Syyskuiset 2021

vierailijaTupsuli
Kiva kun selvitit tuon Buranan! Mä oon stressannut ihan hulluna sitä yhtä Buranaa jonka otin pari viikkoa sitten, kun kaikkialla luki että se häiritsee sydämen kehitystä ekalla raskauskolmanneksella ja nyt tietysti pelkäsin että aiheutin jonkun sydänvian vauvalle... en aio ottaa ellei ole äärimmäinen hätä, esim just migreeni, mut hyvä tietää, että tuskin yhdestä pilleristä sydänvikaa tulee jos ne sieltä myrkkäristä lupaa sillon tällön ottaa.
(.) kävin kurkkaan pikkusta ultrassa, täällä halpa ultra yksityisellä, jonka kätilö tekee. Siellä pikku sydän läpätti js koko vastasi 8+1, laskujen mukaan 8+2. Kyllä se taas konkretisoitui eri laillakun näki jo pikkuisen vartalon, 1,8 cm, kun viimeksi oli vaan pistemäinen möykky <3
 
  • Tykkää
Reactions: Laura* ja Deneb
Mulle iski taas unettomuus. Kolme yötä oon valvonut klo 1-5. Ja kun viime yönä vihdoin nukahdin, näinkin painajaista jossa esikoiselle sattui jotain kamalaa ja oli pakko herättää itsensä. Unihalvaus meinas iskeä, tuntui jo kuin joku istuisi selän päällä, mutta onnistuin herättämään itseni. Ja sit ei taas tietenkään tullut uni. Piti myös tarkistaa että esikoisella oli kaikki hyvin.

Ja aamu alkoi oksentamalla..

7+5
 
  • Surullinen
Reactions: Mansikka3
Mulle iski taas unettomuus. Kolme yötä oon valvonut klo 1-5. Ja kun viime yönä vihdoin nukahdin, näinkin painajaista jossa esikoiselle sattui jotain kamalaa ja oli pakko herättää itsensä. Unihalvaus meinas iskeä, tuntui jo kuin joku istuisi selän päällä, mutta onnistuin herättämään itseni. Ja sit ei taas tietenkään tullut uni. Piti myös tarkistaa että esikoisella oli kaikki hyvin.

Ja aamu alkoi oksentamalla..

7+5
Täällä myös unettomuus vaivaa, tosi raivostuttavaa. :(
 
  • Surullinen
Reactions: Mansikka3
Täällä ihan luottavaiset fiilikset keskiviikon vuodon jälkeen. Ei tosiaan sitä yhtä kertaa enempää tullut mitään. Ens keskiviikkona ultra. Jännittää tietty tosi paljon mitä sieltä löytyy ja hulluna kyttään koko ajan josko löytyis peruutusaika aikaisemmin.. Mutta tosiaan esikoisen raskausaikana oli samanlainen minivuoto samoihin aikoihin, niin kyllä tässä saattaa silti kaikki olla ihan hyvin. Oloja ei juurikaan ole, jos on syömättä pitkään niin tulee ällötys olo ja jotkut ruuat on selkeesti sellaisia että ei vaan tee yhtään mieli syödä. Turvotus myös aikamoista iltaisin. Nyt on rv 7+2.
 
Moikka pitkästä aikaa. Me käytiin ekassa neuvolassa viikko sitten ja siitä lähti kaikki taas rullaamaan :) Tosi ihana terkkari saatiin! Nyt oon varaillu verikoeaikaa ja ultra ois 19.2. Seuraava neuvola vasta 6.4 :D Lääkärineuvola kyllä ennen sitä vielä. Mikäs tässä ollessa, masu kasvaa mut muuten ei mitään oireita, että tässä raskaana oltas. Salilla ja lenkillä käynti on tietty raskaampaa ja vähän meinaa huonoa oloa tehdä salin jälkeen. Ihan kiva, kun näin oireetonta, jaksaa touhuilla lasten kanssa :)

Nobelius&"neppo" 9+4
 
Täällä nipistelee vasemmalta puolelta ja tuli vessareissulla kellertävää limaa paperiin ja iski taas kova huoli ettei kaikki ole hyvin :'(

