Syyskuiset 2021

Huolettaako muita korona? Joudutteko työskentelemään ihmisten parissa?
Hieman joo, mutta itse on sen verran onnekkaassa asemassa että voin työskennellä kotoa. Viimeisen vuoden aikana on tullut lähinnä käytyä lenkillä ja kerran viikossa kaupassa, joten kontaktit jää kyllä ihan minimiin... Rokotetta en uskalla ottaa, pelottaa myös ne vaikutukset ja elän niin kuplassa että on tosi epätodennäköistä että koronaa saisi..
 
Moikka pitkästä aikaa! Oon ollu pari viikkoa sivusta seuraajan roolissa tän väsymykseni takia. Muuta selkeää raskausoiretta en ookaan kokenut koko raskausaikana. Rv on 10+5 ja nt-ultra vasta 22.3., jotta mies pääsee mukaan kanssa (reissutyö). On kyllä toisaalta kiva, kun sikiö siinä kohtaa jo vähän isompi, kasvavat niin järkyttävän nopeasti!
Mä kuuntelen epäsäännöllisesti sikiön sykkeitä kotidopplerilla. Nyt 11. viikolla löytyneet jo helposti. Aiemmin oli hankaluuksia eikä aina löytynyt ollenkaan, mutta päätin etten siitä panikoisi. :)
 
Täällä ois tänään 14+0, ihan huikeeta! :D Sokerirasitus tulokset oli ok, onneks....
Mehän kerrottiin raskaudesta kaikille jo aika alussa, tais olla rv6 tai 7. Oli sillon synttärit ja haluttiin mieluummin kertoa eikä huijata ketään.

Vatsassa on välillä jänniä tuntemuksia, ei vihlaisuja mutta lievää painetta ihan pienellä alueella välillä tai autossa alavatsa ja nivusten seudulla painetta, mut vaan tämmöstä pientä.
Ruoka maistuu ja nälkä on melkoinen, sitä mukaa kyllä painoakin tulee. Mutta tuskin tulee ongelmaa maidon nousun kanssa, semmoset on tissitkin jo ;) :LOL:
Mies on ihan täpinöissään näistä raskauden tuomista muutoksista, lämpöä ja läheisyyttä kyllä saan. Joka päivä sanoo miten hyvältä näytän raskaanakin :love: :love:

Lähipiiriissä ja kavereiden tutut saa kaikki nyt poikia, taitaa olla 6 poikaa tulossa tai just syntyny. Katsotaan joko me päästäis katkaisemaan tää "poika putki"

Niin se korona, minä en oo ihmisten kanssa tekemisissä, tai siis asiakkaiden, pelkät työkaverit on lähellä. Mies on kyllä ammatissa josta se korona voi tulla ihan koska vaan, on lähikontaktissa asiakkaiden kanssa eikä aina niin mukavien asiakkaiden, sieltä se tulee jos on tullakseen. Onneks hän pystyy sitten loppuajasta vähentämään asiakaskontakteja suunnitellusti, ettei vietäs koronaa mihinkään synnärille.
 
Elm123
Korona vähän ahdistaa täälläkin, tapaan töissä työkavereita mutta voin olla myös etätöissä. Nyt tosin en ole ollut kolmeen viikkoon, koska totesin että niin kauan kuin olot on tätä krapulaista p*skaa, on helpompi skarpata ja keskittyä työpaikalla, sen sijaan että pyörii koko päivän kotona. Puoliso on tällä hetkellä kokonaan etätöissä. Asun alueella jossa tilanne ei ole pahimmasta päästä ja arjen kontaktit on minimissä että riski mun sitä koronaa saada ei ole suurimmasta päästä. Mut mietityttäähän se silti.

Odotan innolla tosiaan koska olo helpottuu, nyt rv 15 alussa. Eli voisi olettaa että ihan näillä näppäimillä... mutta kun tuntuu että tyhjän yökkiminen menee vaan pahempaan koko ajan, samoin väsymys ei ole helpottanut ollenkaan. Vatsan turvotus on myös täällä jäätävää edelleen. Töissä oon jo kertonut kun tuntui kaikin puolin helpommalta kuin salailu, plus oon niin pallero että herättää jo varmaan epäilyjä muutenkin.
 
