Syysfiilistelijät 2021

vierailija
Täälläkin syöty maisemakahvilan omenapiirakkaa (omasta puusta kerätty) ja odotellaan kovasti kurpitsasesonkia (niitäkin tulossa omasta maasta)!


Lisäksi ensimmäiset glögit juotu tällä viikolla, oli ihan pakottava tarve saada kun oli niin kylmä ja kostea sää, ei ollut teefiilis vaan glögiä sen piti. Harmitti kun vielä ei löytynyt joulusuklaata kaupasta. Jotain lahjoja on jo hommattu piiloon. Ootteko muut vielä ostaneet joululahjoja? Tiedän että olen vähän hullu :D Me ollaan vähävaraisia niin hyvä aloittaa ajoissa niin ei tule niin tiukkaa sit jouluna kun on jo valmiina. Meidän perheessä on myös marras-tammikuussa kolmet synttärit (ja + anopin vielä lisäksi) ja se joulu niin rahareikiä piisaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lullaby_
Omenakaurapaistos tuli juuri uunista, mikä tuoksu koko kämpässä. Eilen illalla poltin ekaa kertaa kynttilöitä ja ihana tunnelma tuli niistäkin. Ihana syksy. Ruuaksi syötiin lohta ja perunaa sekä porkkanaa, omasta maasta. Olen koko viikonlopun vain rentoutunut ja ahminut kirjoja. Jaksaa taas ensi viikon painaa töitä.
"Lohta omasta maasta" ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Lullaby_
Lullaby, tosi mukavan kuuloinen viikonloppu! Tein itse myös mökille todella paksun ja mehevän omenapiirakan pihan omenoista. AIemmin mainittiin, että. vain puusta tulisi kerätä, mutta piirakkaan on mielestäni ok käyttää maahan pudonneita, kun ne kuitenkin käy sen 200-asteisen käsittelyn läpi uunissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Lullaby_
Jos omput kerää päivittäin ni ihan kelpoja maahan pudonneet ovat.

Toki, jos haluaa niiden säilyvän sellaisinaan mahdollisimman pitkään, kannattaa kerätä ennen kuin pudotessaan kolhiintuvat.


Mutta mä olen tuuminut, että on aika alkaa siirtää näteimpiä chilipensaita sisätiloihin. Ei tiedä, milloin halla yllättää...
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Jos omput kerää päivittäin ni ihan kelpoja maahan pudonneet ovat.

Toki, jos haluaa niiden säilyvän sellaisinaan mahdollisimman pitkään, kannattaa kerätä ennen kuin pudotessaan kolhiintuvat.


Mutta mä olen tuuminut, että on aika alkaa siirtää näteimpiä chilipensaita sisätiloihin. Ei tiedä, milloin halla yllättää...
Mä odotan viikonlopun yli, silloin kun on luvattu tänne +21. :)
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Lullaby, tosi mukavan kuuloinen viikonloppu! Tein itse myös mökille todella paksun ja mehevän omenapiirakan pihan omenoista. AIemmin mainittiin, että. vain puusta tulisi kerätä, mutta piirakkaan on mielestäni ok käyttää maahan pudonneita, kun ne kuitenkin käy sen 200-asteisen käsittelyn läpi uunissa.
Omppupiirakkaa teen mäkin tänään. :love:

Ja eilen se rysähti! Siis syysfiilis. :)
Ensi keskiviikkona on syyskuu, ja mä aloitan kotiin koteloitumisen....
Syksyllä muksujen kans on ihana touhuta kaikkea sisällä: leipoa, köllötellä leffaa katsellen sohvannurkassa, jne. Tunnelmaa on enemmän kuin kesällä.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti ja m.e.k.
Hendariini
Hei meinasin vaipua epätoivoon, kun näin että demi.fi lopettanut.. sit onneks muistin sen meidän fb ryhmän ja sieltä löytyi onneksi linkki tänne! Kiitos siitä rosemarie!

Mä pyörin demissä harvakseltaan viime vuosina, nimimerkki saatto olla hensu tms mut mennään nyt miehen antamalla lempinimellä :)

Mitä kaikille kuuluu?

Meillä tullu melkosta muutosta kun lapset(4v ja 2.5v) alottivat hoidon ekaa kertaa ja mulla jatkuu maanantaina amk sh opinnot neljän vuoden tauon jälkeen.. kääk.. :D
 
Ihana kun löysit tänne Hendariini!

