Syyskuiset 2019

Tyhmiä kyselen, mutta ootteko ostanu minkä kokosia noita imetystoppeja saati sitten rintsikoita? Täällä ei oo tissit vielä kasvanu hirveesti normaalista, mutta räjähtääkö niiden kasvu sitten synnytyksen jälkeen :D? Entäs jos normaali vaatekoko vaikka S, mutta nyt mahan takia vois olla isompikin niin ostatteko nykyhetken perusteella vaikka M kokoisen imetystopin vai sen S..

Sitten toinen kyssäri, alan vasta pyykkäämään noita äitiyspakkauksen vaatteita ja tuntuu hölmöltä että osa vaatteista on pesuohjeella 40 ja osa 60.. ootteko pesseet ihan ohjeiden mukaan vai esim. Kaikki 60? Haisevat niin myrkylle että tekis mieli lykätä kaikki kuuteenkymppiin mutta meneekö ne pilalle..? Eikös se oo vähän niinkin että sitten kun vauva ne sattuu sotkemaan kakalla/pissalla niin pöpöt kuolee vasta 60 pesussa..? Auttakaa tietämätöntä..
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Ahmaliini kyllä mä suurimman osan pesin ohjeesta huolimatta 60 asteessa. Oli sitten toki niitäkin mitä katsoin materiaalin perusteella ettei kyllä uskalla niin lämpimään lykätä.

Mä en ookkaan ostanut ku joskus ajat sitten lidlistä pari imetystoppia ja ne taitaa olla ihan mun normi kokoa ja parit imetysliivit tilasin h&m:ltä vissiin normikokoa mut ovat siis sellaset toppityyppiset rimpulat nekin, ihan alkua varten otin ne mutta aion kyllä satsata anakin yksiin vähän parempiin mut vaikee sanoa tosiaan sitä kokoa, sanovat että sitten vasta paras mennä kaupoille kun maito noussut. Joku arvio jossain oli että kaksi kokoa ”kasvais” mutta tiedä näistä. Sit vähän tietty sekin et jos se imetys ei syystä tai toisesta onnistukkaan niin en ite ostais kauheen kalliita liivejä valmiiksi.
 
Minkälaisia synnytystä enteileviä oireita/tuntemuksia aiemmin synnyttäneillä on ollut aiemmissa raskauksissa tai nykyisessä? Entä te, ketkä odotatte nyt ensimmäistä, onko olotilassa tullut jo jotain selkeitä muutoksia mitkä mahdollisesti voisivat enteillä jotain?

Ajattelin itse listata tähän pari juttua mitä oon pannut merkille viime aikoina, ihan kiinnostavaa sitten katsoa kertovatko nämä mitään synnytyksen lähestymisestä vai eivät. Laittakaa muutkn listoja! :)

Omat tuntemukset: runsas vetinen valkovuoto vielä edellistäkin runsaampaa ja holahtelee etenkin supistusten yhteydessä, harkkasupistukset on tihentyneet ja niiden kesto huomattavasti pidentynyt, muutamia supistuksia tullut, joiden aikana joutuu jo hetken hengittelemään vaikka eivät varsinaisesti satu vielä, vatsa sekaisin, oksettava olo, lapsen liikkuminen rauhoittunut selkeesti, lapsi pidempiä aikoja paikoillaan (nukkuu?), lapsen pään painuminen jalkoväliin (ajoittain ainakin luulen tuntevani pään jalkojen välissä), rintojen vihlaisut aika ajoin ja maidon lievä tihkuminen.

Nyt siis 36+5. Oiskohan näillä "oireilla" mitään toiveita saada lapsi syliin parin viikon sisään :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Ahmaliini ei noi oo mitään tyhmiä kysymyksiä, samoja miettinyt itekin edelleen. Äp-vaatteet pesin 40-60 asteessa vähän vaatteesta riippuen. Ne kyllä tosiaan haisi, tai osa niistä ainakin. Villasia ei uskalla pestä yhtään ohjetta kuumemmassa mut monet trikoot kestää 60 astettakin, varsinkin jos on puuvillaa. Vauvan kakkapyykit menee meilläkin joka tapauksessa sit 60 asteeseen.