Viikko sitten eka ultra, jossa todettiin sikiö vielä kovin pieneksi ja siksi tänään käytiin uudelleen, että saa seulat otettua. Noh, laskettu aika muuttuikin aika radikaalisti.. kuukautisten mukaan laskettuna ois ollut 9.9. mutta nyt ultrien myötä LA 21.9. Nyt siis viikkoja vasta 11+1

Eniten itseä on etonut puolison hengityksen haju, etenkin jos syönyt jotai valkosipulia tms. Myös kokkaaminen tuottanut tuskaa kun pannulla paistettavista tulee sen verra käryä että ällöttää. Joka tapauksessa ällötys helpottaa koko ajan. Pahinta on se että tilalle on tullut NÄRÄSTYS! Julmaa.
 
  • Vau!
Reactions: nobelius
Ja tuosta koronarokotteesta.. itse työni puolesta sen saisin helpostikin, mutta kun sen vaikutuksia ei ole pahemmin tutkittu raskaana oleville ja sikiölle niin en kyllä sitä uskalla ottaa.

Mitä te ootte mieltä, kumpi on sitten se pahempi: korona vai rokotteen mahdolliset vaikutukset? :oops:
 
vierailija
Mä ajattelen, että korona on pahempi. Siksi että Koronan vaikutukset tunnetaan hyvin ja se on potentiaalisesti tappava. Lisäksi potilaita hoidetaan teholla vatsallaan, koska silloin keuhkot tuulettuu parhaiten. No raskaana se ei onnistu. Lisäksi on keskenmenon ja kohtukuoleman riski, jos tulee raju infektio. Itse rokotukseen ei tiedetä liittyvän riskejä, kuumereaktio on lievä ja lievittyy parasetamolilla. Mä päädyin pienempään pahaan, koska vaikka itse suojaudun töissä hyvin, mutta lapset ja puoliso voi tuoda sen koulusta ja töistä. Lisäksi on viitettä, että muuntovirukset ovat ärhäkämpiä tarttumaan ja myös nuoria ja raskaana olevia on ollut HUS:n teholla nyt enemmän. Tänään hesarissa luki. Mut jokainen katsoo omaa elämää ja riskejä ja tekee päätökset. Otin ekan annoksen Astra zenecaa viimeviikolla, eikä tullut oireita, käsi vaan kipeytyi niinku yleensä rokotteista. Tehosteenkin ehkä otan, vaikka aluksi mietin että jätän sen synnytyksen jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Sillisalaatti
vierailija
Tänään viikkoja 11+1 enkä kotidopplerilla saa kunnolla kuulumaan vauvan sykettä. Huolestuttaa kyllä mikä meininki siellä on. Raskausoireet jatkuneet normaalisti kuitenkin. Välillä jos nousee ylös/ tekee äkkinäisen liikkeen, niin vihlaisee kohdun seudulta. Vatsa myös sen verran kasvanut ettei housut (farkut ja muut "napakkaa" materiaalia olevat mahdu enään päälle. Reilu viikko nt-ultraan kärsittävänä.
 
Kyllä korona vähän huolestuttaa. Mä olen päiväkodissa töissä, joten paljon kontakteja päivittäin. Maskit käytössä niin paljon kuin mahdollista, mut välillä on vaan pakko hengitellä ilman sitä kun alkaa ahdistaa ja tuntuu et happi loppuu. Meidän yksikkö on pieni ja toistaiseksi ainoa alueen päiväkodeista jossa ei ole (vielä) ollut altistumisia. Rokotusta en ole miettiny, mutta en usko että vakan työntekijät edes saa sitä vielä pitkään aikaan.
 
