Syöpäkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuutis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuutis

Vieras
Häpyluun vieressä, vasemmalla puolella, ylänivusissa, mulla on patti. Patin havaitsin jo teini-iässä, mutta vasta nyt aikuisiällä (25v) päädyin lääkäriin, koska se tuntuu hieman kasvaneen. Kasvu voi olla myös pääni sisällä, tiedä sitä sitten.

Patti liikkuu aika itsenäisesti. Välillä se tulee esiin, näkyy selvänä kohoumana ja on silloin todella kipeä. Itse en saa sitä esiin, vaikka kuinka ponnistelisin. Kipua helpottaa, kun painan sen takaisin "sisääni". Tunnustellessa se tuntuu selvästi ja muljuu. Oikealla puolella ei ole tällaista, vaan pelkkää pehmeää kudosta häpyluun vieressä. Sen pituus on 4 cm.

Lääkäri arveli, että se voisi olla rasvapatti tai jokin gynekologinen vaiva, koska se on aina ovulaation aikaan kipeä, koholla ja vaivaava. Seksi sattuu ovulaation aikaan tuon patin takia. Yhdynnän aikana ja jälkeen se säteilee kipua koko lantiooni.

Koska lääkäri arveli sen olevan rasvapatti, minulle varattiin suoraan leikkausaika. Viime viikolla kuitenkin sain puhelun, että lääkäri oli konsultoinut ylilääkäriä. Sain uuden ajan ylilääkärin tarkastukseen ja puhetta oli, että siitä mahdollisesti otettaisiin ensin jonkinlainen näyte ennen mahdollista leikkausta - mutta toimenpiteet selviävät vasta ensi viikolla, kun ylilääkäri on tutkinut asian.

Onko kellään teistä samanlaista tai ketään tuttua, jolla olisi samanlainen patti?
En ole ollut patista huolissani, koska se on ollut minulla niin kauan jo. Äidilleni kerroin asiasta ensimmäistä kertaa vasta muutama viikko sitten, kun kävin lääkärin vastaanotolla. Nyt hän on ihan hysteerinen ja se hysteerisyys alkaa vaikuttamaan minuunkin jo. Aloin epäillä hyvälaatuista kasvainta, mutta eihän se voisi olla mahdollista, koska se on ollut minulla niin kauan jo?

Tarkennan vielä, että patti tai iho ei ole kipeä, vaan pattia ympäröivä aluea. Ihan kuin patti olisi kiinni lantiossani, ja kun patti liikkuu tai sitä liikuttaa, siitä syntyy kipua lantiooni.

[QUOTE="tii";26937266]Kuulostaa nivustyrältä.[/QUOTE]

Tyrä on varmasti ensimmäinen asia, mitä lääkäri epäilisi tuossa tilanteessa, joten eivätköhän jo ole sulkeneet sen vaihtoehdon pois...

Näin itsekin järkeilisin, että ei huolta enää tässä vaiheessa, koska se on ollut niin kauan jo olemassa.

Tii, meninkin lääkäriin, koska epäilin sitä nivustyräksi. Lääkäri sanoi, ettei se nivustyrä ole, koska se liikkuu niin paljon.

Lääkäri puhui myöskin endometrioosista, mutta se suljettiin pois, koska en kärsi minkäänlaisista kuukautiskivuista.
Haluttomuus on vaivannut nyt puolen vuoden ajan todella pahasti.
Synnytyksessä patista ei ollut haittaa millään tavalla.
Munasarjani ultrattiin pari vuotta sitten sekä kunnallisella että yksityisellä. Kunnallinen gynekologi ei pystynyt löytämään vasenta munasarjaani ja teki siksi lähetteen sairaalaan ultraan, koska totesi liikkuvan munuaisen vasemmalla puolella. Kävin yksityisellä tämän jälkeen ultrassa, jossa vanhempi mies kaivamalla löysi ultraamalla sekunnin ajaksi vasemman munasarjani. Oikea munasarja löytyy helposti. Molemmissa oli kyse sisäultrauksesta. Tämä vanhempi miesgyne nauroi minulle, kun kerroin, mitä kunnallinen gyne oli sanonut munuaisestani ja vasemmasta munasarjastani. Saman vuoden lopulla raskauden varhaisultrassa havaittiin liikkuva munuainen.

Ole huoleti, se on ollut sinulla jo niin kauan, ettei vakavaa voi olla. Kyse on varmastikin joko rasvapatista tai poikkeavasti toimivasta rauhasesta. Se selittäisi mm. yhdyntäkivut ovulaation aikaan, tuolloin emättimen ja ulkoisten sukupuolielinten rauhastoiminta kiihtyy. Kaikenlaisia patja ja muhkuroita on naisilla paljon ja varsinkin emättimessä ihan tietämättään. Se on niin ns. erittävää aluetta. Synnytyksessä näitä rasvapatteja löytää esim repeämien tai episiotomian yhteydessä ja se on niin normaalia, ettei kätilö siitä välttämättä edes sano mitään. :)

