Syömisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahistaa sitten tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahistaa sitten tämäkin

Vieras
Hei!

Nyt kanssasiskot apua kaivataan, jälleen ;D
Eli, huolenani on syöminen. Vauvani, tai pitäisi varmaan jo sanoa taapero, sillä kyseessä on jo 1-vuotias tapaus, ei osaa syödä kuin aivan hienojakoisia soseita. Mikä siis avuksi?
Olen yrittänyt antaa karkeampia soseita ja tuloksena on joko oksennusrefleksi joskus oksennuksineen tai toinen hyvin suosittu vaihtoehto on se, että lapsi kieltäytyy syömästä kokonaan.
Olen yrittäny tarjota omia soseita, kaupan soseita, sekoittanut keskenään ihan vauvojen soseita (5-6kk) karkeimpiin ja aina sama juttu. Olenkin luovuttanut välillä, sillä parin päivän syömättömyyden jälkeen on pakko antaa perus vauvasosetta, jotta saan jotain menemään alas. Sormiruokia syö vaihtelevasti. Yritin antaa kanaa palasina, ei oikein kelvannut. En ihmettele, sillä onhan sitä aika kuiva vetää pelkälleen.

Lapsellani on syömään opettelu kestänyt tooooodeellla pitkään muutenkin. Kun muut samanikäiset vauvakaverit söivät jo kiinteitä ihan nätisti, oli meillä harjoittelut ihan vaiheessa. Pitäisikö sitä nytkin uskoa, että maltti on valttia. ...Säikähdin vain vähän, kun tuolla on keskustelu 11-kk ikäisistä lapsista, jotka jo itse hienosti harjoittelevat syömistä.

Mutta: Onko kellään muulla teillä samanlaista? Alkaa usko loppua, että joku päivä syötäisiin niitä samoja ruokia kun muu perhe... Kun eikös tässä jo pitäisi tässä vaiheessa jo pikkuhiljaa niin tehdä.

Vielä vuosikkaana syötiin vauvasoseita, ei siis mitään hätää. Tietenkin itseä vähän mietitytti ja kenties hävettikin, kun oma lapsi ei syönytkään niin paljon eikä suu ollut aina auki kuin linnunpojalla. Nyt puolitoistavuotiaana syö kuitenkin reippaasti itse lusikalla ja määrät on ihan toista kuin joskus puoli vuotta sitten. Sormiruoka (keitetyt porkkanat, herneet, maissi, makaroni, viinirypäleet yms) olivat vähän aikaa melkeinpä pääasiallista ruokaa. Nyt kelpaa melkeinpä ruoka kuin ruoka, kaikkea haluttaisiin ainakin maistaa.

Ihanaa että huomataan ettei kaikkien lapsien tarvitse nerojen lailla kiiruhtaa joka asian oppimista ja kehittyä kisaten muitten kanssa. Jokainen omaan tahtiinsa. Meillä ainakaan yksivuotias ei osaa syödä itse, siis ollenkaan, ja meillä on toooosi vaikeeta saada menemään edes puolikarkeita soseita. Vauvavellejä annan, koska ne on käteviä välipalana, ja vaikka joka päivä olen tarjonnut myös sormiruokia ja karkeeta ruokaa, se useimmiten tulee oksennuksena ulos.

Mielestäni lapsellani ei tarvitse olla kiire tällaisten asioiden oppimisen kanssa, sillä kyllähän meistä jokainen on oppinut syömään vaikka mitä. Kyllä se lapsikin oppii aikanaan.

Meillä ei vielä myöskään kävellä ilman tukea, siitäkin on jo oikein huomautettu että "ai teillä ei vielä osata kävellä..." Ihan kuin olisi kauhea kiire. Tuettuna ja kalusteita pitkin mennään jo lujaa, joten eiköhän se siitä. En aio ainakaan tuputtamalla tuputtaa lapselleni sitäkään.
En tunne ketään joka ei olisi oppinut kävelemään...tai syömään...Kiitos mukavista kirjoituksistanne.

Kiitos vastauksistanne!
Onpa mukava kuulla, että on muitakin soseiden ystäviä! Pelottaa jo seuraava neuvolakäyntikin. Näin jo itseni selittämässä ja selittämässä ja selittämässä, ettei niitä karkeita soseita nyt vaan mene meidän vaavin kurkusta alas....

p.s ei meillä myöskään kävellä. Enpäs ole muuten siitä edes osannut ottaa stressiä. Olen ollut niin onnellinen, kun taaperokärryjen kanssa ollaan muutama askel otettu.

Kiitos vielä teille "mammasisaret"! :D

Jos et itse ota ruoka-asiaa puheeksi, tuskin siellä neuvolassa siihen kovasti kiinnittävät huomiota. Ainakin täällä ruokailu-aihe ohitettiin nopeasti. Tärkeintä tuntuu olleen lähinnä taaperon punnitseminen ja mittaaminen. Kasvukäyrätkin on ohitettu muutamalla sanalla.

Tyttö 14kk eikä syö kuin niitä ihan hienoimpia soseita. Sormiruokana menee melkein mitä vaan mutta lusikalla ei mitään... En jaksa ottaa enää stressiä, kyllähän sen syömisen ehtii oppia myöhemminkin. Tyttö on muuten kehittynyt hyvin, kävelee ja käy potalla ja monia sanojakin osaa mutta toi syöminen on vielä ihan alkutekijöissä.
Joten ei huolta, et ole ainoa...
Tsemppiä kaikille!

Yhteistyössä