Syyskuiset 2019

@Lukka kamalaa :( toivottavasti ei itselle ala kehittyä noita vasta-aineita. Nyt ainakin kahdessa verikokeessa vasta-aineet negatiiviset ja seuraava oli vissii joskus viikolla 36. Rv 30 saan sen pistoksen ja sit viimeistää synnytyksen jälkeen toisen piikin ellei tuu mitään ennen sitä. Teillä vois olla kyl niin et sun mies on kans miinus kun useampi on miinuksen perinyt ja ymmrtääkseni plussa periytyy voimakkaammin. Kai :D

Mulla kans paasto 12h ja rasituskoe meni muuten hyvin paitsi et se alko mulla klo 10 vasta ja oli kyl hirvee nälkä kun pääsin vasta joskus klo 12.30 syömään. Ja onhan siellä tosi tylsää kököttää se 2 tuntia :D
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Joo, se reesustekijä määräytyy siten että positiivinen periytyy vallitsevasti ja negatiivinen peittyvästi. Eli jos saa yhdenkin positiivisen tekijän toiselta vanhemmalta niin on itekin positiivinen. Negatiivinen tulee vain sillä että saa molemmilta sen negatiivisen tekijän.

Mut esimerkiksi meillä ei oo varmaa että myös mies on negatiivinen, koska vois olla myös niin et se on positiivinen ja sillä on sekä positiivista että negatiivista tekijää joita välittää omalle jälkikasvulle ja 50 % todennäköisyydellä meidän molemmat lapset on sattuneet saamaan sen negatiivisen myös isältään ja ovat siks negatiivisia hekin kuten minäki. Mut hyvin paljon mahdollista että mieskin on negatiivinen, epäilen sitä hyvin suurella todennäköisyydellä jos tää kolmaskin on Rh- :) Kiva tietty jos niin, eipähän tarvi stressata tuosta sitte enempää. Jännä nähä muutenki mitä veriryhmää tuleva laps on, ite oon A- ja lapset on A- ja O-, miehestä ei tietoa mut se voi olla joko A, B tai O. O-veriryhmä, joka mun toisella lapsellaki on, periytyy peittyvästi kuten toi Rh- eli vaatii molemmilta sen veriryhmätekijän joten tiiän itekin että mulla on sekä A- että O-veriryhmätekijä geeneissä mut koska A periytyy vallitsevasti niin oon A. Miehelläkin on kuitenki pakko olla ainaki se yks O-veriryhmätekijä koska tosiaan tuo toinen meidän lapsista on O-veriryhmää. Vois aatella et todennäköisesti mies on iteki O- mut saa nyt nähdä sitte.

Jotenkin tää vauvan tulo on muuttunu taas astetta konkreettisemmaksi lyhyessä ajassa, jännä miten se vähitellen sieltä iskostuu tietoisuuteen. Herumisrefleksistä oireilevat rinnat ja pallomaha yhdistettynä koko ajan tiukempina tuntuviin vauvan liikkeisiin kyllä pakottaa aattelemaan että sieltä se pieni on tulossa :D:love: No, meneehän tässä vielä luultavimmin kolmisen kuukautta mut silti, äkkiä sekin menee. Ja mä kyllä todella tarviinkin tän odotuksen loppuajan oman pääkopan ja meidän tulevan muuton takia :D En silti toisaalta malttas ootella et vauva syntyy. Mut on mukava huomata että tässä vähitellen vauva soluttautuu meidän arkeen ja ajatuksiin entistä syvällisemmin :love: Saapa nähä millanen tyyppi sieltä tulee, ois kiva yksilöidä häntä jotenkin eikä sanoa vaan vauvaksi :)
 
Jotain hämäriä muistikuvia mullakin oli näistä veriryhmän periytyvyyksistä ja on aina kiinnostanut hirveesti noi jutut muutenkin, @Lukka sulla oli tarkasti hallussa toi :) toinen mikä kiinnostaa on mahdollinen silmien värin periytyminen, koska mulla ja mun äidillä on täysin identtiset silmät. Meillä on siis molemmilla se heterokromia mutta niin, että silmässä on siis kaksi eri väriä samassa silmässä. En oo varma et onko tää yleisempää kuin se että silmät on keskenään eriväriset vai miten päin. Meillä siis molemmissa silmissä sekä ruskeaa että vihreää. Kiinnostais tietää onko tääkin miten voimakkaasti periytyvää, pitääpä ihan tutkia :)
 
