syödäänkö teillä ruispuolukkapuuroa?

  • Viestiketjun aloittaja *pähkäilyä*
  • Ensimmäinen viesti
*pähkäilyä*
mulla on pakastin täynnä puolukoita ja mietin, että söiskö lapset ruisjauhoista keitettyä puuroa?

mä en oo itse varmaan ikinä syönyt sellaista ja tuossa jauhopussin kyljessä olevan reseptin mukaan valmistusaika on tunti!

että viittisinkö keittää, vaikkei ole takeita että sitä kukaan syö..?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja piip:
Ja liputan kyllä jauhopuuron puolesta. Nämä ovat makuasioita, mutta on se minusta sata kertaa parempaa.
jauhopussissa on kahdenlaista tekotapaa, joko heti ne puolukat mukaan tai sit vasta lopussa survoksena. miten teillä?

entä tarviiko tuota puuroa vispata... :snotty: en ole kai koskaan nähnytkään tuollaista puuroa.

ja nyt ei tähän hätään edes ole niitä hiutaleita, teen sit tuolla jauholla..
 
Laitan survoksen lopuksi, koska vitamiinit säilyvät paremmin niin. Mutta jos lapset ovat kranttuja kuorien kanssa, puolukat täytyy kiehauttaa veteen aluksi ja sitten siivilöidä kuoret pois. Silloin täytyy laittaa jauhot tuohon puolukkamehuun.

Jos teet puuron hartaudella eli vispaat tai hämmennät ne jauhot oikein hyvin ja hitaasti kiehuvaan veteen, saat ihan tarpeeksi sileän lopputuloksen. Jos jää möykkyjä, ne voi sitten ehkä saada lopuksi vispaamalla pois. Itse en vispaa enää lopuksi, mutta olen tarkka sirotteluvaiheessa, koska en tykkää möykyistä. :)

Ruisjauhopuuro ihan sellaisenaan ilman sokeria tai marjoja on ihana iltapala.
 
no
tein yks päivä ja ei nuo lapset 3 ja 4v kyllä tykänneet. Enkä kyllä itsekkään. Puolukat oli kyllä kokonaisina ja olisi ehkä pitänyt olla makeampaa. Ja jäi ehkä liian löysäksi. Mutta en luovuta. Aion tehdä seuraavaksi uunissa jolloin pitäisi tulla makemapaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja no:
tein yks päivä ja ei nuo lapset 3 ja 4v kyllä tykänneet. Enkä kyllä itsekkään. Puolukat oli kyllä kokonaisina ja olisi ehkä pitänyt olla makeampaa. Ja jäi ehkä liian löysäksi. Mutta en luovuta. Aion tehdä seuraavaksi uunissa jolloin pitäisi tulla makemapaa.
mä surautan noi puolukat mössöksi ennen kuin sekoitan puuroon. todennäköisesti meilläkin mies saa ihanan iltapalan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
mikset myös leivo puolukoista piirakkaa? takuulla kaikki syö. ja entäs lappapuuro? se on hyvää.
mä en tykkää puolukkapiirakasta. ja pakastimessa on myös paljon mustikkaa, josta tulee ihanaa piirakkaa. Lappapuurosta tykkään itse, mutta lapset taas jättävät syömättä.

Haluan välillä kokeilla jotain uuttakin.
 
4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
mikset myös leivo puolukoista piirakkaa? takuulla kaikki syö. ja entäs lappapuuro? se on hyvää.
mä en tykkää puolukkapiirakasta. ja pakastimessa on myös paljon mustikkaa, josta tulee ihanaa piirakkaa. Lappapuurosta tykkään itse, mutta lapset taas jättävät syömättä.

Haluan välillä kokeilla jotain uuttakin.
mulla on sellanen resepti puolukkapiirakkaan, että varmasti tykkäisit. :)
 
vierailija
Saat kunnolla haudutetun puuron, kun kuumennat sopivan määrän vettä 70 asteiseksi. Lisäät veteen vähitellen ripottelemalla ja tehokkaasti vispaamalla karkeita ruisjauhoja niin että saat sopivan notkeansakean puuron. Laita puuro hautumaan noin 70 asteiseen sähkölieden uuniin ja anna hautua noin 3 tuntia.
Ota puurokattila uunista ja lisää suola ja puolukkasurvosta maun mukaan. Maun mukaan voit lisätä sopivasti kokonaisia puolukoita. Nyt puuron tulee olla notkeaa puuroa. Lisää tarvittaessa kuumaa vettä.
Laita puuro uunivuokaan. Jos haluat, niin vuoan voit voidella ennen täyttämistä, niin voitelu helpottaa vuoan puhdistamista.
Hauduta puolukka-ruispuuro noin 120 asteisessa sähkölieden uunissa kypsäksi. Anna hautua 2-3 tuntia.
 

Yhteistyössä