Syödäänkö teidän perheessä kalapuikkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten niitä tehdään itse?
Oikeesti? Ostat vaikka pakasteseitä tai - lohta, leikkaat hiukan kohmeiset palat parin sentin puikoiksi, tuplaleivität (pyörität vehnäjauhoissa, mukana voi olla ruisjauhojakin, suolaa, pippuria - sitten rakenne rikki vatkatussa kananmunassa - ja vaikka uudestaan em.jauhoseoksessa tai korppujauhoissa), paistat voissa kypsiksi ja pistät ääntä kohti.

Syödään, mutta ei valmiita yliprosessoituja leivitettyjä vaan ihan mistä tahansa pakastekalastakin voi itse kunnon määrässä luomuvoita/gheetä paistaa täyskalapuikkoja.👍

Yliprosessoiduissa kalapuikoissa on kalaa ~59-70%.
Yliprosessoituihin kalapuikkoihin on myös lisätty kasvis/siemenöljyjä joita meillä ei käytetä.
Yliprosessoidut kalapuikot sisältävät myös usein vehnäjauhoja, korppujauhoja perunatärkkelystä yms. mitä emme tarvitse mihinkään ja näitä saa usein liikaa jo muutenkin.

Kohtuus kaikessa ei päde jos vähän joka tuotteissa on meitä hyödyttämättömiä/haitallisia aineita. Olisi hyvä katsoa tietty perioidi ja laskeskella kuinka paljon loppupeleissä tulee mätettyä huonoa. Ihmiset saattavat yllättyä tämän tehdessään ja tuloksen huomatessaan.🤷‍♀️
Kalapuikko on kuitenkin ehkä yliprosessoitu tuote sieltä parhaimmasta päästä etenkin jos se sisältää hyvin omega 3:a…
Tässä hyvää tietoa omega 3:sta:

Meillä ei juurikaan syödä yliprosessoituja tuotteita. Syömme melko ravinnetiheää kokoruokaa ja olo ja terveys ovat sen mukaisia!💪

Syödään, mutta ei valmiita yliprosessoituja leivitettyjä vaan ihan mistä tahansa pakastekalastakin voi itse kunnon määrässä luomuvoita/gheetä paistaa täyskalapuikkoja.

Yliprosessoiduissa kalapuikoissa on kalaa ~59-70%.
Yliprosessoituihin kalapuikkoihin on myös lisätty kasvis/siemenöljyjä joita meillä ei käytetä.
Yliprosessoidut kalapuikot sisältävät myös usein vehnäjauhoja, korppujauhoja perunatärkkelystä yms. mitä emme tarvitse mihinkään ja näitä saa usein liikaa jo muutenkin.

Kohtuus kaikessa ei päde jos vähän joka tuotteissa on meitä hyödyttämättömiä/haitallisia aineita. Olisi hyvä katsoa tietty perioidi ja laskeskella kuinka paljon loppupeleissä tulee mätettyä huonoa. Ihmiset saattavat yllättyä tämän tehdessään ja tuloksen huomatessaan.
Kalapuikko on kuitenkin ehkä yliprosessoitu tuote sieltä parhaimmasta päästä etenkin jos se sisältää hyvin omega 3:a…
Tässä hyvää tietoa omega 3:sta:

Meillä ei juurikaan syödä yliprosessoituja tuotteita. Syömme melko ravinnetiheää kokoruokaa ja olo ja terveys ovat sen mukaisia!

Ihan vaan sivuhuomautus että kalaa voissa paistamalla saa paistettua kalaa, ei kalapuikkoja.

• Haha
Reactions: Echo ja Lispetti
Oikeesti? Ostat vaikka pakasteseitä tai - lohta, leikkaat hiukan kohmeiset palat parin sentin puikoiksi, tuplaleivität (pyörität vehnäjauhoissa, mukana voi olla ruisjauhojakin, suolaa, pippuria - sitten rakenne rikki vatkatussa kananmunassa - ja vaikka uudestaan em.jauhoseoksessa tai korppujauhoissa), paistat voissa kypsiksi ja pistät ääntä kohti.
Ne kalat piti kalastaa itse!

• Haha
Reactions: Lispetti
Puikko on muoto, eikä lisäaineiden määrä.

Eeeei. Kalapuikko on se leivitetty kalanpala joka on puikon mallinen.

Toki niitä voi tehdä itse juuri kuten joku yläpuolella neuvoi. Kananmuna, jauhot tai edes korppujauho (kuivasta itseleivotusta leivästä tehtynä) ei sisällä lisäaineita yhtään sen enempää kuin sun paistettu kalasi.

Eeeei. Kalapuikko on se leivitetty kalanpala joka on puikon mallinen.

Toki niitä voi tehdä itse juuri kuten joku yläpuolella neuvoi. Kananmuna, jauhot tai edes korppujauho (kuivasta itseleivotusta leivästä tehtynä) ei sisällä lisäaineita yhtään sen enempää kuin sun paistettu kalasi.
Eikä ole kuin suorakaiteen muotoinen kalapala jota ei ole edes pakko leivittää!😁

Eli minä olin oikeassa!

Sinä väitit että siinä on pakko olla leivitys ollakseen kalapuikko.

No niin siinä onkin oltava. Et vissiin lukenut koko linkkiä.
"
Kalapuikko on jauhetusta kalamassasta valmistettu ruokalaji, johon käytetään useimmiten seitiä, kummeliturskaa tai alaskanseitiä, joskus myös turskaa tai lohta. Kalamassa on muotoiltu puikkomaiseksi ja sen päälle on lisätty vehnä- tai korppujauhoista valmistettu leivitys."

Kalapuikko on nimenomaan leivitettyä valkoista kalaa. Leivittämätön kalapuikko ei ole kalapuikko sen enempää kuin leivittämätön wieninleike olisi wieninleike.
Höpö höpö!
Puikko viittaa kalan muotoon, eikä leivitykseen tai muihin lisäaineisiin.

Sitä paitsi, mun kalapuikot on terveellisempiä kuin teidän hiilarihöttöiset puikot!🤓😁

No niin siinä onkin oltava. Et vissiin lukenut koko linkkiä.
"
Kalapuikko on jauhetusta kalamassasta valmistettu ruokalaji, johon käytetään useimmiten seitiä, kummeliturskaa tai alaskanseitiä, joskus myös turskaa tai lohta. Kalamassa on muotoiltu puikkomaiseksi ja sen päälle on lisätty vehnä- tai korppujauhoista valmistettu leivitys."
Niin jossain yliprosessoidussa kalapuikossa. Mä tarkoitan näitä terveellisiä kalapuikkoja joita mä teen.😁

Onhan näitä lihankaltaisia lihajalosteitakin joissa ei ole lihaa tai juustonkaltaisia juustoja…

Jos yliprosessoidussa kalapuikossa kalaa on 59-70% niin voitaisiko puhua mielummin kalan kaltaisesta puikosta?🤔😂

Kuumimmat

Yhteistyössä