Ja imetysliiveistä ja -topeista vielä... Mulla rinnat paisui valtavasti esikoisen synnyttyä ja maidon noustua, kakkosen kans ei enää niin paljoa. Nyt oottelen vastaavaa kasvua joskin jo raskausaika on kasvattanut rintoja aika paljon, koko muuttunut jostakin 70/75C jonnekin 80D/E. Osa kasvusta on pelkkää rasvaa mut osa myös jotain muuta koska rintoja juilii ja ne tuntuu muhkuraisilta, varsinkin viimeisinä parina viikkona. Isoimmat imetysliivit on 80E, muut pari on 80C. Jospa noilla pärjäisi, ostan sit uusia jos eivät riitä. Nuokin on ostettu Lidlistä ja H&M alesta, joten kovin kallis investointi eivät ole olleet :D Imetystoppeja oon ostanut sekä koossa S että M. Koko S tai joissakin jopa XS on mun normikoko. Alussa varmaan käytän kokoa M, jossain vaiheessa sit toivottavasti menee jo tuo S, katotaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Ahmaliini
Minkälaisia synnytystä enteileviä oireita/tuntemuksia aiemmin synnyttäneillä on ollut aiemmissa raskauksissa tai nykyisessä? Entä te, ketkä odotatte nyt ensimmäistä, onko olotilassa tullut jo jotain selkeitä muutoksia mitkä mahdollisesti voisivat enteillä jotain?

Ajattelin itse listata tähän pari juttua mitä oon pannut merkille viime aikoina, ihan kiinnostavaa sitten katsoa kertovatko nämä mitään synnytyksen lähestymisestä vai eivät. Laittakaa muutkn listoja! :)

Omat tuntemukset: runsas vetinen valkovuoto vielä edellistäkin runsaampaa ja holahtelee etenkin supistusten yhteydessä, harkkasupistukset on tihentyneet ja niiden kesto huomattavasti pidentynyt, muutamia supistuksia tullut, joiden aikana joutuu jo hetken hengittelemään vaikka eivät varsinaisesti satu vielä, vatsa sekaisin, oksettava olo, lapsen liikkuminen rauhoittunut selkeesti, lapsi pidempiä aikoja paikoillaan (nukkuu?), lapsen pään painuminen jalkoväliin (ajoittain ainakin luulen tuntevani pään jalkojen välissä), rintojen vihlaisut aika ajoin ja maidon lievä tihkuminen.

Nyt siis 36+5. Oiskohan näillä "oireilla" mitään toiveita saada lapsi syliin parin viikon sisään :geek:

Esikoinen tulossa ja ei sitten niin minkäänlaisia tuntemuksia, muutakun liitoskipuja, mut ihmettelen just kun ei mulla ole tietääkseni ollit yhtään mitään supistuksia tähän mennessä?? Ja LA alle kuukauden kuluttua.. tuntuu että kaikilla muilla on :D
 
Ai niin, unohdin tän! @tikkunekku90 hyvä idea :) Sulla kuulostaa kyllä aika lupaavalta siltä osin että tuskin menee ainakaan yliajalle... @Ahmaliini mulla ei ollut aikanaan mitään oireita ennen esikoisen synnytystä. Kaks edeltävää iltaa ekaa kertaa ikinä supisti ja sit kolmantena käynnistyi vesien menolla.

Kakkosen synnytystä ennen lähti limatulppa jo kaks viikkoa ennen, harjoitussupistuksia oli ollut puolivälistä asti mut jälkikäteen ainut selvä merkki synnytyksen käynnistymisen lähestymisestä oli se että edeltävänä iltana vauva punkes kipeästi ittensä lähtökuoppiin ja työnsi pyllynsä isoksi moykyksi mun ylävatsalle. Luulin että se kääntyi perätilaan, niin isosti ja kipeästi muljahti. Seuraavana aamuna alkoi supistukset klo 7 maissa, säännöllisesti supisti klo 8 alkaen ja lähdin heti synnärille koska halusin et kääntävät heti mokoman ennen ku ei enää ehdi. No, synnärillä selvis et pää alaspäin se on, pylly vain puskettu tosiaan ylös moykyksi, jota luulin pääksi :ROFLMAO: Supisti niin tiheään etteivät enää päästäneet pois ja iltapäivällä poika sit syntyikin jo.

