SYY PITKÄÄN JATKUNEESEEN YSKÄÄN selvisi tänään..

SininenSatutar

Aktiivinen jäsen
16.04.2010
6 002
0
36
Olen täälläkin pariin kertaan tuonnut esiin sen että olen sairastellut tässä kolmisen viikkoa kovaa yskää. Yskä ei ole ollut mitään pientä köhinää, vaan ihan kunnon yskää ja tuntunut että tulee tuolta jostain syvältä.

Aamulla tuntui taas siltä että ei tule olemisesta mitään, että jokaisen puhutun sanan / lauseen jälkeen sain yskiä hetken... Varsin sitten lääkäristä jota en ollut saada, mutta se on sitten toinen juttu kokonaan,

Yskän syyski selvisi pitkittynyt keuhkoputkentulehdus... Tän siitä saa kun aina sanotaan että ei pienen vaivan takia kannata lääkäriin lähteä.

eikö sulla ole ollu kuumetta?
itsellä nuo kans vaivana jatkuvasti. olen astmaatikko ja noita tulee monesti vuodessa, aivan kauheeta. joillekin noi ihan pikkujuttuja.

mä en ole astmaatikko, enkä edes yleensä kovin usein sairastele, tämä vuosi onkin ollut poikkeuksellinen koska olen jo kolmannen kerran flunssanen / yskänen.

Juu, ja mulle ei nousse kuume, nyt ollut kolmena päivänä pientä lämpöä, sellaista 37,4-37,6.

Mun mies on kans yskiny jo kolmatta viikkoo ja eilen kävi lääkärissä ja keuhkoputken tulehdus oli,eikä sillä ollu ees kovin paha yskä ja ei myöskään nostanut lämpöä.

YSkä on AINA keuhkoputkentulehdus. Ai on vai?

Laryngiitti eli kurkunpääntulehdus ei ole keuhkoputkentulehdus, mutta sen oire on YSKÄ

Myös posiontelontuleuhdes voi oireilla yskänä: "Toisinaan yskä saattaa pitkittyä esimerkiksi poskiontelotulehduksen vuoksi"

Minä olen kyllä ihan tyhmänä ihmisenä luullut, että yskä itsessään ei ole mikään tauti, eikä tulehdus, vaan oire, kuten kuumekin, jota lääkitään ja hoidetaan oireenmukaisesti, ja se lähtee sitten aikanaan pois, mutt jos yskä vain jatkuu ja jatkuu eli kyseessä on pitkittynyt yskä, siihen on vasta sitten joku "syy", eli esim. keuhkoputkentulehdus tai laryngiitti tai poskiontelontulehdus tai joku muu, mitä nyt virukset tai bakteerit aiheuttaa ja joiden oireena se yskä sitten on.. mutta että aina se ei ole mikään tauti,vaan no, yskä, - tai kuten nuha, joka paranee niistämällä, kuten äitivainaani aikoinaan totesi.

Olen täälläkin pariin kertaan tuonnut esiin sen että olen sairastellut tässä kolmisen viikkoa kovaa yskää. Yskä ei ole ollut mitään pientä köhinää, vaan ihan kunnon yskää ja tuntunut että tulee tuolta jostain syvältä.

Aamulla tuntui taas siltä että ei tule olemisesta mitään, että jokaisen puhutun sanan / lauseen jälkeen sain yskiä hetken... Varsin sitten lääkäristä jota en ollut saada, mutta se on sitten toinen juttu kokonaan,

Yskän https://medilux.fi/yska/ syyski selvisi pitkittynyt keuhkoputkentulehdus... Tän siitä saa kun aina sanotaan että ei pienen vaivan takia kannata lääkäriin lähteä.
Mulla oli lähes identtinen tilanne viime talvena. Yskä alkoi ihan tavallisena flunssan jälkitautina, mutta ei millään ottanut loppuakseen. Päinvastoin – mitä enemmän aikaa kului, sitä pahemmaksi meni. Aamuisin köhin limaa niin, että tuntui kuin kurkku olisi palanut, öisin heräsin jatkuviin yskäkohtauksiin ja päivisin oli vaikea puhua pidempiä lauseita ilman että joutui keskeyttämään ja yskimään. Se söi ihan hirveästi voimia ja vaikutti kaikkeen – töissä oli vaikea keskittyä ja sosiaaliset tilanteetkin alkoivat ahdistaa, kun tuntui että olen aina se joka yskii.

Aluksi ajattelin, että kyllä tämä menee ohi itsestään, ja kokeilin kaikkea mahdollista kotikonstia: hunajaa, höyryhengityksiä, apteekin yskänlääkkeitä ja vitamiineja. Mutta mitään pysyvää helpotusta ei tullut, ja lopulta olo meni niin huonoksi, että aloin oikeasti pelätä, onko kyse jostain vakavammasta.

Silloin päätin ottaa yhteyden lääkäriin, mutta en jaksanut enää ajatusta istua terveyskeskuksen jonossa puolikasta päivää. Kokeilin Mediluxin Lääkäri-chat-palvelua ja se oli oikeasti pelastus. Täytin oirekuvauksen ja sain lääkärin linjoille saman tien. Hän kuunteli koko taustatarinan, kysyi tarkentavia kysymyksiä ja sanoi heti, että kyseessä on hyvin todennäköisesti pitkittynyt keuhkoputkentulehdus. Sain reseptin lääkkeisiin, ja jo muutamassa päivässä olo helpottui niin paljon, että pystyin taas nukkumaan kunnolla ja elämään normaalimmin.

Yhteistyössä