Syynätäänkö 4kk neuvolassa tosiaan seksielämä?

Ja kaikki muut yksityisasiat? Ennen ainakaan ei ole mitään suurta kyselykaavaketta ollut, mutta nyt kaveri kertoi, että heiltä oli kyselty kaikki mahdollinen seksielämästä alkaen! Ja, että lääkäri oli tiedot käynyt läpi myös...

Kuullostaa erikoiselta, vaikka eipä mun (seksi)elämässä mitään ihmeellistä ja salattavaa ole, saapahan sitä kysellä :saint:

No en kyllä musita että tollaisa ois kyselty... Ehkä meidän neuvolatäti osaas verhota sen kivempiin kyssäreihin kuten kuinka on aikaa riittäny parisuhteelle tms... EI se oo suoraan kysyny että kuis usein sekstaillaan tms :LOL:

No en kyllä musita että tollaisa ois kyselty... Ehkä meidän neuvolatäti osaas verhota sen kivempiin kyssäreihin kuten kuinka on aikaa riittäny parisuhteelle tms... EI se oo suoraan kysyny että kuis usein sekstaillaan tms :LOL:
No siis tämä kaveri oli perjantaina käynyt lapsen kanssa 4kk neuvolassa ja kertoi, että ihan tyhjentävästi oli paperilla kyselty. Varoitteli, että hurjat utelut tulee olemaan. Ja että oli kehoitettu ottamaan mies mukaan "syynättäväksi". Minusta kuullosti oudolle, kun olenhan minäkin jo 3 kertaa aikaisemmin nämä vauvaneuvolat käynyt läpi. Voikohan olla, että kysely onkin ollut vain heidän takiaan, kun on hieman erikoinen erotilanne menossa...

grhgpr
Minä olen käynyt äitiysneuvolassa v. 2004 ja v. 2005 ja siis nyt 2010 ja 2011, kun tämä kolmas syntyy. kahden ensimmäisen kohdalla oli ihan tavallista juttelua yleisistä asioista eikä kyllä tentattu yhtään mitään. Nyt tämän viimeisen raskauden aikana minä olen täyttänyt varmasti 10 kaavaketta/kyselyä niin parisuhdeväkivallasta kuin asumismuodosta ja siitä miten tulemme taloudellisesti toimeen jne jne....seksuaalisuuskin ja kaikki on käyty läpi. En sano, että tämä on paha asia, mutta tämmöiselle tavalliselle, työssäkäyvälle ja ihan hyvin toimeentulevalle normiperheelle tämä alkaa vaan olla jo hiukan liikaa. olen nyt rv 34+ ja en enää jaksaisi mennä neuvolaan täyttelemään noita kyselyitä kun niitä on ihan hirveät määrät joka kerta!!

Minä olen käynyt äitiysneuvolassa v. 2004 ja v. 2005 ja siis nyt 2010 ja 2011, kun tämä kolmas syntyy. kahden ensimmäisen kohdalla oli ihan tavallista juttelua yleisistä asioista eikä kyllä tentattu yhtään mitään. Nyt tämän viimeisen raskauden aikana minä olen täyttänyt varmasti 10 kaavaketta/kyselyä niin parisuhdeväkivallasta kuin asumismuodosta ja siitä miten tulemme taloudellisesti toimeen jne jne....seksuaalisuuskin ja kaikki on käyty läpi. En sano, että tämä on paha asia, mutta tämmöiselle tavalliselle, työssäkäyvälle ja ihan hyvin toimeentulevalle normiperheelle tämä alkaa vaan olla jo hiukan liikaa. olen nyt rv 34+ ja en enää jaksaisi mennä neuvolaan täyttelemään noita kyselyitä kun niitä on ihan hirveät määrät joka kerta!!
Oho, onko nyt tullut vuodenvaihteesta uusia juttuja äitiysneuvolaankin? Mun oma viimeinen ä.neuvolakäynti oli joulukuun lopulla eikä siihen mennessä tarvinut muuta täyttää tai selittää kuin se audit alkoholitesti ja masennustesti mut ne oli samat myös 05, 07, 08 ja nyt. Kai ne ajattelee että seksiä on jos lapsia syntyy 4 reilu 5v aikana ;)

Vai onko noi sitten kuntakohtaisia juttuja?