Ei kysytty aiempia mut aattelin et ekaa odottavia voi kiinnostaa, synnytys voi käynnistyä tai antaa itsestään merkkejä etukäteen niin monella tapaa :)

Nyt tässä raskaudessa on viimeiset pari viikkoa rintoja jomottanut ja aristanut selvästi aiempaa enemmän. Välillä tullut maitotippa, joten selvästi kroppa käynnistelee meijerituotantoa tulevaa varten :love: Jonnekin alas tuikkinut pari päivää tosi kipeästi kun olen enemmän touhunnut ja siivoillut muuttoon liittyen. Supistuksetkin on tuntuneet aiempaa enemmän, en tiedä onko vain kohdun isomman koon takia (yläreuna lähes kiinni kylkiluissa nyt) vai onko supistukset muutenkin vahvistuneet. Ruokahalu on välillä ihan hukassa, muutamana päivänä tuntui ettei maistu mikään oikea ruoka niin söin sitten lounaan ja iltaruoan tilalla aamupalatyyliin leipää ja hedelmiä tms. Jalkoihin ja sormiin on alkanut kertyä turvotusta. Ei kovin paljon mut ite huomaan sen. Jalkoja ja käsiä myös kuumottaa usein, nukunkin alasti ja vain osittain peiton alla koska on niin kuuma :ROFLMAO:
lievästi etova olo on myös pahentunut viime viikkojen aikana :sick: Iltaisin varsinkin jotenkin paha olo. Ei tuu oksennusta mut ällöttävä olo ja tuntuu ku ois migreeni tulossa. Samaa ku oli alkupuolella raskautta joskaan ei yhtä pahana ku pahimmillaan. Kai jokin hormonitaso noussut, mulla tulee hormonivaihteluista normistikin migreeni.

Oireita pukkaa lisää varmaan tässä viikkojen kuluessa :D:whistle: Luulen että meidän vauva syntyy joskus rv 39-40 mut jännä seurata miten käy :)
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Ootteko muuten miettineet ehkäisyasioita, mitä käytätte synnytyksen jälkeen? Tai vaihtoehtoisesti aikooko joku yrittää toista heti perään? :D

Meillä on ajatuksena et tää kolmas saa jäädä viimeiseksi. Ollaan tosi kiitollisia näistä eikä oikein tunnu enää resurssit riittävän useampaan. Alunperin oltiin haaveiltu vähintään kolmesta, ehkä neljästä ja minä jopa viidestä mut nyt tuntuu ettei jaksa... Tää raskaus on ollut niin raskas etten jaksais tsempata vastaavaan itteäni ainakaan moneen vuoteen ja sit alkaakin olla jo ikää enemmän ku ite haluaisin vauvantekoa ja -hoitoa ajatellen. Tän vuoden lopussa täytän 32 ja haluaisin et tulis vähitellen myös aika jolloin lapset on isompia. Mut rakastan pikkuvauva-aikaa ja aion nauttia tästä ihan täysillä :):love:

Ehkäisy on siis keksittävä jostakin ja mielellään jokin varma. Ei musta ois aborttiin mut toivoisin silti ettei tosiaan ainakaan useampaan vuoteen tulis ylläriä, vähän myöhemmin ehkä jaksais kaivella huumorintajua ja asennoitua eri tavalla yllärivauvaan mut nyt ei. Mulle vaan ei passaa migreeninkään takia mikään hormonaalinen ja kuparikierukka mietityttää jos se aiheuttaa monille tosiaan aiempaa runsaampaa vuotoa ja onhan sen tehokin huonompi ku vaikka hormonikierukalla :whistle: Mies ei suostu mihinkään toimenpiteisiin koska jos vaikka halutaankin joskus se neljäs :D Ite en uskalla mennä leikeltäväksi. Kondomi ei tuu toimimaan... Mitään muuta ei sit taida enää olla :ROFLMAO::cautious: Meille varmaan siis tulee kuparikierukkavauva :barefoot:
 
@Lukka saa nähdä, toive on että tästä ei tulis ainakaan lokakuinen :ROFLMAO: tohon listaan voisin kyllä iteki lisätä vielä sen, että lapsi tuntuu tunkevan itseään koko ajan tonne alas ja just tollei kuten kuvailit että peppu muodostaa kovan patin ja möykyn ylävatsalle. Näyttää vatsa ihan epämuodostuneelta :cautious: Mulla on ollu niitä kohdunsuulla olevia kipuja jo niin kauan etten enää niihin oikein osaa reagoida mutta voihan ne toisaalta tässä vaiheessa jo alkaa saadakin jotain aikaan.

