Syyskuiset 2021

Myös kakkoshätä ollut nyt viikon verran niin kovaa tavaraa, että peräreikään sattuu kun pitää ulostaa :/

Inhottavaa.

Rv 10+2
Kantsii aloittaa joku apteekin tuote ettei tule paukamia, ne on tosi kiusallisia. Mä käytän säännöllisesti apteekin tuotteita koska syön niin huonosti ja jatkuva nestevajaus, ilman niitä ei varmaan suoli toimis ollenkaan...
 
  • Tykkää
Reactions: Mansikka3
Kyllä täällä on turvotusta, pahoinvointia, oksentamista ja ihan hirveää väsymystä! 12+4 tänään eikä ainakaan vielä merkkiä että kurjat olot ois vähenemään. Ruokaa ei tee mieli yhtään, ei varsinkaan makeaa ja pitää tosissaan pinnistellä aivonystyröitä että keksii mitä söisi. Töissä tulee oksennettua. Henkisesti vointi silti ihan Ok, kun tiedän että tämä joskus loppuu, mut mielellään jaksaisin jotain muutakin kuin maata kyljellään ja torkkua töissä käymisen lisäksi! Huomenna lääkärineuvola, saa nähdä antaisiko se vähän saikkua, tuntuu että noita oksentelupäiviä töissä ei jaksa montaa peräkkäin... siitä tulee hirveä pääkipu ja vie voimat.
Sitten iloisempia! Onpa kiva että täällä on vilkasta keskustelua, en pidä FB:n keskustelusta niin paljon, kun siellä on paljon aktiivisia ihmisiä ja kommentit lyhyitä ja päiväkohtaisia, jotenkin irtonaista ja sekavaa, täällä tulee tutummaksi
Mä ostin pari bodya viikonloppuna sekä äitiysfarkut. Kapphalista löytyi tosi laadukkaan oloiset ja joustavat kivat farkut. Nyt siellä on farkut alessa. Tuo turvakaukalon pussi näytti kivalta! Niitä näyttäisi olevan torissakin mukavasti. Meillä on muutto tulossa pian ja pitää varmaan odottaa sen yli hankinnoissa.
Joko teillä on alkanut toimelias ja hehkeä keskiraskaus? Täällä sitä odotellaan....
Oi kuules, tänään on ollut taas sellainen päivä että odotan kuin kuuta nousevaa sitä hehkeyttä ja toimeliaisuutta.

Onnekseni en ole vielä oksentanut, mutta aina ajoittain on sellainen fiilis, että olisi syömishäiriöiset olot (huom mulla ei ole ennen raskautta ollut minkäänlaista ongelmaa ruoan tai syömisen kanssa). Joinakin päivinä syöminen menee ihan ookoo. Joinakin ei. Mä yritän syödä mutta joudun pakottamaan itseni syömään ja nieleminen on fyysisesti vaikeaa. Kuitenkin tiedän että on pakko syödä koska muuten tulee vielä pahempi olo.

Tänään on ollut krapulainen, saamaton olo ja ruoka maistuu pakkopullalle. Ihan hanurista.

Ensi viikolla on onneksi nt-ultra ke, niin ainakin voi olla avoimemmin paska olo :D

Pahoittelen valitustekstiäni mutta olisipa tää kohta ohi. Tunnen kunnioitusta teitä kohtaan joilla on takanaan monta raskautta. Hatunnosto!

Rv 12+2
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
vierailija
Mulla taas ruokahalu ja nälkä vaan kasvanu tän raskauden aikana..

Ootteko kertoneet raskaudesta jo lähipiirille, jos olette niin millä viikoilla uskalsitte/halusitte kertoa raskaudesta muille? :)

Itellä menossa nyt 10+4 ja haluaisin jo kertoa raskaudesta mutta toisaalta taas jännittää että onko kaikki hyvin. Pitänee ehkä odottaa ultraan asti.. :)
 
Mulla taas ruokahalu ja nälkä vaan kasvanu tän raskauden aikana..

Ootteko kertoneet raskaudesta jo lähipiirille, jos olette niin millä viikoilla uskalsitte/halusitte kertoa raskaudesta muille?