Onko muilla tullut tuota kellertävää limaa tai ollut pieniä nipistelyjä vain toisella puolella?
 
vierailija
Täällä nipistelee vasemmalta puolelta ja tuli vessareissulla kellertävää limaa paperiin ja iski taas kova huoli ettei kaikki ole hyvin :'(

Onko muilla tullut tuota kellertävää limaa tai ollut pieniä nipistelyjä vain toisella puolella?
Keltarauhasen toiminnasta johtuen voi valkovuoto olla kellertävää. Samoin se nipistely voi johtua siitä keltarauhasesta jos oot ovuloinut siltä puolelta. Keltarauhanenhan "pitää raskautta yllä" kunnes istukka ottaa homman haltuun.
 
  • Tykkää
Reactions: Mansikka3
Keltarauhasen toiminnasta johtuen voi valkovuoto olla kellertävää. Samoin se nipistely voi johtua siitä keltarauhasesta jos oot ovuloinut siltä puolelta. Keltarauhanenhan "pitää raskautta yllä" kunnes istukka ottaa homman haltuun.
Kiitos vastauksesta ❤
Kyllä ovulaatio tapahtui mielestäni juurikin vasemmalta puolelta. Täytyy toivoa että se on tuo keltarauhanen joka itsestään ilmoittelee :)
 
Täällä nipistelee vasemmalta puolelta ja tuli vessareissulla kellertävää limaa paperiin ja iski taas kova huoli ettei kaikki ole hyvin :'(

Onko muilla tullut tuota kellertävää limaa tai ollut pieniä nipistelyjä vain toisella puolella?
Toispuoleista nipistelyä on ollut aika useinkin, varsinkin ekat viikot mutta edelleen välillä. Limaa en oo bongannu, mutta voisko olla jotain hiivaoireilua?

Lisään vielä että mulla on ollut nipistelyä jostain syystä molemmilla puolilla :D
 
Viimeksi muokattu:
Toispuoleista nipistelyä on ollut aika useinkin, varsinkin ekat viikot mutta edelleen välillä. Limaa en oo bongannu, mutta voisko olla jotain hiivaoireilua?

Lisään vielä että mulla on ollut nipistelyä jostain syystä molemmilla puolilla
Ei oo kyllä millään lailla hiivan oireita eikä vuoto ole kokkareista. Tuli kun kävi kakkoshädällä ja piti kovin pinnistellä, koska ummetustakin ollut.
 
Elm123
Täällä käyty viime viikolla ekassa ultrassa ja siellä oli kökkäre jonka sydän löi. Oli kyllä outoa. :D
Nyt menossa rv 10 ja tuntuisi että etominen alkaa helpottaa! Ei tarvitse yökätä joka kerta kun avaa jääkaapin hengitystä pidättäen. Tiskikone ja takka haisee kyllä edelleen kuvottavilta.
 
  • Tykkää
Reactions: Huuma40+
Moikka kaikki!

Eka ultra käyty ja siellä se pikkuinen potki pienillä jaloillaan ja sydän läpätti kovaa vauhtia. Gyne sanoi, että vastaa 8+3, mutta katsellaan tosiaan sitten vko 12 tarvitseeko la muuttaa.

Keltarauhasia oli 2 eli olen siis ovuloinut 2 munasolua, joista vain toinen hedelmöittynyt. Eli ihan tämä yksikin riittää, kiitos :)

Hiukan parempiakin hetkiä ollut viime päivinä, eikä etominen ole ihan yhtä jatkuvaa. Välillä on jopa puolikkaita hyviäkin päiviä. Toivottavasti suunta jatkuu samana.

Tsemppiä kaikille! :love:
 
Moikka kaikille,

Tuntuu hieman tyhmältä nyt, mutta mietin että onko täällä ketään toista, jolla on nyt vähän vaikeuksia hyväksyä kropan ulkomuotoa just nyt?

Mulla on ollut takana raskaat pari vuotta ja kiloja on stressin takia hiipinyt päälle nyt ilmeisesti 10 kiloa enemmän kuin viimeksi pari vuotta sitten kun kävin vaa'alla. En siis omista vaakaa mutta eilen oli eka neuvolakäynti, ja siellä piti tarkistaa paino, kuten tiedätte. Oma reaktio siihen neuvolan vaa'alla käyntiin oli purskahtaa itkuun, koska häpesin painoa niin paljon.

