tukea jos käy huonosti. Äidille kerron ensiviikolla jos kaikki on hyvin, muille sitten np-ultran jälkeen. Töissä varmaan venytän mahdollisimman pitkälle, koska tiedän että siellä on ihmisiä jotka kokee parhaillaan lapsettomuutta. 💔
-R
 
vierailija
Mä en ymmärrä, miksi varhaisultraa ei enää tarjota automaattisesti neuvoloissa! Ihan uskomatonta, miten kaiken palvelun taso on mennyt huonompaan suuntaan. Itse olen 40 ja olen 19v sitten ensimmäisen kerran käyttänyt äitiysneuvolan palveluita kunnassamme ja silloin eka ultra oli rv 8 paikkeilla. Siis täällä ei enää tarjota varhaisultraa, ei ole enää vehkeitäkään. Uskomatonta! Lisäksi ensimmäiseen neuvolaan kutsutaan vko 10+. Kävisin tässä iässä siellä mielelläni, mutta yksityisellä se on tähän hetkeen turhan kallista.

6+3
 
Mä en ymmärrä, miksi varhaisultraa ei enää tarjota automaattisesti neuvoloissa! Ihan uskomatonta, miten kaiken palvelun taso on mennyt huonompaan suuntaan. Itse olen 40 ja olen 19v sitten ensimmäisen kerran käyttänyt äitiysneuvolan palveluita kunnassamme ja silloin eka ultra oli rv 8 paikkeilla. Siis täällä ei enää tarjota varhaisultraa, ei ole enää vehkeitäkään. Uskomatonta! Lisäksi ensimmäiseen neuvolaan kutsutaan vko 10+. Kävisin tässä iässä siellä mielelläni, mutta yksityisellä se on tähän hetkeen turhan kallista.

6+3
Mulla taas on jokaisessa raskaudessa (tämä on kuudes) käsketty käymään kunnallisessa (eli myös ilmasessa) varhaisultrassa ennen ekaa neuvolakäyntiä just siks ettei sitten ns turhaan mennä eka neuvolaan ja vasta siellä np-ultrassa selviäiskin ettei ketään edes ole kyydissä. Eka raskaus mulla 2012 ja nyt tämä viimeisin on rv 6+6. Tästä kävin ekassa ultrassa tämän viikon tiistaina eli rv 6+1 ja reilun viikon päästä rv 8+0 on vielä kontrolliultra. Eka neuvola sitten joskus viikolla 9+ jotain. Näin siis Kuopiossa, mutta oon kuullut kavereilta että monella eka ultra ollut vasta sillon rv12 tienoilla se np-ultra, jossa alkion koko on sitten monella heittänyt jopa parikin viikkoa suuntaan tai toiseen.
 
vierailija
Jännä miten paikkakunta kohtaisia nuo varhaisultrat ja neuvola käynnitkin on. Itselle annettiin neuvolaan aika heti seuraavalle viikolle kun soitin ja varhaisultraan lähete, mutta ultra siitä syystä, että viikot ei täysin tiedossa. Meilläkään ei omalla kylällä kunnon ultralaitetta ole, vaan ultrat tehdään toisessa kaupungissa vajaan 100km päässä mutta neuvolassa oli sellainen huonompi, millä testaili vatsanpeitteiden läpi ihan mielenkiinnosta näkyykö mitään.

Meillä kerrottiin lähimmille jo heti plussan jälkeen.
 
vierailija
Mulla taas on jokaisessa raskaudessa (tämä on kuudes) käsketty käymään kunnallisessa (eli myös ilmasessa) varhaisultrassa ennen ekaa neuvolakäyntiä just siks ettei sitten ns turhaan mennä eka neuvolaan ja vasta siellä np-ultrassa selviäiskin ettei ketään edes ole kyydissä. Eka raskaus mulla 2012 ja nyt tämä viimeisin on rv 6+6. Tästä kävin ekassa ultrassa tämän viikon tiistaina eli rv 6+1 ja reilun viikon päästä rv 8+0 on vielä kontrolliultra. Eka neuvola sitten joskus viikolla 9+ jotain. Näin siis Kuopiossa, mutta oon kuullut kavereilta että monella eka ultra ollut vasta sillon rv12 tienoilla se np-ultra, jossa alkion koko on sitten monella heittänyt jopa parikin viikkoa suuntaan tai toiseen.
Kyllä täällä savossa on hyvä olla! 🙈 täysin sama kokemus itsellä!
-R
 
Huh, viikon kestänyt flunssa on ohi enkä vuoda verta. Keskiviikkona on ensimmäinen neuvola, mutta en kyllä oikein hahmota, mikä sen funktio on.