Itellä menossa nyt 10+4 ja haluaisin jo kertoa raskaudesta mutta toisaalta taas jännittää että onko kaikki hyvin. Pitänee ehkä odottaa ultraan asti..
Lähimmille ystäville ja siskolle oon kertonut mutta en vielä perheelle/sukulaisille. Nyt on meneillään 12+0, odotellaan nt-ultraan saakka, se on viikon päästä. Mutta voi kuinka tekisikin mieli jo kertoa! :D
 
2-vuotias potkaisi sitten mua mahaan. Muutama viiltävämpi kipu tuntui sen jälkeen, mutta sitten on tuntunut ihan normaalilta. Oon tässä jo viikon ajan ollut tuntevinani liikkeitäni joka yö noin klo 2, ja viime yönä miehen käsi sattui olemaan mahan päällä ja hänkin tunsi pienen taputuksen. Tyttö kai ilmoitti meille että ei ole hätää vaikka meinasi mennä valvomiseksi. ❤

12+1 ja nt-ultra huomenna onneksi
 
Mä oon kertonut vasta muutamalle kaverille ja omille vanhemmille. Odotellaan rakenneultraan asti ennen laajempaa kertomista, mutta voi olla että luontevasti asia selviää laajemmin ennen sitä, kun maha kasvaa. @rust varmasti säikäyttävä tilanne, mutta onneksi vauva ja kohtu on vielä pieni ja suojassa. Miten sun pahat olot? Ootko vielä lääkitystä käyttänyt? Mulla neuvolalääkäri meinas, että ehkä mieluummin sairauslomalla ilman lääkitystä kuin lääkityksen avulla töissä, oon periaatteessa samaa mieltä, mutta kun ei tiedä kauanko tämä kestää ja taloudellisesti olisi katastrofi olla saikulla viikkoja.
 
Mä oon kertonut vasta muutamalle kaverille ja omille vanhemmille. Odotellaan rakenneultraan asti ennen laajempaa kertomista, mutta voi olla että luontevasti asia selviää laajemmin ennen sitä, kun maha kasvaa. @rust varmasti säikäyttävä tilanne, mutta onneksi vauva ja kohtu on vielä pieni ja suojassa. Miten sun pahat olot? Ootko vielä lääkitystä käyttänyt? Mulla neuvolalääkäri meinas, että ehkä mieluummin sairauslomalla ilman lääkitystä kuin lääkityksen avulla töissä, oon periaatteessa samaa mieltä, mutta kun ei tiedä kauanko tämä kestää ja taloudellisesti olisi katastrofi olla saikulla viikkoja.
Vielä menee lääkkeet enkä ilman pärjää ja niidenkin kanssa välillä iskee paha olo enkä varmaan siltikään syö tai juo tarpeeksi.
Liikkeet on tuntuneet tänäänkin, enemmän jopa kuin yleensä eikä kipuja enää ole ollut
 
Moikka kaikille! Mun olot on alkaneet vihdoin helpottaa. Mutta todella lamaannuttava etova olo ja jatkuva uupumus alkavat olla menneisyyttä. Ihan parasta! Aurinkokin paistaa. Hiukan jo liikuntakin onnistuu kun ei koko ajan okseta.

Mitäön hankintoja en oo tehnyt ja aika lailla kaikki aiemmat on heitetty pois tai sit on olemassa jotain varastoitua kamaa, joka mulle ei kelpaa. Onneksi aika hyvin tietää mitä tulee tarvitsemaan. Mun lapset ei muuten oikein koskaan ole viihtyneet leikkimatolla, vaan kantoliinat ja reput olleet kovalla käytöllä. Lapset kyllä edelleen roikkuvat äidissä kiinni kuin pikkuapinat! Lisää näitä!

Oletan, että edessä on noin 1 vuosi erittäin katkonaisia unia. Ekan vuoden aikana max unipätkä ollut 3h aiempien kanssa ja normaalia ollut 45min unipätkät. Odotan siis innolla sitä sumuista elämää, joka kohta alkaa. Siitä sitten vielä vuosia eteenpäin useamman heräämisen taktiikalla. Tällä hetkellä kuitenkin kaikki isommat nukkuu yönsä.

Mies on jäämässä kotiin kun vauva on 6kk, aiemmin myös tätä rytmiä kokeiltu. Suurin ongelma lienee sillonkin ollut se, että täysimetyksellä olleet vauvat ei ole halunneet päivällä pulloa vaan ainoastaan hörppyytys ja pikkuhiljaa soseet äidinmaitoon sotkettuna on kelvanneet. Tosin lapset kasvoivat äidinmaidolla ekan 5kk aikana +6kg syntymäpainosta. Että niin, ei ollut hätää, eikä muutosta kasvussa tapahtunut, vaikka aloitin työt. Ruokailivat kaikki yöt läpeensä.
 