Ehkäisyasiaa oon jonkin verran miettinyt. Ihan heti putkeen ei kyllä musta tähän ois uudestaan, sen verran koville ottaa tämä loppuraskaus ja muutenkin. Ikäkään ei ihan vielä tule vastaan ja toiveena muutenkin meillä 2 lasta joten sen toisen aika voisi olla sitten muutaman vuoden päästä esimerkiksi. Söin 9 vuotta e-pillereitä ennen kun alettiin yrittää lasta, tulin suht nopeesti raskaaksi mutta ne muutamat kierrot ennen plussaa tajusin, että mitä se on kun kroppa ei ole kyllästetty keinotekoisilla hormooneilla. Siksi en haluaisi enää pillereihin tai muihin hormonaalisiin vaihtoehtoihin palata vaikka mitään isompia ongelmia niiden kanssa ei ollutkaan. Kondomi on alkuun varmaan ihan ok, mutta tuskin pidemmän päälle joten en tiedä kyllä yhtään mitä teen. Kierukkakaan ei houkuttele (n)
 
Täällä tuhisee nyt pieni mussukka kainalossa :love: klo 6.25 syntyi, 37+4 ja kokoa 2650g ja 47,5cm.

Tultiin sairaalaan illalla klo 22 verenpaineen noustua liian korkeaks, supistukset ei ollu vielä tarpeeks tiheitä vaikka jo sattuki kunnolla. Mutta täällä sitte ehti alkaa testien aikana kunnolla supparit niin ei enää kotiin jouduttu. Olin klo 3 vasta 3,5cm auki mutta otin jo epiduraalin ku ei huvittanu enää kärsiä kipujen kans, paljo kovemmat jotenki ku ekan kohdalla. Hitaasti eteni siihen asti mutta sitte yhtäkkiä oksitosiinin avulla nopeutu niin että ku klo 6 jälkeen puhkastiin kalvot niin samantien sainki jo ponnistaa. En ehtiny paljoa tehdä ku pieni oli jo sylissä, tuli niin vauhdilla että pääki oli ihan pyöreä ku ei ehtiny olla synnytyskanavassa kauaa :LOL: ei tullu tikkejä eikä edes nirhaumia, nyt ei tunnu enää edes siltä ku ois just synnyttänyt!

Tyttö hengas tissillä yli puoleen päivää enneku nukahti kunnolla, hurjaa miten paljo ollu hereillä tän päivän aikana eikä itke oikeastaan yhtään kunhan saa olla sylissä. Toivottavasti nyt yöllä sitte nukkuu :whistle:
 
Voi apua @Daisy85 :love::p:LOL: Onnea ihan hurjasti!! :love: Ihana että meni synnytys noin sujuvasti, pikaista toipumista! Muistan miten meidän kakkonen ei nukkunut tuntikausiin synnyttyään vaan lupsutteli vain tissiä :whistle: Sain unta vasta seuraavana aamuna vaikka poika syntyi klo 16 iltapäivällä. No, sen jälkeen sit nukku järkevämmin onneks. Toivottavasti pääset itekin pian normiaikaan enemmän unille. Ihanaa tutusteluaikaa vauvan kanssa :love::love:
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Täällä tuhisee nyt pieni mussukka kainalossa :love: klo 6.25 syntyi, 37+4 ja kokoa 2650g ja 47,5cm.

Tultiin sairaalaan illalla klo 22 verenpaineen noustua liian korkeaks, supistukset ei ollu vielä tarpeeks tiheitä vaikka jo sattuki kunnolla. Mutta täällä sitte ehti alkaa testien aikana kunnolla supparit niin ei enää kotiin jouduttu. Olin klo 3 vasta 3,5cm auki mutta otin jo epiduraalin ku ei huvittanu enää kärsiä kipujen kans, paljo kovemmat jotenki ku ekan kohdalla. Hitaasti eteni siihen asti mutta sitte yhtäkkiä oksitosiinin avulla nopeutu niin että ku klo 6 jälkeen puhkastiin kalvot niin samantien sainki jo ponnistaa. En ehtiny paljoa tehdä ku pieni oli jo sylissä, tuli niin vauhdilla että pääki oli ihan pyöreä ku ei ehtiny olla synnytyskanavassa kauaa :LOL: ei tullu tikkejä eikä edes nirhaumia, nyt ei tunnu enää edes siltä ku ois just synnyttänyt!