Ensi viikolla alkaa syyskuu ja miten ihana sää ollut koko viikonlopun, oon tehnyt viimeisiä sadonkorjuu hommia ja kohta lähden ikkunoiden pesuun. Omenoita on taas sen verran, että omenasosetta riittää varmaan kahdelle seuraavalle vuodelle iltaisin olen jo kynttilöitä poltellut ja telkkaristakin alkaa kaikki ohjelmat joten kotihiiri minä tykkää kun voi vaan käpertyä sohvan nurkkaan iltaisin. Haluaisin lähteä metsäkävelyille, mutta olen kuullut, että tänä vuonna on niin paljon hirvikärpäsiä, että saa nähdä uskallanko...
 
  • Tykkää
Reactions: Hendariini
Ihana kun löysit tänne Hendariini!

Ensi viikolla alkaa syyskuu ja miten ihana sää ollut koko viikonlopun, oon tehnyt viimeisiä sadonkorjuu hommia ja kohta lähden ikkunoiden pesuun. Omenoita on taas sen verran, että omenasosetta riittää varmaan kahdelle seuraavalle vuodelle iltaisin olen jo kynttilöitä poltellut ja telkkaristakin alkaa kaikki ohjelmat joten kotihiiri minä tykkää kun voi vaan käpertyä sohvan nurkkaan iltaisin. Haluaisin lähteä metsäkävelyille, mutta olen kuullut, että tänä vuonna on niin paljon hirvikärpäsiä, että saa nähdä uskallanko...
Ei hirvikärpäset mitään tee, käännä vaan takki ja paita reissun jälkeen ylösalaisin niin näet missä niitä on. :) Rohkeasti vaan metsään.
 
  • Tykkää
Reactions: Lullaby_
Ei hirvikärpäset mitään tee, käännä vaan takki ja paita reissun jälkeen ylösalaisin niin näet missä niitä on. Rohkeasti vaan metsään.
Syksy, metsä ja sienet. Siinä on sellainen kolmikko, mitä en voi vastustaa. Vielä on sen verran pelloillakin tekemistä, etten ole paljon metsään ehtinyt, mutta joka aamu laidunkierrokselta palaan sentään muutaman tatin kanssa
Mammojen laitumessa on ns. Puolenhehtaarin metsä (jossa ei asustele minkäänlaista nallepuhia) ja sieltä on näihin asti löytynyt ihan mukavasti tatteja.
Ensi viikolla, kun alamme rakennella pojille metsälaidunta, löytyy varmaankin paljon muitakin sieniä.
Mitäpä olisi syksy ilman metsää ja metsä ilman sieniä, syksyllä?
 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti ja Echo
Syksy, metsä ja sienet. Siinä on sellainen kolmikko, mitä en voi vastustaa. Vielä on sen verran pelloillakin tekemistä, etten ole paljon metsään ehtinyt, mutta joka aamu laidunkierrokselta palaan sentään muutaman tatin kanssa
Mammojen laitumessa on ns. Puolenhehtaarin metsä (jossa ei asustele minkäänlaista nallepuhia) ja sieltä on näihin asti löytynyt ihan mukavasti tatteja.
Ensi viikolla, kun alamme rakennella pojille metsälaidunta, löytyy varmaankin paljon muitakin sieniä.
Mitäpä olisi syksy ilman metsää ja metsä ilman sieniä, syksyllä?
Metsään kannattaa mennä minä vuodenaikana tahansa. :)
Mutta kuulin yhdestä uhkarohkeasta tyypistä joka oli -voitko kuvitella- ajanu talvella moottorikelkalla ojan jäällä...semmoista, semmoista ei passaa talvella tehdä! :eek: ;)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Syksy, metsä ja sienet. Siinä on sellainen kolmikko, mitä en voi vastustaa. Vielä on sen verran pelloillakin tekemistä, etten ole paljon metsään ehtinyt, mutta joka aamu laidunkierrokselta palaan sentään muutaman tatin kanssa
Mammojen laitumessa on ns. Puolenhehtaarin metsä (jossa ei asustele minkäänlaista nallepuhia) ja sieltä on näihin asti löytynyt ihan mukavasti tatteja.
Ensi viikolla, kun alamme rakennella pojille metsälaidunta, löytyy varmaankin paljon muitakin sieniä.
Mitäpä olisi syksy ilman metsää ja metsä ilman sieniä, syksyllä?
Täälläkin mennään sieneen neliveto päällä niin, että havunneulaset pöllyävät! :D

Sen sijaan, että koira kusis mun kerättyjen sienien päälle niin ollaan tässä harjoiteltu sienien löytämistä.

Kun nyt itse löytäis ensin muutaman tuoksuvalmuskan niin saisi hajut niistäkin. Rellejä, suppiksia ja tatteja on käytetty nyt. Ei vielä ole onnistunut löytämään, mutta parempi myöhään kun ei ollenkaan. :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Echo
Täälläkin mennään sieneen neliveto päällä niin, että havunneulaset pöllyävät!