Mun pahoinvointi on selkeästi sidoksissa matalaan verensokeriin. Luultavasti napsautan radin nt-ultran jälkeisen viikon sokerirasituksessa, koska sellainen oli viimeksikin ja mun äidin puoleisessa suvussa kaikilla on kakkostyypin diabetes elintavoista riippumatta. Tosi vahva sukurasite tälle.

En kuitenkaan pidä radia minään maailmanlopun diagnoosina. Onnistuneessa raskaudessa se tarkoitti mun kohdalla verensokereiden mittausta neljä kertaa päivässä. Mikään mun syömä ei vaikuttanut verensokereihin kriittisesti eikä mun tarvinnut muuttaa ruokavaliota mihinkään. Lapsi syntyi keskikokoisena. Olisin kauhean iloinen, jos voisin saada Helsingin seudulla käytössä olevan ihonalaiskapselin, joka mittaa verensokeria Tykkään kauheasti kaikenlaisista tilastoista.
 
vierailija
Onko normaalia, että viikoksi iskee jäätävä turvotus, joka sitten yhtäkkiä katoaa? 😥 Mulla alkoi alavatsan turvotus 8+4, mutta se loppui kuin seinään 9+3. Näytin tosissaan viikon ajan siltä, että olen raskaana, ja housut ei menneet kiinni. Ymmärrän kyllä, että oikea raskausvatsa se ei vielä voinut olla (olen ensimmäistä kertaa raskaana), mutta kai tällainen ohimenevä turvotus on normaalia...?

Ps. Itsekin Kuopiossa ja mulle ei kyllä neuvolasta tarjottu ilmaista varhaisultraa, joten kävin omalla rahalla 7+0. 🤔 Eka neuvolakäynti oli vasta viime viikolla 9+1.

-H, 9+6
 
Onko normaalia, että viikoksi iskee jäätävä turvotus, joka sitten yhtäkkiä katoaa? Mulla alkoi alavatsan turvotus 8+4, mutta se loppui kuin seinään 9+3. Näytin tosissaan viikon ajan siltä, että olen raskaana, ja housut ei menneet kiinni. Ymmärrän kyllä, että oikea raskausvatsa se ei vielä voinut olla (olen ensimmäistä kertaa raskaana), mutta kai tällainen ohimenevä turvotus on normaalia...?

Ps. Itsekin Kuopiossa ja mulle ei kyllä neuvolasta tarjottu ilmaista varhaisultraa, joten kävin omalla rahalla 7+0. Eka neuvolakäynti oli vasta viime viikolla 9+1.

-H, 9+6
Mä olen siinä käsityksessä, että se ensiturvotus nimenomaan häviää jossain kohtaa, mutta sit alkaakin pian maha kasvamaan. 😊 luulen, että aika moni asia on normaalia. Mulla ei oo turvottanut päivääkään, täysin normaali olo. 😅 Sekin on pelottavaa.
 
vierailija
Onko normaalia, että viikoksi iskee jäätävä turvotus, joka sitten yhtäkkiä katoaa? Mulla alkoi alavatsan turvotus 8+4, mutta se loppui kuin seinään 9+3. Näytin tosissaan viikon ajan siltä, että olen raskaana, ja housut ei menneet kiinni. Ymmärrän kyllä, että oikea raskausvatsa se ei vielä voinut olla (olen ensimmäistä kertaa raskaana), mutta kai tällainen ohimenevä turvotus on normaalia...?

Ps. Itsekin Kuopiossa ja mulle ei kyllä neuvolasta tarjottu ilmaista varhaisultraa, joten kävin omalla rahalla 7+0. Eka neuvolakäynti oli vasta viime viikolla 9+1.

-H, 9+6
Uskoisin että on! Mulla päivät on ok, vaan iltasin turvottaa niin että se ihan sattuu kun vatsa niin pinkeänä.😵💫

Varmaan tätä ultra asiaa ei pahemmin mainosteta ja jos on säännöllinen kierto eikä taustalla keskenmenoja ymm niin sitten sinne eivät laitakkaan oma-aloitteisesti.
Meillä kanssa ollut syynä just se, että viikot tarkistetaan ettei np-ultraan sit mennä liian aikaisin.

-R
 

Yhteistyössä