Tyttö hengas tissillä yli puoleen päivää enneku nukahti kunnolla, hurjaa miten paljo ollu hereillä tän päivän aikana eikä itke oikeastaan yhtään kunhan saa olla sylissä. Toivottavasti nyt yöllä sitte nukkuu :whistle:
Paljon onnea pienestä nyytistä!! ❤❤
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
@tikkunekku90 Verenpaineet on edelleen vähä korkeat mutta näyttää että sitä pidetään tässä vaiheessa normaalina ku kukaan ei oo sanonu asiasta mitään, yks hoitaja totes vaan että voi johtua unenpuutteesta.

Tyttö ois vedelly sikeitä koko yön, jouduin pyytään apua herättään syömään ku ei millään ois muuta tehny ku nukkunu :LOL: eli iteki sain levättyä! toivottavasti jatkuis unenlahjat tällasina, mutta luulenpa että on vaan sitä ku päivällä oli paljo hereillä. Nytki on ollu käytännössä aamusta asti hereillä ja vihdoin alkanu vähä torkkumaan, vaatii kyllä hyvin olla tissillä ja sylissä hereilläoloajan. Tais olla vatsavaivatki mitkä piti hereillä ku heti rauhottu nukkuun ku sai tehtyä isot kakat :whistle: toivottavasti nousis maito pian, viimeks tais mennä sen 3-4pv.

Hassua ku nyt jo normaalilta tuntuu vessassa käynti, ei yhtään kipuja.. mutta en tienny että noi jälkisupparit onki toisen kohdalla kovempia o_O lisäks vuoto paljo vähäisempää, luulis että ois toisinpäin ku kerran supistelee noin imetyksen yhteydessä. Tai sitte tulee vaan hitaammin ulos. Tässäpä vähän lisää yksityiskohtia, sori jos liikaakin :ROFLMAO:
 
@Daisy85 onnittelut pienestä prinsessasta :love:

Täällä on supistellut koko päivän. Kovasti kohtu tehnyt harjoittelua h-hetkeä varten menkkamaisten jomotusten kera.

Minun ehkäisy tulee olemaan sterilisaatio. Mikään muu ei sovi. Tai mistä tietää sopiiko sekään mutta ikäni puolesta ei enää lapsia.

Kiitos @Lukka imetysliivien ja - toppien vinkkauksesta (y)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lukka ja Daisy85
Onnea @Daisy85 :) Ihania uutisia!
Täällä alkaa joillain ollakin jo LA lähellä. Itsellä olisi vielä viitisen viikkoa siihen, mutta kyllä alkaa jo hermostuttaa ja turhauttaakin. Sitä toivoo, että aika kuluisi nopeasti ja samalla ei halua sen kuluvan ollenkaan, koska sitten joutuu synnyttämään :unsure:

Imetysliiveistä: Itse ostin Kampin Bebes -liikkeestä, olivat helvetin kalliit mutta tuntuvat laadukkailta, kun rinnat on aika isot ja tarvitsee paljon tukea ... Imetystopit tilasin Zalandolta :giggle:

Huomaan että mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä tarkemmin tulee tarkkailtua liikkeitä ja kaikkea muutakin. Piinaavaa.

Voisi kuvitella, että mulla on irtonnut limatulppaa jo useempaan kertaan, mutta en osaa sanoa voisiko se olla sitä, näyttää ainakin. Onko muilla ollut ? En ole tehnyt mitään asialle tai käynyt näytillä koska tulppahan kai voi jopa uusiutua.

Tänään on supistellut useaan kertaan. En usko pärjääväni ilman epiduraalia tositilanteessa, koska harjoitussupistuksetkin tuntuvat melko epämukavilta, vaikkeivät satu.

Perjantaina on lääkäriaika, katsotaan onko vauva oikeinpäin.