Sen sijaan, että koira kusis mun kerättyjen sienien päälle niin ollaan tässä harjoiteltu sienien löytämistä.

Kun nyt itse löytäis ensin muutaman tuoksuvalmuskan niin saisi hajut niistäkin. Rellejä, suppiksia ja tatteja on käytetty nyt. Ei vielä ole onnistunut löytämään, mutta parempi myöhään kun ei ollenkaan.
Mille tuoksuvalmuska tuoksuu? Kuulostaa ihan hiivatulehdukselta. :unsure:
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Se, että sinä et tiedä, ei poissulje sitä tosiasiaa, että hirvikärpäsen puremat ovat allergisoivia ja osa ihmisistä saa siitä kiusallisen riesan, mikä voi aktivoitua uudestaan hirvikärpäsen purressa.
Hyönteismaailma.fi -sivustolta:

"Hirvikärpäset eivät ole vaarallisia, mutta sitäkin kiusallisempia. Tajuamatta erehdystään se yrittää imeä ihmisestä tarvitsemaansa hirven verta ja aiheuttaa näin herkimmille ihmisille allergisia reaktioita: kutiavia ja punaisia laikkuja ja paukamia."

Niin, herkimmille. Ei kaikille.
Mä tiedän kymmeniä/satoja ihmisiä jotka on tulleet syksyisestä metsästä pois ilman ongelmia.
 
vierailija
Hyönteismaailma.fi -sivustolta:

"Hirvikärpäset eivät ole vaarallisia, mutta sitäkin kiusallisempia. Tajuamatta erehdystään se yrittää imeä ihmisestä tarvitsemaansa hirven verta ja aiheuttaa näin herkimmille ihmisille allergisia reaktioita: kutiavia ja punaisia laikkuja ja paukamia."

Niin, herkimmille. Ei kaikille.
Mä tiedän kymmeniä/satoja ihmisiä jotka on tulleet syksyisestä metsästä pois ilman ongelmia.
Niinhän jo tuohon laitoinkin, osalle tulee oireita.
Hiukan eri asia kuin tuo aikaisempi" Ei hirvikärpäset mitään tee"- lausahduksesi, eikö totta.
 
vierailija
No ampiaisallergiasta olen kuullut, mutten hirvikärpäsallergikoista.
Ai, että sun pitää ensin olla tietoinen jostain asiasta ennen kuin se voikaan olla mahdollista? Älä jaksa. Oletko edes kuullut siitäkään, että herkistyvä/allergisoituva ihminen voi herkistyä usealle eri jutulle? Jos saat esim. isot paukamat itkikan pistosta, voit myös saada niitä ampiaisesta, mehiläisestä, paarmasta...
Hirvikärpäset purevat.
Purema voi aiheuttaa joillekin kiusallisen allergisen reaktion ja riesan.
Onko vaikeaa myöntää olevansa väärässä?
 
Ai, että sun pitää ensin olla tietoinen jostain asiasta ennen kuin se voikaan olla mahdollista? Älä jaksa. Oletko edes kuullut siitäkään, että herkistyvä/allergisoituva ihminen voi herkistyä usealle eri jutulle? Jos saat esim. isot paukamat itkikan pistosta, voit myös saada niitä ampiaisesta, mehiläisestä, paarmasta...
Hirvikärpäset purevat.
Purema voi aiheuttaa joillekin kiusallisen allergisen reaktion ja riesan.
Onko vaikeaa myöntää olevansa väärässä?
En ole väärässä - isolle osalle hirvikärpäset ei tee mitään. Kuten eivät tee itikan pistotkaan, jos ei ala voimakkaasti raapia.
Toki voit aina tarkastella harvojen poikkeusten kautta elämää, mutta sitten elämä alkaa näyttää jo aika pelottavalle.

Mutta ei viitsitä tapella tässä ketjussa.
 
vierailija
En ole väärässä - isolle osalle hirvikärpäset ei tee mitään. Kuten eivät tee itikan pistotkaan, jos ei ala voimakkaasti raapia.
Toki voit aina tarkastella harvojen poikkeusten kautta elämää, mutta sitten elämä alkaa näyttää jo aika pelottavalle.

Mutta ei viitsitä tapella tässä ketjussa.
Niin, kun sun pitää aina olla oikeassa. Rasite se tuokin? Tappeleminen on eri asia kuin keskusteleminen. Jos tämä on tappelemista, niin jatka keskenäs vaan.
 

Yhteistyössä