Syyskuiset 2019

Onnea teille muillekin vauvan syliin saaneille :love: ihanaa myös lukea että kaikki sujunu hyvin!

En ole oikein ehtiny kirjoitteleen, nyt siis pikaisesti kuulumisia.. äiti on ollu kylässä yli viikon ja lähtee huomenna, ihanaa ku saanu nähdä nyt jo meidän pienen ku esikoisen näki vasta 4kk iässä mun suomi-reissulla. Ja esikoisesta puheenollen, on ollu ihanaa nähdä ettei se ole ollut yhtään mustis vaikka vasta vajaa 20kk itsekin, päinvastoin silittelee vauvan päätä ja käsiä jatkuvasti. Jos vauva inahtaaki sohvalla niin jättää heti leikin ja juoksee silitteleen päätä :love: antaa myös pusuja mutta silleen koskematta muiskauttaa :LOL: eikä pyydetä että tekis niin, mutta tietty ihaillaan ääneen ku ”hoitaa” siskoaan ja näkee että on oikeasti mieluista. Vaatii tietysti vielä paljo sylittelyä itsekin ja oon onnistunu ainaki tähän asti hyvin antaan tarpeeksi hellyyttä ja huomiota vastasyntyneestä huolimatta.

Nyt ootan vähä kauhulla miten selviän sitte ku mieski on työmatkoilla ja joudun hoitaan yöt molempia, mutta enköhän selviä jotenki. Nyt on ollu iso apu ku mun äiti on hoitanu pojan yöheräilyt, jännä että sen kans menny hyvin vaikka miehenki on mahdoton saada poikaa nukkuun yöllä. Yöt on helppoja vauvan kans, se vaan nukkuu ja syö 1-4 kertaa, mutta jos isoveli herää yhtäaikaa eikä nukahda äkkiä niin on jo hankalaa.. onneks tyttö on ollu tosi rauhallinen ja helppo ainaki tähän mennessä :rolleyes: en oo herätelly enää vaikka söi pari kertaa vain kerran yön aikana, ku paino on noussu tosi hyvin ja eihän siinä unisena saa edes syömään kunnolla.. vaippaa pitäny vaihtaa silti ku täyttyy äkkiä. Esikoiseen verrattuna helppoa, sekään ei itkeny juuri ollenkaan, mutta söi pikkusen kerrallaan ja jatkuvasti, sai koko ajan katella missä voi imettää ku oli pois kotoa. Nyt on kiva ku tyttö syö usein kerralla pitkään ja sitte voi olla 3h päivälläki syömättä tyytyväisenä.

Mulla on sata kertaa parempi fiilis ku raskausaikana! Lähti kaikki vaivat kerralla pois, pelkäsin virtsankarkailua ku oli pitkään vaivana ekan synnytyksen jälkeen, muttei ole nyt sitäkään :whistle: raskausaikana kyllä oli, mutta ei se onneks tarkoitakaan että jatkuisi myös synnytyksen jälkeen. On tää vauvan tuoksu sitte huumaavaa, nytki nukkuu nyytti rinnalla ku en raskinu vielä pistää sänkyyn ;)
 
Oih, ihanat kuulumiset @Daisy85 :love::love: Huippua että on menny kaikki noin hienosti :) Siitä on aihettakin nauttia. Varmasti jää kivat muistot vauvan alkuajoista :love:

Jäätävän kipeä pukama jatkaa eloaan mut ehkä ei kauaa, iltapäivällä meen lääkäriin. Ihan sama onko siitä apua tai ei, ihan sama vaikka ois mieslääkäri, ihan sama vaikka synnytys käynnistyis huomenna, en vaan jaksa tätä enää yhtään :cry: Toivottavasti tuolle nyt voi tehdä jotakin, ihan pelkkä kävelykin sattuu niin helvetisti että oksettaa. Nyt on todellakin se vaihe raskaudessa että se mikä putoaa lattialle saa myös jäädä sinne kunnes joku toinen nostaa sen ylös :cautious::D

