Tarviiko enää ollenkaan auttaa syömisessä?
Meidän puolitoista vuotias on semmonen sottapytty!!!!!!!!
tuntuu että enemmän ruokaa menee muualle kun suuhun!
Meillä poika 1v.3kk syö ihan kokonaan itse...jopa keitot menee. Ei oikeestaan anna edes syöttää. Ainoostaan joskus kaavin lautasen ihan tyhjäksi.
Mä oon ollut ihmeissäni, kun meillä sitä odotettua sottavaihetta ei ole ollut. Poika halus alle 1v. lusikan omaan käteen ja alko vaan syömään. Ei edes kääntänyt lusikkaa väärinpäin kuten yleensä lapset tekee. Herra on kyllä niin ruoan perään ettei yhtään laita hukkaan
meillä puolitoista vuotias opettelee itse syömistä.. sotkuahan se kyllä on. ja useimmiten en anna sen vielä sitä tehdä. tyttö oli aika tarkalleen 2v kun alkoi syömään itse ja ilman sotkuja. olenkin ajatellut että niin kauan kun poika antaa minun syöttää, ei hänen itse tarvitse sitä tehdä. kyllä se muutaman kuukauden päästä käy paljon luontevammin kuin nyt ja ilman niitä sotkuja...
Meillä poika 1,9vee ja syönyt itse jo monta kuukautta, nyt just oppinut syömään jugurtin itse =) alotettiin lusikkaan tutustuminen 10kk iässä, ei oikein tahtonut äidin auttavan.. =) aika hyvin on sotkuilta vältytty ja tietysti tarvittaessa autetaan!!
Kyllä se siitä lähtee menemään.Aluks se on sellasta sotkemista,mutta kyllä ton ikänen voi jo alkaa opettelemaan syömistä.
Päiväkodeissa yleensä alkaa tulemaan normaali ruoka lapselle,kun se täyttää vuoden.Ruokaa ei siis enää soseuteta.Samoin aletaan antamaan normaali maitoa.Muutenki yritetään kannustaa lasta siihen et se oppis syömään ite.Tarpeen mukaan autetaan lasta tietenki.
Pärjää itse, ei saa auttaa, siitä suututaan. Sotkua tulee aina välillä vähän enemmänkin, välillä kaikki menee siististi. Keitosta annan lähinnä pelkät sattumat, muuten saa liemet luuttuilla jostain ympäristöstä. Viiliä en anna syödä itse, vaikka kuinka haluaisi.
Meillä 1v7kk on syöny parikuukautta ihan ite, sotkee välillä ja välillä menee niin reippaasti ruoka suuhun. Alussa oli sotkusta touhua mutta kyllä se siitä äkkiä ohi meni. Kärsivällisyyttä vaan paljon mukaan!
Meillä suursyömäri syönyt itse (käsin) jo alle 1-v. Pikku hiljaa syöminen tullut vähän siistimmäksi, mutta aika paljon menee vieläkin käsillä. Tuleekohan tuosta joskus ongelma...? Ainakin suuttuu, jos yritämme mennä syöttämään. Itse käyttelee haarukkaa ja lusikkaa ihan hyvin, mutta tosiaan - käsin menee nopeammin
Meillä 1v 4kk (kohta) ei syö itse, tai söisi ehkä jos äiti antaisi sotkea ja heitellä ruokaa pitkin seiniä. En ole siitä niin pitänyt kiinni että milloin syö itse ja milloin ei. Jotkut ruoat syö kyllä ihan hyvin ite, vähän avustettuna mutta olen kanssa sitä mieltä, että niin pitkään kun antaa syöttää niin syötän. Kyllä vielä ehtii syömään itse ihan hyvin.
Kovasti meilläkin yritetään, välillä suuremmalla sotkulla välillä pienemmällä.. =) Yleensä hyvin aloittaa itse ja sitten lopussa saa vähän autella kun ei enää malta keskittyä kunnolla. Puurot ym menee hyvin lusikalla mutta kiinteämmät tykkäisi syödä sormin, joten sotkua riittää
Pääasia kuitenkin että haluaa yrittää ja opetella, äidin tehtävänä on kai sitten kannustaa ja siivota jäljet...
Meillä 1v8kk, mutta ei oikeastaan syö itse. Lusikka on aina kädessä, mutta ei aktiivisesti syö, mutta ei myöskään sotke ruoan kanssa. Silloin tällöin menee ruokaa suuhun, harvakseltaan..
Aluksi syö itse, mut jossain puolessa välissä ruokailua saa sit syöttääloput itse. Sormin tykkää syödä kun on esimpilkottua lihaa tai pilkotut perunat syösormin. Sotkua tulee mutsitävarten on siivous välineet ja äiti/isä...
Meillä toiminut systeemi, että lapsen eteen lautaselle hieman ruokaa, josta voi itse harjoitella ja toiselle lautaselle ruoka, josta äiti/isä syöttää vähän niinkuin sivusta. Huomaamatta menee mukavat annokset kun keskittynyt omaan lautaseensa ja lusikkaan! Vaatesotkulta säästyy, kun laittaa lapselle ruokalapuksi astiapyyhkeen:toisesta päästä kaulaan ja takaa hakaneulalla kiinni. Toinen pää lautasen alle. Kaikki ruoka putoaa liinaan ja astiapyyhkeillä aika hyvä imukyky juomillekkin!
Näitä konsteja käytetty useammalla lapsella ja kaikki oppineet syömään itse ennen kuin täyttävät 1 1/2 vuotta.