Muakin kiinnostaa tämä! En edes ole ajatellut omaa kantaa, vaan ajattelin vaan että saan kahden viikon kuluttua neuvolassa lääkäriltä tähän liittyen tietoa?
Näköjään tulee ne laboratorio tulokset näkyviin oma kantaan, osa näky jo ja osassa kestää ilmeisesti kauemmin että vastaus tulee. Ja piti Googlen avulla etsiä mitä ne lyhenteet mistäkin tarkoittaa :D
 
vierailija
Täällä muutkin tainnut aiemmin todeta että (ylä)vatsa ollut turvonnut jo ekan kolmanneksen aikana. Mä odotan toista lasta rv 12 ja monta viikkoa jo ylävatsa ollut kunnon vauvamahan näköinen... mutta se mitä olen ihmetellyt, että se tuntuu kauhean piukealta ja kovalta.

Onko muilla navan yläpuolelta masu kovan ja pinkeän tuntuinen vai pitäisikö tästä huolestua? Ei siis mikään äkillinen muutos vaan useamman viikon olen tätä tarkkaillut.

Itsellä huonot olot jatkuu ja nt-ultra vasta edessäpäin. Tsemppiä kaikille ❤
 
vierailija
Mun kokemus seulontaverikokeista on että kannattaa odottaa nt-ultraa ja ammattilaiselta kuulla tulokset. Niitä tuloksia ei voi tulkita yksittäisien arvojen perusteella, joten ei kannata lähteä googlettamaan mikä yksittäisen arvon pitäisi tai ei pitäisi olla. :)
 
Mun kokemus seulontaverikokeista on että kannattaa odottaa nt-ultraa ja ammattilaiselta kuulla tulokset. Niitä tuloksia ei voi tulkita yksittäisien arvojen perusteella, joten ei kannata lähteä googlettamaan mikä yksittäisen arvon pitäisi tai ei pitäisi olla.
Niin siis kiinnosti googlettaa vaan mitä kaikkea on tutkittu, ei niinkään mitään viite arvoja. Ja kyllähän ne soittaa jo heti jos jotain pielessä.
 
Np-ultrassa kaikki hyvin, koko oli taas vähän ikäistään isompi. Maanantaisesta potkusta mahaan ei siis aiheutunut mitään. Saatiin jopa pari 3D-kuvaa ja kesti varmaan tunnin ku se oli enemmänkin minirakenneultra, tarkistivat kaiken munuaisista lähtien.

12+2
 
  • Tykkää
Reactions: Sillisalaatti
vierailija
Mulla menossa rv 11. Raskausoireet (pahoinvointi, etovaolo, väsymys, rintojen arkuus) hellitti 2 päivää sitten yhtäkkisesti.
Niskapoimu ultraan vielä reilu viikko aikaa. Sikiö nähty elävänä viimeksi varhaisultrassa rv 9.
Tunne vain on että sikiö on kuollut enkä pääse tunteesta millään irti. Olen itkenyt asiaa jo kaksi päivää.
Rauhoitelkaa, kertokaa omia kokemuksia. Miten mä tuun jaksamaan normi elämää siihen ultraan asti.. Neuvola ei ota kuuntelemaan sydänääniä kun vasta tuon ultran jälkeen että varmasti kuuluu heidän laitteillaan..
 
Mulla menossa rv 11. Raskausoireet (pahoinvointi, etovaolo, väsymys, rintojen arkuus) hellitti 2 päivää sitten yhtäkkisesti.
Niskapoimu ultraan vielä reilu viikko aikaa. Sikiö nähty elävänä viimeksi varhaisultrassa rv 9.
Tunne vain on että sikiö on kuollut enkä pääse tunteesta millään irti. Olen itkenyt asiaa jo kaksi päivää.
Rauhoitelkaa, kertokaa omia kokemuksia. Miten mä tuun jaksamaan normi elämää siihen ultraan asti.. Neuvola ei ota kuuntelemaan sydänääniä kun vasta tuon ultran jälkeen että varmasti kuuluu heidän laitteillaan..
Itsellä vähän sama homma, toki viikkoja nyt 12+2, ultra ensi viikon maanantaina. Pahoinvointi ja väsymys on kanssa aikalailla loppunut pari päivää sitten, rintojen arkuus loppui viikolla 9, jolloin oli myös varhaisultra ja kaikki vielä ok. Ahdistus on kanssa päällä ja hiipii pelko, että onko pikkuinen elossa.. Yritän itseäni lohduttaa sillä, että tässä kohtaa ja myös sun viikoilla oireet voi alkaakin jo helpottamaan, tai itseasiassa todennäköisestikin helpottaa kun ensimmäinen kolmannes alkaa olla takana. Tänään aamulla säikäytti, kun tuli taas vaihteeksi veristä vuotoa, mutta se sitten loppui ainakin nyt hetkeksi. Mulla on vuotoa tullut pitkin raskautta, mutta silloin varhaisultrassa ei näkynyt mitään syytä joten koitan olla stressaamatta sitäkin. Ainut mikä itsellä auttaa rauhoittamaan mieltä, on se että yritän ajatella järjellä ja realistisesti. Jos viikolla 9 on kaikki ollu ok, niin on enää pieni todennäköisyys että menisi enää kesken. Lisäksi jos ei ole kipuja tai runsaampaa vuotoa niin ei pitäisi olla syytä huoleen. Joka päivä kieltämättä meinaan varata ajan yksityiselle mutta sitten mietin että säästäisi sen rahan ja hankkisi sillä pikkuiselle jotain kivaa.

