Syyskuiset 2019

En kysellyt, kysyin vaan että eikös toi PAPP-Akin oo matala ja sanoi vaan että no vähän joo. Mutta kun riskiluvut oli kaikki todella pieniä, niin ei haittaa. Ja sanoi että ei tuon HCG:n takiakaan kannata huolestua. Monilla paikkakunnilla kuulemma tuon kasvun tarkkailun rajana on MoM-arvo 5.
Juu meillä samoin riskiluvut tosi pienet. Jotenki sitä ottaa itse niin helposti stressiä näistä (tai oikeestaan kaikesta mistä voi ottaa:whistle:) kiitos kun vastailit ja hyvää odotusta:love:
 
Huhhuh. Kävin tänään radi-kontrollissa lääkärillä ja tuli sitten puheeksi että vähän painavien nostelut töissä on saanu supisteluja aikaan ja lääkäri sitten katsoi ja kokeili kohdunsuun tilanteen. Oli kuulemma pehmennyt ja hieman lyhentynyt viikkoihin (25+1) ja siihen nähden että olen ensisynnyttäjä. Kirjoitti mulle sit saikkua äitiysloman alkuun asti. Olipa kiva pommi viedä lappu töihin.. (n) Mutta, vauvan hyvinvointi etusijalla! Onneksi ei kuitenkaan vuodelepoa määrätty, riittää että höllään enkä nostele painavia. Voi mies parkaa kun pistän sen nyt hommiin... :p nii ja tuntuupa hurjalta että vaivan painoarvio on tuplaantunut kolmessa viikossa! Nyt meijän pieni pentu painaa noin 800g. Iso tyttö jo! :barefoot:
 
@Miina- Ihania uutisia, toivottavasti loppuodotus sujuu paremmin ja pääset nauttimaanki stressaamisen sijaan!

@Viltti-tossu Nauti nyt vapaa-ajasta hyvillä mielin ku ei tartte ton enempää rajoittaa liikkumista, saatpahan valmistautua kaikessa rauhassa esikoisen tuloon (y)

Mulla on nyt 26+4 ja tuntuu niinku viimeisillään ois :cautious: painaa jo maha ja tuntuu monesti ettei saa tarpeeksi happea. Kuiteski kävelen päivittäin tosi paljo, monesti jopa 10km ja yliki. Hirvittää aatella että vielä 3kk kasvua jos nyt jo tuntuu tältä.. toisaalta ei mitään sen rankempia oireita tai stressin aiheita niin ei pitäis valittaa :whistle:
 
Mulla kans mietityttää vähän tää touhuaminen kun jaksan ihan hyvin ja ei sinällään muuta ongelmaa ole, mutta heti kun enemmän teen jotain fyysistä (pihahommat, pyöräily tai vaikka siivoan ym.) niin alkaa supistella. Kivuttomasti kylläkin mutta voiko tuo tarkoittaa jotain kun selkeesti rasituksesta tulee..?

Täälläkin odotellaan sokerirasituksen tuloksia, saa nähdä.
 
Ite olin kanssa sokerirasituksessa ja keskimmäinen arvo oli just rajalla eli oliko se nyt 10.0 tai alle pitää olla niin mulls oli just 10.0
Huokasin helpotuksesta kun asiaa itse omakannasta tulkitsin mutta terkkutäti sanoi että raja-arvolla joutuu seuraan sokruja kotona ja mennä johki vit-piiiiiiiiip ravitsemusneuvojan tapaamiseen. Kiinnostaa kun kilo paskaa. Ja älkää luulko että oon vaan välinpitämätön koska niin se ei ole, mutta tiedän jo kaiken sen mitä se tulee selittämään. Osaan ilman opastustakin tarkkailla ruokavaliota ja jättää turhat hötöt pois, pitää huolta ateria-ajoista ym ym ym.
Saatanan raja-arvot! Ja vika arvo oli kuiteski jo paljon alle rajan. :poop:
 