Tänään viikkoja 11+1 enkä kotidopplerilla saa kunnolla kuulumaan vauvan sykettä. Huolestuttaa kyllä mikä meininki siellä on. Raskausoireet jatkuneet normaalisti kuitenkin. Välillä jos nousee ylös/ tekee äkkinäisen liikkeen, niin vihlaisee kohdun seudulta. Vatsa myös sen verran kasvanut ettei housut (farkut ja muut "napakkaa" materiaalia olevat mahdu enään päälle. Reilu viikko nt-ultraan kärsittävänä.
Kokeilitko rauhassa eri puolilta sykettä? Mä yllätyin tänään kuinka paljon ylempää tällä kertaa sain äänet kuulumaan. Eli kohtu sen verran kasvanut et tyyppi olikin jo hiukan ylempänä :) ja parhaiten kuuluu kun pidän toisella kädellä pömppistä eli "Vatsamakkaraa" hiukan kiinni vetäen sitä kevyesti ylös :D tosin en tiedä oletko kuinka hoikka, voihan olla että olet jo niin hoikka ettei sinun auta noin tehdä :D
Eiköhän kaikki kuitenkin ole hyvin❤

Rv 11+3
 
Kyllä korona vähän huolestuttaa. Mä olen päiväkodissa töissä, joten paljon kontakteja päivittäin. Maskit käytössä niin paljon kuin mahdollista, mut välillä on vaan pakko hengitellä ilman sitä kun alkaa ahdistaa ja tuntuu et happi loppuu. Meidän yksikkö on pieni ja toistaiseksi ainoa alueen päiväkodeista jossa ei ole (vielä) ollut altistumisia. Rokotusta en ole miettiny, mutta en usko että vakan työntekijät edes saa sitä vielä pitkään aikaan.
Mä olen myös päiväkodissa töissä ja maskit pidetään naamassa. Tuossa työssä se vaan tulee tuo maskin käyttö hieman rikkoutumaan kun syödään kuitenkin lasten kanssa ja silloin ei luonnollisesti ole maskia. Onhan se toki hyvä että maski on kuitenkin kun ollaan vanhempien kanssa keskustelemassa.

Itseäni korona ajoittain mietityttää, mutta rokotetta en uskaltaisi ottaa kun ei tiedä mitä se tekee raskaana olevalle ja niin kuin sanoit, tuskin meidän alalla sitä vielä hetkeen saadaan.
 
Meillä oli tänään neuvolalääkäri ja siellä ultrattiin pikaisesti ja kuunneltiin sydänäänet. Kaikki oli hyvin :love: Istukka on vähän edessä mutta kiertyy sivulle, voi lähteä vielä siitä mihin suuntaan vaan. Masu on iso jo mutta normaali lapsiveden määrä ja painoakin tullu vaan 40g/vko, eli sekin hyvä. Ei siis mitään ihmeitä ollu siellä. Sain antibiootit poskiontelontulehdukseen ja raskauden kanssa sopivat migreenilääkkeet. Seuraava sitten th neuvola huhtikuun alussa ja sit rakenneulta :)

Nobelius & "neppo" 14+5
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista <3 Tänne ei kuulu mitään erikoista, välillä muutama päivä menee hyvin pienellä pahoinvoinnilla, sitten taas pahenee. Omepratsolia ja Rennietä kuluu. Harmi kun alkaa olla ruokalajit nyt "nähty", en oikein tiedä mitä söisi kun ainut mitä tekee mieli on intialainen ruoka, mikä närästää. Kaikki suolainen sopii, makea ällöttää. Oikeastaan kaikki ällöttää :D Saa nähdä millon tämä alkaa helpottaa, esikoisen kohdalla mustaakseni rv 16, huomenna starttaa 14+0, joten pitäs pikkuhiljaa alkaa hellittää...

Oottelen äitiyspakkauksen julkistamista, luultavasti me syyskuiset saadaan v 2021 pakkaus? Ootteko ajatuksissa vielä niin pitkällä? Täällä joku tiesi perjantain olevan se päivä kun se uusi julkistetaan.

Parin päivän päästä on sokerirasitus, oon aiemmissa raskauksissa käynyt kahdesti. Hirvittää se litku, mutta onneksi siellä voi pötkötellä. Ja onneksi on vapaapäivä, en missään tapauksessa menis töihin sen jälkeen, mulla tulee hirvee pääkipu ja oksetus siitä hommasta. Koskaan ei ole ollut rajoja ylittäviä tuloksia, mutta kerran yksi arvo oli 0,1 alle rajan. Nyt ei ole paino vielä noussut kuin ehkä kilon, mutta lähtöpainoa on aiempaa enemmän.