Tsemppiä kaikille tuleville ja uusille äideille :love:
 
Kertokaas synnyttäneet että tunteeko sen kohdunsuun avautumisen jotenkin erityisesti? Tarkoitan nyt siis, että sinne alueelle pystyisi paikallistamaan jotain kipua tai tuntemuksia? Mulla ollu nyt pari päivää aika reippaita supistuksia, jotka eivät sinällään satu varsinaisesti mutta kohdunsuulla tuntuu samaan aikaan sellainen repivä tai venyttävä kipu/tuntemus (n) mulla ei siis oo mitään kovia polttoja selässä tai vatsassa tai missään muuallakaan paitsi selkeesti tuolla alakerrassa. Voiko olla mahdollista, että nää mun pitkään jatkuneet kivuttomat supistukset kuitenkin availis paikkoja?
 
Hei kokeneemmat synnyttäjät, vaikuttaako synnyttämiseen jos on joku tulehdus tuolla alakerrassa..? Esim. Hiivatulehdus, estääkö alatiesynnytyksen? Neuvolassa eivät ole halukkaita tutkimaan oireita, eikä myöskään osanneet vastata kysymykseen.. joten yksinään tässä nyt mietiskelen..
 
@Ahmaliini en ole kokenut synnyttäjä mutta ymmärtääkseni ei estettä alatiesynnytykselle. Ainoastaan jos paikat on äidillä jo muuten rikki hiivan takia niin voipi olla aika ikävä ponnistus. Ja lapsi voi saada kieleen sammaksen, mutta se on hoidettavissa sitten syntymän jälkeen. Miksiköhän eivät taas neuvolassa voi asiaa tutkia/hoitaa :cautious:
 