Muoks. Lisään vielä sen, että ei kannata lukea nyt nettikeskusteluja jos oot tosi stressaantunu. Itsellä ainakin vaan pahensi oloa ja stressiä...
 
vierailija
Itsellä vähän sama homma, toki viikkoja nyt 12+2, ultra ensi viikon maanantaina. Pahoinvointi ja väsymys on kanssa aikalailla loppunut pari päivää sitten, rintojen arkuus loppui viikolla 9, jolloin oli myös varhaisultra ja kaikki vielä ok. Ahdistus on kanssa päällä ja hiipii pelko, että onko pikkuinen elossa.. Yritän itseäni lohduttaa sillä, että tässä kohtaa ja myös sun viikoilla oireet voi alkaakin jo helpottamaan, tai itseasiassa todennäköisestikin helpottaa kun ensimmäinen kolmannes alkaa olla takana. Tänään aamulla säikäytti, kun tuli taas vaihteeksi veristä vuotoa, mutta se sitten loppui ainakin nyt hetkeksi. Mulla on vuotoa tullut pitkin raskautta, mutta silloin varhaisultrassa ei näkynyt mitään syytä joten koitan olla stressaamatta sitäkin. Ainut mikä itsellä auttaa rauhoittamaan mieltä, on se että yritän ajatella järjellä ja realistisesti. Jos viikolla 9 on kaikki ollu ok, niin on enää pieni todennäköisyys että menisi enää kesken. Lisäksi jos ei ole kipuja tai runsaampaa vuotoa niin ei pitäisi olla syytä huoleen. Joka päivä kieltämättä meinaan varata ajan yksityiselle mutta sitten mietin että säästäisi sen rahan ja hankkisi sillä pikkuiselle jotain kivaa.

Muoks. Lisään vielä sen, että ei kannata lukea nyt nettikeskusteluja jos oot tosi stressaantunu. Itsellä ainakin vaan pahensi oloa ja stressiä...
Tein vauva.fi jo hysteeeirikkona aloituksen aiheesta. Tottahan se on että järjellä ajateltuna kaikki ok varmasti. Koitetaan vaan jaksaa. Onko sulla milloin nt ultra?
 
Np-ultrassa kaikki hyvin, koko oli taas vähän ikäistään isompi. Maanantaisesta potkusta mahaan ei siis aiheutunut mitään. Saatiin jopa pari 3D-kuvaa ja kesti varmaan tunnin ku se oli enemmänkin minirakenneultra, tarkistivat kaiken munuaisista lähtien.

12+2
Ai niin, unohdin kertoa että mun vasemmasta munasarjasta löytyi dermoidikysta, joka kuulosti ällöttävältä Wikipedian mukaan.. mut siis vaaraton pitäisi olla paitsi en tiiä onko se aiheuttanu hankaluuksia hedelmöittymisessä.. noh, tää on mun viimeinen vauva eli eipä sillä ole väliä. Ne vaan varhaisultrassa missasi koko kystan vaikka muka munasarjatkin ultrasi. Tanskassa en muista et ne ois ultrannu munasarjoja ollenkaan.. (esikoinen syntyi siis Köpiksessä)
 
Ensi viikon maanantaina lukeekin. Sori, ihan stressissä sitä ei edes osaa lukea. Sulla ei paljoa enää odoteltavaa onneksi
Jep, aika on siis madellut niin hitaasti.. Silloin kun oli varhaisultra ja sovittiin tämä nt-ultra niin tuntui että se on ikuisuuden päästä. Ja siltä tämä aika on juuri tuntunutkin, oon vaan koittanut tehdä paljon töitä että kuluisi edes vähän nopeammin... Toivottavasti molemmilla on kaikki ok ultrassa ja voi huokaista helpotuksesta, että tulipa taas stressattua turhasta!