Neuvolassa omasta painosta itkeminen itsessään jo hävetti koska onhan siellä tärkeämpiä asioita pohdittavana. Kuitenkin nyt syyskuuhun asti paino varmaan vaan nousee ja pelkään että tämä vie pahasti nautintoa raskaudesta, kun on niin mammutin oloinen jo. En ole ikinä painanut näin paljon. Pyrin jatkossa syömään terveellisemmin mutta laihduttamaan en voi ryhtyä kun oon raskaana.

Onko kellään vertaistukea antaa? Tai vinkkejä? <3 On hieman hölmö olo ja tiedän että pääasia on että lapsi voi hyvin. :/

JiiM89 rv 8+6
 
@JiiM89 tutun kuuloisia ajatuksia. Me sovittiin terkan kans, että mä mittaan painon kotivaa'alla aamulla, koska päivällä farkut jalassa se ois kuitenkin paljon enemmän ja musta se on jo nyt liikaa. Mä vannoin, etten anna painon noiusta yli 10 kg tässä raskaudessa, en tiedä onnistuuko. Kahdessa edellisessä se on noussut 18 kg ja mä en OIKEESTI halua nähdä numeroa 9 vaa'assa, se on mun pituiselle ihan liikaa. Eli tästä voi päätellä, että nykypaino alkaa 7:lla :D Mun oikee paino on melkein 10 kg vähemmän, mut en ole päässyt siihen viime vuosina, liekkö enää pääsenkään. Onneksi tämä pahoinvointi on saanut syömään vähemmän ja makeaa ei tee mieli, toistaiseksi paino ei ole yhtään noussut. Liikuntaa vaan on hirveän vähän kun jaksaminen pahoinvoinnin takia on niin heikkoa. Pelkään, että syön kuitenkin energiaa yli kulutuksen kun lähinnä makoilen tai istuskelen vapaa-ajalla... Kyllä nämä on arkoja asioita, mutta aika moni näitä nykyään varmaan miettii. Odottelen sitä seesteistä keskiraskautta, että pääsis liikkumaan, kun on liikuntaan tottunut, se auttaa sitten painohallinnassa. Mulle terkka antoi hyvöksyntänsä kun sanoin, etten aio antaa painon nousta liikaa. Ehkäpä se oli sitten samaa mieltä, ettei sen tarvi paljoa nousta, kunhan ei nyt rupea sairaalloisesti tuijottaan puntaria tai ajatukset ala pyöriä liikaa painossa. Pitää muistaa nauttia ruuasta ja herkuistakin <3
 
  • Tykkää
Reactions: JiiM89
@JiiM89 tutun kuuloisia ajatuksia. Me sovittiin terkan kans, että mä mittaan painon kotivaa'alla aamulla, koska päivällä farkut jalassa se ois kuitenkin paljon enemmän ja musta se on jo nyt liikaa. Mä vannoin, etten anna painon noiusta yli 10 kg tässä raskaudessa, en tiedä onnistuuko. Kahdessa edellisessä se on noussut 18 kg ja mä en OIKEESTI halua nähdä numeroa 9 vaa'assa, se on mun pituiselle ihan liikaa. Eli tästä voi päätellä, että nykypaino alkaa 7:lla Mun oikee paino on melkein 10 kg vähemmän, mut en ole päässyt siihen viime vuosina, liekkö enää pääsenkään. Onneksi tämä pahoinvointi on saanut syömään vähemmän ja makeaa ei tee mieli, toistaiseksi paino ei ole yhtään noussut. Liikuntaa vaan on hirveän vähän kun jaksaminen pahoinvoinnin takia on niin heikkoa. Pelkään, että syön kuitenkin energiaa yli kulutuksen kun lähinnä makoilen tai istuskelen vapaa-ajalla... Kyllä nämä on arkoja asioita, mutta aika moni näitä nykyään varmaan miettii. Odottelen sitä seesteistä keskiraskautta, että pääsis liikkumaan, kun on liikuntaan tottunut, se auttaa sitten painohallinnassa. Mulle terkka antoi hyvöksyntänsä kun sanoin, etten aio antaa painon nousta liikaa. Ehkäpä se oli sitten samaa mieltä, ettei sen tarvi paljoa nousta, kunhan ei nyt rupea sairaalloisesti tuijottaan puntaria tai ajatukset ala pyöriä liikaa painossa. Pitää muistaa nauttia ruuasta ja herkuistakin <3
Näinpä :/