Heipskeikkaa....mistähän alottas ;)
Joku kysy, tunteeko sen avautumisen jotenki kohdunsuulla. Ei, vaikka kuvittelee tuntevansa. Toki ne "oikeat" supistukset tuntuu juurikin siellä alhaalla just sille, että nää kyllä avaa paikkoja, mutta todellisuus saattaa olla ihan muuta.
Tuosta hiivasta/ tulehduksesta. Ei vaikuta synnytyksen kulkuun, ja vaikka olis limakalvot vereslihalla synnytykseen mennessä ni pikkuvaivoja siinä tilanteessa:sneaky:. Eriasia, jos on streptokokki, mikä testataan neuvolassa noin viikolla 36(?) Ja siihen varaudutaan antibiootilla ennen synnytystä.
Ja itse asiaan eli perjantai-illan kuulumisiin ku lähin kotia oottelemaan tilanteen kehittymistä. Voi ku voisinki kertoa ihanan voimaannuttavan synnytystarinan, mutta ei, kaikki ei menny ihan niinku Strömsöössä:ninja:
Supistelut jatku säännölllisenä sillon illalla muutaman minuutin välein. Kävin pikkutyttöjen kans saunassa, kuskasin teinejä ja hajin kunnon mättöaterian roskaruokaa illalla myöhään :whistle: puolenyönmaissa ku makasin sängyssä ni tunsin sellasen "poksahduksen" ja hoisuihin valahti. Lapsivesi, ajattelin tietty, siirryin nopsaa sängynviereen ja katoin ni verta!! Oli vettäki mukana, mutta pääasiassa silkkaa verta. Suihkuun siitä lorottavana sitte pikaseen. Soitto synnärille, että tuunko lanssilla vai omalla autolla. Ambulanssin käskivät tilata et saa maata. Vajaa puolentunnin matka, supisteli aika napakasti. Mieshoitaja välillä kysy, et ponnistuttaako :D Sanoin sille, että ennen vauvaa tulee kyllä hampurilainen. Väärinpäin paareilla vähän pää alaspäin ni ughh....pitiki syyä.
No sama lääkäri oli vastassa, joka mut illalla lähetti kotia, tarkisti ultrallla nopeasti, että vauvalla syke normaali. Housuvaippa, minkä kotoa löysin oli aivan veressä. Sektioon määräys, ei voinu ottaa sitä riskiä, että alkas normaaliin synnytykseen ku ei tienny, miksi vuotaa. Kohdunsuu oli vasta kahelle sormelle auki ja kanavaa jälellä. Nukutuksessa olis tehty sektio, mutta ku olin syöny niin vasta :censored: Verenohennuspiikin pistämisestä oli onneks sitte kulunu jo 17 tuntia ni Spinaalissa tehtiin.
Klo.1.19. Syntyi terve hyvävointinen tyttövauva 9 pisteellä. Vauvalla oli kokoajan kaikki hyvin. Ja on edelleen :love:
Minä taas makasin siinä leikkauspöydällä kolme tuntia. Mulla on suonikohjuja, ni niitä laskimolaajentumia oli tosi paljon kohdun ympärillä, myös munasarjojen ympärillä. Ompeleminen oli vaikeaa ku ne alko vuotaa niin paljon. Lääkärin mukaan menetin 2 litraa verta, mutta vointi sen jälkeen ei oo kyllä yhtämieltä sen kanssa, osa oli varmaan muita nesteitä. Ja 4 litraa tiputettiin suoneen leikkauksen aikana, joten tasapaino oli okei :) Loppuvaiheessa mun olo alko käydä siinä niin tuskaseks, että antovat jotain unilääkettä että vaivuin johonki ihanaan horrokseen. En sitte tiä alkoko puudutus jo vähän lakata ku spinaaliahan ei voi lisätä keskenkaiken. No, loppuhyvin kaikki hyvin. Dreeni oli haavassa sen pari päivää, sain sen eilenillalla pois, samoin kanyylin. Tosi nopeaa nousin sängystä ylös, vaikka olin kipeä. Toipuu paremmin ku pakottaa vaan ittesä pystyyn. Huomenna ehkä kotia, jos vauvan biliruniinit ei nouse. Eilen oli vielä sellanen olo, etten ees halua vielä kotiin, mut tänään jo niinpaljon parempi.
Mut onhan tuo vauva niin söötti:love: Sitä vois nuuskutella vaan aamusta iltaan.
Tsemppiä Lukka, peräpukamat sais vetää pöntöstä alas, niin syvältä ja poikittain. Mulla on vieläki niitä, muttei enää niin pahat, että kävellessä sattuis. Hajin Ruotsin puolelta sellasta rasvaa,missä on puuduteainetta samassa ni se vähän helpotti. Suomessa sitä on kuulemma vaikea saaha ees reseptillä, tuollapuolen käsikauppatavaraa (y)

Tsemppiä kaikille vielä odottaville!!!!
 
@M i l j a huh, hurja synnytys mut loppu hyvin, kaikki hyvin, hirmuisen paljon onnea vauvasta :love::love: Ja kovasti toipumisia sulle!

Mä sain reseptillä jotain tujumpaa voidetta, laitan sitä jos vielä pahenee tilanne. Toistaiseksi helpotti kun pukama kohtasi veitsen ja siitä tyhjennettiin hyytyneitä kohtia pois. On se yhä kipeä mut parempi siitä mitä oli. Jospa se asettuisi...

Supistellut jatkuvasti epäsäännöllisesti ja enenevässä määrin kipeästi mut ei vieläkään kunnolla, jännää hommaa. Yhä oottelen että homma lähtee tosissaan käyntiin, ihme säätöä tällanen mut todella toivon et vauva saatais ulos vielä tällä viikolla :whistle:
 
@tikkunekku90 mun käsittääkseni sekä kipeät että kivuttomat voi avata paikkoja. Aika paljon tuntuu vaihtelevan mitä supistelut tekee kohdunsuulla ennen synnytystä. Tietty kurja kun ei tiiä tilannetta käymättä näytillä :unsure:

@Ahmaliini en osaa sanoa muusta kuin streptokokista, siihen laitetaan ab suoneen jos se on. Muuten en tiiä, varmaan oireiden mukaan. Ihme hommaa jos eivät neuvolassa voi yhtään auttaa o_O Voisitko soittaa synnärille ja kysyä sieltä?
 