Minä otan rokotteen heti kun saan. Näyttää siltä, että korona on paha juttu raskaana olevalle, ja rokotteesta ei ole tiedossa mitään ongelmia. Se kielto johtuu siitä, että sitä ei ole testattu. Mutta jenkeissä ja briteissä sitä on annettu myös raskaana oleville sote-työntekijöille, joten luultavasti sieltä kuuluisi jo uutisia, jos jotain ongelmia olis tullut. Ja se kielto ei suomessakaan ole ehdoton, vaan jos työssä altistuu herkästi, sen voi ottaa. Samoin jos on vaikealla koronalle altistava sairaus.

Onneksi mekin asutaan pienellä paikkakunnalla, jossa ei koronaa ole merkittävästi. Mutta aika tarkkoja ollaan silti oltu, lapset toki olleet päiväkodissa, mutta ihmeen terveenä ovat olleet koko vuoden.
 
  • Tykkää
Reactions: Mansikka3
Itse oon hoitajana vanhuspuolella, enkä oo ottanut rokotetta. Sillon kun työntekijöitä alettiin rokottamaan, niin oli suositus, että raskaana olevia ja imettäjiä ei rokoteta. Enkä nyt myöhemminkään rokotetta ota, vaikka suositukset on osittain muuttuneet.

Eilen oli np-ultra, siellä kaikki kunnossa, niskaturvotus oli 1,4mm. Laskettuaika siirtyi omista laskuista päivällä, eli 20.9.
Kävin samalla lääkärin luona aiempien raskausongelmien takia. Aloitettiin Primaspan, että istukka toimisi paremmin, eikä mun verenpaineet nousisi liikaa.
Rakenneultran tekee lääkäri, ja samalla katsotaan hepatoosia varten jo verikokeet ja katsovat paremmin vauvan kasvua, kun siinä aiemmin ollut ongelmaa. Siitä alkaa kuulemma myös tiivis seuranta kasvun suhteen.

Tuli kyllä helpottunut olo, että nyt ei tarvii jännätä, että onko kaikki kunnossa vaan seurataan tiiviisti. :)

12+3
 
Hyi kävin sokerirasituksessa, olihan se hirveää. Aamulla otin pahoinvointilääkkeen veden kanssa, mut silti etoi, onneksi pystyi olemaan makuulla ja torkahdinkin mittausten välillä. Ihan normaalit tulokset tuli. Kotona tulikin sitten vadelmanmakuinen oksennus, tuntui että ne kaikki sokerinesteet tuli ulos, vähän imettelin eikö sen juoman olis pitänyt jo imeytyä?

Mulla on pahoinvointi vaan pahentunut. Olen nyt joutunut ottamaan kahta lääkettä yhtä aikaa, erilailla vaikuttavia, jotta olen voinut syödä eikä tarvi koko ajan velloa oksetusolossa. Silti oksennan 1-4 x päivässä. Alkaa vähän jo tuskastuttaa tätä pahoinvointi, kun kohta 2 kk on jo ollut tätä, että jaksan just ja just töissä olla ja sitten kotona aika menee makoillen sängyssä. Vapaapäivinä ei jaksa myöskään tehdä mitään, kun nämä lääkkeetkin väsyttää. Toivottavasti tämä pian alkaa helpottaa, kun tuntuu että alkaa jo mielialan päälle ottamaan, kun elämä on pelkkää makoilua ja etomista/oksentamista.

Tänään piristi tuo ihana äitiyspakkaus, tykkäsin tosi paljon. Aion ottaa tämän uuden, vaikka en usko että olisi edes mahdollista saada vanhaa, kun jossain oli, että uutta aletaan jo maalis/huhtikuulla jakamaan.

Me varattiin ensi viikolla aika tutulle gynekologille, että puolisokin pääsee katsomaan pikkuista ultrassa. Näyttää siltä että myöskään rakenneultraan ei täällä pääse puoliso mukaan. Konkretisoituu hänellekin vähän tämä raskaus, minusta ei juuri mitään vielä näy, paitsi rinnat on ihan superisot ja pinkeät, en muista aiemmissa olleen näin. Haluaisimme jo kovasti tietää sukupuolenkin, jospa se siinä selviäisi sitten.