Tulee olemaan kyllä tuskaista, että nyt tästä hetkestä siihen että alkaa tuntea liikkeitä, niin ei ole mitään mikä kertoisi raskaudesta. Varsinkin kun ei tunne yhtään mitään oireita enää.. :D
 
vierailija
Jep, aika on siis madellut niin hitaasti.. Silloin kun oli varhaisultra ja sovittiin tämä nt-ultra niin tuntui että se on ikuisuuden päästä. Ja siltä tämä aika on juuri tuntunutkin, oon vaan koittanut tehdä paljon töitä että kuluisi edes vähän nopeammin... Toivottavasti molemmilla on kaikki ok ultrassa ja voi huokaista helpotuksesta, että tulipa taas stressattua turhasta!

Tulee olemaan kyllä tuskaista, että nyt tästä hetkestä siihen että alkaa tuntea liikkeitä, niin ei ole mitään mikä kertoisi raskaudesta. Varsinkin kun ei tunne yhtään mitään oireita enää..
Niinpä. Eipä tässä muu auta kuin yrittää saada aika kulumaan jotenkin. Mua myös huolettaa kun alussa oksentelin paljon ja mikään ei oikein maistunut. Olenko vaurioittanut sikiötä tällä huonolla ruokavaliolla. Neuvolassa sanoivat että syö mitä alas saat mutta usein se oli hedelmiä jäätelöä mysliä mehuja. Tavallinen ruoka tuli heti ulos. Nyt oon yrittänyt syödä normaalisti vaikka joskus pahaa tekisikin... Keskityn myös kehon tuntemuksiin jopa liian tarkasti. Pienikin vihlaisu noustessa saa sellasen "apua apua apua" reaktion.☠ Toivotaan että molemmilla kaikki hyvin (niinkuin varmasti onkin) ja voi sitten huokaista helpotuksesta edes hetkeksi.. Eiköhän uusi huoli tule sit ennen rakenne ultraa?
 
Niinpä. Eipä tässä muu auta kuin yrittää saada aika kulumaan jotenkin. Mua myös huolettaa kun alussa oksentelin paljon ja mikään ei oikein maistunut. Olenko vaurioittanut sikiötä tällä huonolla ruokavaliolla. Neuvolassa sanoivat että syö mitä alas saat mutta usein se oli hedelmiä jäätelöä mysliä mehuja. Tavallinen ruoka tuli heti ulos. Nyt oon yrittänyt syödä normaalisti vaikka joskus pahaa tekisikin... Keskityn myös kehon tuntemuksiin jopa liian tarkasti. Pienikin vihlaisu noustessa saa sellasen "apua apua apua" reaktion. Toivotaan että molemmilla kaikki hyvin (niinkuin varmasti onkin) ja voi sitten huokaista helpotuksesta edes hetkeksi.. Eiköhän uusi huoli tule sit ennen rakenne ultraa?
Naisen kroppa on siitä ihmeellinen, että se on valmistautunut raskauteen ja sikiö saa kaiken tarvittavan varmasti. Itse sitä ehkä kärsii ja olo on heikko, mutta pikkuinen saa kyllä kaiken tarvittavan. Itselläkin on ollut tosi yksipuolinen ruokavalio nyt, vaikka pahoinvointi on helpottanut niin mitään ei oikeastaan tee mieli syödä ja jos yrittää väkisin niin alkaa kyllä kuvottamaan.. Luotan kuitenkin siihen että omassa kropassa on tarpeeksi vararavintoa pikkuiselle! Ja kaikki mitä oikeastaan on lämpimistä ruuista syönyt niin ei pysty syömään enää uudelleen...

Taitaa tämä koko raskausaika olla vain täynnä etappeja ja seuraavia murheenaiheita. Tuntuu, että pää välillä sekoaa kun tunnustelee niin tarkasti kroppaa ja saattaa yölläkin herätä pienimpäänkin vihlaisuun..
 
vierailija
Huolettaa, mut onneksi olen huomenna rokotusvuorossa työn takia. Viikkoja 12+6. Huolettaa myös tuo rokote, mut vielä enemmän korona, joten kuppi kallistui rokotteen puolelle. Toivottavasti ei tule sivuvaikutuksia. Panadolia aion ottaa jo etukäteen mahdollisen kuumereaktion vuoksi.
 

Yhteistyössä