Ite olin kanssa sokerirasituksessa ja keskimmäinen arvo oli just rajalla eli oliko se nyt 10.0 tai alle pitää olla niin mulls oli just 10.0
Huokasin helpotuksesta kun asiaa itse omakannasta tulkitsin mutta terkkutäti sanoi että raja-arvolla joutuu seuraan sokruja kotona ja mennä johki vit-piiiiiiiiip ravitsemusneuvojan tapaamiseen. Kiinnostaa kun kilo paskaa. Ja älkää luulko että oon vaan välinpitämätön koska niin se ei ole, mutta tiedän jo kaiken sen mitä se tulee selittämään. Osaan ilman opastustakin tarkkailla ruokavaliota ja jättää turhat hötöt pois, pitää huolta ateria-ajoista ym ym ym.
Saatanan raja-arvot! Ja vika arvo oli kuiteski jo paljon alle rajan. :poop:
Sain ihan saman tuloksen ja se oli samantien radi diagnoosi :(
 
@Viltti-tossu hyvä että huomattiin tuossa vaiheessa, pääasia ettei tuu liikaa riskejä ennenaikaiselle synnytykselle. Relaat ja nautit kesästä :)

Mä toivon että saan itekin sairaslomalle jatkoa, selkä mennyt ihan kamalaksi :( Yhtenään tuikkii ja eilen jouduin jonkin krampin tms. takia käymään lattialla jumppaamassa ja rentoutumassa 5-10 min kun yhtäkkiä istumaan mennessä selkä meni niin kipeäksi etten voinu nousta seisomaan tai istua. Huoh... Onneks se kipu sit laukes, mietin jo et sanon miehelle et soita jonnekin etten pääse lattialta ylös :eek::D Mut hirvittää miten pärjään nää loput viikot jos tämmöseks menee. Töihin nyt en todellakaan voi mennä o_O Mut kun ihan "vain" arjestakin pitäis jotenki selviytyä... Enkä halua tyytyä mihinkään lepäilyyn, aika monta viikkoa aikaa köllötellä.

Noista radijutuista tuli mieleen, pitäs itekin nyt tehdä seuranta. Sain ohjeet neuvolasta, meillä kun on mun pojan takia verensokerimittari olemassa. Tällaiset raja-arvot on:

"Raskausdiabeteksen diagnostiset kriteerit: plasman glukoosipitoisuus (laskimoverinayte) ≥ 5,3 mmol/l (paasto), ≥ 10,0 mmol/l (1 h) ja ≥ 8,6 mmol/l (2 h)."

Aika tiukat :unsure: Toisaalta ehdottomasti haluan tietää jos on riski diabetekselle niin voi sit yrittää elintavoilla pienentää sitä.
 
@Lukka mulla tulee kans välillä noita selkäjumeja sillei että oikeesti joutuu miettimään et missä asennossa pääsis sängystä tai sohvalta ylös kun sattuu niin paljon. Yleensä tulleet sillei että eka oon touhunnut jotain fyysistä ja sitten mennyt pitkälleen niin vetäsee selän jumiin. Oon yrittäny nyt rasituksen jälkeen venytellä ennen kun käyn huilaamaan niin se on selkeesti vähentänyt tota jumitusta.

Onks täällä kokemusta lapsen ns. hiljaisista päivistä? Meinaan sellasista että vaikka mitä tekee, syö tai juo niin ei tunnu oikein mitään liikkeitä. Mulla oli eilen sellainen ja alko jo oikeesti huolestuttaa kun tää normaalisti myllää pitkin päivää. Tänään taas on ollut kovinkin vilkasta.

25+7 (vai onks tää 26+0 :D)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Ahmaliini otin Ifiltä syntymättömän lapsen vakuutuksen jo joskus vko 15, heillä oli myös turva äidille jos joutuu pidempään sairaalahoitoon. Lisäksi minusta lapsen osalta myös hyvät ehdot jos syntyy esim. keskosena. Eka vuosi oli luokkaa 380e ja kampanjassa sain itselleni henkivakuutuksen ilmaiseksi ekan vuoden ajaksi. Kilpailutin Lähitapiolan ja OPn ja If oli selkeesti paras (ja myös ainut, joka ei rajoittanut vakuutusehtojen toteutumista mun oman sairauden vuoksi vaan sain sen ihan samoilla ehdoilla kuin joku ns. täysin terve). Hinnoissa ei varmaan ihan hirveesti oo eroa, mutta esim. lähitapiola ei huomio äitiä ollenkaan eli jos lapsella kaikki ok mutta itse joutuu sairaalahoitoon niin ei korvaa.
 
