**SYY SELVILLÄ** Mitä mieltä, millon lääkäriin? PLUS KOTIKONSTEJA LÄMMÖNLASKUUN MYÖS

Poitsulla 5v ollu 3vrk kova kuume (39-40), laskee lääkkeillä 38 tai hiukan alle. Yöt nukkuu, juo mallikelpoisesti, leikkiikin, yleisvointi mun silmissä hyvä =) Ei mitään kipuja eikä muita oireita, ei rakkuloita (eka epäilin et vesirokkoo pukkaa ku veljellään se oli 2vkoa sitten).
Voinko seurata esim. maanantaihin, niin ei tarttis päivystykseen mennä jonottaa? Siellä kun lääkärit on... vähän mitä sattuu.

no soitat päivystykseen ja sanot ton, ni sanoo, että ei tarvi tulla, kun kerran lapsi on ilonen...meillä on aina sama juttu, kun jostian kuumeesta tai kauan kestäneestä ripulista kun soittaa, ni tulkaa sit kun se lapsi ei jaksa enää mitään, et on ihan velttona :|

No ei olla sit menty.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Noilla oireilla seuraisin omaa lastani maanantaihin. Jos menee pahemmaksi, niin sitten aiemmin.
Tosi jännä et heti ku lääke vähänki alkaa vaikuttaa, on täys meno päällä. Ja sit ku vaikutus loppuu, alkaa hirvee horkkatärinä ja kuume nousee alle puolessa tunnissa 2 astetta. Ja tolla lapsella kuume yleensä aina nousee noihin lukemiin, jos vaan ylipäänsä nousee. Onpa jopa 41 astettakin ollu pari kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja JeNNiNeN:
no soitat päivystykseen ja sanot ton, ni sanoo, että ei tarvi tulla, kun kerran lapsi on ilonen...meillä on aina sama juttu, kun jostian kuumeesta tai kauan kestäneestä ripulista kun soittaa, ni tulkaa sit kun se lapsi ei jaksa enää mitään, et on ihan velttona :|

No ei olla sit menty.
Niin mullekin sanottiin, että jos ei muuta ja yleisvointi ok, niin hoida kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyacinth:
No, minä veisin lääkäriin jos ois hankala kotikonstein pitää kuume aisoissa, sais kuumelääkettä reseptillä.
Kyllä se lääkkeillä pysyy 4-6 tuntia, sit pomppaa.

Ihmettelen muuten, että KOSKAAN ei oo lääkäri suostunu kirjoittaa meille Pronaxen-reseptiä, vaikka taipumus korkeaan kuumeeseen...

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Pidä vain pikkarit jalassa, ei muuta vaatetta, voit laittaa otsalle tai niskaan viileän pyyhkeen. Yli 42c ei kuume saa nousta.
Juu, pikkareilla ollut jo kolme vrk :D Pyyhettä käytetty, oltu ikkuna auki viileässä huoneessa, annettu rypeä vannassa, juo paljon vettä pullosta. Kuume ollu korkeimmillaan pepusta se 40,3 tai ainakaan ei korkeampaa oo tavoitettu mittarilla. Onks toi 42 astetta muuten kainalo- vai peppulämmön raja?

th-opiskelija
Panadolia saa antaa 15mg/kg x 3 kert/vrk (eli jos lapsi painaa 10kg, pandolia saa antaa 10x15mg=150mg 3 kertaa vuorokaudessa, siis 8 h välein.). Annathan riittävän annostuksen? Panadol on tehokas kuumelääke, mut vaan silloin kun se on riittävästi annosteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja th-opiskelija:
Panadolia saa antaa 15mg/kg x 3 kert/vrk (eli jos lapsi painaa 10kg, pandolia saa antaa 10x15mg=150mg 3 kertaa vuorokaudessa, siis 8 h välein.). Annathan riittävän annostuksen? Panadol on tehokas kuumelääke, mut vaan silloin kun se on riittävästi annosteltu.
No toi on joku 20-22 kg. Oon antanu sen 200mg kerralla kun paketissa on sellainen annostus tuon painoiselle... On kai ihan ok annostus?

th-opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Alkuperäinen kirjoittaja th-opiskelija:
No toi on joku 20-22 kg. Oon antanu sen 200mg kerralla kun paketissa on sellainen annostus tuon painoiselle... On kai ihan ok annostus?
Elikä 20 kg lapselle saa antaa Panadolia 300mg/kerta, 22 kiloselle 330mg. Eli sun annostus on liian pieni.

Niin ja mä kyllä voisin odottaa maanantaihin saakka ennenkun mennä lääkäriin. Omalla lapsella oli kuumetta 5 päivää ja mitään syytä ei löytynyt. Voi siis laskea ihan ittellään.

Jepulis
Mutta ihan hyvinhän noi sun antamat Panadol + Burana ovat toimineet, siinä ei liene ongelmaa. Lähinnä mua kiinnostais tossa vaiheessa, mikä kuumeen aiheuttaa, jos et kerran itse pääse jyvälle. Kyllä mä ehkä huomenna käyttäisin päivystyksessä labroissa, jos edelleen yli 40C. Hyvin oon kotikonstein hoitanut.

Jepulis
Niin kun eihän se kuumelääke paranna sitä aiheuttajaa, vaan helpottaa oloa. Että et sä kyllä tujumpaa annostusta/ parempaa lääkettä mun mielestä tarttee jos kerran 4-6 h pysyy kuume alhaalla lääkkeen jälkeen.

th-opiskelija
Ei lääke aiheuttajaa paranna, mutta kyseessä voi olla myös virus, johon ei oo muuta lääkettä kuin oireen mukainen hoito (tässä tapauksessa kuumeen laskeminen).

millipilli
Meillä pojalla oli ihan täsmälleen samoilla oireilla sairaalahoitoa vaatinut keuhkokuume... lääkkeellä laski kuume hyvin ja poika oli ihan virtaa täynnä. Juomiset maistui hyvin, mutta sitten kun lääkkeen vaikutus lakkasi kuume nousi heti taas korkealle ja poika oli ihan naatti. Mitään yskää tai nuhaa ei ollut. CRP 155 ja leukkarit yli 20

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Meillä pojalla oli ihan täsmälleen samoilla oireilla sairaalahoitoa vaatinut keuhkokuume... lääkkeellä laski kuume hyvin ja poika oli ihan virtaa täynnä. Juomiset maistui hyvin, mutta sitten kun lääkkeen vaikutus lakkasi kuume nousi heti taas korkealle ja poika oli ihan naatti. Mitään yskää tai nuhaa ei ollut. CRP 155 ja leukkarit yli 20
Meillä myös keuhkokuume samoilla oireilla tytöllä. Siksi mua ainakin kiinnostais sulkea pois vakavat kuumeen aiheuttajat.

Yhteistyössä