Mä oon ihan innoissani aina kaikesta perinnöllisyysasiasta :D Aioin joskus urautuakin siihen mut valitsin sit lopulta toisen opiskeluvaihtoehdon. Ihmeesti jäänyt näköjään silti mieleen kaikkea aiheesta :)

Kuulostaa ihanalta ja jännältä tuo sun silmien väri! :) Varmasti mielenkiintoista seurata miten periytyy, onko sulla sisaruksia, miten heillä? Vauvoilla ei muuten välttämättä heti näe oikeaa silmien väriä vaan ilmeisesti se voi muuttua ekan vuoden aikana. Meidän lapsilla se tosin on pysynyt aika samana, esikoisella saanut enemmän uusia vivahteita. Molemmat mun lapset on sinisilmäisiä kuten minä vaikka mies on ruskeasilmäinen ja sen pitäis periytyä vallitsevasti :D Toisella mun lapsella on tismalleen samanlaiset siniset ku mulla, toisella on sitte sellaiset paljon vihertävämmän siniset. Miehen isällä on itse asiassa myös sellaiset. Saa nähdä millaiset on tällä meidän kolmannella, jotenkin olettais että mies sais yhden ruskeasilmäisenki lapsen eikä jäis ite ainoaksi ruskeasilmäiseksi. En tiiä periytyykö silmien ja hiusten väri jotenkin toisiinsa linkittyen koska meidän lapsilla ne menee just niin että se jolla on just samanlaiset silmät ku mulla on periny myös samanväriset hiukset ku mulla ja tää toinen jolla on isänsä isän silmät on selvästi enempi ku isänsä hiusten suhteen. Muutenki on kyl jännä nähdä miten kaikki periytyy, me ollaan miehen kans niin erinäköisiä et on ollu ainaki näistä kahdesta ekasta helppo sanoa mitä lapset on kummaltakin perineet kun ainut meitä vanhempia yhdistävä tekijä on vaalea ihonväri :D
 
Mulla oli siniset silmät kun synnyin, äidistä en tiedä miten hänellä. Joka tapauksessa nyt meillä silmät niin samanlaiset että kuvan perusteella en osaisi itsekään sanoa kummam silmä kyseessä, mun vai äidin :D mulla ei ole sisaruksia ja mun isän silmät on sellaset aika vaaleat siniharmaat. Tulevan lapsen isällä on taas jotenkin poikkeuksellisen vihreät silmät joten saa nähdä. Pitäs selvitellä että pitikö näiden mun silmien olla ruskeet vai vihreät et kun tää mutaatio on kai niin että jossain vaiheessa sikiövaiheen kehitystä tapahtuu jotain ja jo kehittymässä ollut väri jää "vajaaksi" ja kaveriksi tulee toinen väri joka on yhtä voimakas. Tai jotain sinne päin :D
 
En muista kuka kirjotteli maidon herumisesta mutta havahduin itsekin tähän viikko sitten että jalalle tipahti jotain kun istuin ja automaattisesti katsoin ylös tuleeko se katosta :ROFLMAO: samassa tajusin että rinnastahan se tuli.

Viime yönä näin muutes unta että mulla oli vauva jonka olin jättänyt syöttämättä koko päiväksi ja samassa siinä ihmettelin kun maito ei ole lainkaan noussut...

Neuvolassa olin maanantaina ja tosiaan sillä helkutin raja-arvolla pamahti verensokeriseuranta loppu raskaudeksi. Painoa ei saisi tulla lisää. Siitä ihme radi ryhmästä kieltäydyin työkiireisiin vedoten. Valittelin supisteluja ja luonnollisesti niitä aiheuttavia touhuja tulee välttää. Vähän on ikävästikin kiristänyt ja kirvellytkin, ei viellä suostuttu sisätutkimusta tekemään vaan ensin pitää viiä virtsanäyte et pois sulkee vti mahdollisuus.

Sf mitta oli mullakin yläkanttiinn, joku muukin siitä kirjotteli, eka oli yli käyrän, sitten mittas uudelleen ja oli sentin alempi ja meni sinne käyrille sitten. Mietin itekkin kuinka luotettava tuo mittaustapa on varsinkin kun mittaaja vaihtelee mulla, eka oli sijainen nyt ”oma” , ens kerralla oma on lomalla ja sit lekurikerta ja mittaaja taas joku muu kun edelliset.