"vieras"
Kuntakohtaisia eroja on. Meillä kysellään jo odotusaikana molemmilta vanhemmilta ja seuraavan kerran vauvan ollessa vajaa puolivuotta (en muista tarkkaan mikä kuukausi se oli, kun vasta on puoliväli raskautta menossa). Suositus on tullut ministeriöltä, neuvoloissa kun pitää hoitaa koko perhettä nykyään ja toisaalta sillä että parisuhdeongelmiin puututaan jo alkuvaiheessa ja annetaan perheille työkaluja selvittää asioita jo ennen ongelmia, eli koitetaan vähentää avioeroista, perheväkivallasta ynnä vastaavista johtuvia kustannuksia kunnilta.

[QUOTE="vieras";23460125]Kuntakohtaisia eroja on. Meillä kysellään jo odotusaikana molemmilta vanhemmilta ja seuraavan kerran vauvan ollessa vajaa puolivuotta (en muista tarkkaan mikä kuukausi se oli, kun vasta on puoliväli raskautta menossa). Suositus on tullut ministeriöltä, neuvoloissa kun pitää hoitaa koko perhettä nykyään ja toisaalta sillä että parisuhdeongelmiin puututaan jo alkuvaiheessa ja annetaan perheille työkaluja selvittää asioita jo ennen ongelmia, eli koitetaan vähentää avioeroista, perheväkivallasta ynnä vastaavista johtuvia kustannuksia kunnilta.[/QUOTE]

No voihan sekin olla, että koska meillä on sama neuvolantäti ollut vuosikausia kaikilla neljällä lapsella niin se tuntee jo meidät sen verran hyvin, ettei näe tarpeelliseksi kysellä niin virallisesti. Kun muutenkin jutustellaan kaikki asiat läpi, osaan sille kyllä kertoa jos joku painaa. Tää kaveri joka varoitteli käy kuitenkin samassa neuvolassa, mutta eri hoitajalla...

"xXx"
Argh, eikö sillä neuvolan syynäyksellä ole enää mitään rajaa..... Mulle tuli ainakin esikoisen äitinä melkosena shokkina että koko elämänsä joutuu levittelemään tuikituntemattomille. Koen jotenkin epämiellyttävänä uteluna kaikki tämmöset. Ymmärrän kyllä että hyväähän ne tarkoittaa ja ongelmatapauksiahan noilla koitetaan seuloa, mutta kuten joku yllä jo sanoi, niin tavalliselle pulliaiselle alkaa olla jo liikaa. Laitetaan samantien valvontakamerat kotiin niin tietävät sitten mitä seinien sisäpuolella tapahtuu :D

En tiedä kuka noi kyselyt suunnittelee, mutta uskon että olisi olemassa hienovaraisempikin tapa selvittää perheen ongelmat kun jumalattomat A4-lomakkeet.

Omalle terkalle on aina ollut helppo vastata koska ei kysele perhe -elämän, parisuhteen ja lapsen hyvinvoinnin kannalta epäolennaisia turhia kysymyksiä. Sijainen kyllä kyseli ja neuvolassa käynnit ahdisti todella, vasta nyt pari viikkoa sitten 6 kk neuvolassa oma th oli taas paikalla.

Mä en ymmärrä kyyläämistä, siis pirunko väliä sillä on montako kertaa päivässä / viikossa / kuukaudessa jne jne vanhemmat harrastavat seksiä esim?

"vieras"
Mä jättäisin kyllä vastaamatta tuollaisiin kyselyihin, koska ei todellakaan kuulu kenellekään meidän sekstailujen määrät. Ymmärrän kyllä, että esim. äitiysneuvolassa syynätään päihteiden käyttö ja kysellään/testataan sukupuolitaudit, mutta vauvanhoitoon ei mitenkään liity/kuulu vanhempien seksikerrat. Eli tylysti jättäisin lomakkeesta tyhjäksi ne kohdat, joita en halua elämästämme levitellä muille.

