@tikkunekku90 mulla tulee ihan mieleen se mitä aattelin tän kolmannen vauvan odotusaikana jo: tällä kertaa en aio antaa imetysstressin yltyä sellaisiin mittasuhteisiin että se vie iloa vauva-ajasta. Kahdella ekalla kertaa oon stressannut imetyksestä ja ekat viikot lähes päivittäin pelännyt et nyt se kohta varmaan loppuu syystä X. No ei loppunut, pojan kans piti ite puoliväkisin lopettaa
Esikoistyttöni unohti sen heti kun viimeinen imetys oli ohi... Mut kumpaakin imetin vuosikkaaksi. Nyt aattelin että imetän niin kauan ku se suht kivuttomasti sujuu ja ite haluan, sit siirrytään korvikkeelle enkä murehdi asiaa sen enempää. Imetys on hyväksi vauvalle ja ihan kultaa ekoina viikkoina ja kuukausina mut imetystä huomattavasti tärkeämpää on hyvinvoiva ja onnellinen äiti. Aivan mainiosti vauvat kasvaa korvikkeellakin
Tosi kurjaa silti että oisit varmasti päässyt täysimetykseen ilman noita haasteita ja noin surkeaa imetysohjausta... Mut kuten sanoit, seuraavan kans tiedät ite paremmin. Suututtaa silti tollanen huono infous ja tuki. Mä oon ylipäätään sitä mieltä että äidit jätetään aivan liian yksin vauvan kanssa
Neuvola on huippujuttu mut ei se riitä. Kukaan ei esimerkiksi opettanut mulle miten vauvan saa nukkumaan. Jos oisin kahden ekan kans osannut en ois joutunut hirveässä väsymyksessäni silloin epäilemään mielenterveyttäni. Tosin voi olla että mun raudanpuute vaikutti myös siihen et kaks ekaa ei olleet niin hyviä nukahtajia ja nukkujia kun tää kolmas. Niin tai näin, koin olevani vaikeuksieni kans kyl ihan yksin
Ja muistan miten olin todella vihainen ja katkera siitä että oli niin vaikeaa eikä kukaan auttanut. No, varmaan oisin saanut jotakin apua jos olisin osannut paremmin pyytää. Mut oisin kaivannut sellaista matalan kynnyksen kotiapua, äitiseuraa ja vertaistukea. Että joku näyttäisi vaikka kädestä pitäen miten helvetissä vauvan saa nukkumaan paremmin. Tai että joku ois kertonut et hyvin sä vedät ja hyvä lapsi tuosta kaikesta tohinasta suttaantuu. No, nyt sit läpsyttelen ite itteäni olkapäälle aina kun jokin sujuu. Enkä välitä jos oon kohta itsevarma äiti, joka kuvittelee tietävänsä parhaiten ihan itse
Niin luultavasti tiedänkin useimmissa omiin lapsiini liittyvissä jutuissa
Ja mulle pääasia on se et nyt oon vihdoin päässyt vaiheeseen, jossa pystyn nauttimaan äitinä olosta kunnolla