Me ollaan otettu vakuutus vauvalle alkaen ennen syntymää jo, korvaa sitten mahdollisesta ennenaikaisuudesta tai muusta sairaalahoidon tarpeesta tulevat kulut. Ekan lapsen kans havahduttiin asiaan liian myöhään eikä enää saatu vakuutusta alkavaksi ennen syntymää mutta se alkoi sitten parin kk iässä. Kakkosen kohdalla oltiin ajoissa liikkeellä ja vakuutus sitte korvasikin kakkosen ja myös mun olemiset sairaalassa parin ylimääräisen päivän ajalta koska poika joutui valohoitoon. Normaalia synnytystä ja sitä seuraavia kuluja vakuutus ei korvaa mut sit tollaset ylimääräiset korvas, teki heti monta sataa säästöä.

Meillä on aiemmatkin vakuutukset Fenniasta ja myös tän tulevan vauvan vakuutus otettiin sieltä, hinta ekalle vuodelle 294 € mut saatiin se normaalia halvemmalla koska kaikki muutkin vakuutukset on heiltä.
Voin kyllä suositella Fenniaa, loistavasti sujunut asiointi kaiken kaikkiaan monta vuotta. Ja nuo lasten vakuutusmaksuthan on kovimmat ekan vuoden ja laskee sitte vähitellen vuosi vuodelta. Ja tuo vauvavakuutus jatkuu lapsen vakuutuksena ja sitten myöhemmin myös aikuisen sairaskuluvakuutuksena. Jos lapsi sairastuu johonkin pitkäaikaissairauteen niin uusiin vakuutuksiin (jos tulee vaikka yhtiön vaihto, aikuisen erillinen vakuutus tms.) sellaiset rajattais pois mut kun tuo jatkuu aikuisuuteen asti niin eivät rajaa mitään pois koska vakuutus otettu ennen syntymää jo.
 
Joo tuo on totta mitä @Lukka sanoi ja siksi itsekin tuon vakuutuksen nyt otin jo ajoissa, että jos lapsella syntymän jälkeen diagnosoidaan jotain ja hakee vakuutusta vasta sitten, niin rajaavat automaattisesti ko diagnoosiin liittyvät korvaukset pois ja ne voi olla aika pitkäkin lista riippuen sairaudesta. Muistinkin vähän yläkanttiin tuon vakuutuksen, se olikin lapsivakuutuksen osalta n. 300e ja meillä ei tosiaan ole muuta IFissä nyt ainakaan vielä, varmaan irtoaa halvemmallakin jos on muitakin vakuutuksia. Kannattaa kilpailuttaa nuo koska käytännössä maksat sitä vakuutusta 18 vuotta jonka jälkeen lapsi/aikuinen maksaa mahdollisesti itse omaa vakuutustaan.
 
Joo tuo on totta mitä @Lukka sanoi ja siksi itsekin tuon vakuutuksen nyt otin jo ajoissa, että jos lapsella syntymän jälkeen diagnosoidaan jotain ja hakee vakuutusta vasta sitten, niin rajaavat automaattisesti ko diagnoosiin liittyvät korvaukset pois ja ne voi olla aika pitkäkin lista riippuen sairaudesta. Muistinkin vähän yläkanttiin tuon vakuutuksen, se olikin lapsivakuutuksen osalta n. 300e ja meillä ei tosiaan ole muuta IFissä nyt ainakaan vielä, varmaan irtoaa halvemmallakin jos on muitakin vakuutuksia. Kannattaa kilpailuttaa nuo koska käytännössä maksat sitä vakuutusta 18 vuotta jonka jälkeen lapsi/aikuinen maksaa mahdollisesti itse omaa vakuutustaan.
Jestas, ompas noissa eroja, itse olisin saanut ifiltä tuplasti kallimmalla :O! Että hyvä munkki käynyt :D
 
Mihin lie perustuu noi vakuutuksien hinnat kun tuntuu että vaihtelee tarjoukset hirveesti ihmisten välillä. :D välillä tuntuu ettei oo mitään logiikkaa. Ymmärrän omalla kohdalla et mulla yleisesti nostattaa oma sairaus vakuutushintoja vaikka siis olenkin nyt ihan normaali kunnossa eikä mitään oireita ole, mutta katsovat kuitenkin että kai lisääntynyt riski on olemassa ja lätkäsevät kaikessa lisää hintaa sen vuoksi.
 