Mulle terkkari onneksi ei sanonut mitään, varmaan sen takia että olen aika pitkä ja myös sen takia että se tajusi olla hiljaa koska itkin :D Itsekin istuskelen liikaa, muutettuani uuteen paikkakuntaan en oo vieläkään hankkinut salikorttia (koska nämä poikkeusajat) ja just nyt ei innosta mennä ulos kun on -15 astetta. Eli mitä ilmeisimmin käytän nyt kaikkia tekosyitä, auta armias :D
 
@JiiM89 Tuttuja fiiliksiä. Mulla tulee sellanen ihana pömppö ja turvotus alkuraskaudessa. Lisäksi huono olo estää isomman korkeatehoisen liikunnan. Tuntuu, että syke on 100 ihan pelkästään pienestä kävelystä ulko-ovelta autolle. :-0 Pidetään peukkuja, että olot paranee ja päästään liikkumaan hyvällä draivilla keskiraskauden aikana!

Milloin aiotte kertoa lähipiirille? Vai joko kaikki on kertoneet? Muistelen, että aiemmista raskauksista on tullut vko 12 jölkeen kerrottua. Nyt parhaat ystävät tietää jo kun olo ollut niin karmea. Mut milloin isovanhemmat ja sisarukset yms.?
 
  • Tykkää
Reactions: JiiM89
@JiiM89 Tuttuja fiiliksiä. Mulla tulee sellanen ihana pömppö ja turvotus alkuraskaudessa. Lisäksi huono olo estää isomman korkeatehoisen liikunnan. Tuntuu, että syke on 100 ihan pelkästään pienestä kävelystä ulko-ovelta autolle. :-0 Pidetään peukkuja, että olot paranee ja päästään liikkumaan hyvällä draivilla keskiraskauden aikana!

Milloin aiotte kertoa lähipiirille? Vai joko kaikki on kertoneet? Muistelen, että aiemmista raskauksista on tullut vko 12 jölkeen kerrottua. Nyt parhaat ystävät tietää jo kun olo ollut niin karmea. Mut milloin isovanhemmat ja sisarukset yms.?
Joo mullakin on varmaan aika paljon turvotusta niin on vähän sellainen muumimainen olo muutenkin. Keskiraskautta odotellessa - ollaan sitten urheilumutseja ;)

Oon kertonut viidelle kaverille, mutta sukulaisille ja muille varmaan sitten ekan ultran jälkeen. Jotenkin kun on eka raskaus niin ei olla miehen kanssa vielä itse ihan sisäistetty asiaa, niin jos saamme vielä kuukauden aikaa tottua tähän ensin itse niin sitten varmaan on hyvä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Huuma40+
Elm123
Moikka kaikille,

Tuntuu hieman tyhmältä nyt, mutta mietin että onko täällä ketään toista, jolla on nyt vähän vaikeuksia hyväksyä kropan ulkomuotoa just nyt?

Mulla on ollut takana raskaat pari vuotta ja kiloja on stressin takia hiipinyt päälle nyt ilmeisesti 10 kiloa enemmän kuin viimeksi pari vuotta sitten kun kävin vaa'alla. En siis omista vaakaa mutta eilen oli eka neuvolakäynti, ja siellä piti tarkistaa paino, kuten tiedätte. Oma reaktio siihen neuvolan vaa'alla käyntiin oli purskahtaa itkuun, koska häpesin painoa niin paljon.

Neuvolassa omasta painosta itkeminen itsessään jo hävetti koska onhan siellä tärkeämpiä asioita pohdittavana. Kuitenkin nyt syyskuuhun asti paino varmaan vaan nousee ja pelkään että tämä vie pahasti nautintoa raskaudesta, kun on niin mammutin oloinen jo. En ole ikinä painanut näin paljon. Pyrin jatkossa syömään terveellisemmin mutta laihduttamaan en voi ryhtyä kun oon raskaana.

