syökö 3 vuotiaanne itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elmeriina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elmeriina

Vieras
Siis kysymys hoitolapsesta, 3 vuotiaasta joka ei suostu syömään itse, tekniikka on hallussa, noin vuosi treenattu lusikan kädessä pitämistä, tahtoi vielä 2,5 vuotiaana ottaa lusikan päästä ns. pinsetti otteella. Nyt osaa mutta ei suostu,
istuu hiljaa ruuan edessä, selvästi nälkäisenä, mutta ei syö ilman kehoittelua kokoajan .Joko vanhemmat laiskuuttaan syöttävät nopeasti lapsen kotona tai lapsi kieltäytyy syömästä itse.

Lapsi on hyvä syömään, syö isoja aterioita ja on hyvä ruokahalu, mutta mitä ihmettä tämä on. Ajattelin ottaa yhteyttä neuvolaan.

Miten teidän kolmevuotiaat syövät?

Meillä syö tuo 1 v 8 kk ikäinenkin ihan itse.
Jos lapsi on vaan laiska :D ja vaatii palvelua? Toisaalta, luulisi nälkäisen lapsen syövän itse jos osaa, jos toinen vaihtoehto on jäädä ruoatta.
Kyllä meillä kumpikin lapsi osaa joskus vetkutella ruokapöydässä, ja silloin täytyy muistuttaa että "syö nyt". Pienempää joskus autan, isompaa en ole auttanut enää 1,5 vuoteen ainakaan (3 v 8 kk nyt).

Esikoinen oppi oikean tekniikan 2-vuotiaana ja siitä lähtien ei olla syötetty. Toka taas oppi vähän yli 1-vuotiaana.

Muokkausta: näemmä jo alle 1v meni lusikka suuhun, mutta vielä väärinpäin. :D (Katoin vähän vanhoja kuvia.)

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Meillä syö tuo 1 v 8 kk ikäinenkin ihan itse.
Jos lapsi on vaan laiska :D ja vaatii palvelua? Toisaalta, luulisi nälkäisen lapsen syövän itse jos osaa, jos toinen vaihtoehto on jäädä ruoatta.
Kyllä meillä kumpikin lapsi osaa joskus vetkutella ruokapöydässä, ja silloin täytyy muistuttaa että "syö nyt". Pienempää joskus autan, isompaa en ole auttanut enää 1,5 vuoteen ainakaan (3 v 8 kk nyt).

Olen ollut tästä syöttämis hommasta huolissani reilun vuoden tämän lapsen kohdalla. Vanhemmat ei tunnu olevan huolissaan asiasta, mutta eipä heitä kiinnosta moni muukaan asia lapsissaan. Suututtaa vietävästi. Teen älyttömästi töitä lapsen kehityksen eteen, mutta kotona sitten pistetään läskiksi koko homma. Olen vanhemmille sanonut että tässä iässä syödään kyllä jo ihan itse.Kyse ei ole minun laiskuudesta, mielelläänhän sitä lappaisi ruuan lapsen suuhun nopeasti ja siististi, mutta kyse on jo 3 vuotiaasta lapsesta....taidan soittaa neuvolaan ja keskustella asiasta vielä sinne. Jospa neuvolan täti saisi puhuttua vanhemmille, että ottavat MINUTKIN tosissaan, vuoden olen tolkuttanut tästä asiasta, kehitys asiassa on ollut tosi pientä, pinsetti ote on muuttunut nyrkkiotteeksi, mutta jokin lapsen päässä plokkaa sen että pitäisi itse syödä, eikä istua ruokapöydässä passiivisesti.sori marmatus...

Meillä on kohta kolmevuotias, ja on syöny puoltoistavuotiaasta ite.
Mää uskon, että se alkaa syömään ku tarpeeks näläkä tulee. En varmasti syöttäis, jos tiiän että osaa kuitenkin.
Kysäseppä vanhemmilta, että sykö kotona ite vai syötetäänkö. SIllähän se selviää.

Alkuperäinen kirjoittaja elmeriina:
Siis kysymys hoitolapsesta, 3 vuotiaasta joka ei suostu syömään itse, tekniikka on hallussa, noin vuosi treenattu lusikan kädessä pitämistä, tahtoi vielä 2,5 vuotiaana ottaa lusikan päästä ns. pinsetti otteella. Nyt osaa mutta ei suostu,
istuu hiljaa ruuan edessä, selvästi nälkäisenä, mutta ei syö ilman kehoittelua kokoajan .Joko vanhemmat laiskuuttaan syöttävät nopeasti lapsen kotona tai lapsi kieltäytyy syömästä itse.

Lapsi on hyvä syömään, syö isoja aterioita ja on hyvä ruokahalu, mutta mitä ihmettä tämä on. Ajattelin ottaa yhteyttä neuvolaan.

Meidän lapset on halunneet ja saaneet syödä itse alle 1-vuotiaasta. Mutta olen tuohon kuvaamaasi ongelmaan törmännyt parilla tutulla. Äidit molemmissa perheissä ovat sanoneet, että tulee liikaa sotkua, jos lapsi syö itse. Ovat tarkkoja kaikissa asioissa, mm. siisteydessä. Oisko tämä syynä hoitolapsen ongelmassa?

Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
Alkuperäinen kirjoittaja elmeriina:

Meidän lapset on halunneet ja saaneet syödä itse alle 1-vuotiaasta. Mutta olen tuohon kuvaamaasi ongelmaan törmännyt parilla tutulla. Äidit molemmissa perheissä ovat sanoneet, että tulee liikaa sotkua, jos lapsi syö itse. Ovat tarkkoja kaikissa asioissa, mm. siisteydessä. Oisko tämä syynä hoitolapsen ongelmassa?
En usko että ongelma on siisteydessä, tai tiedän sen, koska lapsi on muutenkin likaisissa vaatteissa jne.
Vanhemmat väittää että lapsi ei suostu kotona syömään jos sitä ei syötetä, mutta en usko tätä. Välillä vanhemmat kehui, että ovat saaneet lapsen syömään kotonakin, homma luisti hetken hoidossakin, mutta nyt taas on taannuttu, soitin juuri neuvolaan ja neuvolastakin sanottiin, että onhan tuo vähän huolestuttavaa.
Lapsen äiti sanoi, että he ovat syöttänyt vanhinta poikaakin vielä 5 vuotiaana!!! sanoin kyllä suoraan, että siinä ei tehdä kuin hallaa lapsen kehitykselle, kyllä lapsi syö jos sillä on nälkä, en vain tajua mikä tässä on
että homma junnaa... onko homma vanhempien vai lapsen päässä, vai molemmissa. Ja minusta varmaan ajatellaan että olen laiska etten viitsisi syöttää lasta, mutta kun ruokailuun kuluu aikaa noin 45-50 minuuttia, kun istun vieressä ja toistan ja toistan otappa lusikka käteen ja syö....tätä vuosi ja noin 2,5 v asti kädestä pitäen autoin lusikan oikein käteen ja siitä suuhun, lapsi syö nyt itse jos jankutan vieressä, mutta ehkä ongelma on kotona. Siellä vaan ei tajuta miten ISON työn olen tehnyt tämänkin eteen ja sitten kotona ei viitsitä enää yrittää...ja lapsi taantuu..uuuuh..savu nousee korvista, keskustellut olen asiasta vanhempien kanssa ja kertonut sitäkin että tällainen itsenäisesti syöminen kehittää kokoajan lapsen hienomotorisia taitoja jne... no olkoon...en jaksa pauhata enää täällä..mutta ymmärrätte varmaan että suututtaa...

Yhteistyössä