Me kilpailutettiin kaikki meidän vakuutukset samalla kertaa ennen ku otettiin toi vauvan vakuutus mut päädyttiin pysymään Fenniassa. Turva tarjos myös tosi hyvää (kattava ja suht edullinen) vakuutusta vauvalle, valittiin Fennia lähinnä siks että muut vakuutukset tuntui sieltä sopivammilta.

Ompelin eilen peiton vauvalle :love: Olin jemmannut noita tilkkuja pari vuotta, oon leikannut ne kahden aiemman lapsen vanhoista vauvanvaatteista. Jotenkin niin ihanaa katella niitä nyt uuden vauvan peiton muodossa. Jos vaikka jaksais ommella tänään jotain vaatettakin nyt kun oon piiiiiitkästä aikaa ommellu jotain :whistle:

IMG_20190611_075509.jpg
 
Onko muuten teillä muilla ollut maidon herumisrefleksiä? Kai se on normaalia että sitäkin jo tulee... Joitakin kertoja oon ollu tuntevinani sen aiemminkin ja äsken sit bongasin jo ekan maitopisarankin!? Edellisen imetyksen päättymisestä on jo kaks vuotta mut vitsit näköjään kroppa muistaa jo mitä kaikkee tähän touhuun kuuluu, se on vain kolme kuukautta etuajassa :whistle: Toivottavasti synnytyskin sujuu samalla kaavalla ja entistä sukkelammin :D
 
Jes! Sokerit hyvät!
Täällä tulee maitoa, tosin imetän edelleen. Olen kyllä vähentänyt jo aika paljon, mutta en tiedä lopetanko vai jatketaanko Mulla tuli maitoa esikoisesta joskus ennen puoltaväliä niin, että oli pakko käyttää liivinsuojuksia o_O
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Mulla kans sokerirasitus tulos normaali :)

Sf-käyrä sitten pamahtikin sinne yläkäyrälle tämän päivän mittauksen perusteella. Tosin mua supisti just ennen kun terkka otti mitat ja otettiin sitten vielä uudestaan kun eka näytti aika hurjia kasvulukuja. Lopullinen tulos yläkäyrän ja keskikäyrän välissä. Miten lie tarkka tuokin mittaus on? Turvotus on tänään ainakin ollut melko runsasta. Painoa kuitenkin edelleen tullut maltillisesti 4,3 kg jos vertaa ennen raskautta.

Onko täällä muita Rh negatiivisia? Meillä selvisi että lapsi on Rh+.
 
Mulla oli paasto 12h. Teki kyllä tiukkaa. Oli jäätävä olo siitä litkusta. Jotain ihme sitrus juttua :sick:

@tikkunekku90 Ei vielä ainakaan. Mutta oon saanut niitä piikkejä läpi raskauden 2-3 ja synnytyksen jälkeen. 2 viikon päästä neuvola, niin tietää kumpaako vauva on. Mä epäilen kyllä, että tääkin on rh- , kun kaikki edellisetkin olleet.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Minäki oon Rh- ja kumma kyllä molemmat lapsetkin on, todennäköisesti mieskin siis on Rh- :) Kolmas kerta toden sanoo varmaan joten katotaan mitä tää seuraava nyt sitte on. Miehelle oon sanonu et helpommalla päästäs ku menisit verenluovutukseen, eikö siellä veriryhmä selviä :D

Yhden tiedän, jolla raskaudet on olleet todella vaikeita siks että äiti on negatiivinen ja isä molempien geenien suhteen positiivinen ja joka laps on siis positiivinen, se kun periytyy vallitsevasti. Heillä jostain syystä vauvat alkaa kärsiä niin pahasti raskausaikana et yks on kuollut kohtuun ja kaks saatu useilla verensiirroilla (ei aavistustakaan miten tekevät sen kohdussa olevalle vauvalle) pidettyä hengissä suht turvallisille viikoille ja sit ennenaikaisesti ulos. Pitää olla ite kiitollinen ettei tollasta joudu kokemaan.
 

Yhteistyössä