Minäkin tein jo hankinnan, tuli tilattua Ruskovillalta lämmin neulefleece itselle niin tilasin samalla vauvalle valkoisen palmikoiden merinovillapeiton, se on aivan ihana <3 Oletteko uusia hankintoja tehneet? Mitä ajatuksia uudesta äitisyspakkauksesta? Kellään muulla vielä oksetusolot? 14+2.
 
vierailija
Hyi kävin sokerirasituksessa, olihan se hirveää. Aamulla otin pahoinvointilääkkeen veden kanssa, mut silti etoi, onneksi pystyi olemaan makuulla ja torkahdinkin mittausten välillä. Ihan normaalit tulokset tuli. Kotona tulikin sitten vadelmanmakuinen oksennus, tuntui että ne kaikki sokerinesteet tuli ulos, vähän imettelin eikö sen juoman olis pitänyt jo imeytyä?
[/QUOTE

täällä ainakin oli tarkka ohjeistus ettei kokeen aikana saa nukkua, voi vääristää tukoksia
 
Minä en niin tykännyt uudesta pakkauksesta. Yksiväriset ja beiget vaatteet oli kivoja, kuviollisista en tykännyt. Uudesta toppahaalarista, makuupussista ja laatikot en tykänny yhtään. Myös aiempien vuosien villapipo oli söpömpi kahdella tupsulla kuin nyt yhdellä.
Me ei kyllä olla edes ottamassa tätä pakkausta nyt :D Eli kiva jos te tykkäätte jotka otatte. Meillä on niin paljon edellisistä pakkauksista tallessa kaikkea. Otetaan rahana ja pistetään vauvan ensimmäisiin rahastoihin ja aletaan pikkuhiljaa kasvattamaan sijoituksia tällekin pienelle.
 
Elm123
Mä tykkäsin kyllä pakkauksesta, ja aion ottaa kun ekaa kertaa asialla tässä ollaan, ei oo mitään kamoja valmiina.
Lauantaina illalla tunsin ekat liikkeet ja mieskin tunsi vatsan päältä vaimean nykäisyn, hih! Sen koommin ei ole kyllä tuntunut, mutta neuvolassa eilen ultrassa kaikki ok. Lääkäri totesi että istukka ihan takaseinässä niin siksihän se tuntui hyvin kun tyyppi siellä sattui mellastamaan ihan etualalla.

ällötykset on väistyneet joitain yksittäisiä päiviä lukuunottamatta ja nyt ei ees akuutisti oo muita vaivoja, tää on kai se seesteinen vaihe sitten.
16+0
 
  • Tykkää
Reactions: JiiM89 ja rust
Mä tykkäsin kyllä pakkauksesta, ja aion ottaa kun ekaa kertaa asialla tässä ollaan, ei oo mitään kamoja valmiina.
Lauantaina illalla tunsin ekat liikkeet ja mieskin tunsi vatsan päältä vaimean nykäisyn, hih! Sen koommin ei ole kyllä tuntunut, mutta neuvolassa eilen ultrassa kaikki ok. Lääkäri totesi että istukka ihan takaseinässä niin siksihän se tuntui hyvin kun tyyppi siellä sattui mellastamaan ihan etualalla.

ällötykset on väistyneet joitain yksittäisiä päiviä lukuunottamatta ja nyt ei ees akuutisti oo muita vaivoja, tää on kai se seesteinen vaihe sitten.
16+0
Ooh! Jännää, ekoja liikkeitä!

Samoin tykkäsin pakkauksesta, oransseja lukuunottamatta mutta onhan se hienoa kun meille tarjotaan tällainen pakkaus ihan ilmaiseksi.

Mullakin ollut ultran jälkeen pääosin ihan hyvät oltavat, toivon mukaan tämä jatkuu näin.

Tsemppiä teille jotka taistelee voinnin kanssa vielä!