"sama"
[QUOTE="xXx";23460192]Argh, eikö sillä neuvolan syynäyksellä ole enää mitään rajaa..... Mulle tuli ainakin esikoisen äitinä melkosena shokkina että koko elämänsä joutuu levittelemään tuikituntemattomille. Koen jotenkin epämiellyttävänä uteluna kaikki tämmöset. Ymmärrän kyllä että hyväähän ne tarkoittaa ja ongelmatapauksiahan noilla koitetaan seuloa, mutta kuten joku yllä jo sanoi, niin tavalliselle pulliaiselle alkaa olla jo liikaa. Laitetaan samantien valvontakamerat kotiin niin tietävät sitten mitä seinien sisäpuolella tapahtuu :D

En tiedä kuka noi kyselyt suunnittelee, mutta uskon että olisi olemassa hienovaraisempikin tapa selvittää perheen ongelmat kun jumalattomat A4-lomakkeet.[/QUOTE]

Viime kerralla kyseltiin myös elämässä tapahtuneista mahdollisista traumaattisista kokemuksista. Se alkoi olla minullekin jo hiukan liikaa, koska isäni kuoli äkillisesti v. 2004 49-vuotiaana ja sitten kun terkkatäti oikein syvensi kysymyksiään niin itkuhan siinä tuli ja minulla vielä isommat lapset nauvolakäynnillä mukana. olen siis tuo rv 34+ oleva joka tuossa jo kertoikin omia kokemuksiaan. Ihan hyvähän nuo on kartoittaa, mutta kun pitää KOKO elämä levittää toiselle ihmiselle niin tässä tilassa en vaan enää jaksa. En vaan osaa olla sitten kertomattakaa tai valehdella, että mitään ei ole tapahtunut jne jne. Olisihan sitä tietysti voinut olla kertomattakin.

Nykyään 4kk, 18kk ja 4v lasten vanhemmille/perheelle tehdään jaksamista jne kartoittaen semmonen kysely neuvolassa, muutama a4- kokonen lomake jossa seksielämään viittaava kysymys tais olla lähinnä se, onko sitä aikaa parisuhteelle yms..ei siellä kertoja eritellä tai muutakaan "mautonta"..
Pakkohan ei ole myöskään osallistua, noiden lisäks on alkoholin käytöstä kysely siin ja sit huumausaineista ja tupakasta erikseen.
joku "kokonaisvaltaisempi" perheen terveystarkastus tai jotain..
siinä ympyröitiin vaan kuitenki niitä vaihtoehtoi "täysin samaa mieltä" etc. :)

(en mä muuten tietäs, mut omallani just tulos 1,5v neuvola )

"vieras"
Meiltä kysyttiin seksistä lähinnä sen takia, että moni ei jälkitarkastukseen mennessä ole vielä ollut yhdynnässä ja halutaan varmistaa, ettei synnytyksessä ole tullut sellaisia vammoja, jotka haittaisivat seksiä. Myös ehkäisyasiat halutaan varmistaa, niitä vahinkoja kun sattuu myös niissä ''paremmissa piireissa''.

:D
Ei meillä kyselty muistaakseni ainakaan. Tosin vauvan 4kk neuvola oli samalla mun ensimmäinen neuvola uudessa raskaudessa... Tuskin niiden olis tarvetta ollukkaa kysellä et kuin sujuu seksi tai ehkäisytarpeesta :D

Multa kysyttiin jälkitarkastuksessa että joko on harrastettu ja mikä on ehkäisynä. Ei muuta seksiin liittyvää. Äippäneuvola käynnit oli viime vuonna (ainakin) ihan mieluisia kokemuksia. Eipä siellä mitään asioita sen paremmin syynätty.

Hmh
Kun ajattelee miten paljon abortteja tehdään hiljattain synnyttäneille, olis syytä syynätä tarkkaan onko ehkäisy kunnossa, mikäli ei halua heti uutta lasta. Ja palstalta olen lukenut niin sairaista parisuhteista, väkivaltaa ym että kunpa tälläiset jäisivät "kiinni" ja selvitettäisiin. Turhauttavaa toki nuo kyselyt niille joilla kaikki hyvin.

5kk äiti
Ei oo kyselty.
Kaksi lappu olen joutunut täyttämään.Miehen kanssa täytettiin molemmat sellaset lappuset joissa kyseltiin alkoholin käytöstä. Toinen oli sit ihan vaan minulle,jossa kyyseltiin mielialaa.
Minusta ihan tarpeellisia molemmat. Tuo alkoholi kysely on ollut jo 2007 käytössä,taisi olla myös 2006

Yhteistyössä