  • Tykkää
Reactions: Ahmaliini
Voin kyllä olla väärässäkin mut nyt alkaa tuntua siltä että ehkä, ehkä, ehkä tää tästä starttaa, jos ei tänään niin ei kai kauaa enää menis, sen verran kipeästi juilii kohdunsuulle, alavatsaan ja selkään supistaessa. Epäusko silti vaivaa et voisko tosiaan jo käynnistyä, varaudun edelleen siihen et väärä hälytys. Se huono puoli tällaisessa on että en kyllä nyt tiiä alkaako kysellä lapsenvahtia vai ei :unsure: Ois niin nolo vaivata turhaan... Ei auta ku ootella et alkaa mennä homma tosissaan kipeäksi. Näin paljoa ei kyllä harkkasupistuksia tullu minään päivänä tähän mennessä joten lupaavaa sekin jos nää ei tästä etene tältä erää.
 
Päivittelehän @Lukka jos lähtö tulee eteen :)
Päivitän! Ei ainakaan vielä... Yhä todella kipeä tuo pukama :cry: Muutamaan kertaan yöllä ja aamulla jomottanut ja supistellut. Ja tullut pieniä määriä uudenlaista limaa, sellasta hyytelömäistä outoa mitä en ikinä yleensä kyl näe :D Vielä pidän yllä toivoa et pääsis äkkiä näistä vaivoista, näköjään ei lepposaa muutosta palautumisviikkoa tullu tähän loppuun mut pukamakivut on sellaiset et pyörryn kohta ajatuksestakin et pitää mennä vessaan ja todella toivon et vauva syntyy pian, niin ikävästi painaa alas että ei tää ennen sitä kunnolla parane. Varsinkin ku edelleen maha löysällä monta kertaa päivässä :( Viimeistään viikonloppuna marssin synnärille ja sanon etten kestä enää hetkeäkään jos tää on yhä yhtä kipeä. Tsemppiä muille omiin tilanteisiin... Muistakaa synnyttäneet ottaa iisisti ja toipua rauhassa :)
 
Tätä menoa taidan jäädä tänne itekseen huhuilemaan. o_O ei minkään näköistä merkkiä siitä, että asiat alkaisivat edetä ja LA ihan käsillä. Yritän tässä pikkuhiljaa alkaa asennoitua lasketun ajan ylittämiseen. Melko turhauttavaa, mutta minkäs teet, lapsi syntyy sitten kun syntyy tai viimeistään käynnistyksellä. Onneksi oma olotila on kuitenkin ihan hyvä nyt kun oon saanut nukuttua paremmin että sinällään tämä on nyt enempi henkisen puolen taistoa. Eikös aika yleistä olekin, että ensimmäinen menee yliajalle joten turhaa tässä kai vahdata jokaista tuntemusta jne.

Tsemppiä kaikille ketkä ovat vielä yhtenä kappaleena (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Kerään näköjään kaikki mahdolliset merkit jossain tulevaisuudessa häämöttävästä synnytyksestä, nyt ekaa kertaa ikinä huomasin vähän kiinteämpää limaa jossa selvästi verta mukana vaikka se olikin sellaista harmahtavanpunertavaa. Kohdunsuulla tuikkii kipeästi mut vauva siellä myllää parhaillaan, tiiä sitten johtuuko kipu ihan vain siitä et venyttelee paikkoja. Montakohan merkkiä ja oiretta tässä vielä ehtii kerätä ennen ku pääsee tositoimiin :ROFLMAO::cautious:
 
@tikkunekku90 kiitokset tsempeistä, tulee tarpeeseen! Ja itekin täällä vielä huutelen maha pystyssä... Mulla LA vasta kahden viikon päästä joten tiiä kauanko saan jatkaa oman navan päivityksiä ilman vauvaa. Mut hei, ihanat särkylääkkeet, jopa Panadol vähän auttoi kipuihin, piti pitää taukoa ku pari päivää sitä vedin täyttä annosta niin nyt sit iltapäivästä otin taas ja onneks vähän helpotti :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Onnea @M i l j a :love:

@tikkunekku90 on täällä vielä meitä muitakin:) la olis nyt perjantai 13.päivä:whistle:

Tänään taas käyty neuvolassa, puhui täti että täällä saa mennä 10 päivää yli ennen kuin käynnistellään:barefoot: Ensi keskiviikkona taas aika neuvolaan, on muuten ajanvarauskortti sekä neuvolakortti jo täynnä:ROFLMAO: mutta siis ensi viikolla sitten jos ei ole syntynyt varaillaan aikaa ä-polilleo_O

@Lukka tämä synnytyksen käynnistymisen oireiden kyttäily on melko samanlaista puuhaa kun ennen positiivista testiä raskausoireiden haku:ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@tikkunekku90 kiitokset tsempeistä, tulee tarpeeseen! Ja itekin täällä vielä huutelen maha pystyssä... Mulla LA vasta kahden viikon päästä joten tiiä kauanko saan jatkaa oman navan päivityksiä ilman vauvaa. Mut hei, ihanat särkylääkkeet, jopa Panadol vähän auttoi kipuihin, piti pitää taukoa ku pari päivää sitä vedin täyttä annosta niin nyt sit iltapäivästä otin taas ja onneks vähän helpotti :rolleyes:
Mulla ainakin vauva mylläs loppun saakka. Vielä ennenkö lähti kanavassa tulemaan, niin kauhee mylläkkä! Mulla ainakaan vauva rauhoittunut synnytyksessä ja tietty tuli niin äkisti se synnytyskin, kun oma kroppa päätti heittää vauvan ulos, että sekin saatto vaikuttaa. Mulla ois vieläkin laskettuun aikaan toista viikkoa. Aika hurjaa.. ei voi todeksi uskoa
 
@tikkunekku90 minun mielestä avautuminen ei tunnu niinkään siellä vaan epämääräisesti alavatsalla ja selkäpuolella, en ainakaan itse osaa paikallistaa että kipu tuntuisi siellä.

Hurja stoori @M i l j a mutta onneksi päättyi onnellisesti!

Tsemppiä kaikille malttamattomille odotukseen. Sitähän sitä itsekin teki että ylikuulosteli itseään ja kaikki oireet muka liittyi alkavaan synnytykseen :ROFLMAO: se on niin hullua kun mieli tekee tepposia.

Melkosta tosiaan ajatella @Ninnu118 että teillä ollut pieni maailmassa jo niin pitkään. Onko kaikki edennyt hyvin?

Joku kyseli, olisko ollu @Lukka että millasia vaaveja nää on, meidän poitsu on niin tyytyväinen ja rauhallinen et välillä mietin onko kaikki ok. Syö hyvin rintaa ja paino nousee. Vähän alkanut olla aavistuksen enemmän hereillä, tuntui että ihan vaan nukkui alkuun mutta kaippa se niin kuuluukin olla. Ei muista kunnolla enään edellisiä. Ja voihan tää tästä vielä riehaantua. Nyt ainakin ihan kivan rauhallinen poitsu.

Toinen rinnanpää on vähän auki:mad: siinä oli ennestään joku rupi joka nyt aukes. Ja tekee kyllä kipeetä aina ekat imut. En tiedä kuin sen sais parhaiten paranemaan?? Onko vinkkejä.? Imuote on hyvä enkä uskokkaan että se tätä edes rikkoi vaan oli tosiaan joku vaiva vähän ennestään.
 
@tikkunekku90 minun mielestä avautuminen ei tunnu niinkään siellä vaan epämääräisesti alavatsalla ja selkäpuolella, en ainakaan itse osaa paikallistaa että kipu tuntuisi siellä.

Hurja stoori @M i l j a mutta onneksi päättyi onnellisesti!