Olen tänään kärsinyt melko pahoista mielialanvaihteluista, alkaa olla hormonit varmaan aika valloillaan kehossa:D

Ehkäisystä: Mulla oli hormonikierukka 9 vuotta. Kun otin pois, olin järkyttynyt menkoista. Hirveä Niagara ja turvotus. Tavallaan haluaisin olla ilman hormonaalista ehkäisyä, mutta toisaalta uskon palaavani kierukkaan, koska menkat loppuvat, mutta esim. ovulaatiot eivät esty, joten koko oma hormonitoiminta ei "sammu" :)

-RV 35- :)
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85 ja Lukka
@Daisy85 lämpimät onnittelut vielä minultakin:love: miten teillä sujuu? Laitahan kuulumisia taas kun kerkiit. Odotan ite niin kuumeisesti pientä tälle puolen, että ihana lukea miten hommat teillä etenee.

Tosin eilen viimeks mietin, oliko tässä pikkukolmosessa yhtään mitään järkeä kun elämä olis niin helppoa noiden kahden koululaisen kanssa. Mutta kuten aiemmin järkeilin niin tuskin tätä tulee katumaan, ennemminkin olis vuosien kuluttua varmemmin kaduttanut jos tää olis jäänyt tekemättä.

Mulla oli hormonikierukka 7 vuotta ja luulin sen sopineen täydellisesti. Tai sopihan se varmaan niin hyvin kun mahdollista mutta vasta sen poiston jälkeen huomas miten keho oli ”vapaa”!! En haluis hormonaalista ehkäisyä mutta hyvin mahdollista, että siihen kierukkaan päädyn. ”Lopullisia” ratkaisuja en ehkä ole valmis tekemään vaikkakin melko varmuudella nää muksut on tässä. Mutta kun ikää vasta 30 niin eihän sitä pirukaan tiedä jos vielä myöhemmin...

Täällä supistelee päivittäin. Ei kovin kivuliaasti mutta inhottavasti niin että tekeminen keskeytyy. Esikoinen syntyi 40+1, toinen 39+1 ja nyt olis tänään 38+1 Ei merkkejä, että tänään tulis.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka ja Daisy85
Mä yritän nyt jotenkin suhtautua tähän loppu aikaan niin, että tää syntyy aikasintaan laskettuna aikana tai sen jälkeen. Muuten tuntuu, että turhaudun ja ahdistun jokaisesta päivästä kun mitään ei tapahdu vaikka eihän periaatteessa vielä pitäisikään tapahtua :ROFLMAO: jotenkin sitä vaan on jo niin valmis vaihtamaan tämän raskauden äitiyteen etten jaksaisi enää yhtää ja etenkin kun tietää, että lapsella aika varmasti olisi jo kaikki ihan valmiina elämään tällä puolen mahaa.

@Daisy85 teilläkin taisi lapsi olla ihan ns. "valmis" että ei kaivannut mitään erityisiä hoitotoimenpiteitä? On tosiaan kyllä kiva kuulla, että synnytys voi mennä noinkin "helposti" mitä kerroit tai ainakin ilman mitään pahempia damageja.. Sitä kun omalla kohdalla pelkään, että repeän ihan palasiksi:unsure:
 
@tikkunekku90 pahat repeämät on onneks harvinaisia ja pienemmistä yleensä toipuu tosi hyvin. Itellä tullut molemmissa synnytyksissä II asteen repeämät, esikoisen haastavaksi menneessä imukuppisynnytyksessä repeämä tuli episiotomian jatkeeksi ja sen tikkas lääkäri, se parani hyvin. Tokassa tuli samaan kohtaan pienempi repeämä jonka tikkas kätilö, se parani nopsaan, en ees huomannut sitä. Ja mulla siis vauvat syntyneet virhetarjonnassa, molemmat avotarjonnassa. Jos seuraava syntyy normaalisti takaraivo edellä niin ties vaikka ei tulis mitään repeämiä. Ja ponnistusvaiheen nopeus saattaa myös vaikuttaa, nopeissa ei kroppa ehdi venyä rauhassa. Supernopeat ponnistusvaiheet on kuitenki ensisynnyttäjillä harvinaisempia. Toivotaan että kaikki selvitään suht vähillä vaurioilla, ite en enää pelkää pieniä repeämiä, näkyvät parantuvan hyvin. Ja isot tosiaan harvinaisia.
 