Jaksamisia kaikille. Kyllähän tää todentuu päivä päivältä. Tyyppi möyrii ja vatsa kasvaa. Turvotuksia ei ihme kyllä ole jaloissa vielä lainkaan. Niitä odotellessa. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja harmi että just raja-arvojen takia jouduit syynättäväksi. Mitenhän ne meinas että näiden viikkojen jälkeen ei enää paino nousisi ollenkaan? Sehän tarkottais käytännössä sitä että sun pitäs alkaa laihduttaa samaan tahtiin kuin mitä lapsi ottaa painoa. Mulla ainakin paino on nyt alkanut just selkeesti nousta että jos meinais että tämä pysähtyis nyt näihin lukemiin niin nälässä saisin olla loppuraskauden. Tuokin typerää että miksi sitä sisätutkimusta ei muka voi tehdä, ihan kun se ois jotenkin kallis tutkimus. Eihän se nyt lääkäriltä vaadi kuin tutkintovälineiden tuikkamisen sisään.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Tulenpas minäkin päivittelemään vähän kuulumisia taas pitkästä aikaa:)

Jippii jihuu, radi diagnoosi saatiin tännekkin, sokerirasituksen 1h arvo vähän koholla(n) nyt annettiin sitten neuvolasta mittarit, vihot jne...kolmena päivänä viikossa pitää neljä kertaa mitata:confused: sittenhän tämä radi diagnoosi aiheuttaa myös sen että synnärillä vauvan synnyttyä pitää viipyä ainakin kaksi vuorokautta kunne mittailee vauvan sokereita:eek:

Sitten minä innostuin törsäämään ja menin 4d-ultrassa käymään:oops: Tuo vatsassa hääräilevä ”Kakao” on varmasti tyttö ja eilen kun viikkoja oli kasassa 26+4 tuli tämän hetkiseksi painoarvioksi 940 g:love: Kuvista ei kyllä tullut parhaat mahdolliset koska minulla on paksu istukka ylhäällä edessä ja ”Kakao” tykkää pitää päätään siinä kiinni:ROFLMAO: Lisäksi neiti on viellä linkkuveitsi asennossa, jalat kasvojen edessä:whistle:

Vakuutus hommat täällä on vielä aikalailla auki:unsure: mutta ajatuksena kyllä olisi ainakin synnyttyä ottaa vakuutus:barefoot:

Niinku näkyy, tarkkuus ei kovin suuri mutta näkyy sielä vähän kasvoja ja jalka niiden edessä:p:love:

http://aijaa.com/TJ9VWe
 
Mulla ei niinkään menkkamaista kipua tai jomotusta ole mutta sellasta tiukkivaa pistävää kipua välillä tuntuu jossain kohdun alaosassa. Etenkin jos lapsi on perätilassa niin tosi epämukava olla itselläni. Viimeeksi eilen monotti tonne alakertaan monta tuntia niin että ihan tuskassa yritin venytellä mahaa, jotta neiti suostuis kääntymään. Yöllä sit heräsinkin siihen kun hän heitti oikein kunnon voltin mahassa ja nyt on taas liikkeet selkeesti ylhäällä ja sivuilla :)

Sellasia repäisykipuja mulla on ollut monta viikkoa öisin kohdun reunoilla. Lääkäri sano et normaalia just näillä viikoilla kun lapsi ottaa painoa ja paikat venyy reilusti. Ehkä sullakin siellä tehdään vaan tilaa?
 
@tikkunekku90 näkyi olevan tossa radivihkosessakin ohjeena ettei diagnoosin jälkeen saisi paino nousta. Mulla nyt ollut jokunen kilo liikapainoa jo ennestään. Liittynee varmaan siihenkin. Mutta silti hankalaa joo yrittää nyt sit elää tosi niukasti ettei painoa tulis. Jäätelöstä en nyt kuitenkaan luovu kokonaan näin kesäaikaan.

@BIMK siistosiaan, enpä hoksannut et ei sit ihan heti päästäkkään synnäriltä kotiin radin vuoksi. Voihan....

Pissanäyte oli muutes puhdas. Eli ajoittaiset kirvelyt liittynee johonkin muuhun.
 
@Ninnu118 mulla ei niinkään pissiminen kirvele vaan jonnekki tonne sisuksiin, kuvittelisin että juurikin kohdun suulle kirvelee ja tuikkii ikävästi ajoittain, tämän vuoksi plv otettiin mutta tosiaan ei suostuttu sisätutkimusta vielä miettiin. Itellä kuitenkin pelkona että mestat sielä turhan aikasin avautuu tmv.
 
