Syynätäänkö 4kk neuvolassa tosiaan seksielämä?

kunta kohtaista varmaan
Nykyään 4kk, 18kk ja 4v lasten vanhemmille/perheelle tehdään jaksamista jne kartoittaen semmonen kysely neuvolassa, muutama a4- kokonen lomake jossa seksielämään viittaava kysymys tais olla lähinnä se, onko sitä aikaa parisuhteelle yms..ei siellä kertoja eritellä tai muutakaan "mautonta"..
Pakkohan ei ole myöskään osallistua, noiden lisäks on alkoholin käytöstä kysely siin ja sit huumausaineista ja tupakasta erikseen.
joku "kokonaisvaltaisempi" perheen terveystarkastus tai jotain..
siinä ympyröitiin vaan kuitenki niitä vaihtoehtoi "täysin samaa mieltä" etc. :)

(en mä muuten tietäs, mut omallani just tulos 1,5v neuvola )
Eipä ole meille tullut tuollaisia kyselyitä. Keskimmäinen täytti 4v syksyllä,ei kyselty mitään ja pienin on nyt 5kk ja eipä ole saatu mitään kyselylomakkeita. Paitsi se masennus ja alkoholinkäyttö kyselyt.Nekin oli käytössä jo vuonna 2007.

Kun ajattelee miten paljon abortteja tehdään hiljattain synnyttäneille, olis syytä syynätä tarkkaan onko ehkäisy kunnossa, mikäli ei halua heti uutta lasta. Ja palstalta olen lukenut niin sairaista parisuhteista, väkivaltaa ym että kunpa tälläiset jäisivät "kiinni" ja selvitettäisiin. Turhauttavaa toki nuo kyselyt niille joilla kaikki hyvin.
Neuvolassa toki tietävät että mut steriloitiin syn jälkeen joten siitä ei enää kysellä :) Onneksi parisuhdekin voi hyvin joten kyselkööt vaan, ihmettelen vaan kun muuttuu käytännöt jatkuvasti!

Ei täällä ainakaan kyselty, sellasen "oma fiilis" lappusen täytin kotona valmiiks(kartottivat mahdollista masennusta ja sitäkin varten tuli mielenterveyshoitaja samaan huoneeseen juttelee), mut muuten ihan peruskäynti. Ei mulla ole lastenneuvolassa kyselty mitään tollasia, ei meidän seksielämä kuulu meidän lapsen terveydenhoitajalle.. :D

häh
Nykyään 4kk, 18kk ja 4v lasten vanhemmille/perheelle tehdään jaksamista jne kartoittaen semmonen kysely neuvolassa, muutama a4- kokonen lomake jossa seksielämään viittaava kysymys tais olla lähinnä se, onko sitä aikaa parisuhteelle yms..ei siellä kertoja eritellä tai muutakaan "mautonta"..
Pakkohan ei ole myöskään osallistua, noiden lisäks on alkoholin käytöstä kysely siin ja sit huumausaineista ja tupakasta erikseen.
joku "kokonaisvaltaisempi" perheen terveystarkastus tai jotain..
siinä ympyröitiin vaan kuitenki niitä vaihtoehtoi "täysin samaa mieltä" etc. :)

(en mä muuten tietäs, mut omallani just tulos 1,5v neuvola )
Mulla on 3 lasta ja ikinä oo tuollaisia kyselty. Ainoastaan äitiysneuvolassa eka kerralla kysyivät käyttääkö päihteitä tai tupakoiko, ei mitään muuta koskaan missään vaiheessa. Riippuisko vähä neuvolatädistäkin?

Enpä sanoisi
ei täällä kysellä mitään mistään, ei seksistä eikä ehkäisystä. hyvä niin...
Eipä ole laisinkaan hyvä. Itsekin aluksi sitä ihmettelin, mutta kuultuani th:lta että suurin osa aborteista tehdään juuri hiljattain synnyttäneille naisille, ymmärrän täysin että kyselevät seksistä/ehkäisyasioista, kerta Suomessa on niin yksinkertaista porukkaa, ettei osata ilman muistutuksia ehkäisyä käyttää.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23460310]Meiltä kysyttiin seksistä lähinnä sen takia, että moni ei jälkitarkastukseen mennessä ole vielä ollut yhdynnässä ja halutaan varmistaa, ettei synnytyksessä ole tullut sellaisia vammoja, jotka haittaisivat seksiä. Myös ehkäisyasiat halutaan varmistaa, niitä vahinkoja kun sattuu myös niissä ''paremmissa piireissa''.[/QUOTE]

näinpä.

Yhteistyössä