Anteeksi tämä piiitkä hiljaisuus. Olen kyllä käyny lueskelemassa mutta aikaa vastailuun ei ole oikein ollut:eek:

Ensinnäkin onnittelut @Daisy85 :love:

Koti vihdoin saatu siivottua, vauvan vaatteet pesty ja viikattu lipastoon:love::love::love: vielä tarvitsisi pedata vauvan sänky valmiiksi, pakata sairaalakassi jne...:rolleyes:

Niin sairaalakassista puheenollen, eikä vauvalle ole oikeasti enää vaatteita sairaalan puolesta?o_O viimeksi 17-vuotta sitten oli:oops:(n):whistle:

Vaikuttaa kelit toistaiseksi niin lämpimille että ei varmaan sairaalakassiin tarvitse vanuhaalaria vaan teddy tai college-haalari riittäisi, bodyn, potkareiden, myssyn jne lisäksi:geek:

Keskiviikkona olis taas neuvola, jossa neuvotaan kuulemma esilypsämään maitoa vauvalle pakkaseen:eek: mitenköhän tämäkin onnistuu:confused: sitten taas viikko tästä toivon pääsisin synnyttämään jo, silloin kontrolli vauvan koon suhteen ä-polilla, jos kasvu ollut samaa vauhtia kuin viimeksi niin olis toivon mukaan käynnistystä tiedossa;)(y)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Lukka se on kyllä lohduttavaa kuulla, että vaikka tulisikin repeämiä niin ne yleensä paranee hyvin. Ja näinhän sen täytyy pääasiassa olla, eikai kukaan haluaisi lapsia ainakaan enempää kuin yhden jos jälkiseuraukset olisivat jotain ihan kamalaa.. Kovin usein vaan kuulee näitä juttuja, että seksielämä pilalla lopullisesti ja kaikenmaailman ongelmat arpien kanssa ym. Toivotaan tosiaan, että meille kaikille suotaisiin helppo ja onnistunut synnytys :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@BIMK siis esilypsää maitoa? En ole koskaan kuullutkaan mutta moni asia onkin muuttunut näinä vuosina, kun minäkin viimeksi raskaana ollut. Paljonko sulla on ollut veikkaus vauvan koosta ultrissa? Kyllä mä luulen, että vauvoille vaatetta löytyy päälle osastolla... (n) Eikö niille tule kylmä muuten, kun ei kait ole tarkoitus koko ajan tissillä ja iholla olla?! Pitää sitä äidin nukkuakin. Jotkut muutokset ovat hyviä ja toisia taas hieman epäröiden vastaanottaa.
 
En minäkään ole kyllä mistään esilypsyistä ikinä kuullutkaan(n)

Ja mun käsityksen mukaan joka on kyllä 7,5 vuotta vanha niin kait siellä synnärillä vaatteita pienelle on. Että sitten vaan ne kotiintulovaatteet mukaan? Vai menikö multa jotain ohi ymmärryksen.
 
Meillä synnytysvalmennuksessa kätilö sanoi, että rv 38 alkaen voi alkaa lypsää maitoa pakkaseen. Mietin jo siellä että mitähän hittoa, ei multa mitään maitoa tule nyt paitsi jotain onnetonta tihutusta mutta ei siitä mihinkään lypsettäväksi ole. En tiedä tarkoittiko sitten, että jos maitoa alkais oikeesti tulla enempi niin voi lypsää talteen (n)

Meillä saa synnärillä lapselle vaatteet sairaalassaolon ajaksi, tosin ovat ilmeisesti melko reilun kokoisia jos pieni lapsi eli suosittelevat ottamaan jotain pientä vaatetta mukaan varmuuden vuoksi. Kotiutumisvaatteet sitten erikseen. Itse pakkasin kaksi vaatekertaa valmiiksi, saa riittää :LOL: jos nyt joku hiha on vähän reilu siellä synnärillä niin ehkä se ei haittaa.
 
Joo, kyllä keskiviikkona menen harjoittelemaan neuvolaan esilypsyä:unsure::ROFLMAO:

uutta koko arviota saan vasta ensi keskiviikkona, ei ole tiedossa kun toi 6.8 tullut 2900 grammaa, eli kuukausi ollaan sitten taas kasvettu ensi viikolla ja viimeksi sanoivat että jos kasvu edelleen reipasta niin käynnistykseen. Hurjan kokoinen pikkunen ku aattelee että viikolla 34(äkkiä laskettuna) jo niin iso, esikoinen syntyessään rv 40 + 1 oli 3190 grammaa:whistle:

Niin siitä ehkäisystäkin piti minunkin kommentoida, eli ei tule ehkäisyä saa tulla kolmas jos tullakseen perään:whistle::love:
 

Yhteistyössä