Tietääkö kukaan onko raskausaikana syytä välttää paljuilua? Järvivedellä täytetty palju odottelis mökillä ja tässä mietin, että onkohan tollanen kuumassa ja epäpuhtaassa vedessä lilluminen kovinkaan viisasta tässä vaiheessa. Kohdunsuun tilanteesta ei hajua, kaksi kertaa tarkastettu ja molemmilla kerroilla kiinni jne. mutta viimeisimmästä tarkastuksesta on jo joitakin viikkoja aikaa. Lisäksi voiko se kuumuus aiheuttaa lapselle tukalaa oloa? Saunassa oon käyny ehkä kerran viikossa mutta siellähän nyt ei olla kuitenkaan kovin kauan kerrallaan toisin kun paljussa taas tulee istuttua pidempään. Että sen puoleen ei minusta ihan verrattavissa. Eikös kuumaa kylpyä suositella siinä vaiheessa jos synnytys pitäisi saada käynnistymään että kai sillä kuumalla vedellä joku vaikutus voi olla?
 
Minä en ui enkä kylve raskaana, juurikin niiden veden epäpuhtauksien vuoksi. Olen niin supisteluherkkä, ja näin uudelleen synnyttävällä on muutoinkin pehmeä ja lyhyt kohdunkaula. Ainakin minulla. Saunon kyllä parikin kertaa viikossa.

Miten teillä muilla parisuhde on voinut raskauden aikana? Minulla onneksi vain pari kertaa tullut "hermoromahdus" mieheen o_O. Saa nähdä kuinka hormonit vielä heittää loppua kohti.
 
@Ahmaliini Mullakin ollu välillä, tyyliin ehkä muutaman kerran viikossa, menkkakipuja muistuttavia. Tai sellaisiksi mä niitä lähinnä kuvailisin. Mun menkkakivut ei oo niinkään jomotusta, vaan sellanen pitkään kestävä tunne. Epämiellyttäviä, mut ei kivuliaita. Kun mä en vieläkään tiedä, miltä supistuksen pitäisi tuntua, niin oon miettiny, että voisko noi olla mun tapa tuntea supistus. Mitään mahan kovenemista en kyllä oo havainnu.

Mitä muihin kipuihin tulee.. no, viimeksi eilen mietin, että toosa natisee kyllä liitoksissaan siihen malliin, että ihme, jos ei sieltä joku mahdu läpi mönkimään parin kuukauden päästä..:p
 
@Nyytti19 parisuhde on voinut meillä aika pitkälti samalla tavalla kuin aina ennenkin eli ihan hyvin ja välillä räjähtää :D ehkä näin kesän tultua itseeni on vähän ärsyttänyt se kun ei oikein itse voi tehdä kaikkea kuten ennen ja mies ei taas ole vielä joutunut luopumaan mistään ja hän ei ymmärrä sitä miksi mua välillä turhauttaa. Läheisyys on muuttunut viime viikkoina erilaiseksi osittain, mies enempi halailee ja silittelee mutta taas seksin suhteen on melko pidättyväinen kun ei kuulemma tunnu luontevalta enää. Ei nyt sentään olla kokonaan lopetettu mutta kerrat on kyllä max. kerran viikossa eikä itseenikään ehkä ihan kiinnosta niin kuin normaalisti. Veikkaan et loppua kohden tahti hiljenee entisestään.

Pari päivää on ollu todella ikävää tuikkivaa kipua jossain tuolla kohdunsuun alueella. Ei nyt jatkuvasti mutta kuitenkin. Miltä liitoskivut ylipäätään tuntuu ja missä? En tiedä onko mulla sellaisia edes ollut.
 
Meillä parisuhde on ollu tosi hyvällä mallilla koko raskauden ajan. Mulla ei oo ku kerran tullu kauhee itkukohtaus, mut muuten ollu hormonit yllättävän tasaset. Seksin puoleen mulla taas on halut hävinny täysin. Ei tee ollenkaan mieli, ja jos viimeksi kun teki, niin kaikki asennot oli niin hankalia että aivan turhautti. Mutta onneksi mies on vähähaluinen muutenkin kesäisin, niin ei oo sen puoleen tarvinnut kriiseillä:)

Mulla alkaa olla tukala olo tän mahan kans. Ja sitte ahdistaa ihmisten mukahauskat kommentit mahan koosta ja mun lihomisesta:mad: ihan ku raskaus olis joku lupa sille että saa vapaasti lääppiä mun mahaa ja kommentoida painoa, vitsillähän ne on toki heitetty mutta silti:censored: en oo ikinä tykännyt että mun mahaan kosketaan, hyvä kun oma puolisokaan saanut koskea. Nyt kaikki on koko ajan koskemas. Tottakai saa koskea jos viittis kysyä luvan ensi.. no, eiköhän ne ymmärrä jos jonku hormoniräjähdyksen joskus saan:ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Jospa kävis välillä merkkaamassa itsensä tännekin, somessa keskustelu niin paljon helpompaa :oops:

100 päivää jäljellä :love::barefoot: varasin itselleni torstaille 4D ultran, ihanaa päästä kurkkimaan vauvan ilmeitä! <3 julkinen sektori ei näytä pitävän mitään kiirettä geenipoikkeamatulosten kanssa, kasvukontrollia ei anneta ennenkuin tulokset tulee. Kerran sikiötutkimusyksikköön soitin mutta hyvin tympeä vastaus tuli et ”pitää jaksaa odottaa”, joo - ei olekaan kyse mun jaksamisesta :cautious: Kolmatta viikkoa mennään ilman painoarviota ja varmuutta kasvusta :notworthy: Pätkis liikkuu voimakkaasti ja sen turvin olen uskaltanut odotella.
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85 ja Lukka
Joo toi mahan koon kommentointi on TODELLA raskasta. Vitutti kerran yhden tukevan mamman "noh sullahan on taas maha kasvanut, oot syöny kahden edestä" niin paljon että sanoin vaa et nii on sullakii :) se ilme ois pitäny saada taltioitua. Ja mulla ei oo ees tullu kiloja kuin muutama.

Mä en ymmärrä miksi kukaan kyttää mitä joku raskaana oleva syö, miten pukeutuu ja onko se maha nyt kasvanut vai ei. Puhumattakaan mistään mahan lääppimisestä, itse oon ne muutamat yritykset koskee mun mahaan torjunut heti alkuunsa. Tähän mahaan saa koskee vain ja ainoastaan lapsen isä ja terveydenhoitohenkilökunta, ei muut. Mulla ainakin mahan koko muuttuu sen mukaan missä asennossa lapsi on ja olenko itse juuri syönyt = maha turpoaa jne. En ymmärrä eikö ihmisillä oo mitään järkeä päässä
 
Siis joo, mulla kans saattaa yhtäkkiä muka maha kasvaa, kun vauva vaihtaa asentoa. Ärsyttää kyllä ne kommentit ja kyttäämiset. Eikö se mahan kasvu nimenomaan kuulu raskauteen, niin en ymmärrä miksi sitä pitää niin ihmetellä ja kauhistella:cautious: äiti just viimeksi eilen sano että hirvittää minkä kokonen mun maha on sitte elokuussa. Sanoin sille vaan että mitä sitä miettimään, mähän sen kannan:mad: ihan niinku kukaan läheisistä ei olis ennen nähny raskaana olevaa(n):ROFLMAO:
 
Mulle sano kirpparin kassalla ollut työntekijä, ’ kiva varmaan olla tolla mahalla näillä helteillä ’. Olin, että eipä tässä muutakaan voi. o_O Että ihan kuin tässä olisi vaihtoehtoja.Kyllä tuntemattomat heittelee kommenttia kanssa, ihan kuin tää maha olisi heidän kannettavanaan. Ja arvokkain aarre on sisällä kasvamassa :love:
Musta meni sisätaudeille konsultaatiopyyntö tms.. kilppariarvot heittää pyllyä
 
Mulla on yks kaveri jolla puolestaan vatsa näkyi vasta joskus rv 30+ ja oli loppuun asti tosi olematon vaikka lapsi kuitenkin n. 3kg ja kasvoi normaalisti. Tää mun kaveri muutenkin on tosi hentonen ja keskivartalolta pitkä joten lapsi ilmeisesti mahtui piiloutumaan aika hyvin. Hänelle kommentoitiin jatkuvasti "Ootko varma et oot raskaana?" "millon viimeeks oot käyny ultrassa et kasvaako se sun lapsi ollenkaan?" "ei varmaan kannattais näännyttää itteensä raskaana". Tosi ikävää kun itsekin varmasti jokainen miettii että onkohan lapsella kaikki kunnossa ajoittain ja sitten heitellään tämmöstä kommenttia.
 
Täällä kylällä kanssa yksi näinen jolla 3 lasta eikä raskaus ole kertaakaan näkynyt ulospäin! :eek: On vaan niin timmissä kunnossa ettei näy. Kyllä mulla vaan. Ja mun kaverillakin näkynyt vasta ihan just ennen synnytystä hieman vaikka jo 5 lasta
 

Yhteistyössä