Patti on tullut taas mieleeni. Viimeisimmän kirjoitukseni jälkeen sain ajan terveyskeskuksemme ylilääkärille, joka epäili sen olevan suurentunut imusolmuke. Ylilääkäri passitti ultraan.
Ultraava lääkäri sanoi, että se ei ole ainakaan imusolmuke tai rasvapatti. Hän myös sanoi, että se voisi olla tyrä, mutta ei ole koskaan nähnyt tyrän käyttäytyvän noin - tai koskaan edes nähnyt mitään tuollaista. Lääkärin painaessa pattia ultralaitteella, patti liukui ultralaitteen alta pois. Lopulta lääkäri sai sen laitteen alle painettua, jolloin patti litistyi kasaan, mutta palasi heti takaisin muotoonsa. Patti on tosiaan 4cm leveydeltään. Ultrakuvassa näkyi rengas, jonka sisällä pienempiä renkaita.
Sain lähetteen suoraan leikkaukseen, jossa varmistettaisiin, mikä se on. Tämä tapahtui kaikki elokuussa, mutta sen jälkeen ei ole sairaalasta kuulunut mitään (eivät katso akuutiksi, joten voi kestää puolikin vuotta).

Nyt kuitenkin olen huomannut jotain, mitä en ole tajunnut ennen.
Olen kärsinyt hiivakierteestä viimeisen vuoden (oletan, että kutina ja kokkareinen valkovuoto on hiivaa, koska lähtee reseptivapaalla lääkkeellä pois parissa päivässä). Patin kipuilu ei ole jokakuukausittaista, korkeintaan joka toinen kuukausi. Viimeksi patti oli kipeä ja plumpsahti taas pinnalle kolme kuukautta sitten. Samaan aikaan alkoi myös hiivatulehdus (joka lähti lääkkeellä). Nyt taas, viikko sitten (kaksi viikkoa kuukautisista) patti oli taas niin kipeä, etten pystynyt liikkumaan. Seuraavana päivänä tuli taas hiiva! Hiivahan voi liittyä jollakin tapaa kuukautiskiertoon, joten ei mitenkään ihmeellistä, että hiiva tuli ovulaation aikaan. Mutta hiiva ilmestyy vain ja ainoastaan niinä kuukausina, kun patti kipuilee itsestään.

Patin kipuilemisella itsestään tarkoitin siis sitä, että se on todella kipeä koko ajan, vaikka en siihen koskisikaan. Muuten patti/sen ympäristö on kipuherkkä pienellekin paineelle (esim kyykyssä istuminen, kädellä painaminen).

Ideoita?
Ajattelin huomenna soittaa gynelle ja varata ajan. Ihan vain tuon uusiutuvan hiivankin takia, jos ei vaikka olekaan hiivaa (esim emätintulehdus, koska useimmiten kutinaan liittyy kalanhajua).

Muistelen myös, että teini-iässä, kun tuo patti ilmestyi, oli alapäässä myös kutinaa ja kalanhajua. En vain koskaan kehdannut sanoa siitä kenellekään, ja kutina ja kalanhaju lähtivät aina itsestään pois. Nyt tuntuu, että sitä kalanhajua ja kutinaa on ollut silloin tällöin teini-iästä lähtien - varsinkin sitä hajua. Ajattelin sen olevan normaalia, vaikkakin sitä häpesin. Nyt aikuisikään tullessa mieheni on sanonut pitävänsä siitä hajusta, joten senkin takia olen ajatellut sen olevan aika normaalia. Haju voimistuu yhdynnän jälkeisenä päivänä, jos emme ole käyttäneet kondomia (pesuista huolimatta).

[QUOTE="Tuutis";27836133]Muistelen myös, että teini-iässä, kun tuo patti ilmestyi, oli alapäässä myös kutinaa ja kalanhajua. En vain koskaan kehdannut sanoa siitä kenellekään, ja kutina ja kalanhaju lähtivät aina itsestään pois. Nyt tuntuu, että sitä kalanhajua ja kutinaa on ollut silloin tällöin teini-iästä lähtien - varsinkin sitä hajua. Ajattelin sen olevan normaalia, vaikkakin sitä häpesin. Nyt aikuisikään tullessa mieheni on sanonut pitävänsä siitä hajusta, joten senkin takia olen ajatellut sen olevan aika normaalia. Haju voimistuu yhdynnän jälkeisenä päivänä, jos emme ole käyttäneet kondomia (pesuista huolimatta).[/QUOTE]

Veikkaan et tää alin ei oo ap:n kirjoittamaa.

mutta perheessäni tapaus jossa hieman samantyyppisesti käyttäytyvä patti oli harvinainen ja vakava syöpäkasvain. Ko potilaalla patti oli myös vuosikausia "harmiton", kunnes yhtäkkiä räjähti ympäri elimistössä. Hyvä jos ottavat näytepalan ennen leikkausta. Meillä ei näin tehty vaan leikattiin perus rasvapattina, mikä ei tod. ollut ennusteen kannalta hyvä juttu :(

Soitin nyt sitten sairaalaan, johon sen lähetteen olisi pitänyt mennä. Taaskaan lähetettä ei ole tehty, on vain konsultoinut se mun lääkärini tuolla kunnan tervarissa jotain kirurgia. En yhtään ihmettele. Tunnen tämän lääkärini tuolta terveysasemalta, kun asuttiin naapureina monta vuotta. On aika hömelö mies ja vielä ylilääkäri. Ei aikoinaan huomannut mun keuhkokuumetta, kun sitten pari tuntia tutkimuksen jälkeen jouduin lähtee sairaalaan hengitysvaikeuksien takia. Onneks sitä osas varautua tähän rumbaan.

Yhteistyössä