syöttötuoliin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milloin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milloin?

Vieras
Milloin olette aloittaneet vauvanne syöttämisen syöttötuolissa?

Eräs tuttuni istuttaa 6kk ikäistä tyttöänsä syöttötuolissa ruokailunajan ja minusta se tuntuu kovin aikaiselta,mutta onko näin? Olen aina itse luullut,että vauvan saa laittaa syöttötuoliin vasta,kun hän jotenkin jo edes osaa itsekseen istua,eli siinä 8kk ikäisenä. Itse syötän puolenvuoden ikäistä tyttöäni sitterillä.

Mites te muut toimitte puolivuotiaittenne kanssa? Olenko minä jotenkin aikaa jäljessä =0)

Taisin laittaa ekan kerran syöttötuoliin kun tyttö oli vähän vajaa 6kk. Syöminen ei ole kuitenkaan koskaan siinä oikein onnistunut kun näkee siitä liian hyvin kaikkialle eikä malta syödä! Sitterissä syötän vieläkin ja tyttö on kohta 10kk. Siinä pysyy paremmin ja malttaa syödä. Välilä tietysti syöttötuolissakin.

Jos vauvasti istuu jo selkä suorassa niin eiköhän ole valmis hetken istumaan jo syöttötuolissa?

Kysyin asiaa eilen neuvolassa, koska poikani täyttää tiistaina 6 kk. Koska poika istuu tällä hetkellä selkä suorassa (tosin tarvitsee tukea, ettei kaadu sivusuunnassa), terveydenhoitaja sanoi, että häntä saa pitää lyhyitä aikoja, esim. syötön ajan syöttötuolissa, jossa siis pehmusteet tukevat. Pidempiä aikoja voi istuttaa sitten kun lapsi nousee itse istumaan.

Itse aloin syöttää poikaani pöytään asennettavassa syöttötuolissa, kun hän oli 6,5 kk ikäinen. Vielä hän ei osaa istua, mutta tämä syöttötuoli on sen verran selkää tukeva (varsinkin kun laittaa tyynyn selän taakse), että nyt syöttö sujuu paremmin.

Syöttötuoliin siirryin sen vuoksi, että sälli yritti sitteristä koko ajan joko istuma-asentoon tai yli, eikä syönnistä tullut oikein mitään. Syöttötuolissa hän on vain sen ajan, kun häntä syötän tai kun hän istuu tovin muun perheen kanssa syömässä illallista. On hieno olla porukalla illallisella, kun 3,5 v. kippistää kanssamme lasiaan ja 7 kk säestää ruokailua omilla tarinoillaan.

meillä tais olla siinä 6-7kk, istui syötön ajan pehmustetussa syöttötuolissa, samoihin aikoihin alkoi istua ilman tukea mm. lattialla. Tuota ikärajaa tarkempana rajana pidän juuri sitä että istuuko itse omin avuin esim. lattialla, sitten jo varsinkin voi laittaa syöttötuoliin. Ja eihän se toisaalta syöttötuolissa kauaa tule olemaan kerrallaan?

Minun tyttö nousi itse istumaan 5 kk ikäisenä ja nyt kohta 6kk täynnä ja istuu selkä suorana lattialla. Minusta lapsen voi laittaa istumaan syöttötuoliin silloin kun on oppinut kunnolla istumaan eli ei kaadu sivulle eikä taakse lattialla istuesssa. Meillä tosin ei ole vielä hankittu koko syöttötuolia joten ei olla sitä vielä käytetty, kun tyttö oppi näin yllättävän aikaisin istumaan, tosin osaa myös jo kontata vaikka ei vielä edes 6kk täynnä.

No meillä poika istui itsenäisesti tuetta jo puolivuotiaana, joten siitä asti on myös syöttötuolissa istunut. Eli ei se ikä vaan lapsen kehitys kertoo mitä milloinkin voi tehdä.