Onko kellään vertaistukea antaa? Tai vinkkejä? <3 On hieman hölmö olo ja tiedän että pääasia on että lapsi voi hyvin. :/

JiiM89 rv 8+6
Tutulta kuulostaa. Mun maha on tosi turvonnut ja koska oon lyhyt, tunnen itseni ihan palloksi jo nyt. Kun siis farkut ei mene enää kiinni. Se jo on ollut yllättävän hankalaa hyväksyä, vaikka samalla tiedänkin että on normaalia ja näin tää nyt vaan menee omalla kohdalla ja en voi sille itse mitään. Samoin se painonnousu ahdistaa vaikka koitan ajatella että nousee minkä nousee. Tämä liittyy mulla vahvasti siihen, että oon tottunut kovatehoiseen ja tavoitteelliseen liikuntaan, mutta nyt en alkuraskauden väsymyksen, muiden olojen ja osin koronan vuoksi ole voinut liikkua niin usein kuin ennen. Puhumattakaan siitä että samalla intensiteetillä en voi enää treenata. Se tehojen vähentäminen ei edes todellakaan haittaa mutta kun meno on nyt sitä et useimpina iltoina vaan kaadun töistä tultuani sohvalle ja pilkin koko illan siinä. Että ku jaksais jotain edes :D Mutta toiveet on korkealla että kyllä se tästä muutaman viikon päästä! Ite koitan vaan ajatella itselleni armollisesti että näin tää nyt menee, keho toimii näin ja ite huolehdin itsestäni parhaani mukaan, lepoa ja (pääsääntöisesti järkevää :D) ravintoa ja liikuntaa silloin kun kroppa jaksaa.

Me on kerrottu mun vanhemmille ja lisäksi mun läheisimmät kaverit ja esimies tietää. Muille kerrotaan muutaman viikon päästä.
 
  • Tykkää
Reactions: JiiM89 ja Huuma40+
Moikka kaikille,

Tuntuu hieman tyhmältä nyt, mutta mietin että onko täällä ketään toista, jolla on nyt vähän vaikeuksia hyväksyä kropan ulkomuotoa just nyt?

Mulla on ollut takana raskaat pari vuotta ja kiloja on stressin takia hiipinyt päälle nyt ilmeisesti 10 kiloa enemmän kuin viimeksi pari vuotta sitten kun kävin vaa'alla. En siis omista vaakaa mutta eilen oli eka neuvolakäynti, ja siellä piti tarkistaa paino, kuten tiedätte. Oma reaktio siihen neuvolan vaa'alla käyntiin oli purskahtaa itkuun, koska häpesin painoa niin paljon.

Neuvolassa omasta painosta itkeminen itsessään jo hävetti koska onhan siellä tärkeämpiä asioita pohdittavana. Kuitenkin nyt syyskuuhun asti paino varmaan vaan nousee ja pelkään että tämä vie pahasti nautintoa raskaudesta, kun on niin mammutin oloinen jo. En ole ikinä painanut näin paljon. Pyrin jatkossa syömään terveellisemmin mutta laihduttamaan en voi ryhtyä kun oon raskaana.

Onko kellään vertaistukea antaa? Tai vinkkejä? <3 On hieman hölmö olo ja tiedän että pääasia on että lapsi voi hyvin. :/

JiiM89 rv 8+6
Mulla ei oo mennyt housut kiinni sitten rv 5, vatsa pömpöttää siis kunnolla ja näyttää että olisi raskaus paljon pidemmällä. Sitten kun oon vielä lyhyt ja selkä on tosi lyhyt ja notkolla niin korostuu oikeen pömppis :ROFLMAO: ei pysty kovin kauaa piilotella. Tilasin jo mammasukkiksia että on edes jotain mukavaa puettavaa. Se on vähän yllättänyt, että kroppa näyttää jo tässä vaiheessa tältä ja siinä on ollut vähän sulateltavaa. Uskon että vatsa on helpompi hyväksyä sitten kun tietää että se pömpöttää vauvan vuoksi eikä turvotuksen :D

Rv 8+5
 
  • Tykkää
Reactions: JiiM89

Yhteistyössä