syömishäiriö (kö?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vaan

Vieras
en tiedä yhtään mitä tehdä tässä tilanteessa....

tuntuu, että maailma romahtaa- olen eronnut miehestäni ( omasta tahdosta), meillä on yhteinen lapsi. tällä hetkellä työtön, ....typerästi , tahtomatta ja toivottomasti ihastunut yhteen mieheen.... ja tajusin että nuoruudenaikainen syömishäiriö on palanut takaisin...
joskus olen päiviä pelkällä kahvilla ja piimällä, yhdellä hedelmällä tai näkkärillä ja sitten on päiviä joilloin romahtaa ja ahmii kaikkea ruokaa ja sitten oksennan , kun on niin pirun paha olo...mutta se helpottaa myös henkisesti ...musta jotenkin tuntuu , että rankaisen itseäni tällä tavalla. Tunnen olevani tällä hetkellä todella surkeaksi ja säälittäväksi ja tarpeettomaksi ihmiseksi..huonoksi äidiksi-rumaksi naiseksi...vaikken edes ole, kauniiksi kaikki kehuu ainoastaan hieman pyöreä...
tämäkin päivä meni tosi fiksusti- aamulla puuroa, pieni banaani ja kahvia ja kaupungille - 21 jälkeen homejuustoaja, leipää ja konvehteja >ja oksentamaan ja näin koko ilta... Tiedäm , että ei oo tervettä tämä mun oleminen- mutta ällöttää katsoa itseään peiliin-kun joulunakin tuli syötyä, eikä "nälkäkuurin" pitäminen onnistunut :( en voi edes puhua tästä kenellekkään , kun hävettää ihan pirusti! minä aikuinen ihminen ja toimii tällä tavalla.....!!!

anteeksi kirjoitusvirheet, mut kun nopesti näpyttelee ei kerkee tarkistaa....

Kannattaa puhua jollekin. Jos et pysty puhumaan tutulle, niin tuntemattomalle. Psykologi tai terapeutti olisi paras vaihtoehto, jos vain siihen kykenet. Netin vertaisryhmät auttavat myös, mutta näiden valinnassa pitää olla tarkka jotten mene allikkoon.

Voimia sinulle. Tuossa ei ole mitään havettävää. Harmi kun en voi auttaa sinua :(

Voimia sinulle! Yritä vaan pitää mieli positiivisena, kyllä se päivä kun olet taas onnellinen koittaa! Yritä syödä tervellisesti ja sännöllisesti (3-4 tunnin välein), ja vältä kofeiinia sisältäviä tuotteita kuten kahvia, se lisää ahdistutsta. Kaikkihan me joskus olemme maassa, ihminen sinäkin olet! Ja varmasti ihan hyvä äiti! Hemmottele itseäsi esim. jollakin kirjalla joka kiinnostaa sinua. Laadi pieniä tavotteita ja pyri toteuttamaan ne, mutta niitteen täytyy olla tarpeeksi pieniä (esim. tänään en oksenna) ja palkinnoksi saat paremman mielen. Tsemppiä!

yleensä syömishäiriössä on kyse kontrollin tarpeesta. kun kaikki muu tuntuu menevän päin vittua, sentään omaa kroppaansa ja tekemisiään pystyy kontrolloida. hämmästyttävän moni sortuu jonkinlaisiin syömisoireisiin kun sattuu vähän pahemmin, se että siitä tulee kierre ja varsinainen sairaus on jo toinen juttu. jos sulla on taustaa syömishäiriöstä ni kehottaisin ottamaan yhteyttä paikalliseen mielenterveystyöhön heti maanantaina. varmaan itsekin tiedät kuinka ongelmallisen suhteen ruokaan voi itselleen kehittää jos siihen ei puututa ajoissa. ja jos pääseekin laihtumaan liiaksi, ni psyykkisten ongelmien lisäksi kuvassa on myös fyysiset ongelmat. fysiikka kun ei kestä liikaa laihtumista, eikä ravinnottomuutta. syömishäiriö voi olla vaarallinen ennen ku varsinaisesti edes näyttää liian laihalta.

Yhteistyössä