Tsemppiä kaikille malttamattomille odotukseen. Sitähän sitä itsekin teki että ylikuulosteli itseään ja kaikki oireet muka liittyi alkavaan synnytykseen :ROFLMAO: se on niin hullua kun mieli tekee tepposia.

Melkosta tosiaan ajatella @Ninnu118 että teillä ollut pieni maailmassa jo niin pitkään. Onko kaikki edennyt hyvin?

Joku kyseli, olisko ollu @Lukka että millasia vaaveja nää on, meidän poitsu on niin tyytyväinen ja rauhallinen et välillä mietin onko kaikki ok. Syö hyvin rintaa ja paino nousee. Vähän alkanut olla aavistuksen enemmän hereillä, tuntui että ihan vaan nukkui alkuun mutta kaippa se niin kuuluukin olla. Ei muista kunnolla enään edellisiä. Ja voihan tää tästä vielä riehaantua. Nyt ainakin ihan kivan rauhallinen poitsu.

Toinen rinnanpää on vähän auki:mad: siinä oli ennestään joku rupi joka nyt aukes. Ja tekee kyllä kipeetä aina ekat imut. En tiedä kuin sen sais parhaiten paranemaan?? Onko vinkkejä.? Imuote on hyvä enkä uskokkaan että se tätä edes rikkoi vaan oli tosiaan joku vaiva vähän ennestään.
Kaikki on sujunut ihan hyvin. Rinnalta syöminen onnistuu jo paljon paremmin ja rintakumi on jo pois ollut. Lisämaitoa ei ole annettu vaikka paino noussut naftisti, kun sanoivat että kyllä se alkaa nousta nyt kun nenämahaletku on pois ja muut härpäkkeet. Vauva on nyt 3,1 kg ja ikää pian 7 viikkoa!
 
@BIMK totta tuo, että silloin kun odotteli raskautumista niin kaikki oireet oli raskausoireita (mukamas) ja nyt kun odottelee synnytystä niin kaikki oireet on myöskin mukamas synnytystä enteileviä :ROFLMAO:mulla itseasiassa meni sillon kun tulin raskaaksi niin, että olin ihan varma ettei ollut tärpännyt ja 3 päivää kuljin side valmiina housuissa odotellen menkkoja kun ei ollut yhtään raskausolo. Miehen pakottamana tein raskaustestin samaan aikaan kivenkovaan väittäen että ei varmasti tule plussaa. Mites kävikään :love: kaikissa nega kierroissa oli ollut muka kaikki raskausoireet :LOL: ehkä tän synnytyksen kanssa käy samalla tavalla että alkaa heti ku oon ihan varma että nyt ei ainakaan (y)
 
  • Tykkää
Reactions: BIMK
@Veeja oothan kokeillut sitä Lansinoh-voidetta? Siis sitä jotain lampaanrasvasta tehtyä voidetta jota ei tarvi pestä pois ennen imetystä? Monilla se auttaa. Kannattaa myös yrittää vaikka pari imetystä tuputtaa enemmän toista rintaa niin tuo saa parantua. Ja ite kyllä herkästi ottaisin yhteyttä imetystukiäitiin imuotteen tsekkaamiseksi. Toivottavasti helpottaa pian, tuo on kyl tympiä ja kivulias vaiva tuokin!
 
Ite epäilin raskautta eniten siks että olin liian tyyni ja hyväntuulinen eikä ollut finnin finniä vaikka loppukierto menossa :D Testasin jo dpo 9 tai 10 enkä varsinaisesti yllättynyt noiden juttujen takia plussasta mut olihan se jotenkin niin uskomatonta että eihän sitä meinannut todeksi käsittää siltikään :love: Meillä oli eka yk niin sekin vähän hämmensi et nytkö jo, ite luulin et ikä hidastais jo vähän :D Nyt oon niin kurkkua myöten täynnä tätä raskautta näiden vaivojen takia että pitääkin alkaa tosissaan miettiä ehkäisyasioita, en vain ole löytänyt vieläkään mitään hyvää vaihtoehtoa :cautious:
 

Yhteistyössä