syökö teillä koululaiset 5 ateriaa päivässä lomallakin?

  • Viestiketjun aloittaja äitiiiiiiiiii
  • Ensimmäinen viesti
Äititar
Kyllä.
Aamiainen ja lounas menee joka päivä.
Iltapäivällä juodaan pullakahvit.
Myöhemmin kevyt päivällinen.
Iltapalaksi saattavat ottaa leivän tai jogurttia.

Säännöllinen syöminen rauhoittaa lapsia.
Eikä kukaan komppaa kaappeja jatkuvasti.
 
"Tia"
Neljä ateriaa päivässä. Itse olen laihiksella joten 4 tunnin välein on syötävä jotain.
Lomallahan nukutaan pitkään ja valvotaan myös....
Aamu alkaa puurolla 10 aikaan
Lounas klo 2
Välipalaa kahvi ja rahkaa
Illallinen ruokaisa salaatti esim lohisalaatti
Iltapala rahkaa ja marjoja
 
"maariaa"
Eivät varmaankaan syö viittä kertaa, ehkä joinakin harvoina päivinä.

Grillataan paljon, sekä kotona että mummoloissa. Käydään piknikillä, otetaan rannalle välipalaa mukaan. Ollaan paljon menossa joten kahta lämmintä ruokaa eivät useinkaan saa(eivätkä kyllä söisikään näin kovilla helteillä), mutta nälkää eivät joudu näkemään.
Näin lomalla ja muutenkin kuumalla ilmalla poiketaan rutiineista.

Suomessa tehdään tästäkin asiasta niin iso numero. Joillekin kotiäideille rutiinit tuntuvat olevan elämän ja kuoleman kysymys. Kaikki pitää tehdä kellolleen samaan aikaan, joustaa ei osata. Lapset stressaantuvat jos lounas myöhästyy jne.

Koulujen aikaan toki meilläkin syödään säännöllisesti ja on nukkumaanmenoajat jne, mutta välillä pitää osata höllätä pipoa.
 
"vieras"
Herätään myöhään. Iso aamiainen korvaa osan lounaasta, sitten yleensä välipala ja myöhään iltapäivällä lämmin ruoka. Tämä on yleensä päivän toinen lämmin ruoka, kun aamulla tarjolla puuro. Illalla saa halutessaan santsata ylijäänyttä ruokaa tai puuroa. Yleensä illansuussa on myös jotain itse leivottua: sämpylöitä, vohveleita, mansikkatorttua jne. Välipalaa on koko ajan saatavilla: hedelmiä, maustamatonta jogurttia (saa maustaa miten haluaa) ym.

Miten haluaa laskea... Kellon tarkasti ei viittä ateriaa ole tarjolla. Mutta ei myöskään limsa- ja karkkivälipaloja, jotka olisivat huonompi vaihtoehto. Ruokaa on aina kun haluaa, mutta ei varta vasten pöytään katettuna kolmen tunnin välein.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Äititar;28673586:
Kyllä.
Aamiainen ja lounas menee joka päivä.
Iltapäivällä juodaan pullakahvit.
Myöhemmin kevyt päivällinen.
Iltapalaksi saattavat ottaa leivän tai jogurttia.

Säännöllinen syöminen rauhoittaa lapsia.
Eikä kukaan komppaa kaappeja jatkuvasti.
Anteeks vaan, mutta mä näen kyllä järkevämmäksi syödä kaksi kunnollista, monipuolista ateriaa, kuin pullakahvit ja leipää&jugurttia kevyen päivällisen ympärillä. En ole ikinä havainnut jatkuvan syömisen rauhoittavan ketään - ja ei meilläkään kyllä kukaan kaappeja "komppaa".
 
meillä
Meillä syödään yleisimmin vain lounas ja päivällinen, joskus iltapala. Välipaloja ei tipu, lapset ovat muutenkin huonoja syömään aterioilla.
No tietty joskus jos leivotaan voinee sen laskea välipalaksi jos syödään aterioiden välillä.
 
Minä eikä pienempi oo koskaan oppinu syömään aamupalaa. EI vaan maistu aamulla mikään.
Poika heräilee vasta siinä vaiheessa ku mä meen töistä kotiin...
Jonet ei tuo syöminen taida viiteen mennä. Ei kyllä koskaan muulloinaakn mene...
 
Osaisin huoletta höllätä pipoa, mutta kun lapset ovat kovin nälkäisiä uimareissuista, pyöräretkistä, pallopeleistä jne. En ajatellut lapsia nälässä pitää loman kunniaksi? Aamulla menee puuroa, muroja, leipää tms., lounas puistossa useimmiten keittoa, välipalaksi esim.jäätelöä, iltaruokana yleensä perunaa ja lihaa sekä salaattia ja iltapalaksi on jugurttia, lettuja, tai mitä milloinkin. Salaattiakin saattaa ruoan lisukkeena olla paria kolmea erilaista, toisinaan on jälkiruokaakin esmes kiisseliä, puistoon ottavat joskus sämpylöt mukaan jne. Silti vaan söisivät varmaan vielä enemmänkin.
 
Peyote
No ei meillä oo kesäisin mitään rytmiä. Syövät kun on nälkä. Yks lämmin ateria meillä yleensä vaan on. Nehän nukkuukin ties kuinka myöhään kesällä. Kahteentoista.
 
"mie"
Meillä asuu lapsi, jonka sisäinen kello ruuan tarpeelle on hyvinkin tarkka. Eikä itse osaa mennä syötävää hakemaan, vaan alkaa älytön melskaaminen ja kiukuttelu. Tietyin välein siis syödään oli loma tai arki ja vaikka äitiä väsyttäisi rutiinit ;) .
 
"Vieras"
Tuleva kakkosluokkalainen poika syö monipuolisen, tukevan aamupalan klo 9 aikoihin, lounas on klo 12, sitten joskus 14-15 välillä syödään jäätelö, klo 17 päivällinen ja klo 21 iltapala.

Kouluaikana aamupala 7.45, lounas 11, välipala 14, päivällinen 17 ja iltapala 20.
 

Yhteistyössä