syömishäiriö?

Meidän kohta kolmevuotias, joka on juuri tullut siihen kivaan uhmaikään, syö mielestäni aivan liian vähän. Hän vaan päättää, että ei syö ja siinä ei sitten auta mikään. Ennen meni lähes kaikki, mitä lautaselle laitettiin, nyt ei aina edes ne lempiruoat. Ja tämä koskee nimenomaan sitä, kun minä olen ruokailussa läsnä. Isän kanssa syöminen sujuu paljon paremmin.
Pukeminen on toinen asia, josta kinastellaan aina, mutta se kuitenkin loppujen lopuksi onnistuu.
Onko ideoita tuon syömisen ja pukemisen suhteen? Mulla alkaa olla keinot vähissä.

Remppu
Älä tee minkäänlaista numeroa kummastakaan asiasta. Jos ei syö, menee pois pöydästä syömättä. Muuta ei anneta. Mutta et myöskään suutu tai näytä kummempaa ihmetystä asiasta. Ilmoitat vain että muuta ei tule, ja seuraavaan ruokaan on pitkä aika. Voit vaiikka sitten hieman aikaistaa seuraavaa ruokailua jos siltä tuntuu.

Pukemisessa et myöskää ole moksiskaan. Ilmoitat, että ollaan sitten pyjamassa, tai ei sitten lähdetä ulos ollenkaan.. Ja annat asian olla etkä myöskään ala viihdyttää lasta muulla tavoinkaan. Kyllä kohta huomaa etttä onpa tylsä olla pyjamassa ja ei voi mennä ulos.

Lapsilla voi usein syksyisin ja talvella ruokahalu vähentyä "kaamoksen" takia. Kokeile apteekista saatavaa sana-sol vitamiini valmistetta. Meillä tämä tehoaa ruokailuongelmiin joka syksy. Varaudu siihen että lapsi on muutenkin paljon energisempi tuon vitamiini lisän jälkeen =), voi auttaa siihen pukemisongelmaankin.

Yhteistyössä