Rv 14+4
 
vierailija
Täällä myös eilen tuli käytyä nt ultrassa. Kaikki hyvin. Olen se kuka tuskaili epätietoisuuden ja pelkojen parissa täällä aikaisemmin. Ultraaminen vatsapeitteiden päältä teki kipeää. Kätilö ihan murjoi ultralaitetta vatsalla! No pääasia että kaikki vauvalla hyvin siellä. Kasvaa ja kehittyy hyvin ja niskaturvotus normaalin rajoissa. Pitäis malttaa vaan odottaa syyskuuhun. Miten tässä malttaa? Töissä meillä koronaa ja tilanne sellainen että työpakko kaikesta huolimatta. Itteä huolettaa kyllä korona ja sen vaikutukset sikiöön.. Olispa tietoa enemmän. Eihän tässä taas auta kun päivä, viikko ja kuukausi kerrallaan eteenpäin ja koittaa nauttia raskaudesta, nyt kun pahoinvointikin alkaa antautumaan vihdoin. Tänään vko 13 (12+4)
 
  • Tykkää
Reactions: 5xÄiti ja JiiM89
Täällä vko 14 ja etova olo on onneksi harvinaista nykyään. Tänä aamuna meinasin töissä oksentaa kun en ollu syönyt aamiaista ja join kahvia siinä. Tuli nimittäin kiire syödä sämpylä!

Niskaturvotuksessa ei ollut mitään hälyttävää. Pääsin kuitenki iän vuoksi niptiin ja odottelen nyt tuloksia sieltä. Viimeistään ensi viikon alkupuolella pitäisi tulla tietoja.

Uni maistuu muuten tosi hyvin. Nyt kun muistaa miten vaikeaa oli alussa nukkua kun uni oli kevyttä ja heräili jatkuvasti. Nyt vaan pari kertaa yössä mentävä käymään veskissä.

Vatsa on mun silmään todella suuri. En ymmärrä miten kukaan ei ole kommentoinut mitään esim töissä. Mulla on sellanen kapea uuma tavallisesti, ja nyt ei enää vyötäröä ollenkaan ja selkeä pallo jo eteenpäinkin. Tosin siinä on päällä jotain pehmeääkin, eli voi kai vielä mennä herkuttelujen ja kuntosalitauon piikkiin?
 
Elm123
Täällä vko 14 ja etova olo on onneksi harvinaista nykyään. Tänä aamuna meinasin töissä oksentaa kun en ollu syönyt aamiaista ja join kahvia siinä. Tuli nimittäin kiire syödä sämpylä!

Niskaturvotuksessa ei ollut mitään hälyttävää. Pääsin kuitenki iän vuoksi niptiin ja odottelen nyt tuloksia sieltä. Viimeistään ensi viikon alkupuolella pitäisi tulla tietoja.

Uni maistuu muuten tosi hyvin. Nyt kun muistaa miten vaikeaa oli alussa nukkua kun uni oli kevyttä ja heräili jatkuvasti. Nyt vaan pari kertaa yössä mentävä käymään veskissä.

Vatsa on mun silmään todella suuri. En ymmärrä miten kukaan ei ole kommentoinut mitään esim töissä. Mulla on sellanen kapea uuma tavallisesti, ja nyt ei enää vyötäröä ollenkaan ja selkeä pallo jo eteenpäinkin. Tosin siinä on päällä jotain pehmeääkin, eli voi kai vielä mennä herkuttelujen ja kuntosalitauon piikkiin?
Mun vatsa on kans aikamoinen pallo, ollut alusta asti turvotuksen takia. Nyt se alkaa olla kyllä myös selkeesti muuta kuin turvotusta. Töissä oon saanut jo jonkun tovin ”voi kun se näkyy jo” -kommentteja, mitkä aiemmin vähän ärsyttikin kun yllättävän paljon oli sopeutumista siinä että nyt ”vähän” turvottaa ja ei voi mitään... nyt on jo ihan kivaa kun alkaa oikeasti kupu näkyä ja odottaakin vaan että kasvais jo kunnolla. Painoa ei oo tullut lisää käytännössä yhtään että se vähän lohduttaa kun tuntui jossain vaiheessa että oon varmaan paisunut ihan jäätävästi. Mutta eiköhän sitä nyt ala tulla, ja pitääkin.
 
Mulla on mahaa ennestään, ja edelliset raskaudet jättäneet kivan vyölaukun. Eli kaikki varmaan katsovat vaan, että oon syönyt hyvin, kun maha alkaa kasvamaan. :D

Liikkeitä en tunne vaikka istukka takana, viidessä raskaudessa oon yhdestä tuntenut liikkeitä rv 13+ ja muista sitten lähempänä puolta väliä. Doppler kyllä vähän väliä paukkuu liikkiestä, mutta en mä mitään tunne. :D

13+2
 

Yhteistyössä