Syyhy tai ei!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vainoharhaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vainoharhaa

Vieras
Mistä tietää onko syyhyä vai muuta? Lapsen kerhosta tuli lappu että jollain lapsella oli ollut syyhy. Tästä on nyt 3-4 viikkoa. Lapseni alkoi yksi aamu kutisemaan varpaista ja sormista (kämmensyrjästä) Ajattelin heti jaahans, syyhy sitten tuli meille :(

No soitin terveyskeskukseen ja sain lääkärille puhelinajan, hän oli sitä mieltä että minun kuvailun perusteella kyseessä ei ole syyhy. Lapseni kutina loppui eikä ole palannut, mutta mua kutiaa välillä millon kyljestä/selästä. Kuopuskin oli raapinut käsivarteaan. Eli paljonko se syyhy sitten kutiaa, koska ei meillä mitään hilitöntä kutinaa ole ja olen varmaan jo vainoharhainen koko syyhyn suhteen. Atooppinen iho koko perheellä ja normistikkin välillä kutiaa, ni erotanko sitten jos kyseessä syyhy?

Syyhystä pitäisi tulla sellaisia pieniä pisteitä (ne on niitä punkkeja). Niitä viivoja (käytäviä joita ne punkit kaivaa) on vaikea nähdä...Ja yleensä alkaa käsistä kutina.

Olen yrittänyt katsoa näkyykö käytäviä ym. mutta en itse ainakaan erota. Lääkärillekkin soitin siksi että olisin saanut varmuuden, mutta hän käski vain seurailla tilannetta. Olen nyt sitten lasten kanssa karanteenissa niin kauan että on varmuus onko syyhyä vai ei. Googletin kyllä mutta ei sellaisia iho-oireita havaittavissa (ainakaan vielä) :(

syyhy ei välttis kutise koko päivänä, kun vasta illalla. Tyypillisemmin juurikin varpaista ja kämmenselästä. Sitten reisien sisäsyrjät jne. ELi kyllä kuulostaa syyhyltä. Arpie/onkaloiden näkymiseen menee aikaa.

Lapsella kutisi vain yhtenä aamuna todella kovasti ja sen jälkeen ei ole kutinut.. Sen vuoksi lääkäri meinasi että ei ole syyhyä vaan jokin allerginen reagtio. Syyhy kuulemma alkaa kutisemaan pikkuhiljaa eikä yhtäkkiä kovasti. tiedä sitten, seurailen tilannetta, eiköhän se muutamassa viikossa sitten kunnolla tule esille jos on tullakseen :(

[QUOTE="vieras";23075803]HS - Kutina olikin syyhyä
Kutina olikin syyhy[/QUOTE]

Oletteko käyneet ihotautilääkärissä?

Tämä lainaus on tuosta yläpuolella olevasta HS:n artikkelista.

"Omin silmin alle puolen millimetrin mittaista, ihon sarveiskalvossa elävää syyhypunkkia on mahdotonta nähdä. Sitä kannattaa etsiä luupilla käsistä tai varpaista, mutta varmimmin se löytyy ihotautilääkärin käyttämällä mikroskoopilla."